Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 3086 ggr
Kusten
0

Melvin har rymt - inne igen!

Pratat med Mikaela nyss och nu rinner tårarna här. Hon berättade att han (hankatten som kom in från under pizzerian i frölunda) rymt från transportburen strax utanför veterinären i majorna på Allmänna vägen i Göteborg och rusat rakt uppför backen där. Han hade rymt en gång innan också men då fick hon in honom och det var inte mitt i stan utan i jourhemmet. Jag är så ledsen, för hur ska han nu klara sig??  Bor någon i närheten kan ni vill hålla utkik efter en svartvit hankatt som ser lite tilltufsad ut. Ska be Mikaela om närmare kännetecken på honom.

Åh han måste in igen, varför skulle detta ske. Ska ut och leta hela dan/kvällen och försöka få hem honom Gråter

Hawknestgrove
0

Usch, de där transportburarna(jag antar, att det är en sån med plastlucka är inte att lita på till 100. En stor stark kisse tränger sig lätt ut… Hoppas på det bästa! Puttar upp!!!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Jenna-Gun
0

Men oh så tråkigt.Hoppas han kan fångas in igen.

Håller tummarna

SamanthaJones
0

ett tips till senare transporter är att ha sele på dem (om det går villsäga) och hålla även i den. Det räddade mig när en av katterna från vislanda ville ut.

Hoppas att ni hittar kissen!!!!!

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

Kusten
0

Hon använde en liten bur, frågade hur han kunde ta sig ut men förstod inte. Det snurrar i hela huvudet.. verkligen en mardröm detta :(

emjon
0

Neeeeej så fruktansvärt ledsamtGråter. Hoppas verkligen att du kommer att hitta honom.

Vi håller både tummar och tassar för er.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Kat08ja
0

Hoppas att du hittar katten.

maggan47
0

håller också tummarna Maggan47

Sidentass
0

usch så oroligt…håller hårt i tummarna för att misse snart kommer till rätta..kan man uppmana ortsbefolkningen att vara med o leta..via tex lappar..

[sofia-85]
0

Usch Maria det lkåter inte bra. Vi ska hålla tassar och tummar här och hoppas att han kommer tillbaka..

lenarydstrom
0

Nej, så ledsamt  Gråter….

Hoppas verkligen han kan komma tillrätta igen. Kanske att han försöker hitta hem igen… 

Hela familjen håller tummar och tassar. Leo och Lilja hälsar tillbaka…

MariannE11
0

nej vad tråkigt….hoppas på underverk att han kommer tillbaka….

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

martdat
0

Hoppas att han hittas, Jag jag har sett hur de tar sig ut bara de vill, Hampus en av 12 åringarna lyckade kratta så pass på plastluckan att skruvarna elr vad man kallar det vreds ock hela luckan lossnade, tcak och lov att jag var rädd för det så vi åkte bil, när vi gick höll vi i luckan oxå,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Jenna-Gun
0

Binder ett kryss av rep runt buren

alltid när vi transporterar våra katter.

annebeate
0

Hur långt är det mellan Frölunda och Majorna? Kan ju tänkas att han söker sig tillbaka till Frölunda. Få upp så  många lappar som möjligt om honom och förse dem med avrivningsremsor med Mikaelas telnr så man lätt kan ringa om någon ser honom. En närmare beskrivning på honom  behövs. Finns inget foto på honom som kan fotokopieras och sättas  upp  lite varstans och även en bild på honom  i denna tråd och på Blocket under Efterlysningar.  Det var väl inte så lyckligt att han var sedd med något halsband. Detta var verkligen ledsamt, hoppas så att Melvin snart hittas.

Kusten
0

Tack alla för tumhållning och stöd, har gråtit massa medan jag gått runt o ropat, satte upp lapp hos veterinären dit han skulle varit till.. Har försökt få tag iMikaela för jag ville få reda på exakt vart han sprang plus vill veta kännetecken hon sett på honom med mera.. Margareta har också ringt men inget. Ser du detta Mikaela, snälla snälla hör av dig. Sätt upp lappar.. snälla.

Ska skriva ut lappar ikväll och sätta upp i majorna imorgon. Majorna är så stort, behöver egentligen hjälp av flera till detta.

Kommer tapetsera hela majorna med efterlysning

Ska ge hittelön på minst 3000 kronor

Vill få hem lilla älskade gubbelubben!

