Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 1228 ggr
Bumbis
0

Bombardera Erlandsson?

Det verkar inte som jordbruksminster Eskil Erlandsson kan svälja stoltheten och inse vikten av en lag om obligatorisk märkning för katter.

För en tid sedan postade jag ett urklipp till honom med ett reportage från djurhemmet i min kommun där föreningen uttryckte sitt missnöje över hans arrogans. Jag bifogade även några rader med texten "Tänk på att även djurvänner har rösträtt". Inte för jag tror att han läste det, men min tanke är att han ska inte slippa undan verkligheten.

Tänk om vi här på hittekatter kunde bombardera jordbruksministern med reportage om djurhem, vanvårdskatter, avskjutningar av kolonier och andra artiklar där katter far illa på grund av dess låga status. Han ska få se vad vi djurvänner i varje liten håla tycker om hans uråldriga åsikter.

Det kan inte vara meningen att privatpersoner ska behöva städa upp efter oansvariga människor, om och om igen.

/Bumbis

Kurran
0

Mycket bra idé! Brev från privatpersoner lär ta bra på politiker har jag hört och det är ju lätt att skicka med mail. Skriv med egna ord men avsluta så här:

Detta brev skall diarieföras hos er på vanligt sätt och jag önskar få uppgift om vilket diarienummer som mitt brev fått. 

Och sist Hälsningar eller ngt liknande och så namn och adress

Kurran
0

Det blev bara jag som skrev något om din idé så därför skriver jag dettat inlägg för att få upp det igen.

Erika91
0

Jag tycker att det är en mycket bra idé. Jag har själv också skickat mejl till Eskil, det ena svarade han på, men när jag bad honom gå in lite djupare varför han tyckte att problemet med katter inte var tillräckligt stort så blev det tyst. Men det är ju också semestertider, eller det var det i alla fall, så jag får vänta några veckor till på svar…

#1 Detta brev skall diarieföras hos er på vanligt sätt och jag önskar få uppgift om vilket diarienummer som mitt brev fått. 

Så ska jag skriva i mitt nästa mejl. Tack för att du tipsa oss/mig med det!

Kurran
0

Nu har jag skrivit och skickat ett brev till jordbruksministern och till samtliga riksdagspartier om id-märkning om ändring av lagen mm.

Jag kan lägga in mitt brev här om någon vill att jag ska göra det. Brevet är en A4-sida långt.

Tummelisa1
0

#4 Vill gärna att du lägger in ditt brev här. Har lite svårt att sammanställa ett själv. Likaså vart man adresserar.

Tack / Tummelisa1

Bumbis
0

Det finns  en annan tråd som var skapad tidigare i år med upprop att mejla Erlandsson i samma ärende.

Jättebra att fler hänger på, bifoga gärna artiklar och annat ni hittar om katter som far illa.

Ni som engagerar er för kolonier och tar bilder på verkligheten kunde ju även bifoga länkar så han får läsa om hur det egentligen är ute på fältet.

Det är ju lätt att sitta på en skrivbordsstol och ha åsikter…..

Kurran
0

Nedanstyående brev ha jag skickat till alla riksdagspartier och till jordbruksministern. Ni får kopiera och ändra bäst ni vill. Huvudsaken är att de som stiftar våra lagar blir uppmärksammade på att det är stora problem med katter som far illa.

Här är mailadresserna:

info@sap.se, info@moderat.se, centerpartiet@riksdagen.se, info@liberal.se, info@kristdemokraterna.se, vansterpartiet@riksdagen, eskil.erlandson@agriculture.ministry.se, tina.ehn@riksdagen.se

Den sista sitter i jordbruksutskottet för miljöpartiet. För säkerhets skull har jag också skickat en kopia till sd.

Jag har också skickat brevet till jordbruksverket mailadress: jordbruksverket@sjv.se

Till samtliga riksdagspartier och till jordbruksministern

Jag vill med detta brev uppmärksamma såväl Riksdag som Regering på att det runt om i Sverige finns oerhört många katter som far fruktansvärt illa. Förmodligen ökar antalet eftersom en katthona har en mycket stor förökningstakt varför det är omöjligt att hitta goda hem till alla kattungar som föds varje år. Till detta kommer ett stort antal förvildade katter som också förökar sig men dessa katter kan i princip inte få ett hem eftersom det kräver engagemang och tid som få har att få en förvildad katt att bli tillräckligt tam för att kunna bo hos människor.

För att på lite sikt få ner antalet katter här i landet och komma till en punkt där alla kattungar har en reeell möjlighet att få ett gott liv måste flera åtgärder till.
1. Lagen inklusive förordningar och föreskrifter måste ändras så att det krävs tillstånd att ta en endaste kull med kattungar och ett villkor för att få ta en kull kattungar ska vara att kattägaren redan innan kattan blir parad kan uppvisa skriftliga överenskommelser med köpare av kattungarna.
2. Det måste bli lag på att alla katter skall vara id-märkta och registrerade för att alla katter ska kunna kopplas till en ägare och på så sätt göra det svårare att överge katter på ett eller annat sätt som till exempel att lämna en sommarkatt till ett okänt öde när semestern är slut.
3. Medel måste tillskjutas för att kastreringskampanjer inklusive subventionering av kastrering ska kunna genomföras samt för att kommunerna/länsstyrelserna bland annat ska kunna annonsera om det ansvar som det innebär att skaffa ett djur.

