Para innan sterilisering?
Är det så att en katthona mår bättre av att få en kull innan man steriliserar/kastrerar henne eller kan man lika gärna låta bli?
Tänkte på att det ju finns människor som säger så, att deras katthona mår bäst av en kull innan hon ska kastreras….
Är det bara en myt eller sanning?
Det är en gammal tro/myt som inte har någon grund. Du kan utan problem kastrera din hona. Så slipper hon alla jobbiga och fysisk påfrestande löpningar.
Ju tidigare man kastrerar, desto mindre är risken för tumörer.
Säger som #1. En stor fet myt :)
Jag har en katthona på 6 månader som jag ska kastrera…
Jag vet innan ja började med katter så hade vi två honor de fick varsin kull. Anledningen till detta var att veterinären sa att de var nån cancerform av nåt slag som gjorde att det var mindre chans att de fick om de fick en kull.
Mamma ringde ju dit och frågade för vi visste ju inte så mycket då det va våran första.
När ja skulle sälja en kattunge nu för en vecka sedan så sa dom som kom att de inte kastrerar sina katter för att dom är innekatter. De får p piller. Men de var tvungna att kastrera den de köpte från mig nu då. Det står i kontraktet jag har. Och då berättade ja varför man ska kastrera osv. det hade aldrig nån sagt till dom. Och för år sedan då de fick den katten de hade nu så hade veterinären sagt att man inte alls behöver kastrera innekatter. Så om ingen lär folk som inte vet hur ska de då veta? man litar ju på sin vet

Jag har fått det bekräftat utav veterinär innan, ville bara bevisa att det 100% stämmer att man inte behöver använda denna anledning till att ta en kull på sin hona….
Tack för snabba svar!
P.s hoppas någon lär sig av min fråga.
Kram!
Tyvärr är det här en av många seglivade myter som finns om katter. Jag vet inte vad man ska göra för att ta kål på den en gång för alla. Det är många kattungar som fötts i onödan pga den här dumma myten. Ibland låter till och med kattägare honkatten föda en kull som de genast avlivar. Allt för en gamal myt med noll sanningshalt.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Lena har helt rätt. Jag vill bara komplettera med att det är stor risk att kattor får juvertumörer eller livmodertumörer om de får p-piller mer än en kort tid.
Dessutom är det oerhört viktigt att i princip varenda katta som har ett hem hos ansvarstagande människor kastreras innan de får några ungar alls för antalet katter här i landet måste minska rejält. Det räcker med att alla kattor får en endaste ungkull för att antalet ska växa i en rasande takt. Titta på Eniro Köp & Sälj eller Blocket så förstår du varför.

En myt som är lika osann som gammal
Men frågar man 10 veterinärer om detta. Så får man 10 olika svar.
Det är en myt.
Jenna
MYT!!!

Jag fick höra att en som övertagit en omplaceringskatt skulle para honan p.g.a denna myt.
Jag ville få det svart på vitt att jag lärt mig rätt: att det är en myt och ingen sanning.
Kram!

Helt rät det är en myt!
Säger som alla andra. Det är en myt som tyvärr är svår att få stopp på. Jag undrar om det finns någon affisch som tar upp detta? Broschyrer och liknande kanske? Om inte så kanske man kan göra något. Vore verkligen bra att få ut informationen.
#13 håller med dej
Skulle tapetsera byn med dem.
Jenna