Kusten
0

#14 vet inte exakt, kanske 5-7 km. Har dålig koll på avstånd, men det är en bit iaf..

#13 Jo jag brukar säkra ordentligt här med.. man vet ju hur illa det kan gå, särskilt om en skyggis förvinner. Bär buren i famn och har säkerhetsanordning och vad annat som behövs. Ångesten över vad som händer med katten när den rymt är nästan outhärdlig.. ja just nu känns det bara för jäkligt allting.. så säkerhet är a och o..

kattassen
0

Var någonstans i Majorna var det han försvann? Finns det något grönområde där i närheten. Får för mig att de söker skydd bland buskar och träd kanske i parker etc.

Om det är runt Smådjurskliniken är det väl nästan troligast att han sökt sig uppåt/inåt Majorna och inte utåt leden förhoppningsvis.

Därifrån till Frölunda är ju bra bit och jag vet inte riktigt om en katt har förmågan att ta sig den sträckan, då han inte har gått själv men jag vet inte faktiskt. Katter har märkliga förmågor.

Jag både bor och jobbar en bra bit därifrån men lovar att spana om jag kör den vägen.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

lenarydstrom
0

Har hört om katter som gått längre sträckor än den här, för att komma tillbaka till sitt revir…

Stackars Mikaela också - hoppas hon inte mår för dåligt….

Hawknestgrove
0

Åh, jag hoppas det går bra!!!!

lenarydstrom
0

Snälla Mikaela, om du läser detta, så hör av dig till Maria. Hon behöver få reda på mer om Melvin, kännetecken osv och åt vilket håll han sprang iväg…

Förstår om det känns jobbigt för dig just nu, men nu måste Maria och de som kan och vill, få jobba på att få tag i Melvin igen. Du kan underlätta genom att höra av dig till Maria, så snälla gör det!

emjon
0

Frustrerande att bo så långt ifrån för att kunna hjälpa till att söka efter Melvin. Säger som Lena Mikaela om du inte redan har kontakt med Maria så hör av dig till henne.

Allt du kan säga om Melvin är värdefullt för att kunna efterlysa honom.

Kusten
0

Nej hon har inte hört av sig, har skickat mess om att jag behöver veta kännetecken och vart han drog iväg, åt vilken riktning. Nu var jag och Margareta (som skulle ta hand om Melvin och som också har nykastrerade sköldpaddan Moa) i majorna igår och satte upp lappar och kollade runt. Margareta har ringt också och skickat sitt telefonnummer.. och hon tycker detta sköts riktigt dåligt av det förra jourhemmet. Även om man mår dåligt så får man för kattlivets skull, i detta fall Melvins, hjälpa till med det man kan. Ja egentligen direkt åka ut och sätta upp lappar men där var inga uppsatta igår. Så vi satte ut och jag själv ska fortsätta vidare med att göra så i majorna. Det är ju så stort där.

Fick också reda på att Melvin hade smitit ut av en slump. Jag ringde veterinären som berättade att Melvin inte var där. Ringde Mikaela som då var hemma. Då hade ca 2 1/2 timma gått. Jag hade önskat få ett samtal om vad som hänt med en gång för då hade jag åkt dit direkt och hon hade kunnat stannat kvar och letat under tiden.

emjon
0

Nej vad ledsen jag blir att du inte får hjälp av Mikaela. Skadan är ju redan gjord och då gäller det att försöka med alla medel. Hade det varit jag som varit försumlig så skulle jag vara förtvivlad och försöka göra allt för att hjälpa till att få hem katten igen. Vad bra att du får hjälp av Margareta så du slipper kämpa ensam.

Det är ju inte lätt att efterlysa en katt som man inte har så mycket koll på om hur den ser ut. Vet inte vad jag skall kunna säga till tröst men mina tankar finns hos er.

Kusten
0

#23 Tack snälla emjon. Varje katt man får in får man en speciell tillhörighet till och Melvin är som mitt lilla hjärtebarn. Kommer fortsätta leta tills han kommer hem Gråter

# Ja det var vid Smådjurskliniken. Fast jag inte vart han vek av exakt och vilken rikning han drog iväg. Sånt där kan ju vara jätteviktigt att veta när man börjar leta.. de första timmarna vill man helst inte börja söka i fel ände.. men nu blev det kanske så.. vet inte.. försökte tänka på hur Melvin hade tänkt när han rusade iväg. Letade vid buskar och runt kliniken på baksidan och mot kyrkogården och under ställen..

emjon
0

Snälla Mikaela om du går in och läser här på forumet så hjälp Kusten. Detaljer om vilken riktning han tog och om du har lagt märke till särskilda kännetecken på Melvin.

Eftersom jag inte bor i era trakter så kan jag inte området heller. Är det långt mellan stället där Melvin blev infångad och Smådjurskliniken? Finns det en rimlig chans för honom att kunna söka sig tillbaka? Tänker då närmast på att han är okastrerad och har kanske stort revir.

Har ni någon bra lokalradio eller tv-station som skulle kunna hjälpa dig med en efterlysning av en katt som rymde utanför kliniken. Ibland kan de ske underverk om man bara får rätt hjälp. Då kan du också säga att hittelön utlovas om katten blir infångad men nämn ingen summa.

Är Melvin en svart katt?

Kusten
0

#25 Ja han är svart men har också lite vitt på sig. Men skulle behöva veta mer detaljer. Har nu bara kunnat skriva svart med vitt på efterlysningarna.

Det är några kilometer från där han smet till där han fångades in, men under milen, så han kan kanske hitta tillbaka så småningom. Slottskogen ligger inte långt bort heller och där finns en del katter som bland annat matas enligt tnr- metoden. Margareta ska prata med Miranda på Göteborgs katthjälp som har hand om den biten, att de ska hålla utkik efter Melvin.

Jag ska kontakta lokalradion och ge det ett försök.

Tack för tips! Kram Maria

MariannE11
0

*puttar*..

kattassen
0

Har det annonserats i GP? Såg att det fanns en grå/vit hona upphittad i Majorna. Kan väl inte vara Melvin som är "felidentifierad" som hona?

Hawknestgrove
0

Putt inget nytt?

Kusten
0

Inget direkt nytt, men har satt upp massa lappar och det har ringt. Bland annat från en äldre mycket trevlig herre som matar vid sin balkong i närheten av där han försvann och han lovar att hålla koll samt hans grannar. Även andra har ringt och brytt sig. Miranda på Göteborgs katthjälp är meddelad och om Melvin dras till slottskogskolonin i närheten meddelar dem det.

Har tyvärr, och nu är jag oerhört besviken, inte hört av något från Mikaela. Har inte ord.

Annons i GP kommer finnas inne regelbundet under hela sommaren.

Kära melvin.. var är du gubben…

emjon
0

Hoppas hoppas att det är Melvin som mannen matar och bra att du har lite hjälp där med koll också. Förstår att du är enormt besviken och det är helt ofattbart.

Här håller vi både tummar och tassar hårt för att något ger resultat och att Melvin snart är infångad.

Hawknestgrove
0

Ja lille Melvin…. Vi hoppas härifrån med

Kusten
0

Nu känner jag sann lycka. MELVIN ÄR INNE! Tårar rinner, men denna gång av glädje

Fick för några dagar sedan samtal ifrån en av de underbara boende i slottskogskoloniområde att de sett mina lappar om Melvin och att de hade en kattkille som varit på besök som var svartvit och lite skygg. Vi bestämdes att infångningsförsök skulle göras med en gång så att vi kunde se vem det var och idag så.. han hade gått i fällan i en av koloniträdgårdarna och jag åkte dit.. skitnervös..

Lyfte på filten som satt på fällan och vem tittade tillbaka.. med sina fina uttrycksfulla ögon, lätt sårade nos och sitt stora uppburrade snälla huvud.. jo Melvin. Finns bara en som han. Som jag blev glad, det går inte att beskriva.. detta är den bästa midsommar NÅGONSIN!

Blev alldeles förvirrad av lyckorus.. men minns att vi diskuterade först om han skulle få vara kvar i området tillsammans med de andra katterna i tnr-projekt men risken att han skulle vandra iväg till frölunda var för stor. Margareta som ska/skulle ta honom är tveksam om hennes ena hankatt accepterar en hane till. Hon har haft en hane inne nyligen och det gick inget bra.. hennes egna hankatt mådde dåligt och kissade runt.

