Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattmat
Läst 1064 ggr
Sarah
0

Matdiskussion.

Eftersom det varit en del matdiskussioner på sistonde tänkte jag att vi kunde ta en ren mattråd. Vad är egentligen bäst?

Själv anser jag att BARF är det enda riktigt vettiga. Vill man inte ge det så är MJAU blötmat det som gäller, inget torrfoder. Skulle jag ge torrfoder så är ORIJEN det enda jag någonsin skulle överväga på grund av avsaknaden av spannmål. Vad har ni för ideer och argument?

Mina kissar lägger jag just nu över på BARF. Innan fick de MJAU. Ibland äter de lite Orijen då de vågar sig ner i källaren till illrarnas matsålar. (Två av illrarna vägrar fortfarande BARF).

Imasy
0

Jag har visserligen inte testat, men innehåller Mjau verkligen allt en katt behöver ha? Och varför ska ingen av de andra sorternas burkmat fungera?

Har visserligen läst någonstans att whiskas innehåller mer salt än vad som är bra. Men i mina ögon är det samma slafs i alla burkar ;)

Sarah
0

MJAU innehåller inget spannmål och inga andra konstiga tillsatser.

Alexej
0

Mina katter äter allt men totalvägrar Mjau på burk och älskar Mjaus tetrapack. Jag förstår inte hur en producent kan ha så olika blötmat. Och mjaus torrfoder har jag bara hört negativ om.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Imasy
0

Men all annan burkmat då, innehåller den spannmål eller konstiga tillsatser eftersom man räknar mjau som bäst? jag vert ju fler som säger att mjau är likvärdigt med barf.

Kurran
0

Kan någon tala om för mig vad barf är?!

När det gäller val av kattmat är det flera saker att tänka på. En del fabrikat innehåller, enligt min dotter som håller koll på kattmat, för lite fett. För nu rätt så länge sedan hade jag en katt som länge fått Mjau men som plötsligt totalvägrade att äta av den maten. Jag köpte lite andra sorter men märkte att kattan aldrig blev riktigt mätt utan var ständigt hungrig samt att hon kissade mycket mer.

Det bästa är nog att ge katterna en bra grundmat, t ex torrmat av god kvalitet, men också ge dem något helt annat åtskilliga måltider per vecka. Det finns ju ett ordspråk om att inte lägga alla ägg i en och samma korg utan sprida ut valet av i detta fall kattmat.

Katter som går ute ordnar en bra variation själva genom sin jakt.

En sak som jag undrar över ibland är hur det kommer sig att så många katter får njursvikt redan i unga år. Har det med maten att göra?

Imasy
0

Barf= biologiskt anpassad rå föda :)

så när man barfar ger man djuret kött, slafs och sånt där annat äckligt ;)

Titta här tex www.jipotimas.se

Alexej
0

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Sarah
0

#5 Ja det har förmodligen med torrfoder att göra. Katters törstreflexer är inte speciellt bra då de i naturen ska få i sig den mesta vätskan genom kosten. De dricker för lite om de får torrfoder och får problem med njurarna.

#2 Läs på innehållsförteckningen på andra blötmatssorter. Jag har inte sett ngn utan spannmål. När vi ger ut blötmat på katthemmet brukar jag läsa på alla sorter som vi får av folk. Det är spannmål i alla jag sett utom MJAU.

Silvestris
0

För mig personligen råder inga tvivel om att kattens naturliga föda är den bästa. Det konceptet har funkat i tusentals år, tillräckligt bra för att katten fortfarande ska finnas. Katter som går ute och fixar egen mat äter det allra bästa.

Nu har ju inte jag mina katter lösa ute eftersom jag bor mitt i Göteborg och därtill har fertila katter så jag kör på så naturnära mat som möjligt dvs. kött, ben och inälvor (BARF). Har så gjort i över 5 år och katterna mår alldeles utmärkt.

Kan ibland även ge burkmat och då är det MJAU eller Bozita som gäller. Dels för att jag tycker att maten är bra, men även för att det är svensktillverkat med svenskt kött och att de skänker pengar till hemlösa katter.

