Avliva Sommarkatterna
Avliva sommarkatterna
Länsveterinären: Det kan vara mest skonsamt.
Hej! Mina kattvänner,tänk om vi kunde göra som den här Länsveterinären säger,vad mycket lidande vi skulle bespara dom katterna. Det här var nog det humanaste sättet att göra,än att vänta på en massa beslut av olika myndigheter,hur vi ska göra. Så jag röstar naturligtvis på det här,läs den här länken för den var välkommen, för det finns faktiskt människor som kan tänka när vi har med gör att göra. Hälsar Mogge. 20060806

Hej Mogge. Detta är inte klokt. Vad tänker människan med egentligen. //Jillsan
Den mannen sitter ju helt uppenbart på fel post. Han saknar ju helt verklighetsförankring och kan som vanligt är bland länsveterinärer för lite om sällskapsdjur. De handhar ju mestadels boskap och hästar.
//Rolf
Tror inte mina ögon.
Hur kan man resonera på det viset.
Ingen katt ska avlivas om den är frisk.
Grrr Jenna
Det var verkligen ingen uppiggande läsning för oss som värnar om huskatten. Ytterligare en i högen av destruktiva krafter som inte ser något värde alls i katten. Gud vad trött jag blir!
Vad han i egenskap av veterinär skulle säga är natruligtvis: Skaffa inte sommarkatt överhuvud taget och kastrera din katt så att det inte blir några oönskade kattungar.
Jag menar det är ju egentligen så förskräckligt enkelt alltihopa:
- Kastrera
- ID-märk
- Vaccinera
………och om du inte vill/orkar/har råd att göra detta för din katt AVSTÅ då från att skaffa dig en katt.
Tänk att något så i grunden okomplicerat ska vara så rysligt svårt för så väldigt många att förstå!
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Mogge, jag håller tyvärr med dig, i detta fallet och många här ute på landsbygden, så är det ofta den mest humana metoden. Visst måste vi språka för att kastrera, kastrera, kastrera, att ID-märka och vaccinera är ingen ide att snacka om för vanligt folk på landsbygden, som inte ens märker sina hundar och än mindre vaccinerar dem. Det är tyvärr den bistra sanningen. Kan man åtminståne få folk att kastrera i större omfattning, så minskar problemen helt klart, men att hitta goda hem till alla ulliga gulliga sötnosar är helt enkel omöjligt, jag ser hur den trista traditionen lever vidare hos unga föräldrar med små barn nu här i detta århundrade. Otroligt." Vi ska skaffa en liten kisse till lilla Alexandra som hon kan leka med." Fy f-n, säger jag. Denna människa är bra några och trettio och lär alltså sin fyraåriga dotter att kattungar är leksaker. För den kissen får inte gå in, nej då. Vi har inte valet mellan pest och kolera här. Vi har valet att ge djuren ett värdigt slut eller låte det lida en vinter och alstra mer kattungar. JAg blir så ledsen, när jag ser alla utsvultna rädda kissar som vinglar utmed vägarna på höstarna. Kom ut på landsbygden och se den bistra sanningen, visst vet jag att det är kolonier av hemlösa katter i städerna med, men det syns bättre här.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#5 TNR-metoden säger jag som svar på detta. Det måste gå att få ordning även på ställen som Stömstad när det går på andra håll i världen. Eller är Sverige det hopplösaste landet i världen? Att förorda avlivning som den enda lösningen är att ge upp. Det kan vi inte göra. Kämpa på! Kämpa på! Även idioter lyssnar ibland………
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Jag blir nästan litet mörkrädd när jag läser så'na här inlägg - fast man borde ju vara van och härdad vid det här laget förstås (men icke).
Hur är det tänkt att gå till rent praktiskt tro? Ska man säsongsmässigt skicka ut skjutglada jägare med jaktlicens in i fritidsområdena på jakt efter katter? Inte billigt precis, jägarna kostar pengar - och hur kollar man att en utegående katt är en sommarkatt?
Eller man kanske kan fånga in alla taniga katter och snabbt låta gasa alla som inte är idmärkta? Men det är inte alltid så lätt att samla in missarna faktiskt. Vissa har ägare t ex som kommer att sakna dem och väcka åtal. Vem ska ansvara för hanteringen, var ska man hålla till och vad kommer allt detta att kosta i reda pengar i slutändan?
Eller man kanske har tänkt avlöna ett antal jourveterinärer landet runt som ska stå till tjänst med avlivningar av infångade missar som man kan misstänka är övergivna sommarkatter? Här behövs ett stort team av dels infångare försedda med lämpliga burar, chaufförer som står och väntar på napp och lämpliga lokaler för själva dödshanteringen.
Alltså jag begriper inte inte var man ska få alla pengar ifrån, för allt kostar, ingenting är gratis - och pengar tycks vara en bristvara i de flesta kommuner alltid när det handlar om djurrättsfrågor.
Om det är kommunerna som är tänkta att betala, varför då i hela fridens namn inte göra tvärtom, dvs finansiera liv istället för död. Dvs ge de pengarna till ett närstående katthem istället som då kan ta hand om de övergivna "sommarkatterna" på ett bra sätt och ge dem en andra chans i livet.
Det har ju faktiskt oxo visat sig att det är ingen bra och varaktig lösning att göra avskjutningar då och då kring missekolonierna. Strax efter en "upprensning" finns alltid en ny växande koloni på samma ställe. Det är en fruktlös och ångstväckande hantering som inte fungerar i praktiken och som inte löser problem med vanvård, aningslöshet, okunskap eller det stora grundproblemet med de hemlösa kattbeståndet i det här landet.
Här krävs väl mer långsiktiga lösningar för att vi med gott samvete ska kunna kalla oss ett modernt och civiliserat land med en god djurhållning. Vi har en mycket lång väg att gå för att nå dit tyvärr!
/Pelusa

Pelusa…jag håller med dig till 100%!!! Du säger allt!
//Cammo'
Har läst alla era kloka inlägg och håller med er alla i allt. Jag måste tyvärr säga, att jag har både bott på landsbygden i Skåne och här, men detta som förekommer här är något av det vidrigaste jag sett. Därför håller jag med veterinären. När folk tycker, att det är humant att avliva kattungar genom att stoppa dem i en plastpåse och knyta igen och sedan slå på påsen med en spade, då fattar ni vad det är för knasigt folk? Eller?????
Gunilla, jag kommer från ett sådant samhälle själv.
Katter kunde man mörda på så många olika sätt i min by där jag växte upp. Endast fantasin satte gränserna.
Kan ändå inte hålla med ursprungsinlägget eftersom jag begriper inte hur det här avlivningarna är tänkta att fungera i praktiken? Katterna blir väl inte hjälpta av att man biter sig i tummen och förenklar problemet till akuta nödlösningar.
Frågan är väl istället hur man ska försöka ändra på den vidriga synen på katter hos allmänheten? Inte blir det väl bättre genom att man späder på ytterligare och sanktionerar mördandet genom myndighets- och veterinärshåll.
/Pelusa
o som du säger Pelusa hur ska man veta vilka som är hemlösa?…. och att fånga dom måste vara rätt marigt antar jag… kunde inte sova inatt och kollade på Animal Planet.. på tre timmar så lyckades man fånga 2 katter från ett ställe där det kryllade av katter… antingen var dom så lätta att fällan inte utlöstes eller så var dom så smarta att dom inte klev på plankan…. häpnadsväckande smart var en katt som gick in, åt lite och tog burken i munnen och promenerade ut igen….
min önskan är att kunna fånga in alla katter för att kastrera dom och sedan släppa ut dom igen som är de vildaste… fast var ska man dra gränsen för vilka som blir utsläppta eller inte?… det är så svårt att veta vad som är bäst…men ju fortare det finns en strategi desto bättre att kunna sätta igång…….
Bara lägger in en liten uppdatering http://www.kvp.se/ego/c_4/index.jsp?a=650789
Mvh
Morgan
#10 Mycket klokt skrivet Pelusa! Det är naturligtvis det vi måste koncentera oss på - att ändra på den vidriga synen som allmänheten har på katter. Låt oss göra det istället för att applodera dessa marodörer som gör allt för att få ta livet av en katt eller flera. Ordet Avliva är som ett svärord för mig.
//Lena

Jag har läst alla inlägg och tycker att ni alla har rätt, och även veterinären, i mycket begränsad mening. Det verkar vara en gammal gubbe som, precis som Rolf säger, troligtvis behandlar mest boskap, dvs kossor, hästar, får och andra sk "nyttodjur". Katter gör ju ingen nytta enligt gamla tankesätt och från veterinärens synvinkel kan det vara mindre ekonomiskt lönande att behandla så små varelser som kissekatter.
Är det nu så att gubben menar att man ska slentrianmässigt ta en sommarkatt och slå ihjäl den varje år, är han verkligen ute och cyklar. Är det så att han menar: "Avliva alla djur som lider", är jag mera med på noterna. Annars fattar jag inte vad han menar: enligt hans egen yrkesetik ska man inte avliva friska djur, utan se till att alla djur blir kastrerade, vaccinerade omplacerade och förhoppningsvis älskade.
Om det är så att gubben menar, att om det endaste lilla alternativet till att lämna katten i vind för våg efter sommaren, är att avliva den, då är jag igen med på kälken.
Annars undrar jag om det inte är dags för pension snarast…
Svansen

PS: Jag har läst artikeln nu. Åtminstone jag vill absolut inte ha några skjutglada jägare smygande runt förorter och villatomter oavsett vilket syfte dom har. Sättet är gammaldags, aggressivt, osäkert och farligt. Det här påminner om jakt på kråkor och skator i början på 1900-talet. Man fick "en skjutpenning" per capita av varje ihjälskjuten fågel som tycktes vara besvärlig för jordbruket och bärodlingar. Stilen tillhör ett försvunnet jordbrukssamhälle snarare än nutidens djurhållning.
Det finns alltid alternativ för slakt av friska djur.

Detta krossar mitt hjärta att läsa. DEt är som att blunda för sanningen, nämligen att alla personer måste lära sig djurens och katternas värde. Det är därifrån man måste börja.
Angående id-märkning så kan man enligt lag ta bort hundar från sina ägare om de inte id-märks om jag minns rätt. Så varför inte det samma för omärkta katter. Undrar hur kul lantbrukarna skulle tycka det var om alla katter plockades ifrån dem.
Det vi behöver förutom lagen om id-märkning är en bättre djurskyddsgrupp/polis/inspektörer eller vad man nu vill kalla det. Dessa ska se till att alla anmälningar tas på allvar, samt med lagens hjälp kunna åka ut och titta in där de vill. Visst det kommer att handla om katter i första hand, men jag vill även att det ska gälla andra djur för alla behöver värderas. I första hand ska man utbilda ägarna, i andra ta hand om djuren och börfälla ägarna. För att på så sätt även få in pengar till gruppen.
Tårarna börjar rinna på mig nu så jag ska sluta.
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

jag tycker den veterinären e helt dum i huvet.. varför ska man avliva en massa friska snälla gosiga katter för att människan inte har vett i huvet att ta hand om djuret de skaffat sig.. jag blir så trött på alla dessa dumma människor som tror att djur e några leksaker som de kan kasta ut när de e trötta på dem….En katt skaffar man får en massa år framöver o kan man inte tänka sig att ha den så länge så ska man fanimej inte skaffa en katt utan ett gosedjur i tyg!!!
Bifogar en bild på mina sötisar som var svin jobbiga när de var små o är det ibland fortfarande men jag älskar dem ändå o skulle aldrig kasta ut dem man kastar väl inte ut sina barn eller???

**
Göteborgs Katthjälp anser att tjänstemän, och framförallt veterinärer, ska inte ge uttryck åt den inställning att katter i stort sätt är värdelösa och därmed att det är likgiltigt att döda dem. Man kommer aldrig att höja kattens status om veterinärer har den inställning och inte har något emot att avliva friska djur.
Mejla Dag Hultefors och skriv vad du tycker om hans åsikter! Du också! dag.hultefors@n.lst.se
Miranda
**
#18 Bra idé Miranda! Han ska få mail från mig imorgon.
//Lena.

Ja, det här är hopplöst… jag tycker likadant som de flesta kattälskare och Birgitta från KKS att man ska aldrig avliva något djur om det finns chans till liv… men det varierar tyvärr åsikter och handlingar beroende på vart man bor. Jag bor i en kommun där katter har inte något värde alls och där verkligen ett par gånger om året går glada jägare på kattjakten och skjuter de stackarna. Inte alltid kollas upp om katten är vild eller inte, det hände att en katt som bar både halsband och var chippad blev skjuten och sedan erbjöds den ledsna och upprivna ägaren ett par hundralappar som skadestånd… I grannkommunen går det till helt annorlunda. Där fångas katter i fällor och sedan kan vem som helst komma och under 14 dagar kolla om ens katt var inte fångad av misstag och få ut den. (Jag fått på så sätt en av mina katter som jag kände synd om och förklarade henne som min egen)… men tyvärr resten av katterna avlivas ändå…
Vad gäller veterinärer så har jag också dålig erfarenhet när en av mina hanar fick urinsten och det första som jag fick veta på djursjukhuset i Växjö var att det skulle vara för dyrt för han måste opereras så kanske vore bättre att avliva honom. Jag skrek på dem att han är försäkrad och att jag inte bryr mig om hur mycket det ska kosta att jag bara vill att de gör vad de kan för honom och sedan var det helt annat. Han opererades 3 ggr men idag är han helt återställd och mår finfint… Jag tror inte att någon skulle göra så om man kom in med hunden…
kram/ Ladykatt
Hej! Mina Vänner,nu har jag läst vad ni har svarat på det här,och det har varit många kloka och mindre kloka svar. Förts till alla som tycker det här var så illa med att ta bort sjuka katter,för var det inte det handlade om kanske,ja tycker många av er tänker bara på er själva i det här fallet,och inte på djurens bästa,tänk lite mer på hur djuren har det istället,för det här den här veterinären tänker på så är det inte människan,det är för djurens bästa,och för det andra så är det vi människors fel att vi har så mycket katter i vårt land idag. Som dom flesta vet så jobbar jag mycket för att djuren ska ha det bra,jag ser mycket elände som många av er nog aldrig har set,så jag vet vad jag talar om när vi har med katter som far illa idag. Jag tycker själv inte om det här,men hälldre det än djuren ska plågas. Jag kan skriva hur mycket som hällst om det här,men det tänker jag inte göra,för så mycket lidande jag har set,det kan jag bara inte skriva ner här och nu. Men jag vill säga till er kattvänner,tänk inte bara på hur era katter har det,tänk på dom som igen kan ta hand om,så kanske vi kan rädda dom som är friska,men tyvärr finns det inte så många människor som kan ta hand om alla katter som inte har ett hem idag. Nu får ni bli förbannad på mej,men jag tror jag vet vad jag pratar om i den här frågan,och stavningen för ni på köpet. Hälsar Mogge9 20060808
Hej jag skrev den här i kattgrupperna oxå,för där var det inte någon som svarade,men här var det en 20 tal,men man kanske inte ska bry sej om att skriva om det här i dom grupperna mer?
Hej! till alla er som bryr er om hur katter mår och hur det går för dom,jag måste du fråga er,den här artikeln som jag la in i gruppen,var inte den intressant nog att svara på,för det handlade ju om katter som många tycker man ska ta hand om,men igen gör det och då tyckte jag det här var ett bra förslag att avliva djur som inte någon kan ta hand om,för det måste ju vara mer humant att göra så här,än att katterna ska gå en plågsam död till mötes,när ska vi människor börja att tänka på våra djur,och inte bara på oss själva. Så det var mycket det att jag la ut den här artikeln. Hälsar Mogge 20060808
#22 Mogge här i Hittekatter har vi nu drygt 100 medlemmar som är mycket aktiva när det gäller att arbeta för hittekatter. Här finns verkligen människor som bryr sig och som varje dag gör stora insatser för att situationen ska bli bättre för de utsatta katterna. Medlemmar som har en stor erfarenhet och kunnande när det gäller hittekattsproblemetiken. Vi engagerar oss inte för att någon gammal länsveterinär ska komma och döda katterna, utan för att hjälpa dem till ett bättre liv. Vad vi behöver göra är att förändra attityden till katten i Sverige. Höjja kattens status samt få kattägare att ta sitt ansvar när det gäller kastrering och ID-märkning. Det ansvaret innebär även att tänka efter innan man skaffar sig en katt för att den här situationen med "sommarkatter" överhuvudtaget inte ska uppstå. För förvildade katter gäller det att lansera nya och modernare metoder istället som på ett humant sätt faktiskt gör större nytta än dessa barbariska avrättningsmetoder som envist hänger kvar i Sverige och gör oss till något av ett uland när det kommer till djurskyddsfrågor.
Vapnet heter information och opinionsbildning - inte avlivning!
//Lena

Tack Lena!… vi är som sagt många som jobbar för att rädda katter till ett värdigt kattliv, på många olika sätt. Men vi har ett gemensamt, kärleken till missarna…och respekten för naturen och livet!
Cammo**

Håller med Lena! Mogge, skriver man på sådana här forum är det ju självklart att folk säger sina åsikter! Det vore ju väldigt konstigt annars, om folk vore passiva.
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
Jag har nu skickat ett mail till Länsveterinären om mina åsikter.
Kan inte förstå att man "skjuter" en katt. Man kan väl ge den ett humanare och värdigare slut på livet.
Om man måste avliva. Jag kan inte tänka tanken att avliva någon katt om den inte är allvarligt sjuk och inte behandlingsbar

