Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettbilder-filmklipp
Läst 1180 ggr
Nadou
0

Min lilla Zimba

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har det redan gått nästan 5 veckor sedan lilla Zimba kom till oss. Jag kan inte fatta att han snart är 10 veckor gammal! Han har snabbt tuffat till sig och lever rövare i vår nya lägenhet. Eftersom vi bor i en etage lägenhet har vi en trappa och den tycker Zimba är väääldigt rolig att springa i. Han sover alltid i min säng på kvällarna och jag har blivit hans nya mamma. Ett tag försökte han snutta på min arm, men det kom ingen mjölk till hans stora besvikelse. Alla hemma är helt förälskade i honom och på tisdag ska vi hämta en liten kattunge så att Zimba får en kompis. Här kommer lite nya bilder på lillpojken. Han har vuxit en hel del sen han kom. :)

Nadou
0

Ibland kan matte vara väldigt jobbig!

Nadou
0

Han älskar att ligga på fågelburen. Men ibland när han försöker leka med fåglarna blir de lite arga på honom.

Nadou
0

Zimba myser lite efter att ha busat.

Nadou
0

Är man hungrig så kan man tugga på mattes väska!

Lena
0

Så söt han är lilla Zimba. Vilken bakgrund har den lilla godingen? Har han blivit föräldralös tidigt? Bra att han får kattsällskap snart. Kattungar är väldigt beroende av andra katter för att lära sig att bli katt med allt vad det innebär. Allra bäst i det här läget är om man kan ta en vuxen katt som han kan ha som förebild. Beteendet att han snuttar är vanligt bland kattungar som mist kontakten med sin mamma för tidigt.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Nadou
0

#5 Han hittades ensam och övergiven på en väg när han var ca 5 veckor. Vi hämtade honom dagen efter det att han blivit omhändertagen och sedan dess har han varit min lilla älskling. Jag skrev en tråd här om honom i början då han kommit till mig, kände mig lite rostig gällande kattungar och behövde lite råd och stöd. :)

Ja det skulle vara bra med en vuxen katt, men en av anledningarna till att vi hämtar en kattunge är för att kunna vänja den vid mina fåglar (så att den inte försöker attackera dem eller liknande). Min ena nymfparakit är van vid att få vara ute ibland (alltid under uppsikt) och jag vet av egna erfarenheter att det är svårare att vänja äldre katter vid att låta bli fåglarna.

Lena
0

#6 Ja nu minns jag att du skrev om honom när ni hittade honom. Himla bra att du tog hand om honom. Tänk vad han har vuxit sedan sist! :) Han påminner lite om våran Othello, en hittekatt från Ronneby.

Förstår hur du tänker med Parakiterna. Det stämmer som du skriver att yngre katter lättare lär sig att inte attackera fåglarna.

Othello

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Puma77
0

En mini Tudor, jag bara vill ha. Så otroligt sööööööt. Älskar svarta små pälsbollar.

//Pia

elza
0

jisses så snygggg

karins
0

En sån liten goingKyss

Simson
0

Jag träffade på en kopia till Othello idag på min promenad. H*n satt i ett dike och kollade. Just det där helsvarta med gula ögon och ett litet vitt krås i halsen. Så söta!!

De kommer att ha mycket roligt nu när de får sällskap av varandra! Lycka till med båda missarna OCH fåglarna.

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Nadou
0

Idag på förmiddagen var vi iväg och hämtade en liten kattdam. Hon är en skogisblandning och ska vara 12 veckor. Men jag tror att hon bara är 10 veckor som Zimba. Jag minns inte vilket datum ägaren sa att hon var född, men vet bestämt att tjejen sa att kattugen var leveransklar. Men det kan ju vara så enkelt att hon är liten för sin ålder eller att Zimba är stor för sin ålder. Hon är ite blyg av sig och har inte vågat komma för nära Zimba än.  Men i övrigt är hon så otroligt go och jag är helt kär på henne. Vi har inte bestämt oss för något namn ännu, men jag funderar på att kalla henne för Nora.

