Hur vet jag?
Har sett en katt väldigt ofta ett bra tag här nu. Den är ute hela tiden verkar det som, jag går ut med vovven vid 6 tiden på morgonen och då ser jag den. Och även sett den sista promenaderna mellan 11-12 på kvällen, och har även sett den då, har även sett den mitt på dagen ett flertal gånger. Det är på samma ställe hela tiden nära skog men även nära lägenheter/hus. I går hängde killen med ut på sista promenaden och då satt den där som vanligt. Eftersom jag har hunden med mig varje gång så har jag inte kunnat gå fram till den och kollat lite närmare på den. Men igår gav jag killen kopplet och gick fram till den. Den var inte det minsta rädd utan det första den gjorde var att hoppa upp på min axlen och börja snosa i mitt hår. Jag tog ner den och den verkade inte ha något emot att bli tagen i, eftersom det var mörkt så såg jag inte så mycket men jag tror det är en liten ung tjej. Den hade halsband men det stod inget på den, den var liten i kroppen och därför känndes det som om den skulle vara hyfsat ung. Man kände revbenen men var inte super smal.
Hur skall jag göra? Jag vet ju inte om den har kommit lite fel eller om den bor i närheten. Tycker det är konstig att den är ute så mycket, har även sett vid en port i närheten att det står kattmat och vatten ute men vet inte om det är till den. Har kollat lite på försvinna katter om det skulle vara något men har inte fått napp ännu.
Tar med dig en lapp nästa gång och lite tejp eller köp en sån adresstub på djuraffären (10-15 kr). Skriv på lappen att du undrar om katten har någon ägare och lämnar ditt telefonnummer.
Du kan ju också ringa på dörren där det finns kattmat och kollar om de vet något om katten.
Lycka till.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#1 Bra råd!
Innan jag tog in mina hittekatter satt jag på dem ett halsband där jag skrev "Ring mig om det är din katt, annars tar jag hand om henne" och så mitt namn och telenummer.
De fick ha det i ca en vecka, sedan tog jag in dem.