Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettutanför-ämnet
Läst 1485 ggr
mymlanbus
0

Tankar....

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ju varit medlem här ett tag och har läst många artiklar och många inlägg här. Gråtit och skrattat om vartannat.

När man är ny här så är första känslan att man vill hjälpa alla katterna, man vill ta in alla katterna och ge dem ett hem och mat och kärlek och man vill att de ska må bra!

Här sitter man då, utan erfarenhet och idag ska jag iväg till katthemmet här i stan och se om jag kan hjälpa till där och via dem få den erfarenhet som jag behöver för att hemma hjälpa en misse som behöver in.

Som jag har tänkt så många gånger :) "en dag när jag blir stor"… nu tror jag att jag börjar bli stor, så nu ska jag göra det, lära mig det jag inte kan, så att jag också kan hjälpa till :)

Ville bara tala om att ni här inne gör intryck i mitt hjärta och det är avtryck som jag för alltid bär med mig.

Nu ska jag göra mig i ordning för något nytt i livet, en känsla, en glädje att få hjälpa till :)

ha en bra dag alla

/Malin

Onikan
0

Vad fint skrivet!
Du verkar ha ett gott hjärta :)

Stort lycka till önskar jag dig, du kommer säkert hjälpa många katter i framtiden. Har man bara räddat en så har man förändrat hela livet för just den. Ingen kan rädda alla, men alla kan rädda iaf en :)

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Lycka till på katthemmet, säker på att du på ett eller annat vis kommer kunna hjälpa hittekatter och hemlösa katter. Väldigt fina keramikkatter på din bild, gör du dem själv? Sånna kan du säkert auktionera ut om du vill till förmån för att kanske hjälpa din hittekatt hemmavid eller det katthemmet du ska till…bara en tanke för de var så fina

sandra1977
0

tänk om det fanns fler som tänkte som du..kram sandra

martdat
0

roligt att höra! det blir säkert jättekul att hälsa på på katthemmet!

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

lilo-nova
0

Lycka till!

emjon
0

Fina tankar du har och ett varmt hjärta och jag tycker det är en bra början att besöka katthemmet.

Jag var en typisk kattälskare och vi hade haft katter i mer än 20 år. Mina ögon öppnades för hittekatternas elände först när jag kom till Stockholms katthem för att hjälpa till 1991. Efter det förändrades min syn totalt och jag började engagera mig på olika sätt inom djurskydd och det har berikat mitt liv enormt mycket. Att hjälpa katter som haft det svårt har varit det som betytt mest för mig.

Önskar dig varmt lycka till med allt du kommer företa dig.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Jenna-Gun
0

Så fint du skrev.

Lycka till i livet

mymlanbus
0

Uppdatering…

Tack snälla ni :)

Nu har jag varit på katthemmet och hälsat på. Jag hade övat noga på vad jag skulle säga och var skitnervös (är alltid nervös när jag möter nya människor). Generad

I alla fall, jag kom dit och det stod välkommen in, så jag gick in och lyssnade. Hörde att det var folk där och katterna mjauade och jag blev genomsvettig men gick i alla fall in genom dörren och där möttes jag av alla katterna i burar. Fina burar, med öppningar så de kunde gå ut i friska luften om de ville. Katterna kom fram till gallret och sträckte ut tassarna och jag försökte att kela genom gallret, vilket inte är så lätt :) men jag gjorde mitt bästa :) Så många katter det fanns där… och alla var så fina!

Jag satt där innanför ca 40 minuter då det dök upp en tjej och sa att jag fick gå in i burarna om jag ville, hon hade mycket att göra så att fråga saker var det inte frågan om… hon fick in kattungar och dessutom höll hon och en till på att göra rent i lådorna och gav katterna nytt vatten och mat och städade burarna.

Ett intryck och förmodligen fel dag att komma och hälsa på, men skam den som ger sig :) imorgon ska jag dit igen och kela med katterna och kanske att någon har tid att svara på alla mina 100 frågor… om inte så går jag dit dagen efter det :) till slut så kanske de förstår att jag gillar katter och gillar att vara där.

Det är inte lätt när man blir genomsvettig och jätteblyg! Jag som hade förberett mig noga *haha* jaja… men imorgon ni, då går jag dit igen… Cool

/Malin

MariannE11
0

ett förslag är att du frågar om du kan hjälpa till med något…. då kanske du kan passa på att ställa dina frågor…

jag är rejält avundsjuk på dej som kan göra detta… skulle vilja göra detsamma….fast ingenting är ju omöjligt….så min dag kommer nog den med…är glad att sådana som du finns….

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Tycker det är toppen att du tagit dig dit. Ibland är det så fullt ös på katthemmen att man som volontär inte alltid har den tid man skulle önska för frågor, men som du säger gå dit igen och tids nog kommer du får dina svar och så.

Finns ett par artiklar du kan läsa här på siten som kanske ger dig lite mer info.

Varför ska man omhänderta en skyggis?

Mitt liv som volontär

johnnys girl
0

Vad roligt att du kommit fram till att du vill göra något konkret för katterna. Alla hjälpande händer behövs.

Nästa gång du besöker katthemmet kan du kanske berätta att du är intresserad av att hjälpa till som volontär och fråga om det finns någon tid du kan komma dit då dom har tid att prata med dig och svara på alla dina frågor.

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

Lena
0

Jättebra att du besökt katthemmet och att du vill lära dig mera. Bara det att någon kommer och kelar med katterna är guld värt. Det finns så mycket man kan hjälpa till med på ett katthem. Om du går dit några gånger lär du känna de som jobbar där och allt blir mycket lättare.

Kan tänka mig att sommartider är extra svåra på många katthem. Även volontärerna reser bort på semester medan hittekatterna strömmar till i ändå högra takt. Sommar är ju tyvärr högtryck på hittekattsfronten.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

mymlanbus
0

Åker till katthemmet varje dag och fortsätter att kela med katterna, har inte hittat modet att tala om vad jag vill ännu *blir alldeles röd och tyst när någon kommer fram* Har träffat en tjej 2 gånger nu och hon blir i alla fall glad när jag kommer och katterna framför allt som kelar och pratar med mig :) alltså, de är så tacksamma för lite kel och prat :) det gör mig lycklig!

Modet sviker ibland. Alla är så modiga här men jag ska bli modig en dag jag med, jag behöver bara lite mer tid på mig :)

/Malin

Puma77
0

Alla är inte så modiga här. Du är mer modig än vad jag är som åkte dit i alla fall. Själv så blev det så att jag sitter här hemma och jobbar med andra saker till katterna istället. Men det du gör är så otroligt viktigt. tt stort tack ska du veta. Den rätta dagen kommer när du får prata med dem och då kommer du babbla för fulla muggar:))

//Pia

mymlanbus
0

#14. Haha, ja… sen går det väl inte att få tyst på mig :))

mymlanbus
0

#2. Keramikkatterna har jag fått i present för länge sedan. Kanske att det blir en auktion av dessa för något katthem… ska bara komma på vilket, det är inte lätt *svettigt värre*

brutt
0

Mymlan Bus, nu säger du bara till nästa gång att du vill bli volontär , de söker ju volontärer.Hälsa till Tisse som inte gillar andra katter och hälsa till Ville snabb som attan på att slänga sej uppåt och hålla sej fast i stängslet utomhus när någon annan stor katt kommer.Douglas kanske redan har fått någon ny kompis nu och Svea kanske mår bra igen. Jag har också varit där och tiitat på katterna nyligen och önskar dem alla riktigt bra hem, de är så fina. Ja, jag skulle ju vilja ha dem allihop förstås.