öronskabb/klippning/mat
Min Fd. inneboende har fått en katt unge som troligen har öronskabb samt massa tovor i pälsen. Har inte sett katten själv så jag vet inte hur illa den ser ut. Har även avmagrat men gissar att det kan bero på ovanstående?
Jag ska till honom i helgen och hjälper han då med sin katt och fixa hem allt samt ev en klippning/trimmning.
Men för att be han ta ut pengar innan då han inte hinner följa med så är jag nyfiken vad öronskabb medel kan kosta. Gärna ett max pris på vad det brukar ligga på. Samt tips på vad som behövs göras med katten för att reda ut tovorna om det är så illa att jag inte kan fixa det med borste och ta bort de värsta tovorna med sax.
Handlar om en renrasig perser kattunge, lät som en omplacerings/hittekatt.
Eftersom en perser har lite mer fix med både päls, nos och rinnande ögon. Vad kan vara bra för min kompis att ha hemma i produkter som kan behövas användas lite mer dagligen.
Sorry blev visst många frågor nu. Var så länge sedan jag själv hade katt.
Kanske bra att även fråga hur man ska göra med vuxen katt samt kattunge. Vuxna katten börjar bli fet och har över gått till light mat. Men en kattunge ska ju ha annat foder som är fetare.
Gör kanske inte att kattungen äter av vuxna kattens foder. Men skulle nog bli problem om tjockisen börjar äta katt unge maten.
Någon med samma problem som har en bra lösning där det innebär att man inte behöver sitta över katterna när de äter.
Funderade på att låta kattungen läsa sig äta på tex köksbänken men det är ju i långa loppet även dåligt att lära dom gå upp där man sedan inte vill ha dom.
Killen bor i en etta, Svårt att dela upp också..
Sorry visste inte vilken tråd jag skulle lägga i. Får gärna ändra om den hamnat fel.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Det man kan göra när man har både vuxen och kattunge som äter olika är exempelvis ta en transportbur och sätta kattungematen i och sätta fast dörren så bara den lilla kommer in, alternativt om man har något annat som man kan ställa maten i men med begränsad öppning för att hindra den vuxna från att komma in.
Om skabb kan du läsa på http://www.ensueco.com/article.817.htm
Din kompis bör be en veterinär kolla på öronen för behandling av skabben.
Tyvärr vet jag bara att vid svåra fall av tovor att man då rakat kissen och låtit ny päls växa ut som man borstar regelbundet då för att förebygga tovor
Lycka till med kissen
Länken funka visst inte, men så här står det där
Öronskabb hos katt