Nadou
0

Nora och Zimba hälsar på varandra

Nadou
0

Vi stirrar på varandra tills någon av oss tröttnar.

Nadou
0

Sötnosen

Nadou
0

Jag älskar hennes färg!

Nadou
0

Hon hittade en mus med kattmynta i som hon lekte med.

Nadou
0

Nora ligger och myser

Puma77
0

Men herregud så söta de är. de där kommer bli ett radarpar. Zimbas stil som ostbåge är ju bara för söt och Noras charm ja den är ju obetalbar.

//Pia

Destany
0

herregud vilka små sötnosar =) Nora har samma teckning som min Puma… får ju en enorm längtan efter kattungar.. min minsta e ju 3 år..

anebit
0

Så underbara färger lilla Nora har!  För att inte tala om den lille svarta krabaten, älskar båda färgerna………..

Så mycket bus det kommer att bli när de bekantat sig med varann…… underbart att du skaffat 2 stycken så att dom får sällskap av varann…..

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Simson
0

Vad Nora är vacker!!! Kyss Deras miner i #13 är obetalbara!Skrattande Så roligt!!! De två kommer ha mycket glädje av varandra! Fler foton hoppas jag du dränker oss med!!

karins
0

Så vacker Nora är! Jättegulliga bilderKyss

Nadou
0

Tack. :) Nora vill fortfarande inte riktigt att Zimba leker med henne. Blir han för busig så fräser hon ifrån. Han däremot är hur nöjd som helst med sin nya kompis. Hur mycket hon än fräser så är han lika glad ändå. Här är en bild där Zimba försöker busa med Nora.

Nadou
0

Nora leker lite försiktigt med bollen.

Nadou
0

Nora och Zimba

emjon
0

Åh så gulliga vilket radarpar!!!!

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Hawknestgrove
0

HEhe, Bor hon i ett "dockhem"?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Puma77
0

Viiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiill haaaaaaaaaaaaaaaaaaa!

//Pia

Hawknestgrove
0

nu var jag väl rolig, va?

Dakrish
0

Hihi, bollen påminner om Motors favoritleksak: en papperstuss på ett snöre som är fastsatt på köksdörrens handtag - bakom dörren. Han ligger ner och pillar på den, latmasken.

Nadou
0

Varenda gång som Nora blir trött så ska hon krypa ihop bredvid mig och sova. När hon är ensam för länge (ensam är hon så fort ingen är inom synhåll) så gå hon runt och piper. Då får man leta reda på henne och ropa på henne. Genast kommer det då en glad lite hårboll rusande. Zimba absolut älskar att ha en kompis och hon får låna alla "hans" leksaker. Men om hon ligger och myser med mig för länge så måste han genast vara med och visa att han också finns. Jag passar på att terrorisera med ytterligare ett par bilder.

Zimba busar med en sur Nora

Nadou
0

Zimba spionerar på Nora

Nadou
0

Nora leker med en garnbit

Nadou
0

Och en sista bild. Zimba ligger på fågelburen och kollar vad Nora gör. Han är så nyfiken och ska ha koll på allt som händer.

Kat08ja
0

Vilka fina foton på sötnosar :)

Puma77
0

Gu så underbaa de är. Vilken tur Zimba hade som först fick komma till er så liten som han var och sen få en så underbart söt kompis. Inte undra på att han trivs.

//Pia

Nadou
0

Tack! Jag är så stolt över mina små sötnosar. :D

#37 Att åka och hämta Zimba är en av dem bästa sakerna jag gjort! Han är min lilla älskling. Det värsta är när han vaknar mitt i natten och vill leka. Då ligger han och puttar på mig med tassarna. Och om jag inte reagerar då så börjar han bita lite försiktigt på min hand eller slicka mig på näsan. Han är hur nöjd sim helst med all uppmärksamhet han får och kaxig som bara den är han. Alltid ska han ha sista ordet när man skäller på honom. :)

Simson
0

De är såna underbara små liv!! Hoppas du fortsätter med foton under uppväxten!Kyss

Min Indy slickade mig också på näsan om jag inte vaknade fort nog. Vet inte hur många gånger jag gått ut på stan med skinnlös illröd näsa?! Förvånad

Värst var nog när han kom på att jag hade örringar. De tog han tag i och slet och drog i på nätterna. Ruskade om också för att vara riktigt säker på att jag vaknade! Vågar fortfarande inte sova med örringar i öronen. Förvånad

Dakrish
0

Bildbomba oss! Jag vill ha mer bilder på sötnosarna!

