Grova riv sår !
Nu kanske detta blir lite OT men måste kolla med er.
Vart lite attackerad av en katt idag. I nacken, armarna samt vänster sida av huvudet. Alltså i hår botten.
Såren bakom i nacken gör riiiiktigt ont ! åh Svider…
Har tvättat… Men de är 2 sår i hårbotten som inte slutar blöda. Dom känns inte så där jätte djupa men dom svider och blir mer oh mer irriterat.
Har självklart tvättat massa.
Vad ska jag gööööra ?
// Liinda
Sår som blöder mycket är inte så farliga som sår där det inte blöder mer än lite eller nästan inte alls. Hur farliga de sår som du fått beror också på om du är vaccinerad mot stelkramp eller ej och hur känslg du är för infektioner.
Om du är orolig ska du gå till akuten och få behandling mot blodförgiftning och stelkramp såvida du inte vet att du har ett fullgott skydd mod stelkramp. Det räcker inte med en vaccination som är något decennium gammal.
Vid närmare eftertanke ska du nog gå till akuten på en gång. Bry dig inte om att ringa sjukvårdsupplysningen för de säger väl bara att du ska avvakta men en blodförgiftning kan gå väldigt fort, speciellt efterom du har såren så centralt i kroppen.

Jag trodde man löpte högst risk för blodförgiftning om man blev biten? Har för mig att rivsåren inte blir tillräckligt djupa.
Men i vilket fall som, kolla med akuten för om det utvecklas till blodförgiftning så måste man tydligen ha sin antibiotika inom 12 timmar. Och stelkramp är nog bra att förnya när man arbetar med hittisar. Även om det gör ont efteråt. :)
Hoppas det går bra med dina rivsår.
Mmm, precis som #2 säger… stelkrampsspruta och antibiotika, se till att komma iväg snabbt om du inte har tagit stelkrampsspruta nyligen.
Ett öppet sår som blöder ordentligt är inte lika illa som ett sår som inte blöder så mycket eller nästan inte alls. Det blödande såret gör rent sig självt kan man säga men i ett sår som inte blöder oavsett om det är djupt eller ej drar ihop sig och de bakterier som följt med klon ellen tanden blir kvar och om man har otur blir det sedan en infektion. Det är vad som ofta händer med katter. De slåss och får små punkteringar på huden, sår som man inte kan se i pälsen men som med lite otur kan utveckla sig till bölder på några dagar.
Som # 2 säger: Om man har med djur att göra så ska man förnya stelkrampsvaccinationer då och då.
Antibiotika får man mot blodförgiftning och har man inte vaccination mot stelkramp ska man ha antibiotika mot det också. Båda tillstånden är livshotande så åk till akuten bums om du inte redan gjort det.
Tala om hur det gick för dig. Lycka till både med dig själv och med hittekatten.
Det kan nog vara klokt att kolla upp såren hos en läkare. Har man otur kan det, som andra redan skrivit, bli en blodförgiftning av det eller en annan infektion.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Du berhöver inte oroa dig för blodförgiftning Linda, din senaste spruta ska räcka men de lär svida ett bra tag.
Ska på dagskryss snart så då kan du komma hit så har vi en hel flaska sprit att "tvätta" såren med

Cat - Oooh jag kommer : ) …
// Liinda
för ett år sedan vart jag så illa biten av kjell när han blev skrämd, att min hand svullnade upp till en storlek av en uppblåst plast handske.
åkte till sjukhuset och läkaren gav mig antibiotika och sa att hade kjell varit en ute katt så hade hon lagt in mig pga riskerna.
hon jag fick min exot hona av blev biten av en av sina katter under en förlossning, och det slutade med blod förgiftning för hennes del.
tycker du ska ringa sjukhuset för att rådfråga iaf. kattbett kan gå riktigt illa.

när jag blev rätt svårt biten för ett par år sedan så trodde jag att jag skulle få en hel drös stelkrampssprutor men de ansåg att jag inte behövde pga att min åldersgrupp fått tillräckligt…. tror t o m att de ansåg att jag har livslångt skydd…. för den som lovar att inte skvallra så är jag…..*tittar mej runt o viskar*: 44…..
däremot fick jag en kraftig dos antibiotika så att dom på apoteket undrade om jag typ var döende….
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Jag har haft rejälv riv- och bitmärken i nacken och huvudet jag också. Jag åkte inte till sjukhuset. Jag behandlade själv hemma med först pappas rakvatten, men riktigt hög alkoholhalt i, går bra med desinfektionsmedel, handdesinfektion osv…
Det svider utan hel-ete en minut, och kan blöda lite extra ett tag…men sedan brukar både svedan och blödandet minska kraftigt.
Men som sagt, se till att hålla såren rena, och pilla inte på dem efter du rengjort dem!
Hoppas du blir bättre snart!
Nån som vet vad den speciella kattbakterien som vissa katter bär på heter?
Min mormor hade en katt som hade den och då hjälpte inte vanlig pencilin. Stelkrampen hjälpte inte heller. Hon fick ta bort katten pga detta för så fort hon blev minsta riven va de akuten dirket som gällde med blodförgiftning. Busig katt också.

Jag vet inte, men har för mig att det som orsakar blodförgiftning är Pasteurella multocida, har för mig att jag läste det när jag själv blev biten. Men den tas ju med vanligt penicillin, såvida inte just den stammen skulle vara resistent?
Men jag har inte hört talas om någon så elak bakterie. Var din mormor kanske allergisk mot antibiotika?
Jag blev biten i hand. Fem tänder i tumgreppet. Fick rådet av min veterinär som han själv använde.Kompress med mycket Asolsprit på och plasthandske utanpå. Detta har man på över natten.Som han sa:"Visserligen kommer du att fjälla som en orm, men du slipper infektion!" Det blev så som han sa. Märkena hade jag kvar bra länge, men jag blev inte uppsvälld och infekterad.
nu när jag låg inne på sjukhuset, så hon jag hade som säng granne hade nåt fel, vet ej vad.
däremot så hörde jag att läkaren undrade om hon blivit biten/riven av en katt under de senaste dagarna innan hon åkte till sjukhuset, för hon hade funderingar om denna kvinna hade fått nån sjukdom pga sk " cat skratch". Läkarspråk eller ett namn på ett symptom vet jag ej, men det lät ju lite intressant endå.
Hur har det gått för dig Linda?
#12 Nä läkarna sa att just den här bakterien va speciell. Få katter som har den och katten själv reagerar inte på den. Hon tålde vanlig antibiotika också med de hjälpte inte mot de här. Hon va så ledsen när läkarna sa åt henne att hon var tvungen att ta bort katten för att hennes kropp inte skulle orka med att bli behandlad nå mer. Utan behandling va bakterien dödlig. Hon hade ändå haft kvar katten många år trots detta. Kan inte fråga mormor heller då hon inte finns längre men skulle vara väldigt intressant att veta