Öronskabb (Otodectes cynotis) är den vanligaste orsaken till öroninflammation hos katt, speciellt utekatter. Kattens öronskabb kan smitta till hund, men inte till människa. Det kan trots allt hända att skabbdjuren "biter fel". Kattungar smittas mycket lätt av kattmamman, varför man alltid bör kontrollera en kattunges öron. Det är en vanlig föreställning att öronskabb är lättbehandlat, men i vissa fall kan det vara synnerligen besvärligt och öronskabbsinfektionen kan återkomma många gånger
Text: Susanne Kamu - svensk auktoriserad veterinär PetVet Kamu
Skabbdjuret
Öronskabb orsakas av ett litet mikroskopiskt skabbdjur. Ett vuxet skabbdjur är cirka 0,5-1 millimeter långt. Skabbdjuren lever på hudens yta där de livnär sig på hud, lymfa och blod. Utvecklingen från ägg till vuxet skabbdjur (även kallat kvalster) tar under optimala förhållanden tre veckor. Det vuxna kvalstret lever ungefär två månader. Kvalstret lever främst i hörselgången, men då det är ganska rörligt kan det ibland även hittas på andra delar av kroppen, t.ex. rygg och ansikte. Identifiering av skabbdjuret i örat sker med mikroskop eller via mikroskopering av öronexsudatet. Öronskabb smittar via direktkontakt och smittbenägen-heten är stor.
Symptom
Drabbade djur får som regel kraftig klåda i öronen. Katten brukar skaka på huvudet samt riva med tassarna. Hörselgången är fylld med tjocka rödbruna krustor som består av vax, kvalster-exsudat, bakterier samt eventuellt svamp och blod. Exsudatet brukar beskrivas som kaffesumpliknande. Ofta ses även sår i och runt öronlapparna som har orsakats av kattens kliande. Kvalstren orsakar en mekanisk retning och irritation i hörselgången och kan även förorsaka en allergisk reaktion.
Behandling
Misstänker man att katten har öronskabb ska man boka tid hos veterinären för undersökning. Veterinären kontrollerar vanligen i mikroskop om det rör sig om skabb. Öronskabb kan i vissa fall förväxlas med öroninfektioner, varför det är viktigt att säkerställa att det verkligen är skabb.
I samband med att katten får öronskabb uppstår ofta bakterie- eller svampinfektioner. Det beror på att det kan uppstå sår i örat efter skabbdjurens framfart och likaså i ytterörat då katten kliat sig. Det är viktigt att se till att katten får behandling så fort som möjligt, dels för att skabbdjuren inte ska hinna föröka sig för mycket, men också för att infektioner inte ska hinna uppstå och få ordentligt fäste i örat.
I litteraturen anges flera olika behandlingsalternativ för katter med öronskabb. Oftast rekommenderas att behandlingen inleds med mekanisk rengöring av örat. Veterinären vill ofta ge katten lite lugnande medicin för att kunna spola hörselgången ren med koksaltlösning. Härefter rekommenderas en behandling med ivermectin (Ivomec®), selamectin (Stronghold®) eller fipronil (Frontline®), lokalt i hörselgången. Det kan dessutom vara en fördel att använda Fucidin örondroppar, två gånger dagligen under tre veckors tid, för att förhindra en ny infektion. Fucidindropparna är oljebaserade och har en antibakteriell och inflammationshämmande effekt, eftersom örat ofta är sekundärt infekterat.
Förebyggande åtgärder
Studier visar att selamectin (Stonghold®) fungerar bra som förebyggande behandling, både hos hund och katt. Preparatet är av typ spot-on och appliceras direkt på huden.
Ah.. tänke inte så långt att det redan fanns artikel om detta.
Man kan inte tänka på allt 
Därför är det så bra ett sådant här forum, man kan ställa frågor och få tips och hjälp
Jepp.. En bekat till mig har hunddagis och verkar även kunna tvätta och fixa tovorna :-).. Då är en bit löst
Nu är bara frågan. Hur mycket MAX brukar en veterinär koll och medicin för öronskabb ligga på. Finns en till katt i hemmet så det lär ju bli att få ta både.
Både stronghold (receptbelagd) och den andra som säljs receptfri på apoteket, vad heter den nu igen? Jo, frontline ja. Båda kostar ca 180-200 kr tror jag. + ev kostnad för recept.
En vanlig undersökning hos veterinär skulle jag tippa gå på 300-500 kr ca.
En perserpäls är ju en hel del jobb, så om din vän inte har mjlighet att hålla efter pälsen kan ju ett tips vara att ha den nerklippt.
Ögonen trokas med blöt bomull, innifrån och ut, varje-varannan dag (eller mer sällan om det behövs då;P)
Mh men det behövs inte några ögon droppar eller liknande?
Ja han kan nog hålla henne fin efter tovorna är fixade. Han har haft henne bara någon dag så hon kom till honom i rätt uselt skick.
Men den biten verkar löst. Har en tid til tvättning och trim hos en kompis på lördag.
Vill nog köra på recept belagt. Större chans att det försvinner 100%
Så gissningsvis: 1 katt undersökning + behandling för 2 = Max ca 1000?
För jag antar att det är som med alla djur att andra djur i hemmet måste också behandlas i fall att?
Vad fint att han tagit hand om katten och jag tycker också att det är en bra början med veterinärbesök. Då blir det rätt behandling från början och härligt att lilla kissen får den hjälp som krävs. Det är nog bra att kolla den andra kissen också. Bra också med tvätt och trim sedan kan deras nya liv börja tillsammans. Blir glad över ditt engagemang för att hjälpa till med katten.
Önskar lycka till med kissen.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
009993 
Banminth® vet. oral pasta 12 % ÖV (Pfizer Oy) 

3 g förfylld spruta

61,00 kr

197541 
Banminth® vet. oral pasta 12 % ÖV (Pfizer Oy) 

2 g förfylld spruta

46,00 kr

Kattungar ska avmaskas med Banminth vid 2, 4, 6, 8 och 10 veckors ålder.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#10.. Så långt har jag inte tänkt :-).. Behövs ju troligen det med. Bäst att köra på med allt så man vet att den är bra senare.

hur går det för kissen?…. bra att kissen får hjälp med både öron o päls…lycka till!
kör själv helst med Stronghold när det gäller öronskabb, ska köra en 2:a omgång på mina ikväll ….har haft så mycket problem just när det gäller öronskabb som övergick till blodöra så nu är jag väldigt lyhörd på kattöron….vill inte missa det så min Bruno får tratt i evigheter en gång till….
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Vad gäller kattungematen (det andra verkar ju ha löst sig) så rekommenderar jag kartong med lock (finns t ex på Ikea). Man skär ut ett hål stort nog för kattungen att ta sig in men för litet för den vuxna katten. Jag har även skurit ut en par 'fönster' på långsidorna så det inte ska bli så mörkt. För enkelhetens skull vid rengöring så kan man sätta en bricka eller lägga ett tallriksunderlägg i botten på lådan, som man ställer matskålen på. Funkar jättebra här hemma. :-)
Jag har beställt tid till veterinär undersökning i morgon efter middag. Bad/trim på lördag förmiddag. Samt köpt avmask i dag.
Öronskabb är inte kul. Måste in och kolla mina illrar igen. De verkar få det väldigt lätt :-/.. Får hoppas man inte lyckas dra hem nått ifrån katten bara.