Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 1093 ggr
destiny
0

Kolonikatter

För en tid sedan pratade jag helt kort med ett par tanter om katter på ett koloniområde. Dom hade fått köpa en kolonilott billigt mot att dom fortsatte mata dom vilda katterna som höll till där. Igår gick jag igenom området. Det var dåligt väder, kom en skur då och då, så det var nästan inga människor där. Såg inte många katter heller men såg i alla fall tre stycken på olika ställen på området. Skygga katter brukar ju hålla sig undan dagtid så det var väl inte så konstigt att jag inte såg fler. För det finns säkert fler, det är ett ganska stort område.

Springer katterna på ett koloniområde är det ganska säkert vilda katter. Det går ju att ta reda på genom att gå dit när där är folk men jag kan ju inte göra så mycket ändå. Ledsen  Jag har huset fullt med sex egna katter och dessutom stödisar. Två såg jag på ganska nära håll och dom såg inte stora ut, såg ut att vara knappt året. Känner mig så maktlös. Ledsen

Det finns säkert massor med katter på dom flesta koloniområden. Alltid finns det väl någon som ger katterna mat någon gång och det finns väl alltid ett trasigt växthus eller liknande där dom kan söka skydd.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Det du kan råda damerna till är ju att ta kontakt med ett katthem i er närhet och se ifall de kan hjälpa med denna koloni eller om inte annat ge lite goda råd. Vore ju bra iallafall om de kunde bli kastrerade så de inte blir fler och fler och fler.

Hawknestgrove
0

Åh, så halvdant beslut! Tänk om tanterna hade fått löftet mot att de fick hjälp med kastrering också!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

destiny
0

Jag vet inte vilka tanterna är, bara mötte dom som hastigast på stan. Var inte läge att börja prata om kastrering. Dessutom fick jag uppfattningen att ingen ser katterna som sina, varken förre ägaren eller dom här två. Dom bara ser till att katterna får lite mat.

Dessa här två tanterna tillhör den äldre generationen, fick uppfattningen att samma gällde förre ägaren till kolonilotten. Kastrering tror jag inte var aktuellt då och har svårt att tänka mig att dom här tanterna skulle lägga pengar på "andras katter".  Mer än mat då eftersom dom lovat det…

Mig veterligt finns det inget katthem eller förening som hjälper hemlösa katter här i stan. Närmaste förening finns i Malmö och det vet vi ju hur situationen är där… Ledsen

Hawknestgrove
0

Ja, jag lastar tanterna minst. Men de som äger koloniområdet, kan jag gissa kommunen?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

destiny
0

Gissar att det är kommunen som äger området, vet inte säkert.

Det jag tänker på också är ju som jag nämnde ovan att förmodligen finns det hemlösa katter på dom flesta koloniområden. Gott om gömställen och en och annan som matar så katterna stannar där. Inte bara på detta koloniområdet eller i denna stan utan över hela landet. Men man ser inte dom katterna eftersom man vanligen inte har ärenden till koloniområden.

Hennum
0

jo. i simrishamn ser jag katter ibland på vårt koloniområde som är utan halsband, ibland ser de lite tufsiga ut. men aldrig riktigt illa. men jag har aldrig sett samma katt två ggr. så jag vet inte om de är hemlösa. finns ju många bostadshus i närheten, och säkert har många utekatter.

så kan nog oxå tänka mig, att det finns många hemlösa katter koloniområdena som finns runt om i sverige.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan