Löpskrik
Jag har en liten fråga som jag tänkte att någon här kanske kan svara på. Min ena katt Majsan, går omkring och löpskriker. Trots att hon är steriliserad för över ett år sen. Vad beror detta på? Har hon inte fattat än att hon är steriliserad? Jag menar, en av fördelarna med att sterilisera katten är ju att slippa lyssna på detta. Eller? Har jag fel??
Alla djur behöver någon som bryr sig!
Är katten steriliserad eller kastrerad?…det är stor skillnad på dem två. Om hon är sterilicerad så har hon fortfarande sin könsdrift kvar, men har bara inte förmådag att bli dräktig.
Är hon däremot kastrerad, så är hela livmodern m.m borttagen, och då ska hon normalt inte ha någon könsdrift kvar..

Det kan ju finnas små rester kvar som gör att honan visar löpbetende.
Stolt ägare till tre La permer

jag tror det var sterilisering jag bad om, trodde kastrering var för hannar, haha vad lite man vet
Trodde inte de gjorde sterilisering längre.
//Pia
Jag tycker att du ska ringa till den djurklinik/veterinär som du gjorde sterilisering/kastreringen hos, och fråga vilket av det du gjorde på din katt.
De kan säkert ge dig lite goda råd också!

Borde förklara. Sterilisering tar de bara bort äggstockarna, så löpbeteendet finns kvar. Kastrering så tar de bort allt, och därigenom försvinner det beteendet. Men det är väldigt ovanligt att de steriliserar idag. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Finns det bara en liten bit kvar av en slemhinna så kan dom löpa fast dom är kastrerade.
Min Sara har nog det, för hon parar sej med alla hankatter hon ser.
Lägger sej ner och rullar runt och jamar.
Jenna

Majsan åmar sig ingenting som löpkatter brukar göra. Utan det är bara löpskriket. Hon har alltid varit en väldigt jamig katt. Från hon föddes. (Hon föddes hos mig). Men nu övergår jamandet då och då till "löpskrik" som jag kallar det. Hon skriker så några gånger, sen får hon fnatt och leker med allt som finns härhemma.