Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattens-status
Läst 1056 ggr
Girlie
0

Märka katter

Min första trådstart här inne. Måste bara skryta lite om min hemma kommun som äntligen beslutat om regler som säger att man måste märka sina katter i stan. Tyvärr kommer det antagligen vara rätt tandlöst, för vem tänker kontrollera att det genomförs. Men ändå ett steg i rätt riktning.

"Det som däremot kan vara kontroversiellt är föreskriften om märkning av katter i samma områden. Katter ska vara märkta så att det går att komma i kontakt med ägaren, genom microchip-märkning, tatuering eller via uppgifter på halsband."

http://allehanda.se/avdelning/ornskoldsvik/29446

Jenna-Gun
0

Jaa tänk om det kunde bli lag på det. Och att den földes.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Även om kanske känns tandlös så är det ju rätt riktning, allt tar tid och vi får hoppas att det som känns att jobba i motvind blir självklarheter i framtiden, tänk hur det var med hundarna när regler och lagar ändrades där, gorm å så men idag är det självklarheter. Så allt sånt här är bra, ökar chansen till förändrignar i framtiden. Bra kommun du bor i :-)

Hawknestgrove
0

HAha,jag snodde länken och uppmanade Strömstads kommun, Miljö och hälsa att läsa och a till sig!

Detta borde ni också ta som regel! Kan Örnsköldsviks kommun, så kan väl ni!
http://allehanda.se/avdelning/ornskoldsvik/29446
Gunilla Hallgren

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Girlie
0

Förhoppningvis kan det inspirera fler eftersom kommunen faktiskt har rätt att besluta om lokala ordningsföreskrifter, utöver reglerna i ordningslagen. 

Om dessa inte "lägga onödigt tvång på allmänheten eller göra obefogade inskränkningar i den enskildes frihet".

Och det är det Länstyrelsen har testat och funnit att märkning av katter inte gör, vilket borde leda till att fler kommuner kan sätta upp samma eller liknande regler.

Lena
0

#4 Det var en annan kommun som också hade infört lokala bestämmelser om ID-märkning av katter. Minns nu inte vilken kommun det var. Men visst är det bra, kanonbra helt enkelt och absolut ett steg i rätt riktning.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

mymlanbus
0

Undrar över en sak om just det här med id-märkning

Smulle och Shimena fick tatueringar i samband med kastreringarna, och då antog i alla fall jag att katterna var sövda. Inte ska katterna känna av att de blir tatuerade?

Det pågår en tråd om detta på katter iFokus så jag vill höra vad ni säger…

Inte känner katterna av tatueringen när de är sövda, eller?

Lena
0

#6 Det vanligaste brukar vara att man ID-märker (örontatuerar) katterna när de sövs för något annat t.ex. kastrering. Katter sövs vad jag vet alltid när de öronmärks. De katter som jag låtit öronmärka har inte verkat besvärade efteråt och under narkosen känner de naturligtvis ingenting.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

mymlanbus
0

#7. Nä, det var väl så jag tänkte jag med… blev orolig där, men det kan jag förhoppningsvis släppa nu.

Kurran
0

Intressant!

Alexej
0

Här står mer om Ö-vik och ID-märkning.

Sundsvall vill också ha kravet.

Kävlinge kommun har en uppmaning att ID-märka katter.

Men: 

Nobben för id-märkning av katter

Östra Göinge kommun får inte införa id-märkning av katter i de lokala ordningsföreskrifterna. I slutet av oktober avslog länsrätten kommunens begäran och nu har kammarrätten beslutat att inte ta upp kommunens överklagande. SR.se - Kristianstad

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus