Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 3867 ggr
Malindjur
0

Hemlösa i Göteborg

Jag undrar om det är någon som vet hur det set ut med hemlösa katter i Götebor med omnejd altså även kranskomunerna som Angered, Mölndag, Nol, Älvängen, Kungälv m.m

Skulle vilja hjälpa till på något sätt om jag kan om någon aktiv finns här som kan tala om hur det ser ut därute

Malin

Lena
0

Situationen i Göteborg är ganska dyster när det gäller hemlösa katter. Det finns flera problemområden med kattkolonier. Som vanligt räcker inte katthemmen till. All hjälp som går att få är välkommen. Det som är glädjande är att Göteborgs Katthjälp fått igång flera TNR projekt i Göteborgsområdet.

Här har du länkar till seriösa Katthem i Göteborg:

Göteborgs Katthjälp

Djurens Samarittjänst, Göteborg

I Alingsås finns:

Råmossens Katthem, Alingsås

I Trollhättan:

Kattslussen i Trollhättan

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Malindjur
0

Det var inte många för att vara ett stort område som gteborg, har aldrig hört talas om några kattkollonier här omkrin, men så har jag ju inte varit så aktiv med sådannt heller utan tagit hem kompisars katter som behöver omplaceras m.m

Malin

Malindjur
0

*putt*

Malindjur
0

*putt*

Malindjur
0

*putt*

lilo-nova
0

#5 Var är alla??? Vet inte något om göteborgs katter!!!

[sofia-85]
0

Pm:a Kusten här inne… Hon håller på med kolonier osv i Göteborg.

Lena
0

#2 Har du kontaktat något av katthemmen som jag tipsade om? Det finns en del medlemmar som bor i Göteborgsområdet, men de har tydligen inte varit inne på sajten så mycket sista tiden.

Och visst skulle det behövas fler katthem än de som finns. För att vara så stor stad är det ovanligt lite katthem i Göteborgsregionen.

När det gäller kattkolonier är det inte alltid man vet om att de finns om man inte befinner sig regelbundet i området. Katterna är ju oftast mycket skygga och kommer mest fram efter att det blivit mörkt. Backa, Angered, Västra Frölunda, Slottskogskolonin är några exempel på områden där det finns/har funnits.  

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

mymlanbus
0

Glädjande besked… Glitter (som jag förälskat mig i) har blivit bokad, såg jag på hemsidan (http://v2.goteborgskatthjalp.com/ )

Så glad man blir… en misse till som har fått permanent hem *viskar… önskar att det var till mig hon skulle flytta… men så är inte fallet*

Glad är jag för lilla Glitters skull Glad

Ankah
0

Jag bor i Göteborg, men har inget riktigt att säga om kattsituationen, förutom det som redan sagts. Jag har själv inte tid nog att jobba som volontär på något katthem, men ser det som en självklarhet att någon gång i veckan kolla bortsprungetannonser på olika hemsidor och sedan hålla ögonen öppna. Ingen match, än så länge, tyvärr. Jag har också en, för tillfället, förrymd stödhemskatt för KKS och båda mina ordinarie kissar är adopterade från Göteborgs katthjälp. Så skänker jag pengar så fort jag har möjlighet, förstås, och grejer. Sedan predikar jag kattstatus och promotar katthem i min bekantskapskrets, har lyckats inspirera ett annat stödhem, än så länge, men det är ett pågående arbete.

Det finns en hel del man kan bidra med även om man inte är rik eller har en massa tid!

kattassen
0

#10 Säger som Ankah här ovan, det finns många sätt att hjälpa till på. Att hålla ögonen öppna när man är ute är ett sätt. Jag har alltid spaning på katter och ser jag någon som är "fel ute" dvs uppehåller sig på ställen där det inte finns hus eller nära till bostadsområden är det oftast en rymling/hemlösing eller liknande och då kollar jag oftast upp den lite närmare om det går. Att rapportera överkörda katter till polisen och annonsera ut dem i press och på nätet exempelvis är andra sätt att hjälpa. Försöka matcha blocket/upphittat-annonser med annonser i affärer och tidningar. Och en slant då och då till organisationer och föreningar. Vid ett tillfälle fick jag hem kattsand eller rättare sagt pellets som inte katterna accepterade. Det körde jag iväg till ett katthem.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Icna
0

Göteborgs djurskydd finns också.

http://www.djurskydd.com/

Djurhemmet tigerharen ha åtminstonde sin box adress i gbg även om jag tror att de jobbar över hela sverige.

http://www.tigerharen.org/kontakt.html

Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...