Så nu ska jag leta efter ett helst permanent hem till Melvingubben. Jag ska "prata" med honom om vad som passar honom, vad för önskemål han har :) Nästa vecka ska han till veterinären.. helst måndag om tid finns. Så länge får han stanna i koloniträdgården i ett slags uthus där han har mat, vatten, tillsyn, låda och gömsle.

Därifrån är det bara några hundra meter till veterinären, vi tyckte det var lugnast så för honom, med så lite stress som möjligt.

Är någon här intresserad av att öppna sitt hem för en smått tilltufsad, äldre herre vid namn Melvin så pm:a mig, så får vi pratas vid och stämma träff er emellan :) Bilder kommer.

Glada midsommarhälsningar Maria å Melvin.. som vill tacka alla som engagerat sig.. kramar..

kattassen
0

GRAATTTTISSS!

Vad härligt att Melvin kommit in igen! Vilken fin nyhet i midsommarhelgen!Glad

emjon
0

Maria om jag haft dig här hade du fått en bamsekram för jag delar din lycka fast jag aldrig träffat någon av er. Melvin har funnits ständigt i mina tankar och jag sedan du skrev om slottsskogen önskat att han skulle finnas där.

Så underbart att han nu är infångad igen och jag delar er åsikt att han har det bra där tills han blivit kastrerad. Nu får han chans att lugna ner sig i trygghet med det nödvändigaste. Hoppas också att du hittar ett bra hem till honom blir intressant att höra vilken ålder veterinären kommer uppskatta honom till.

Önskar dig och resten av gänget en underbar fortsättning på midsommaren.

kattassen
0

Jag uppdaterar lite i rubriken - hoppas det är ok

Jenna-Gun
0

Så härligt att Melvin har kommit till rätta.

Kram o trevlig Midsommar

Sidentass
0

Men himmel vilken gläjdande nyhet!!

Nu kan ni fira midsommar tillsammans med Melvin i lugn o ro:-)

maggan47
0

så glad jag blir att Melvin är hemma igen Maggan47

MariannE11
0

vilken fin nyhet….. den bästa midsommarnyhet jag hört….Glad

lenarydstrom
0

Helt underbart att höra - Jag är säker på att Melvin har en skyddsängel i detta livet…

Och det är du!!!!!Kyss

Pyppisarna och de andra kissarna hälsar till dig och Melvin…

Hawknestgrove
0

Åh, så bra! hoppas han inte rymmer från Uthuset bara…….

anebit
0

En sån underbar nyhet jag får läsa om när jag kom hem från landet i kväll…….  En sån lycka!    Kyss

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Kusten
0

Skrattande Jaaa jag ryser fortfarande av lycka här.. de hörde av sig från koloniträdgården - och han äter, går på låda och har gjort en tjusig liten ommöblering. Han har vunnit mångas hjärtan även där. Imorgon bitti klockan 8 ska jag ringa veterinären och boka tid. Söker även jourhem till Melvin, men har inte riktigt hunnit "pratat" med honom.. fast är säker på att han önskar sig kärlek, tålamod och ett varmt hem, nån go kompis.. mat, friskt vatten, nåt att klösa på.. Några förslag på vart det stället månde vara?

Hawknestgrove
0

Hehe, har han inte lyckats charma någon på koloniomrädet?

Kusten
0

#45 ;) Joodå fast de jag pratat med där har redan fullt katthus. En man som blev väldigt förtjust i Melvin hade tre väldigt charmanta men lite småsura damer i äldre överåldern och där hos damen han nu finns hos är det allergi, därav tillfälliga lösningen med uthuset. De önskade att han hade kunnat vara kvar i tnr-området men det gick tyvärr inte på grund av rymningsrisk. Ett par kollar runt hos bekanta där de verkligen talat gott om gossen.

Hawknestgrove
0

Ja då får vi se, han kanske lägger på ett kol på charmbrasan till, när han blivit kastrerad!

nils1
0

#33 men minns att vi diskuterade först om han skulle få vara kvar i området tillsammans med de andra katterna i tnr-projekt

Att du vågar… det är ju de oseriösa människor på Göteborgs Katthjälp som har projektet. Sen är det inte så TNRprojekt fungerar… Dumpa medveten nya katter i kolonien utan att de har varit del av den från början.

