Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 582 ggr
[sofia-85]
0

Tips på infångande

Jag e ju med och hjälper till lite med en koloni nere i hamnen, vi har fångat in två herrer Bullen och Sixten. Men nu har ja en fråga… Vi har spanat in en mamma och hennes ungar. Ungarna är runt 5-6 veckor skulle ja tippa på… Så vi måste ta in dom väldigt snart. Dom springer runt en del nu. I vilken ordning ska man ta dom om man inte kan få in alla samtidigt? Ska vi försöka med ungarna först och sedan mamman? Eller tvärtom. Vi ska självklart försöka fånga alla samtidigt men om det inte går… Hoppas ni förstår min fråga.

Alexej
0

Jag skulle iaf göra som det blev med Värnamokatterna. Först alla ungar utom en. Sedan mamman och sista ungen samtidigt.

Annars är risken stor att mamman drar. Men om du ta mamman först blir det kaos hos kattungarna och då blir det inte bra.

Lycka till:)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
0

#1 Ja det måste vara det bästa att börja med kattungarna. Att lämna kattungarna utan mamman kan nog får ödesdigra konsekvenser när de är så små.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Ett måste då är ju att använda manuell fälla, går ju att styra automatiska fällor manuellt med. Ifall mamman går in inte blir ingfångad och rädd för fälla då ni måste släppa ut henne igen till ungarna

Kurran
0

Det finns förstås inget entydigt svar på hur man bäst går tillväga men att kattungarna måste tas före mamman är ju bäst för så små kattungar klara sig ju inte utan mamman. Om det är någon som har tid skulle jag råda till att sätta sig på ett bra ställe ett par gånger per dag och ge katterna god mat och på så sätt få dem att komma till det stället och kanske hålla sig där hela tiden. När man ger dem mat ska man inte ställa ut ett fat utan ta bitar av kyckling(vingar), små bitar av hjärta, bitar av någon fisk som inte ramlar sönder mm och kasta dessa bitar till katterna och på så sätt vänja dem vid att vara i närheten av den som som matar. Man borde kunna ta kattungarna med händerna men får man inte tag på alla på en gång är det stor risk att mamman drar iväg med de andra till något ställe som hon tycker är säkrare eller så säger hon till de som är kvar att akta sig. Så det gäller att få tag på alla kattungarna på samma gång. Jag vet att det är lätt att säga tulipanaros men vi har lyckats få in åtta skygga katter med händerna efter ett matande som jag beskrev ovan och bland dessa åtta var det det fyra kattungar.

Råkar det bli så att mamman går in en fälla innan alla kattungarna är infångade så att man måste släppa ut henne kommer hon med stor sannolikhet att aldrig mer gå in i en fälla.

[sofia-85]
0

1# Okej det låter som en bra plan

3#Jo det visste vi om fällan vi ska försöka med bur och snöre först det gick på hanarna till slut.

Var där igår verkar som mamma katt flyttat kattungarna in på ett byggområde nu.. Dom bygger en sjöbod större än vårat hus. Förstår inte riktigt var hon kom in. man får inte beträda området hller står det på en skylt och dom som äger sjöbodarna ska ha ringt kommun som nog kommer komma med skytten då alla dessa som bygger i kommunen verkar få som dom vill och dom vill inte ha katterna där!! Tjejen som håller i infångandet har ringt kommunen men dom sa att dom utreder det och då vet man hur det kommer gå…

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Om ni ska ha bur med snöre tänk på att kattungarna är ju lättviktare så nån form av tyngd måste ni förse den med annars vippar den nog när ni drar och missen kan smita. Bäst är ju ifall ni kan få låna tex en Lotinfälla, de kan man styra manuellt men de är så pass tunga att de inte vippar inte

Kurran
0

Om ni talar med byggfirman så får ni säkert tillåtelse att gå in på området för de vill säkert inte ha några katter där. För att få katterna ut från byggområdet är det kanske en god idé att mata dem alldeles utanför stängslet.

[sofia-85]
0

Vi har pratat med byggfirman men de säger att vi inte får gå in då det finns rasrisk. Dom håller på att bygga den underifrån och katterna är ju där under. Jätte nära vågorna när det blåser. Idag när vi var där såg vi bara 3 av kattungarna. De kan väl inte ha varit där och skjutit redan? Man blir ju så orolig för de små…

[sofia-85]
0

Ingen har sett de två sista idag hellerGråter