Det finns idag uppskattningsvis 100000 hemlösa, mer eller mindre förvildade katter, och det finns enligt uppgift på försäkringsbolaget Agrias hemsida 1,6 miljoner katter fördelade på en fjärdedel av landets hushåll. Idag låter alltför många kattägare sina kattor få flera kullar och med hänsyn till att efterfrågan måste anses som mättad finns plats för ytterst få kattungar varje år.

Eftersom det är mycket svårt att hitta hem åt alla kattungar som föds varje år hamnar många av kattungarna hos missbrukare, psyksjuka personer samt hos personer som av andra skäl inte är förmögna att ta vara på sig själva än mindre en katt. Konsekvensen blir att det på många håll inom ett par år bor 10, 15, 20 katter hos en person/familj.

Då jag aktivt arbetat med att försöka hitta hem åt katter som blivit över kan jag försäkra er om att misären är fruktansvärd för ett mycket stort antal katter.

Denna erfarenhet delar jag med många andra som med stort engagemang och ekonomiska uppoffringar försöker hitta hem åt alla de katter som inte haft turen att komma till ett hem där man har insikt om vad det innebär att ha en katt.

Jag ber er även ta del av de övriga texterna som jag bifogar som bilagor till detta brev.

Detta brev skall diarieföras hor i vanlig ordning. Jag önskar att få uppgift om vilket diarienummer som mitt brev erhåller.

Med vänliga hälsningar

mymlanbus
0

Kurran!

Vilket bra brev, innehåller ju allt som bör vara med… Snyggt gjort!

/Malin

GodzillaH
0

jättebra!

Kurran
0

Så bra om ni tyckte att det var bra men skriv, skriv och skriv för det behövs många brev för att det ska bli någon ändring. Som jag tidigare sagt så är det bara att kopiera de delar som var och en håller med om. Har fått ett struntsvar från KD:

Hej Annika, Tack för dina synpunkter och konkreta åtgärdsförslag för att minska övertaligheten av katter med det lidande som följer. Jordbruksverket har under våren tagit fram nya djurskyddsregler för hund- och kattägande. Man har vinnlagt sig om att inkludera regler för tillsyn och skötsel eftersom detta ansetts saknas i tidigare publikationer. Förhoppningen är att Jordbruksverkets initiativ får samverka med de engagemang och resurser som många helt frivilligt lägger ner för att försöka hitta ett hem och goda livsbetingelser åt katter.

Med vänliga hälsningar,

Jonathan Lindgren

Politiskt sakkunnig Kristdemokraterna

Alexej
0

Bumbis och Kurran, jättebra initiativ:)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Kurran
0

Nu har jag fått svar också från (v):

Hej Annika, tack för ditt brev om katter!

Bra initiativ, håller med dig i dina krav och vi försöker genom att påverka i riksdagen höja katternas status.

Vi tycker inte regeringens politik på det här området är tillräckligt bra. Vi har därför lämnat en motion med förslag på förbättringar. Skickar den här. Hör gärna av dig med synpunkter!

http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=410&dok_id=GV02MJ2

Vh Jenny Fors

Som ni kan se på deras motion finns det goda krafter men de behöver stöd och därför är det viktigt att massor av människor skriver till dem som vill katterna väl.

Är det någon mer än jag som skrivit till riksdagspartierna och självaste Erlandsson? Massor av brev behövs för att få upp frågan om id-märkning mm på dagordningen igen.

[Cuyo]
0

Hej jag står helt på er sida om det här Bumbis och Kurran och ni andra i den här tråden,det är klart om vi är många människor som går in och skriver det här till dom styrande som i det här fallet är  jordbruksminster Eskil Erlandsson om det nu hjälper,vi vet ju att våra djur inte är värda mycket hos vissa politiker idag,men man kan ju hoppas att Erlandsson har valt rätt yrke?

Och kan vi oxå göra som Kurran skriver att vi gör en gemensam sak att skriva till den beröda myndighet så tror jag att det kan bli lite för dom att jobba med,och det vill dom ju inte göra allt för länge för då kan det bli jobbigt,så vi får hoppas att dom gör det här så fort som möjligt med det vi skriver om när det ha med det här som Bumbis har skrivet om tack för en bra ide.

Hej från Cuyo i Partille

Kurran
0

Nu har folkpartiet också hört av sig med men inte mer:

Hej!

Tack för ditt mail angående katter. Jag ska se till att vidarbefodra det till berörda ledamöter.

Vänliga hälsningar Therése Quiding Politisk sekreterare (fp)

Har någon mer skrivit till regeringen och/eller till riksdagspartierna? Nu gäller det att tillsammans få Erlandsson att ändra sig eller åtminstone att få upp ärendet på agendan igen. Kommer det in många brev kan det också bli intressant för någon tidning att skriva om och på så sätt få än mer spridning om katternas situation.