Kusten
0

#48 Jag vet hur tnr fungerar, snälla du. Har inget emot Gkh, tycker de gör ett jättejobb, men har något emot DIG, med all rätt. Du ger dig på mig både här och var.

essut50
0

Vilken lycka att Melvin är inne igen..Hoppas han får ett bra hem snart.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Hawknestgrove
0

Ja jag önskar den lille rymlingen all lycka! Skulle nu i sommartider, ewgntligen var på sin plats, att någon gjorde ett reportage här om faran med de vanligaste kattburarna. Efter att ha sett, vad en kraftig katt kan klara av, så vågar i alla fall inte jag att bara lita på luckan.

Kusten
0

#51 Bra idé där, om reportaget! Jag har ett par burar med stålgaller fram som förankras fast på ett smart sätt utifrån. De funkar jättebra och kan rekommenderas varmt.

Melvin har idag kastrerats, vaccinerats, id-märkts och avmaskats. Han vägde 5 kilo och veterinären bedömde att han var cirka 5 år, kanske mer, kanske mindre. Ingen öronskabb men han hade en del ärr här och var och var rätt smutsig så de "putsade" till honom lite medan han ändå var nedsövd. Han hade ingen märkning tidigare..

Det blev lite dramatiskt efter operationen eftersom jag plötsligt stod utan jourhem till honom men det löste sig med hjälp av vänner som ställde upp för gubben så nu har han det gott bland mjuka filtar, mysiga kojplatser och annat som en Melvin kan tänkas gilla. I säkerhet omgärdad av värme och människor som bryr sig mycket om.

Nu är det en tillfällig lösning där och jag önskar att han så snart som möjligt kunde få komma till den plats där han ska boa in sig för gott. Gärna med möjlighet att gå ut men utan att kunna rymma..

Jag uppdaterar här allt eftersom och säkert även fröken rydström i jourhemmet :) Kram Maria

Hawknestgrove
0

Kul att höra! Ja, just nu i restider, så vore det på sin plats. Är själv superförsiktig numera med mina för övrigt utmärkta burar. Men jag litar inte på dörrarna.

lenarydstrom
0

Melvin kom till oss igår kväll och har ett uppvärmt rum i källaren, med myskojor, mat, vatten, klösbräda och toalåda…

Idag har han kommit ut ur transportburen och ätit en hel del. Han verkar lugn och lagom vaksam och alert. Vi tittar till honom regelbundet och så får vi lära känna honom efter hand, på hans villkor….

Mats och jag ska möblera iordning det andra rummet för den dräktiga honan (ligger i anslutning till Melvis´). Har städat ur det och skurat rent. Måste handla extra toalåda, eftersom Melvin behövde den vi hade ledig, och så ska vi fixa mysiga kojor med filtar och lakan.Hoppas vi kan få den lilla tjejen att känna sig välkommen…

emjon
0

Vad gulligt av er att hjälpa Kusten med att ta in Melvin och hos er får han nu chansen och se att det finns goda människor också.

Förstod att det var ni som tagit in Melvin och blev lite fundersam på om honkatten kanske fått sina ungar redan. Nu blev jag jätteglad att det inte var så och att ni står beredda att ta emot henne. Rosor till er för detta.

Jenna-Gun
0

Finns det foto på killen.

Är det jag som inte hittat det kanske.

Jenna

Kusten
0

#56 Ska försöka framkalla rullen i veckan, har några foton när han kom ifrån veterinären då han sitter i sin transport. Framöver, när han önskar, kommer det fler bilder :) Varit o hälsat på hos Melvin nu och han har fått en kompis hos sig där - fångade in den dräktiga honan Blanka ikväll :) Så nu blir det lättare att sova med mindre oro för henne. Natti natti Maria

Jenna-Gun
0

jättebra

Hawknestgrove
0

Så skönt att höra! Putt för ett framtida bra premanent hem för Melvin!

lenarydstrom
0

Melvin mår bara fint, men börjar nog längta ut lite…

Han sitter gärna i det lilla fönstret och myser. Han är lugn och verkar int5e det minsta orolig. Både han och Blanka, den lilla honan som nyss har fått ungar, äter ordentligt och går på lådorna och magarna fungerar jättebra.

Nu gäller det bara att få tag i ett permanent hem till Melvin. Maria pratade om att han skulle må bra av att få bo på landet, ev på en bondgård eller liknande, där han kan få gå fritt. Han kan inte leva som innekatt, utan behöver stor frihet och måste få vara ute…

Är det någon som har några tips, så hör av er!  Kyss