Ej rumsrena
Har tre 7 veckor gamla kattungar här hemma. Minst en av dem är ej rumsren. Har aldrig varit med om att inte mamman fixat detta förut, så jag vet inte vad jag ska göra. De få gånger jag sett att nåt är pågång sätter jag dem i sin lilla låda och då gör de sina behov där. Snälla hjälp!!
Håll kattungarna på en begränsad yta och ta undan mjuka grejer som mattor och filtar, kuddar.
Är det din egen katt eller är det en kattfamilj du har tagit in?
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.

Kommer de utifrån och har de kommit in nyligen så att de är vana att gå i jord? I så fall kan du ju testa ha lite jord i lådan. Tror jag läste om någon som fick sina rumsrena genom att ha bara sönderrivet tidningspapper i en av lådorna. Vilken typ av sand har du? Kanske kan testa med en annan sort, mer eller mindre finkornig än den du har nu. I övrigt är det som majvi säger viktigt att begränsa utrymmet så att det alltid är nära till lådan. Har du någon annan katt som går på den lådan? Det kan hjälpa om de känner doften av mamma katt där t ex. Vet inte om småttingar bryr sig om avstånd mellan mat och låda men större katter vill ju inte ha dem alltför nära varandra och kanske har även ungar instinkter om sådant. Sedan kan man behöva hjälpa en del ungar på traven genom att sätta dem på lådan med jämna mellanrum, när de sovit och ätit t ex, så att de får in rutinen.
Tack för tipsen, ska testa alltihop!
Det är jourkatter, men de är födda hemma hos mig. Trygga och fina, förutom detta.
Du kan också prova att ha flera lådor.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Tackar så mycket för hjälpen! Jag tog bort alla mattor och annat mjukt och lade i tidningsremsor i deras lilla låda. När jag märkte att det gav resultat böt jag till ny sand och sen har det gått bra, med några missöden på vägen.
Vad bra att det har ordnat sig och att de nu går på toan som de ska! :)
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

vad bra att det ordnar till sej.. för mej med 7 kattungar så märkte jag att det behövdes 2 stora lådor (minst) och att de stod väldigt nära i början…. de var dåliga först i magen men efter 2 avmaskningar så är de duktiga nu…. bara dumt när de får för sej att ligga o sova i lådorna eller leka bus där…..
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/