På www.katter.ifokus.se under ämnet "Avliva eller inte?" Står vad de på Katter tycker….
Hej Lena och ni andra som har synpunkter på det här,jag tror nog att vi alla gör ett bra jobb för våra djur,men det är inte tillräckligt tycker jag,vi kan mer om vi inte bara pratar och skriver om det,nu kanske inte alla kan jobba som jag gör idag med djur som far illa tak vare att vi människor inte kan ta vara på våra djur som vi borde göra. Men med mer sådana här debatter om våra djur det tror jag på,för om inte så kanske det fins folk som vaknar och undrar är det verkligen så här det är med våra djur idag. Hälsar Mogge90600808
Hej Mogge
Jag tycker det är jättebra att det finns en så'n utomordentligt duktig djurvän som du i det här landet och som jobbar så hårt för att djuren ska ha det bra! Heders Mogge!
Jag tycker dock att det lyser en underskattning av oss andra djurkämpar i dina inlägg vilket är olyckligt och känns litet nedsättande.
Tänker nu på dina formuleringar typ citat "… ja tycker många av er tänker bara på er själva i det här fallet,och inte på djurens bästa,tänk lite mer på hur djuren har det istället…"
…och "…jag ser mycket elände som många av er nog aldrig har set,så jag vet vad jag talar om när vi har med katter som far illa idag…" Slutcitat.
Mogge, visst har du väl förstått att här finns många som lägger ner hela sin själ och fritid (med vanliga jobb vid sidan av) på att hjälpa missar i nöd. Flera som t ex jobbar på katthem - och jag tror nog jag kan gå i god för att de pesonerna har nog sett allt elände som går att se öht.
Icke desto mindre så ingår inte godtyckliga avlivningar av friska katter i deras sinnevärld, det tror jag kan garantera. Varför? Jo man jobbar ju så hårt för att försöka rädda så många liv som möjligt. Inte att göra det lätt för sig och önska livet ur alla missar man träffar på och som far illa. För därmed har man nog gett upp tanken på att katten någonsin ska få det värde som de förtjänar i vårt land.
/Pelusa

Hej Mogge. Alla har inte tillgång till att åka till olika campingar och vara överallt. VI alla försöker göra det bästa för våra djur. Jag har haft mitt hem fullt av avlivningshotade katter. Är detta inte att hjälpa till? Dina inlägg kan var riktigt elaka och det finns folk som blir sårade av detta. Du har själv gett dig in i diskutionen. Mvh Jillsan
#28 Mogge jag har personligen lite svårt att förstå vad din kritik går ut på? Skulle vi vara bättre djurvänner om vi gick på länsveterinärens linje och började massavliva alla katter som befinner sig i nöd?
Sedan tycker jag inte att vi ska börja mäta oss med varandra för att komma fram till vem som gör mest för utsatta djur. En sådan kraftmätning har inget gott med sig. Istället ska vi uppmuntra varandra för det var och en orkar göra, har möjlighet att göra. Om du läser runt i inläggen här på Hittekatter inser du ganska snart hur mycket arbete som verkligen görs ute i vårt avlånga land av många olika personer. Du är långt ifrån den enda.
Någonstanns skriver du om att det gäller sjuka katter, men länsveterinärens förslag var ju att avliva friska hittekatter läs sommarkatter. Det är en viss skillnad. När sedan saken kommer till sjuka katter beror det ju på om sjukdomen är behandlingsbar eller ej.
Däremot är jag överens med dig när det gäller att debatter om utsatta djur/katter och deras situation behövs och är viktiga. Det är precis av den anledningen som den här sajten har kommit till.
//Lena

alla kan vi bära ett strå till stacken… några bär mindre, några bär mer…..tillsammans blir vi starkare än om vi jobbar var för sej….
det behöver inte bara finnas en enda väg att gå… flera olika alternativ kan vara bra…
men en sak är då säker: det behöver ageras NU, eller helst för flera år sedan..
vi får inte glömma bort att vi ju kämpar för samma sak: att se till att alla katter får ett hem… och då gäller det att vi lyssnar på varandra och gör något positivt för katterna och att inte klanka ner på andra..
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Till Mogge:
Jag tycker att du övervärderar dina egna insatser och undervärderar oss alla andra…
Jag säger inte att du inte hjälper katterna, men det gör fleratal av oss andra också… jag själv har tagit hand om övergivna, livshotade och ibland misshandlade katter i över 20 år och jag vet att jag är bara en av många här….
Som jag svarat dig på en annan lista så för mig är detta med avlivning av friska katter helt oacceptabelt och tycker att det är politikers och andras makthavarnas bekvämlighet bakom dessa åsikter. Det är ju lättare att ta livet av dem än att ordna lagar om märkning och kastrering eller bygga upp djurpolisen i Sverige.
Och om du nu var sådan biten kattvän som du vill framstå så förstår jag inte hur du kan hålla med om att avlivning är bra lösning… Som du själv kan se av reaktionerna på ditt inlägg så alla de sanna kattälskarna som vill hjälpa katterna är emot detta…
kram/ Ladykatt
#32 .
"alla kan vi bära ett strå till stacken… några bär mindre, några bär mer…..tillsammans blir vi starkare än om vi jobbar var för sej…."
Mycket bra formulerat MariannE11 - där slog du spiken på huvudet!
//Lena

glömde säga att vi alla har olika förutsättningar och olika liv….vi kan alla hjälpas åt på olika sätt..
varje liten eller stor misse vi kan rädda är en stor seger….
kämpa på allihopa… så länge vi inte ger upp hoppet så har vi chansen att ändra på saker…
Jag har nu skrivit till Länsveterinären som uttalade sig i Expressens artikel. Se kopia på mailet nedan/ Lena
Hej Dag!
Jag skriver till dig angående ditt uttalande i artikeln "Avliva Sommarkatterna" publicerad i Expressen den 6/8. Jag är värd för www.hittekatter.ifokus.se en internetsajt där vi som är engagerade i hittekatter/ hemlösa katters situation samlas.
Efter att ha bott i fyra år i Nederländerna blev det påtagligt för mig hur uruselt djurskyddet i Sverige fungerar när det kommer till katter. Ärligt talat känns det som Sverige är ett uland inom det här området. I Nederländerna som kommit betydligt längre än Sverige är det t.ex. inte tillåtet att avliva friska sällskapsdjur.
För mig blir det nu mycket märkligt att läsa att du som veterinär förordar avlivning av friska katter som den humana och bästa metoden. Du frågasätter katthemmens existens och menar att de bara gör det lättare för folk att vara vårdslösa med sina katter. Inte heller tycker du att ID-märkning är någon bra idé.
Den enda logiska förklaringen till dina uttalande jag kan finna är att du blivit felciterad i Expressen. Artikeln diskuteras just nu i Hittekatter i Fokus. Jag vill härmed bjuda in dig till sajten för att kommentera ditt uttalande samt vara med i diskussionen.
Vänliga Hälsningar Lena Lindell

Jättebra skrivet. Hoppas bara att karlen tar åt sig också!

Hihiiii, Lena
! Skitbra idé! Jag slår vad att gubben inte bryr sig om att visa sig här. Han anar ugglor i mossen… För övrigt måste han vara otroligt gammaldags. Hur länge sedan fick han sin utbildning? På 1950-60 talet var det inne att man tänkte "jordbruksekonomiskt", dvs "bort med alla djur som inte producerar något!".
Rekommenderar han avlivning när en kattägare kommer in med en katt med mindre besvär och nämner att "jag får nog ge bort den här katten för att jag är allergisk"? Säger han då "Nä, skjut den för all del. Det är ju gratis."?
Läkare kan vara sadister och präster kan vara icke-troende ateister. Och tydligen kan veterinärer ha låtit bli att lära sig något under varken sin långa utbildning eller i hela karriären till länsveterinär…
Svansen
Sent inlägg, men ändå. Mogge tycker INTE att avlivning är en bra lösning. Men jag kan hålla med honom om, att det ibland är den enda lösningen. Inte ringaktar han heller er andra som jobbar för katter på ert vis. Vad jag däremot vet, så är han lika vansinning som jag på alla som bara gör mera kattungar av misstag.Kanske känner ni inte Mogge så bra som jag har fått chansen att göra, tonen är rå men hjärtlig och är man lättstött, så kan man kanske ta illa upp. Sen måste jag som jägare själv försvara mig och mina seriösa gelikar. Det är i lag förbjudet att smyga runt i buskarna som andra Rambos och skjuta katter hej vilt. Katten är fredad och den personen som skjuter en katt olovligt riskerar att bli av med sina vapen. Böter desssutom för olaga jakt.
#37 & 38 - fick ett autmatgenererat svar på mitt mail att veterinären i fråga har semester tom den 14/8. Vi får således ge oss till tåls i några dagar.
#39 Känner ju också Mogge men den här gången hängde jag inte riktigt med i svängen.
//Lena
Hej! Lena och ni andra som är med i den här diskussionen,vi har i dag 40 inlägg på det här ämnet,och det värkar som det aldrig tar slut,vi är många som har olika uppfattningar i den här frågan. Vad jag inte förstår så är vi tre kattgrupper som skriver och har olika synpunkter på det här,vore det inte bättre att vi slog oss ihop och jobbade tillsammans än att skriva och tycka att saker och ting inte stämmer det vi skriver om var andra,för det är ju djuren det handlar om,och inte oss människor. Det kan tyckas att jag är lite otrevlig i mina inlägg,men dom som känner mej vet att jag inte menar att såra någon,men ibland blir jag rasande när jag ser att folk bara pratar men inget händer,jag tänker inte häller gå in och skriva mer i det här ämnet för det fins nog inte så mycket mer att tillägga. Jo jag har en fråga till dej Jillsan,du skriver att jag åker till olika campingar,det stämmer bra min vän,men nu vet ju du oxå att jag lägger ner mycket tid på att åka till olika ställen med det jag håller,och det är för att hjälpa till med katter som folk ringer och vill ha hjälp med,och där kommer ju Meros Camping in som du vet,och vi har många katter kvar på campingsplatserna som folk inte tar med sej,och det är nog inte många som tänker på det. Men det händer att jag åker och hälsar på bekanta oxå Jillsan som bor på campingar . Så nu hoppas jag att jag inte har gjort bort mej här oxå,för innerstinne så är jag en djurvän som gör allt för att djuren ska ha det bra,människan kommer som nummer 2 när det gäller att hjälpa så nu vet ni det. Men jag vill tacka er för att det har blivit en sådan här diskussion i det här ämnet,det hade jag aldrig i min vildaste fantasi trot,och med det så hoppas jag oxå att vi kan sluta med det här ämnet innan det spårar ut,för alla är vi ju djurvänner och det är ju det vi pratar om,men det är ju oxå bra att vi kan prata om det här,för det här gynnar ju djuren i första han,att dom får mer uppmärksamhet när vi människor skriver och har olika synpunkter på det här,som vi har haft i det här ämnet,som jag tog upp så tack än en gång för visat intresse. Hälsar Mogge9,som åker till Meros Camping nu,jag önskar er en bra dag,och tänk på att det är varmt i bilen om vi har våra djur med oss. 20060809
#41 Anledningen till att jag startat Hittekatter i Fokus är just att jag ser behovat av att ha en sida med fokus helt inställt på de utsatta katterna. Min förhoppning är naturligtvis att de goda förslag och ideer som kommer fram ska leda vidare till handling. Mycket av det som dryftas på sajten är dessutom sådant som redan händer på olika platser i Sveriges avlånga land.
Medlemmarna på Hittekatter i Fokus kommer från hela Sverige. Flera av oss är medlemmar i andra Kattgrupper på internet som t.ex. Spinn, Svenska Katters Sida, Kattgruppen och Svenska Huskatten -de två sistnämnda är grupper som du själv känner till. Det finns även en annan kattgrupp i iFokus nätverket som heter Katter i Fokus. Där kan man diskutera alla andra kattfrågor.
Det där om det verkligen behövs en sida för Hittekatter kan man naturligtivs ha olika meningar om. Personligen anser jag det efter att ha försökt driva Hittekattsfrågan på Kattgruppen i två år med blygsam framgång. (Kattgruppen startade jag för nästan exakt 2 år sedan). Efter bara några veckor kan jag se att vi i Hittekatter i Fokus kommit betydligt längre än jag varit i närheten av i Kattgruppen.
//Lena
Jag håller med…… Hittekater i Fokus behövs så in i vassen, Lena!
Det är inte alltid så lätt att belysa hittekatterna situation - och få någon vettig respons, i vanliga kattgrupper. Jag har försökt och försökt i bortåt 8-9 år (hm det var väl i en sådan tråd vi "träffades" Lena för ett antal år sedan?).
Fast jag ser en fin och glädjande utveckling på t ex SKS-forumet. Många unga, välutbildade, medvetna personer har tillstött (tänker på t ex sajten "Kattstatus") vilket glädjer enormt ett gammalt hjärta som klappar för katter i allmänhet och hittekatter i synnerhet.
Annat var det förr! Vi var ett par-tre pers som med en åsnas envishet petade in trådar om hemlösingarnas situation (som ju kallades för "vildkatter på den tiden) och fick nästan alltid en knäpp på näsan och hånfulla tillmälen av "etablissemanget" .
Det fick man ta!
Tittar man alltså i bakspegeln i ett litet längre perspektiv så har det hänt jättemycket positiva och glädjande saker i kattsvängen. Jag hoppas att vi är mitt inne i en break through just nu - och att den som lever och tittar tillbaka om några år ser ett stabilt genombrott och ser att olika braiga lösningar tilllämpas i alla län och kommuner i Sverige för att få bukt på misären därute i buskarna runt om i landet.
/Pelusa
Då ser jag träffen på Aspen som en utmärkt plattform att göra något mer radikalt! Jag stannar bara på lördag, men kan komma jättetidigt om vi kan få någon organisation på det hela. Dessvärre så stannar jag inte så sent, gillar inte att köra bil när det är mörkt.
#44 Träffen i Aspen är ju ett bra tillfälle för de som deltar att jobba vidare med frågan. Fast ett problem kan kanske vara att alla som deltar där inte är kattfolk. Vi får se vad vi kan åstadkomma. Vi som brinner för hittekattsfrågan kan ju i alla fall jobba med ärendet.
#43 Ja det stämmer Pelusa det var så vi blev bekanta en gång i tiden.
Det är viktigt att se tillbaka i backspegeln ibland och konstatera att det faktiskt hänt ett och annat, även fast det många gånger känns trögt och tröstlöst.
//Lena

