Övergiven huskatt Halland-Malmö
Hejsan
Vi har hamnat i knipa.
Vår förre granne hade en jättego katt. 2årig okastrerad hankatt, blandning mellan skogskatt och korthår. Kelen, tillgiven och fin.
Men…då de vägrade kastrera honom slåss han med vår kastrerade hona. Hon har sedan i våras fått göra 4 rundor till veterinären för behandlingar mot infekterade bett. Det är såååå tråkigt.
Vi har haft långa diskussioner med förre grannen ang kastreringens värde och effekter.
Nu har grannen dock flyttat men…lämnat kvar katten. 
Nya husägarna flyttade hit för 2 veckor sedan och de blev mer eller mindre påtvingade katten. Tydligen har de ångrat sig då de märker att den inte enbart kan bo ute så som den förre ägaren hade påstått.

Vi har kontaktat närliggande katthem men de tar inte emot fler katter.
Nu återstår enligt nye husägaren en sak…på söndag far nye ägaren till Malmö i annat ärende och planerar att ta katten med sig och släppa ut den där. Vind för våg. Det är ju heltokigt. ![]()
Det är ju inte kattens fel att ingen vill kastrera honom. Han är en kanonkatt annars. Inte alls en slagskämpe egentligen.
Fram tills igår var jag villig att hjälpa till ekonomiskt för en kastrering men när vi tvingades till nya veterinärbesök idag pga nya slagsmål så räcker tyvärr inte pengarna till. Vi tvingas låna till vår egen kostnad.
Mitt hjärta ömmar både för vår egen lilla gumma som nu haltar igen och för hennes så idogt uppvaktande kavaljer.
Tyvärr räcker inte ekonomin för båda.
Vi hade gärna tagit hand om honom om inte vår hona hade varit så rädd för honom numera. Innan var de bra kompisar.
I nuläget får han mat men bor ute. På söndag mister han även maten och sitt revir. Är det någon där ute som kan öppna en dörr för honom?
Mvh
Kajzza i södra Halland
Minecraftserverägare, mamma, fru, 40+, knasboll, djurägare, tokstolle och knäppgök!
IPadress till svenska servern Jaxbo: jaxbo.mcdl.us
Fattar inte hur folk kan göra så här, har tyvärr ingen möjlighet att hjälpa dig men jag håller tummarna för att det skall gå bra
Kram Malin

F*n så kan man ju inte göra! De bryr sig ju överhuvudtaget inte! Finns det någon som kan hjälpa kissen!? Putt!!!
Att släppa ut en katt, som de tagit över ensvaret för är en olaglig handling enligt djurskyddslagen. Det kan bli betydligt dyrare för dem än om de bekostar en kastrering. De borde även kunna kräva kattens urspunglige ägare på kastreringskostnaden.
#0 Egentligen skulle det bli billigare för er alla i grannskapet om katten kastrerades. Kan ni inte gå samman och lägga ihop till kastreringskostnaden? Det brukar kosta ca 500 kr för kastrering av hankatt. Då slipper ni dyra veterinärräkningar för skadade katter i området.
Hör även med den lokala djurskuddsföreningen där du bor. Ibland lämnar de bidrag till kastrering.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Men herregud vad är det för fel i huvudet på vuxna som tror en katt ska överleva själv, de dömmer ju honom till en långsam plågsam svältdöd. Om du erbjuder dig att jobba för att finna nytt hem till honom kan då inte dina grannar betala kostnaden för kastrering, så får han bo kvar tills du funnit nytt hem? Man måste ju kunna polisanmäla dem i detta fall om de släpper ut katten vind för våg till sin egen död? De har ju faktiskt godtagit i sitt köpeavtal att ta över denna katt då kan man inte efter två veckor döma den till svältdöden. Har du ingen bild på honom att lägga ut, kanske finns det nån på forumet som kan öppna sitt hem tillfälligt eller för evigt för honom? (ursäkta utbrottet men när vuxna är så inskränkta blir jag så galen, man får inte vara hur ointelligent som helst 2008, lite upplysta borde man vara via media och allt)
Åhhhh nu är det över….det blev en riktig solskenshistoria trots allt.
Det blev såhär att katthemmet här (efter liiiite tjat från oss) gick med på att erbjuda katten tillfälligt husrum OM vi kastrerade och vaccinerade FÖRST.
Vi beställde tid för detta men samma dag som vi skulle åka iväg med honom försvann han spårlöst. Vi letade och letade men fick avboka veterinärtiden. Sedan dröjde det nästan 1,5 vecka innan katten återigen kom hit. Phu…vi var rätt rädda för att grannarna ljög för oss och faktiskt hade kört iväg katten.
När han nu kom tillbaka lyckades vi få en snabb tid till veterinären (STORT tack) och därefter fick Stitch som katten heter…sova en stund i vår transportbur.
Vi ringde återigen katthemmet men nu fanns inte längre någon plats. Kastrerad, vaccinerad och sövd…men hemlös.
Hos oss har vi 3 barn, en hund (som Stitch är rädd för) och en katt som är livrädd för Stitch…och så maken och jag…på 3 rum o kök…vi har inte plats för en katt till. Tyvärr.
Jag kunde inte slänga ut katten…men nöden har ingen lag så jag bäddade ner katten i vår källare. Han fick en egen gammal sovsäck, kattlåda, vatten och mat.
Såfort han vaknade satte han sig på översta trappsteget och jamade….hallåååååå här ääääärrrr jag…..
Han är så go. Jag satt långa stunder i källaren och kelade med honom.
På kvällen flög den lede i mig och jag satte in en annons på blocket. Dröm om min förvåning när jag fick ett svar efter bara två timmar. En familj som mist sin katt och ville ha en vuxen, kastrerad men sällskaplig katt. Det var perfekt!
Stitch fick vara nöjd med att bo i källaren en natt till och igår var jag iväg och lämnade över honom till hans nya familj.
Jag är så lycklig för att det gick vägen. Ibland är livet åtminstonde LITE rättvist.
Stort tack till er här som stöttade när det kändes hopplöst!
Stort tack till Katthemmet för stöd och support!
Stort tack till veterinären som möjliggjorde vården genom lååååg taxa och STORT tack till familjen i Varberg som öppnade sin famn!
Kajzza
Minecraftserverägare, mamma, fru, 40+, knasboll, djurägare, tokstolle och knäppgök!
Hurra… vad du är bra! Underbart att katten fick ett hem :) Eloge till alla som har fixat för missen :)

Vad skönt att det löste sig! 

Härligt att det blev ett gott slut på denna historia! Rosor till er alla som hjälpt till att ordna det för lille Stitch.
Men ett rejält fång berberisbuskar med många taggar till de som lämnade kvar sin kisse och även de nya ägarna till huset som vill skicka av honon till hemlöshet…. 
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Underbart!!!!
Grattis. Så skönt att ni inte gav upp och katten fick ett hem och blev av med kulorna:)
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Haha de förra ägarna ja…hämden är LJUV!!!
Jag vet att hela deras släkt är rena blocketomaner…de kollar ALLT där.
Här får de några kängor…fniss…
Ett bra sätt att tala om för dem vad vi anser om dem tycker jag haha.
http://www.blocket.se/vi/17832212.htm?ca=20_s
Hej från mej
Kajzza
Underbar annons. Hoppas förra ägaren läser det.
Fast 100 kronor var inte mycket efter alla utgifter.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Oh vilken bra annons, den svider om de läser den!
Hoppas att kissen kommer att trivas i sitt nya hem :)

Ett härligt slut på en tråkigt historia som slutade som en saga.
PS. Jättebra annons, hoppas att förra ägarna läser den för dom måste ju känna igen katten DS.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Underbart med en solskenshistoria!
Och all lycka till Stitch i det nya hemmet :)