Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettmedia
Läst 1350 ggr
TinaW
0

Var kan jag vända mig?

Nu vet jag inte om jag lagt min fråga på rätt ställe… men jag är inte här så ofta Generad

På mitt jobb finns det ett flertal katter men just nu tänker jag bara på den ena… en kattmamma med tre ungar som gissningsvis är ca 8-9 veckor (jag är inte så bra på det där med att åldersbestämma dom) och nu börjar "vaktmästarna" prata om att ringa efter nån som kan komma och ta bort dom… jag vet att det finns fler ungar och äldre katter ute runtomkring…
Jag jobbar i köket på ett äldreboende och vi har fått besked av våra chefer att vi inte får mata katterna men det är inte det enklaste att låta bli när man ser dom söta små ungarna och jag vet att många pensionärer lägger ut mat till dom och även nattpersonalen…
Men åter till min fråga: vart kan man vända sig för att rädda dom små katt ungarna? Jag vet ju att läget nog är ganska så hopplöst vid den här årstiden men man måste ju försöka…

Själv tog jag hand om 4 st kattungar från samma ställe för ganska så exakt 6 år sen och nu har jag även precis räddat två äldre katter (Simon 9 år och Maja 5 år) för att en "kompis" fick för sig att hon inte kunde behålla dom nu när hon ska ha barn Fundersam och tänkte därför avliva dom… så mitt hus är tyvärr fullt (+ att jag har en ganska stor hund och jobbar heltid… ja, jag vet att det är en massa ursäkter men det går bara inte med fler djur här hemma!)

Sen skulle man ju behöva kastrera kattmamman för hon har säkert snart nya ungar på gång om det inte redan är så… jag kan betala för kastreringen av henne men skulle behöva hjälp med att fånga in henne eftersom hon inte är så tam så man kan klappa henne…
Tror ni det finns nån som kan hjälpa mig eller ni vet vart jag kan vända mig? Detta är i Kävlinge i Skåne…

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Kika under länkar här upp, där finns länkar till katthem på olika orter i Sverige. Kanske kan de hjälpa dig med infångade, ellerr låna ut en fälla så du kan fånga mamman och de små iallafall och få fler goda råd av katthemmet.

TinaW
0

Tack för tipset men det ser tyvärr ut som det är fullt överallt och det visste jag ju egentligen… Ledsen

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Är ju den tiden på året, men kanske kan du samarbeta med något av katthemmen, du kanske kan ha mamman hos dig som stödhem men har en organisation bakom dig som sen hjälper till med omplacering till nya hem? Kan ju vara värt att ringa dem med ett sådant förslag om det funkar för dig förståss

TinaW
0

Hade så gärna gjort det men jag kan bara inte Ledsen… jag måste bara inse att jag varken har tid eller plats till fler djur.
Om bara min så kallade "kompis" inte hade varit så j*kla dum och bestämt sig för att avliva sina katter… och speciellet med den idiotiska anledningen att hon inte ville ha katthår överallt nu när hon ska ha barn… så hade jag givetvis tagit hand om dom själv… men jag kunde ju bara inte låta henne avliva sina katter!

Jag är rädd att jag kommer att bli en sån där "kattkärring" som försöker ta hand om fler katter än vad jag klarar av… jag hatar att se dom lida och får ångest bara av tanken på hur många det finns som inte har ett hem…

TinaW
0

Jag har ju som sagt redan 6 katter och en hund här hemma och att då ta hand om fler går bara inte… Ledsen och jag frågar alla jag känner om dom kan tänka sig ta hand om en av kattungarna från jobbet… vill ju inte att dom ska växa upp till "vildkatter".

Jenna-Gun
0

Välkommen i klubben.

Här finns många kattkärringar Hihi

Jenna

Som inte skäms för det ett enda dugg.

TinaW
0

Tack för det! Glad

Jag skäms inte heller för mina katter (tvärt om säger jag stolt att jag har 6 st till allt och alla Skrattande) och skulle gärna ha ännu fler men eftersom jag jobbar heltid och fyra av mina katter är innekatter så räcker helt enkelt inte tiden till…
Utekatter är självständigare men jag är allt för "harig" för att släppa ut mina älsklingar själv… det är bara Simon och Maja som får gå ut eftersom dom är vana vid det sen innan dom flyttade hit.

Hawknestgrove
0

Ja, kan inte annat än hålla tummarna fördig och missarna. Förstårdig.det är itne lätt, men man måste se sin egen begränsning.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

destiny
0

Hur har det gått med katterna?

TinaW
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, jag vet inte riktigt… en unge finns kvar och jag kan bara hoppas att det är nån som tagit hand om dom andra två. Den ena kattungen försvann strax innan jag gick på semester i slutet av juli och den svarta (tamaste) kattungen försvann så sent som för två veckor sen och kvar finns nu bara en grårandig… mamman ser ut att ha nya ungar i magen och körde därför bort dom två som var kvar. Nu är som sagt den grå ensam kvar ur den kullen, för det finns ju andra kattungar med mamma som dykt upp där vi lägger ut mat (ja,vi gör ju inte det enligt våra chefer Oskyldig men man kan ju bara inte låta bli…)
Den kvarvarande kattungen är inte helt tam och låter sig inte gärna klappas men igår var den framma och nosade på mina fingrar och jag fick nästan klappa honom (nuddade bara svansen men ändå Skrattande)

Jag är fortfarande beredd att betala för kastrering av mamman om jag bara får hjälp att fånga in henne… och helst av allt önskar jag att nån vill ta hand om den sista kattungen. Jag tjatar fortfarande på alla som inte har lika många katter som mig! Flört

Här är en bild på den grå kattungen som finns kvar… mina arbetskamrater säger att det är en liten honkatt men jag är inte riktigt övertygad om det Obestämd

SagaLina
0

puttar för dessa små liv! 