Jag pratade med Mogge i telefon nyligen och det verkar som om vi haft ett massivt missförstånd i och med vad han ville säga. Enligt Mogge skulle man barmhärtigt avliva de övergivna, vilda och sjuka katterna som härjar runt campingplatser i Göteborgstrakten. Vad veterinären i sin trångsynthet föreslog skriver han inte under på något sätt. Det var en tidningsartikel som fick oss alla att hoppa högt med!
Arenor som Aspen i fall att man bestämmer göra något gemensamt är ingen bra grej. De flesta kommer inte dit (undertecknad till exempel har ej råd och många andra har ingen möjlighet). Däremot tycker jag att vi bör diskutera saken vidare på samma etriska sätt som hittills
! Här, hos Lena och på Huskatten
!
Svansens akut
#46 Träffen på Aspen är i så fall bara en av många plattformar. Jag menar de som har möjlighet att komma dit kan ju förena nytta med nöjje och prata hittekattsproblem när de ändå träffas. Men annars ska vi naturligtvis fortsätta att jobba med frågan här och på andra mötesplatser. Det gäller att fånga alla möjligheter i flykten i de här svåra och viktiga frågorna. Men det är riktigt som du skriver Svansakuten, träffen på Aspens Camping är ju vi ju bara ett fåtal som kommer på. Plus att idén att ha den kommer från två andra kattforum.
//Lena
Hörredu som kallar dej för Mogge Jag köper inte din skräddarsydda kommentar att" man bara tänker på sej själv " när man inte vill avliva en hemlösing.Det är nämligen en standardkommentar för att försvara dödandet av hemlösa katter och mycket trendig hos vissa veterinärer verkar nästan inlärt och med förhoppning om att Sveriges befolkning ska svälja den och skuldmedvetet inse att döda är bäst och kanske tom. billigast?Nej fy för den lede så lågt.Denne länsveterinär verkar helt köpt.
#48 Instämmer - det är en tråkig kommentar det där med lågvattenmärke. Ett slags försvar man tar till för att få den med annorlunda åsikt att känna sig som en sämre människa.
Jag väntar nu på att nämnda länsventerinär ska komma tillbaka från sin semester (14:e augusti) och ge oss en kommentar varför han uttalade sig som han gjorde i artikeln.
Mogge skriver själv att han inte menade riktigt det han skrev. Att det blev lite felformulerat.
//Lena

det är ganska lätt att missförstås i skrift… man själv tycker att det låter glasklart men andra kan få innebörden till något helt annat än det man menat….huvudsaken då är att man får en chans att kunna få formulera om sej så alla förstår vad man egentligen menade…
Länsveterinären har ännu inte svarat på mitt mail där jag bad honom förklara vad hen egentligen menar med sitt uttalande i nämnda artikel. Han kom tillbaka från semester den 14/8.
//Lena
Egentligen är det ju ganska glasklart tycker jag. Så långt som det bara nånsin går så hjälper man katten till ett bättre liv. Om det absolut inte finns någon utväg alls så måste man kanske avliva.Det är en otrevlig verklighet men den finns där. Alla katter kan tyvärr inte räddas, men många, många kan räddas!! Och det är det vi kämpar för som envisa åsnor dag ut och dag in. Förhoppningsvis öppnas ögonen på människor nån gång så att det blir fler som har det bra och färre som behöver räddas. Men behövs det-då står vi där, enade!!!
Förtydligar att jag inte på några som helst villkor tycker att avlivning är en förstahandslösning, men ibland kanske nödvändigt.
Evangeline som tycker att den där veterinären borde dyka upp här för att förklara/försvara sig…..fegis.
#52 Avlivning bör bara förekomma när djur är så sjuka att det inte går att hjälpa dem. Det är inte en lösning man ska ha i bakhuvudet annars. Tyvärr är det något man gör på ren rutin i Sverige och det förklaras nästan alltid med att det är för djurens bästa men gör det. Det tycker jag är att göra det alldeles för lätt för sig, samt att visa dålig respekt för livet. Som jag tjatar om jämt och ständigt hade det inte varit tillåtet om vi levt i t.ex. Nederländerna eller Tyskland.
//Lena envis som synden…….

Vi jobbar alla här för samma sak - men kanske inte på exakt samma sätt. Men samma sak. Att diskutera är bra, för då kommer man på lösningar som leder vidare. Och jag kan säga att det sjuder i min hjärna efter att detta forum startade, på ett bra sätt. För nu ser jag en svag strimma ljus i horisonten. Det ljus jag tappade i vintras/våras.
**Förresten Mogge, angående din kommentar om att människan kommer som nr. 2.
**Jag är en person som hjälper. Jag hjälper människor, katter och andra varelser. Jag ser inga gränser, oavsett om de har ett, två eller fler ben. Varje dag har jag en dröm. Att få en person jag aldrig träffat att le. Det går, och när de ler, så gör de det i sin tur till andra. Små saker som jag tror förändrar världen lite grann. Något alla borde sträva efter - att göra världen till ett trevligt ställe.
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.