[sofia-85]
0

Jag har läst tusen sådana här diskussioner nu med mat… Känns inte som man blir klokare :)

Det enda ja har fattat är om man ska köpa en billig variant på ica så är mjau det bästa fast den e ju ändå långt ifrån bra, torrfoder menar ja nu..

Vi gör Hills och ibland Royal, vi har egentligen inte pengar till det men eftersom både Iza och Elvis har diarremage så måste vi för vi orkar inte ha bajs överallt.. Och dessutom mår inte Iza bra av annan mat när hon får diarre kan hon bli så seg och trött att ja tror hon ska stupa. Vi kör Hills tetra vid blötmat den älskar dom men ibland köper ja vanlig blötmat på affären med. Då köper ja alltid någon med bitar :)

zoolatri
0

Jag ger min katt barf och bozita torrfoder för känsliga magar. Just för att hon har en känslig mage:) Tidigare har vi gett mjau torrfoder och det har fungerar bra på andra katter. Jag vill köpa svensk kött både till mej själv och mina djur.

Sarah
0

#10 det är MJAU burkmat som är bra. Torrfodret hr jag ingen aning om eftersom det enda jag själv skulle vara intresserad av är ORIJEN

[sofia-85]
0

#10 jo det  vet jag men ja menar om man ska välja ett budget torrfoder då har ja hört att Mjau är bättre än whiskas och friskies och allt de där

Imasy
0

Men i princip alla torrfoder innehåller ju mer eller mindre spannmål.

Vore det då katastrof att bara ge blötmat som innehåller lite spannmål?

Tänkte att på willys hos mig finns det en burk, vet ej vilket märke, har även sett på lidl, där de kostar 4 kr burken.

De är ju billigare än mjau. har aldrig kollat vad dessa innehåller, om de har spannmål eller ej, men skulle man haverera katten då om man väljer burken för 4 kr istället för mjau?

Sarah
0

Vet inte hur det ser ut med whiskas och friskies jämfört med MJAU torrfoder. Inte kollar ngt då jag inte varit intresserad.

Alla torrfoder utom Orijen innehåller spannmål vad jag vet.

Det är säkert inte katastrof att ge blötmat med lite spannmål, men katten kommer förmodligen inte vara i samma goda kondition som om man inte ger spannmål. De bör ha lättare att bli feta då spannmålet är kolhydrater som de inte förbrukar. Bör även vara lättare för dem att få ex diabetes då spannmål även innehåller mycker socker.

Har man en frisk katt som man inte vill/ kan / orkar ge BARF och dessutom vill ge den torrfoder för enkelhetens skull, så skulle jag själv rekomendera MJAU blötmat och Orijen torrfoder. Inget spannmål, inte dyrare än annat.

Imasy
0

Nej, det verkar ju som att Orijen faktiskt är billigare än de andra fodren.

Men då borde väl egentligen katten vara i dålig kondition om den äter torrfoder också då som innehåller spannmål?

Jag själv ger inte burkmat så ofta då de oftast får dåliga magar av det, så det nlir mer kycklinghjärta, färs mm.

Men bortser man ifrån spannmålets ev innehåll i burkmaten, så undrar jag om det är andra/bättre ingredisenser i mjau´s mat än de andra som finns på marknaden?

Sarah
0

Säger inte dålig kondition, säger "inte i samma goda kondiion". Jag är inte helt säker på hur det ser ut i blömaten jämfört med massa andra fgt, men man säger att MJAU innehåller mindre tillsatser än andra burkar. Om det är spannmål endast eller även annat kan jag inte svara på nu.

Alexej
0

Mjau tetra innehåller inga konserveringsmedel som Mjauburkar gör.

Läste kritik angående socker i Mjau men läste också att det är sockerkulor i gelén som ska ger färgen och utgör bara 0,0025% i en tetra.

Silvestris
0

Ja, sockret i MJAU är sockerkulör och det handlar om en försvinnande liten mängd. Våtfoder (eller torrfoder för den delen) som innehåller spannmål ger i slutänden betydligt mycket mer socker (stärkelsen bryts ner till samma slutprodukt som sockret).

Socker låter bara mycket sämre än spannmål/stärkelse.