Om mamman har en kull i magen så kanske hon är för långt gången för kastrering, vore ju fint om någon kunde ta in henne så hon kunde få föda inomhus.

Har du hört med Skånekatten?

mymlanbus
0

puttar jag med

annebeate
0

Tänkte också på Skånekatten om man där kan hjälpa till med mamman. Nu går det snabbt mot höst och även den grå kattungen - väldigt söt- behöver ett hem. Maila även Kattjouren som just arbetar med katter i Skåne.

SagaLina
0

puttar!

lilo-nova
0

Putt!

TinaW
0

#11 Nej, jag har inte hört med Skånekatten… hade inte ens hört talas om Skånekatten innan du nämnde dom! Glad Givetvis ska jag höra med dom om dom kan ta hand om henne tills hon fått sin nya kull för jag är helt säker på att det snart är dags…
Jag ska ta med min kamera till jobbet i morgon och se om jag kan ta lite bilder på alla katterna där.

Jag hörde av en arbetskamrat att det kanske var en taxitjej som ev. var intresserad av den grå kattungen så jag ska försöka få tag på henne för att kolla om det verkligen är så! *hoppas, hoppas*

SagaLina
0

Här på forumet så finns det väl i alla fall två st från Skånekatten, crisse och Atzi?

SagaLina
0

Atiz kanske det var….

lilo-nova
0

#18 Japp det stämmer!

annebeate
0

Putt… för mamman och den underbart söta kattungen som behöver komma in innan det är försent.  Någon måste finnas som kan öppna sin dörr åtminstone tillfälligt  så att permanenthem sedan  kan ordnas.

lenarydstrom
0

Om du annonserar efter jourhem och lyckas få tag i det, kanske någon kattförening/katthem, kan hjälpa dig med själva infångandet? Det borde ju inte vara omöjligt att få ett hem till kattungen…

Har själv arbetat på katthem, där vi hjälpte till att fånga in katter, även om vi inte hade plats för dem…

Puma77
0

Puttar upp.

Har du hört något mer om hon som var intresserad av kattungen?

//Pia

lilo-nova
0

Putt!

SagaLina
0

Hur skygg är kattmamman? Om hon är dräktig så skulle det ju vara bra om hon kunde komma in för att föda!

TinaW
0

Hon är ganska skygg… men har man mat i handen så kommer hon fram och tar det och backar sen undan igen.
Hon ligger/sitter gärna på fönsterblecket och "tigger"… hon är inte dum för hon har ju märkt att vi är många som matar henne! Skrattande

Nu har jag nästan ordnat ett hem till den ensamma grå kattungen! Glad
En tjej i Göteborg som förmodligen kan tänka sig ta hand om den… hon har två katter sen innan.
Jag har sagt att jag kör upp den till henne om hon verkligen vill ta hand om den…
Bestämmer hon sig för att ta den så behöver jag "bara" fånga in den… Skrattande

SagaLina
0

Någon från ett katthem kanske kan tänka sig hjälpa till eller låna ut en fälla kanske! 

Låter i alla fall som hon inte är alltför skygg i alla fall, jag hoppas verkligen att du hittar ett hem åt henne så att hon slipper föda ute i höstrusket!

Fagddu
0

Hoppas att lillkissen får ett hem. :)

TinaW
0

Tyvärr hoppade tjejen från Göteborg av Gråter… hon bestämde sig för att ta en katt från Göteborg istället och det kan man väl i och för sig förstå…

Jag får leta vidare…

Ankie
0

putt för denna familj

undrar vad som har hänt med de andra ungarna?

annebeate
0

Undrar så hur det går.

TinaW
0

Tyvärr inget hem för kattungen än och mammakatt såg jag i fredags, så inga nya ungar än men det är nog bara en tidsfråga nu.

Jag vet inte vad jag ska göra… känns ganska hopplöst just nu. Gråter

mymlanbus
0

puttar

Ankie
0

Ja du jag förstår att det måste kännas hopplöst

Det är bara till å vänta tills det kanske dyker upp någon som kan ställa upp, eller vänta på tur tills något katthem har plats. Vad mer kan du göra. Men hur gick det med skånekatten?

Vi får putta på här

lilo-nova
0

#33 Skåne katten hade fullt upp tyvärr!

mymlanbus
0

Både mamma katt och ungen är ute fortfarande alltså?

Är man säker på att mamma katt är med ungar igen?

Gråter

Alexej
0

Häng upp en massa lappar och frågar om någon kan hjälpa dig. Alltid bäst med bild av katterna.

Alla katthem verkar vara överfulla så vi måste själv försöka hjälpa de som inte har fått någon plats.

Och jag tror säkert att det finns folk ute som är beredd att ta hand om en katt-eller flera!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

annebeate
0

Det börjar bli allt kallare om kvällar och nätter. Det måste finnas någon någonstans i landet som skulle kunna ta in mammakatt och hennes underbart söte unge.

Puma77
0

Varför kan man inte bo större för:(

//Pia