Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 1251 ggr
Hennum
0

Lukas igen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Här kommer jag och skriver om min gamla tant Lukas igen. Nu har två nya saker hänt igen.

1. hon lekte med en misslyckad virkad mus jag gjort. det är första gången någonsin hon har lekt med oss. hur kul som helst :D

2. hon har börjat mjaua. ibland pratar hon jättemycket. konstigt det med, annars har det alltid varit helt tyst, bara rört munnen som om det skulle komma ljud. ibland har det kommit lite kraxande. men nu är det riktiga mjauanden!

jättekonstigt. det är nästan så jag undrar om hon är sjuk :P hon kanske börjar bli senil och tror hon är en kattunge. :P

snart kanske hon vill bli klappad oxå. *längtar*

hälsningar från Hennum och katterna.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

mymlanbus
0

Vilken raring :)

Hawknestgrove
0

Men Hennum, den musen är inte misslyckad! Inte vad jag kan se i alla fall!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Hennum
0

nä. Lukas har munnen och tassen i vägen. det var en av de första jag gjorde. och den är väldigt sne och konstig ^^ har andra här som ser mer acceptabla ut. när de är tillräckligt många så ska dom skickas. men tyvärr är jag långsam :P

någon som har någon tanke om min idé att hon har blivit senil?

Hawknestgrove
0

Nä…….. tror faktiskt inte katter kan bli det på det viset.

Hennum
0

säker på det? okej. ja, de e väl bara bra det ^^ då har jag förhoppningsvis en mentalt frisk och lite mer social katt än vanligt här hemma. :)

Lena
0

Det är inte ovanligt att katter börjar prata mera efter ett tag när de börjat känna sig mera hemtama. Det har hänt här hemma med flera av skyggisarna.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Sidentass
0

Vad fin hon är..o du ska se att du nog också kan klappa henne så småningom…vår Lassie pratar mycket, men han gör det i perioder…trevligt med missar som har mycket att berätta:-)

Hennum
0

jo. men att det tar henne 14 år att bli hemtam, det tycker jag är konstigt. :) nåja, vad som rör sig i hennes lilla söta huvud kan man undra länge över.

har succesivt bestämt mig för att hon ska få somna in till hösten, tror inte hon mår bra av en vinter till. men med tanke på att hon är så skygg så vill jag helst slippa fånga in henne. Vill inte att hennes sista minutrar i livet ska vara skräck och ångestfyllda, inte heller ska hon behöva sitta i någon kattbur. Så därför undrar jag om någon vet något sätt som man kan ge lugnande genom maten. Så att hon kan bli dåsig, och så ger man spruta sen så att hon somnar in.

Ska såklart prata med veterinären sen, när det börjar närma sig. Men behöver mycket tid för att acceptera detta, att jag ska ha död på min älskade misse. Det skulle vara första gången som vi avlivar ett djur, dom andra gångerna har de dött av sig själva. Så därför kunde jag fråga här tänkte jag.

Hawknestgrove
0

MEn, nu fattar jag inte.Bara för att hon är 14 år, så är väl inte det en anledning? HAr hon inget varmt ställe att krypa in på under vintern?Mår hon dåligt för övrigt och ser trist ut? Nedsatt hörsel/syn?Ok, hade inte Pyssa varit sån, att hon hade kunnat vara inne sista året, hade jag ju valt att avliva henne, då hon blev heldöv. Men att avliva just på grund av en siffra, det tycker jag verkar synd. Men självklart så får man se till alla omständigheter.

Hennum
0

Det beror inte på siffran såklart. Det beror på att hon är så klen. Jo, vi har ett stall med en massa halmbalar och ett uterum med ett litet hus som vi har frigolit i och loftet oxå såklart, där det står gamla soffor.

Men som sagt, hon är klen, har inga tänder, hostar och så. pälsen är oftast fin på henne, men hon är förskräckligt mager.

Kanske överdriver jag lite, kanske skulle hon klara vintern. Usch, är så orolig bara. Vill ju helst att hon ska bli innekatt och leva i all evighet. Och kanske är hennes lekar och mjauanden tecken på att hon är lyckligare än någonsin. Men kommer hon vara det i vinter när det är kallt? För det är ju kallt trots mysiga ställen att gömma sig på. Hennes kattkompisar är inte de vänligaste alltid, och ibland får hon inte sova med dom, utan de slår på henne.

vill inte heller att hon ska dö någonstans ute i kylan, och så hittar vi henne inte utan hon ligger där och ruttnar. och jag får aldrig säja hejdå. (själviskt, jag vet) Det finns många ställen här som en katt kan gå och dö på utan att vi märker det, någonsin.

Usch, detta känns helt omöjligt. Men tack för att du får mej att tänka efter lite mer.

Hawknestgrove
0

Ja, då förstår jag dig lite bättre. Du handlar inte fel i såna fall. Det är en fråga om livskvalitet. Och självklart ska du om du kan, få chansen att säga hejdå på ett värdigt sätt. Hon kan således inte vara inne och blir uppriven av att sättas i en bur. det finns ju sömntabletter till djur, problemet är, att du då måste ha stenkoll på var hon befinner sig, när du har gett henne det. så tyvärr, något värdigt avslut tror jag tyvärr inte du kan få, om du inte har möjlighet att låsa in henne  efter det att du gett henne sömntablett. Prata med din vet om, vad han/hon tycker är bäst! Att bara kissen försvinner, är ju inte något trevligt. Visserligen väldigt naturligt, men inte för oss.

Hennum
0

nej, det blev så med min allra första katt, en grå tös, olivia hette hon. hon bara försvann.

hm. det skulle nog kunna vara en möjlighet. vi brukar kunna ha henne inomhus lite grann. men då hon många gånger panik-kissat på madrasser osv så tror ja inte att man utan problem kan få henne rumsren.

usch, vad man får ont i magen när man tänker på det.

tack för hjälpen. nu ska jag grubbla lite på det här ett tag, och sedan prata med veterinär. som tur är så är det några månader kvar innan det är dags. kan ju ändå vara skönt väder långt in på hösten :)

Hawknestgrove
0

Nä, det är inget kul, när de som naturligt är, bara försvinner. Vet ju hur jobbigt det var för Siw och mig, när gamla Ragge försvann två veckor innan Siw dog. hon var också väldigt gammal och såååå mager….Nä, du kan nog få ut några Nozinan av vet om du hör dig för. efter det, så tar det ju ca 1/2 timme, så bir kissen trött. MEn som sagt, stenkoll och låst dörr, för kommer hon ut med sömntablett i sig, då är det verkligen farligt. nä lilla tant LUkas ska inte behöva ha det jobbigt i vinter. Plus att du ska ha en chans att ta farväl på ett värdigt sätt. Det är inte alls själviskt. Du tänker fint, Hennum.Så hade jag nog också tänkt.

Hennum
0

tack, kändes bra o höra :)