Kattfälla
Jag tycker mig minnas att jag sett tips om nedan fråga förut men hittar inte dom nu. 
Var köper man som privatperson en bra kattfälla? En som man inte måste sitta och vakta utan kan lämna några timmar.
Hur länge kan en katt sitta i en fälla? Om den går i fällan när det är stängt hos veten alltså.
Har kollat på nätet och hittat någon fälla men tänkte att någon kanske har något bra tips.
Man ska inte ha en katt i en fälla mer än nödvändigt, vi pratar inte ens timmar. Kolla på www.lotin.se de säljer sjävlutlösande fällor. Dessa måste man regelbundet kolla av (minst ett par gånger i timmen anser jag) Du kan ej lämna en fälla ute över natten utan bevakning. Lycka till med infångandet

Är det en skygg katt tycker jag man ska vakta fällan, de blir ju så rädda när de slår igen att de kan skada sig om man inte håller koll.
En grävlingfälla kan du faktiskt lämna länge,tom över natten. Den är så lång, så för att den ska lösas ut, så finns ingen chans att katten ska kunna klämma sig. Plattan med utlösningen är i mitten och där kan du ha mycket mat, så den håller sig lugn och på vintern när det är kallt, så kan du ha tidningar på plattan och under fällan. dessutom så är gallret så kraftigt, så ingen kan skada sig på det. Ok, de väger lite och är rätt dyra1000-1200 kr men de håller!Den är dessutom lätt att täcka över så den blir torr inuti. Vår grävlingfälla används ofta, till både grävling och bäver, när man får, alltså och den är väl 7-8 år inte mycket slitet på den. Ändå är det krafter som hamnar där, kan jag lova. OCh aldrig, att något djur har varit skadat, när vi fångat något i den.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Rent lagmässigt måste fällan kontrolleras morgon och kväll, med max 12 timmars mellanrum. Men givetvis är det till fördel för katten om man kontrollerar den betydligt oftare. Är veterinären stängd när man fångat in katten så kan man ju ta med sig fällan, med katt i, inomhus, täcka över den med en filt eller liknande så det blir mörkt och varmt för katten.
Ja så lång tid tänker inte jag ens. MEn vi säger att man gör i ordnng den vid 11 tiden på kvällen. Då kan man,om man har sett till att det är torrt och dragfritt i den och varmt underifrån, kolla den vid 7tiden på morognen. utan dåligt samvete.
1 och 2 jag håller helt med er!

Tack för svaren. Då är det kanske en grävlingsfälla jag ska satsa på. Kollar jag länken ovan så är det ju ingen större skillnad på priset, mer på vikten.
Någon som köpt av lotin? (Länken ovan) Någon som har andra tips. Helst då någon firma som ni handlat av och vet att fällan är bra.
Det är två katter som stannat här som inte vill bli helt tama så jag kan/vågar hantera dom som jag tänkte få kastrerade. Sen har mina gamla föräldrar två katter som inte går till någon annan än dom. En dag måste dom fångas in.
Och vem vet, jag kanske kollar upp koloniområdeskatterna jag skrev om i en annan tråd och försöker fånga någon av dom. Men först måste mina stödisar flytta…. det börjar bli ont om plats i huset…. 
Känner du någon jägare, då vet han säkert vart du kan låna grävlingsfällor. fick själv låna på det viset när en grävling höll på att äta upp alla mina höns en gång i världen

Nej, känner ingen jägare. Sen tänker jag att det är lika bra att ha en fälla själv eftersom jag kommer att behöva den vid flera olika tillfällen.
Bara jag inte får en grävling i fällan!!
Jag bor i utkanten av stan, har inte så långt till havet där jag hört grävlingar håller till. För några år sen såg jag faktiskt en grävling i trädgården. Den kom pinandes från ena sidan av trädgården och försvann väl ut genom häcken på andra sidan. Har mycket buskar längs häckarna där grävlingar kan hålla sig dolda…. Vattnet i fågelbadet försvinner ibland oroväckande fort… Ibland är det helt torrlagt på morgonen. Vad i helsicke gör jag om jag lyckas fånga en grävling? 
#9 passa dej de är griniga när de är trängda. Den jägaren jag kallade på "sköt av" grävlingar som det så fint heter. Han hadde kommunens tillstånd eftersom det hadde blivit för många av dem det året. Vore jag dej skulle jag prata med kommunen din hur du ska bära dej åt om din fångst blir en grävlig istället katt som va meningen.
Ja vi skjuter också av grävlingarna. Vi måste. men inte nu. De har bebbar de med, så man får även ta hänsyn till dem. Men får du en grävling i fällan, så är det bara att öppna ena luckan och skaka lite på buren i andra ändan, så går han. Förmodligen så är han nog rätt lugn, för de är allätare och har säkert försett sig av din kattmat.

Jag tror inte risken att jag ska få en grävling i fällan är så stor, har sett en grävling på tomten en gång under alla år jag bott här. Men med min vanliga tur…. Risken är nog betydligt större att jag får grannens norske skogkatt i fällan.
Han kommer och äter av mina hittekatters mat ibland. Det smakar bättre borta…
Jag fick i alla fall ett anfall av grävlingskräck idag och har varit ute och klippt bort en del grenar nere vid marken på en del buskar. Så att grävlingarna inte så ska kunna smyga sig på mig så lätt….