Inte igen :(
Igår när mamma skjutsade hem mig så låg det en kissekatt på vägen :( Han var fortfarande varm, men hans hjärta slog inte.
Hur gör man egentligen i en sån har situation? Vi kollade om han hade halsband eller var örönmärkt, men inte. Mamma hade kartonger i bilen så hon lade katten i en sån och tog med sig den hem. Skulle kolla mer i dagsljus hur den såg ut, vilka färger och så. Sen ringer hon väl till polisen och frågar om någon anmält den saknad. Om man åker till veterinären och vill kolla om den är chippad, måste man betala då?
Jag blir så ledsen när sånt här händer. Lilla kisse (som inte var så liten, en fin stor hankatt), kunde du inte hålla dig borta från vägen? Han verkade då inte ha plågats för det syntes att huvudet fått en ordentlig smäll så jag hoppas att han dog på en gång.
Nu ska jag krama mina katter och säga hur mycket jag älskar dem.
Ja det är sorgligt
Fick ju en katt påkörd i början av sommarn.
Kram Jenna
När jag hittade en påkörd, död katt åkte jag med den till djursjukhuset. jag ringde först och frågade om jag fick komma med den. Jag har för mig att jag fick fylla i en lapp var jag hade hittat katten men jag betalade ingenting.Veterinären kollade om den var chipmärkt och minns jag rätt sparade dom katten några dagar innan den kremerades ifall ägaren kunde hittas.Jag vet inte om djursjukhuset annonserade någonting, men jag skrev lappar som jag satte upp vid affärerna i närheten och så skrev jag på olika kattforum.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Även flertalet poliser kan väl kolla chip? När jag fann en omärkt påkörd katt, la jag den i en kartong och ställde åt sidan, sen ringde jag polisen som kom och hämtade upp den. Oddsen för att den var hemlös var stor då vi höll på fånga in lika stora ungkatter som den i närheten. Har svårt att tro att en veterinär skulle ta betalt för att kolla om katten är chippad, då får de allt skämmas kan jag anse. Det kostar dem 5 min i tid.

#3 Nej tror inte veterinärerna tar betalt för koll av chip. Däremot vill de ha en peng om man lämnar in katten för kremering. Vi gjorde så när vår Jenny blivit påkörd att vi åkte till Blå Stjärnan, de tog emot henne och vi bad inte om separatkremering den gången. Tror att vi fick betala några hundralappar för detta.
Att lägga kissen vid sidan av vägen, i en kartong eller så går säkert lika bra. Man kontaktar polisen som åker ut och kollar chip/märkning. Går det att spåra en ägare tar de kontakt i annat fall körs katten direkt för destruktion. (Ja det heter så, dvs. kremering inom miljö- och hälsa…)
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Om jag hittar en katt som är trafikdödad lämnar jag in den antingen till djursjukhuset eller till djurhemmet på orten. De spar katten i frysen tills någon eventuell ägare dyker upp. Jag sätter upp lappar i området och är katten märkt men ingen ägare finns sätter jag även in annons. Jag har aldrig behövt betala till djursjukhuset när de kollat efter chipmärkning eller om katten senare kremerats.
LITA INTE PÅ att polisen tar hand om katterna som ligger vid vägen, det är inget de prioriterar. Min granne fick höra att hennes katt blivit överkörd och att polisen hade hämtat den. I det fallet hade polisen bara dumpat katten i skogen i sommarvärmen, inte ens grävt ner den. Dessutom var den öronmärkt!!! Det har hänt i flera fall i kommunen där jag bor…
Menade naturligtvis om ingen ägare finns registrerad, sätter jag även in annons.

åhhhh..så hemskt sorgligt..man skulle bli helt förstörd efter en sådan upptäckt..
#7 Ja, och jag har inte särskilt starkt psyke 
Dessutom var jag med om hemsk händelse idag på en loppis. En liten flicka fick en massa giftig vätska i ena ögat och började tokblöda näsblod :( Ambulansen kom tack och lov ganska snabbt. Hoppas att hon inte blev blind. Är helt skakis. Usch!
Jag fotade den döda kissen och vi skrev ut bilder och satte upp i samhället där den hittades. Såklart tog jag bilden på ett sätt så den inte såg alldeles förskräcklig ut. Men det syntes ju iallfall att den inte levde.
Och redan dagen efter så ringer det en man och berättar att det är hans katt. Han var verkligen jätteledsen
Och barnen där hemma var ännu ledsnare. Bara en dag innan katten försvann var de tvungen att avliva deras älskade vovve. Det kan verkligen inte vara lätt att förlora två familjemedlemmar på så kort tid. Jag lider med dem 
Men de uppskattade iallafall att vi tagit reda på katten så de fick begrava den.

Usch ja som det kan gå!
Ja sorgligt att det drabbades dubbelt.
Bra att ni tog hand om katten så de fick begrava den själva.
Bra gjort. Tänk om alla vore som ni.
Jenna:(
#9 Bra gjort av dig att försöka spåra ägaren, vilket ju även lyckades. Även om det är hemskt att mista ett djur på ett sådant sätt är det alltid bättre att veta vad som hänt. Ovissheten är alltid mycket värre. Då känns det även bra att någon verkligen brytt sig om att söka reda på ägaren.
Du får en dagens ros av mig!
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

#9 Ibland kan man nästan få en känsla av att katten förstod att hunden var borta för alltid. Kan man säga att katten sprang ut i vägen för att han inte ville leva längre? Vem vet om han sörjde sin hundvän på något sätt.
Talade tidigare i våras med en släkting som bor ute på landsbygden. Han berättade att under deras nu snart 35 år på landet har det blivit en och annan katt som fått stryka med (han kört på alltså). Han var övertygad om att katter ibland begår självmord när tiden känns inne. En katt sitter vid vägkanten och tittar och spanar. Han ser bilen, de möter blick och vips så är katten där framför bilen. Varför undrar man ?
Lite att fundera på kanske…
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus