Hej alla!
Är ny är på hittekatten. Har en katt, Zingo, som jag adopterade från Katthjälpen i Malmö för ett par år sen nu. Jag undrade i början när jag fått hem honom om jag någonsin skulle få röra katten som låg och tryckte under skötbordet i vårt badrum… Numera har jag nästan fullt sjå att freda mig ibland!
Han är underbar på alla sätt och vis, en bestämd herre men så otroligt tillgiven! När jag går och lägger mig så har han sin plats brevid min huvudkudde och riktigt pressar sig mot mig för att jag ska kela. Jag har inte ångrat en minut att jag tog honom under mina vingar. Nu funderar jag på att adoptera en katt till, hur är era erfarenheter om det? Något särskilt jag ska tänka på? Jag har anmält mitt intresse om att adoptera en katt till från Katthjälpen, och det kan ju bli en lite äldre katt. Är det någon skillnad på att föra ihop två vuxna katter och en vuxen katt och kattunge? Det blev långt det här, hoppas ni har tålamod att svara. Skulle så gärna vilja hjälpa en katt till så den får det liv den är värd, men man är ju lite brydd över hur Zingo ska ta det.
Jag förde ihop 2 vuxna katter, varav den ena inte var kastrat och det gick hur bra som helst!
Nya kisse fick bo i ett rum första veckan och byta rum med Musse då och då för att lära sig varandras lukt. Sen lånade vi en bur där katterna fick vara varannan gång för att lukta på varandra genom gallret och stirra ut varandra lite, korta stunder.
Sen öppnade vi bara dörren till rummet och höll tummarna… Lite fräsigt och snäsigt var det i kanske 2 dagar men sen var det klart. De äter och sover tillsammans och fostrar våra småbusar, vanvårdskatterna Milou och Milton, tillsammans och livet är allmänt skönt!
Så det brukar inte vara några större problem, bara man ger det tid och tålamod. Jag tror att ju längre man låter de vänja sig vid varandras lukt och kika på varandra, desto lättare blir det när man väl släpper ihop dem. En veckas "bytande" av plats räckte för oss.
Lycka till och en stjärna till dig som tar hand om en kisse i nöd!
Evangeline
Välkommen till oss här i Hittekatter Mumlan!
Som Evengeline skriver brukar det inte vara något större problem att sammanföra två katter. Man får ge det lite tid bara. Vanligen tar det runt en vecka innan de vant sig någorlunda med varandra. Min erfarenhet är att de flesta katter mår bra när de är flera. Det är alltid lättare att sammanföra en kattunge eller ungkatt med en äldre katt. Om du tar en katt som är äldre än den katt du redan har kommer det bli mera strider om rangordningen där den äldre försöker ta ledningen. Det kan därför vara lite jobbigare för Zingo. Därmed inte sagt att det inte går.
Vi själva adopterade en ny kisse förre veckan till våra tre äldre huskatter. Kissen som kom var en ungkatt på 1½ år. de andra är mellan 6 - 8 år gamla. Det har gått så bra och inte varit några bråk alls.
Zingo är jättefin!
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Hej
Jag är inne på min åttonde katt som ska skolas in här.
Det har inte varit någon större problem.
Katterna gör ju själva upp rangordningen så det kan matte inte påverka.
Vi har en nätdörr mellen datarummet och övriga huset så de andra katterna kan komma och hälsa på. det brukar vara lite fräs.och morr. men så får enoch en komma in till den nya katten och hälsa på ..
Om det skulle uppstå problem så får man ta till vattenpistolen eller blomsprutan. men det har räckt med att jag fyllt pistolen, så har jag aldrig behövt använda den.
Lycka till.
Kram Jenna

Hej!
Så spännande! Då får vi följa dina rapporter såsmåningom!
Din Zingo är en riktig snygging!
Kram
Cammo