Vad tänka på??
I morgon får jag hem två kisseungar, varav en är mycket skygg…Dom har varit på katthemmet å är ca:10 v…Ingen mammakatt…Den mest skygga, har magrat väldigt mycket, kanske pga. att han är rädd å inte vågar sig fram till matskålen innan den är tom…
Så ni som kan detta..vad bör jag inhandla just i tanke på denna lilla rädda magra kisse…Tacksam för tips…Kram Catfoot
Mycket lugn och ro. Erbjud olika sorters mat och se till att det alltid finns mat framme så att den lilla skygga kan smyga fram och äta när ingen ser på. Hill's a/d är väldigt energirik och brukar tilltala katter. Mjölkersättning brukar också vara lockande så det kan vara bra att blanda burkmat och/eller köttfärs med mjölkersättning och ge dem.
Ha gärna olika sorters torrfoder ståendes framme också. Om de inte är avmaskade bör du försöka få dem avmaskade så fort som möjligt eftersom det kan vara svårt att göda upp en kattunge som har mask.
Ok, detta är första gången jag har jourhem åt små vildingar..Det ska bli kul, men ändå lite pirrigt inför vad mina egna katter ska säga..Nu ska ju vildisarna vara i en del av tvättstugan, å inte träffa mina katter under första tiden..Så jag håller nu mina tummar att detta blir bra..
Det blir det säkert
Du kan helt klart det där med katter.
Jenna:)
Tack Jenna..Ja, visst kan man detta med katter..men detta är något helt nytt, aldrig har jag själv tagit ansvaret för vildisar för att få dom att lita på människan igen….Jag ser verkligen framemot detta, förstår att det är ett steg framåt å ibland två bakåt vad det gäller att få dom tama..En erfarenhet rikare vad det gäller våra underbara djur "katter" kommer jag att bli…Man blir aldrig fullärd, har så mycket jag vill lära mig om de små ….Kram catfoot
När kattungarna är så små och ändå ej skall vara tillsammans med dina så ha fri tillgång till mat åt dem, då kan även den lite mer rädda få sig en bit. Ha flera matskålar på lite avstånd. Beroende på vad de ätit innan kan de vara ovana vid en viss typ av mat så som #1 skriver ge lite olika typer av mat, både torrt och blött. Viktigt är också att ha konktakt med dem, ju yngre desto lättare att få dem att inte vara rädda/ skygga för människor. "Tvångsgos" är inte dumt för denna invänjning även om det kan låta hårt. Men du kommer snart se att de uppskattar goset och kurrar gott. Även lite mer skygga katter har svårt att inte falla i lek, vippor, bollar allt är tillåtet för att "lura" dem till närhet i lek.
Tack…Ja, jag tvångsgosade med Trollet idag på katthemmet..han svettades av skräck, hans trampdynor var så blöta, han stirrade hela tiden..Ja, det var faktiskt väldigt synd om kissen ..Hoppas innerligt att kisserna ska förstå att vi vill väl..Jag kanske får använda mer lek, som du skriver,,..Så kanske dom inte tänker på att det sitter en stor farlig människa hos dom…
Kram Catfoot

Ja lek är alltid en bra väg att få dem att glömma den "hemska" människan. Nu får du passa på att köpa fler leksaker från KKS??? 
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
Nu är dom här, Trollet(skyggis) å Tussen…Allt har gått över förväntan, Dom har nu fått i sig lite mat efter flytten, Trollet å jag har tittat på OS, Trollet tom. kurrade å jag fick klappa honom på magen, jag sitter å tårarna rinner av glädje…Det är en sån enormt framsteg, bara på någon timme…..Kram en lyckligt glad Catfoot

härligt att du finns… kul dessutom att höra att det går bra…vippor kan ingen kattunge motstå…. önskar dej innerligt lycka till med tussarna….
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Vilken lycka att Trollet är så modig redan..Man blir så glad för det.
Lycka till med kattungarna..
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Så underbart med små kattungar hemma! Även om de är himla jobbiga när de är små så är de ju så sjukt söta. :)
Ja, man blir ju kär i de små liven…Å att se sådana framsteg på bara en dag..Ingen kunde ta i Trollet på Djurskyddet, han högg å skrek av rädsla..Mig har han huggit en gång sen hemkomsten igår, å det var mitt fel, jag lät han inte acceptera min närvaro innan jag lyfte upp kissen..(vet fortfarande inte kön eftersom kissen inte riktigt litar människan än)….
Bilder på gostrollet å gostussen kommer snart…

Jag ser fram emot foton. Som jag kan förälska mig i, och önska att jag också hade små kattungar hemma. :)
Lite svårt att veta exakt vad man kan göra och när, om de är så rädda. Han slutar nog tugga på dig snart. :)
Vad spännande Catfoot med två små skygga kissar. Ser att du redan fått många goda råd av erfarna medlemmar. :) Jag är helt säker på att det kommer att gå jättebra. Klokt att ha dem åtskillda i tvättstugen första tiden. Det handlar främst om att få den lilla magra att komma igång med ätandet. Hills a/d som du redan fått tips på här är jättebra. Det är dock lite olika hur katterna tycker det smakar. Ska ju vara smaklikt, dock har de katter jag haft och som fått det inte gillat det alls. Det som är bra med a/d är att det är lätt att ge via doseringsspruta om katterna inte äter det självmant. Annars är den vanliga kattungematen från t.ex Hills också mycket energirik. Det viktigaste i början är att magen inte tar styrk. Ge därför inte för mycket åt gången innan magen vant sig. Då brukar det nämligen bli diarré som ett brev på posten. Vad har de ätit på katthemmet?
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"