Jenna-Gun
0

Får jag bara komma med en varning.

Garn är farligt för katter.Om de sväljer en bit så kan det göra stor skada i tarmarna.

Kissarna är ju så söta. men var försoktig med snören o garn.

Jenna

Hawknestgrove
0

Ja det Jenna säger, är jätteviktigt. Ni kan även höra med Lena, som blev av med en kär kisse, då den hade fått tag i snöre från kattsandspåse……

Nadou
0

#41 och #42 Jag brukar försöka kasta alla garnbitar eller små snören innan katterna ser dem. Men man vet aldrig vad Zimba drar fram. Han är helt otrolig när det gäller att hitta saker han inte får leka med. Jag såg inte vad Nora tuggade på förrän efter att jag hade tagit bilden och då stal jag garnbiten ifrån henne. Kan meddela att hon såg riktigt häpen ut när matte snodde hennes leksak. :) Jag ska försöka hitta platsen där Zimba hittar alla garnbitar, men eftersom vi nyligen flyttat så finns det en del kartonger att välja på. *suckar* Vi ska försöka att få undan dem sista kartongerna nu i helgen och då får vi väll se om vi får bort hans "garngömma".

Nadou
0

Nu har jag varit hos min mamma i två dagar och fick idag höra att Zimba har kissat inne flera gånger. När jag är hemma är han hur duktig som helst och går alltid på lådan. Det har han gjort ända sedan vi hämtade honom. Men när jag inte är där så kissar han inne ibland, inte alltid men ganska ofta. Det här händer bara dem dagar som jag inte sover hemma hos min pappa eller om någon har stängt dörren in till hans kattlåda. Någon som vågar gissa på orsaken till hans betende? Vi vet inte riktigt vad det kan bero på men misstänker att han antingen protesterar mot något, testar gränser eller protesterar mot att jag inte är hemma. Han har inga som helst problem med att gå på lådan i vanliga fall. Det här började han med i början av förra veckan.

Hawknestgrove
0

Ja att det är en protest det är helt klart, sen mot vad? Hålls lådan ordentligt ren när du inte är där? det är inte säkert, att din pappa förstår hur viktigt sånt är.

Nadou
0

#45 Lådan hålls alltid ren, det ser pappas sambo till. Vi är jätte noga med att lådan ska rengöras ofta just för att han inte ska kissa någon annanstans. Vi hade katter som kissade inne i protest förut och det var inte kul. Så vi vill inte att Zimba ska börja med det nu.

Nadou
0

Zimba och Nora har blivit kompisar nu och leker jätte fint ihop, så länge Nora tycker att han är snäll. Blir han för hårdhänt eller om hon tröttnar så fräser hon ifrån. Här kommer en nytagen bild där Zimba försöker sova och Nora har lite tråkigt. :)

Puma77
0

kommer snart och nappar dina troll. de är bara för underbara.

//Pia

Hawknestgrove
0

Ja han är ju inte så gammal. KAn misslyckas lite ibland då.

Nadou
0

Hade äntligen tid att sitta ner i ett par minuter (fullt upp hela sommaren) och ville bara visa hur fin min lilla Zimba har blivit. Han växer som bara den och är ett riktigt charmtroll. Men jag blir bara mer och mer nyfiken på vad han kan tänkas ha för ras i sig. Försöker klura lite men kommer ingen vart.

Så här såg Zimba ut när han kom till mig ca 5 veckor gammal.

Nadou
0

Och så här ser han ut idag, ca 16 veckor gammal.

Nadou
0

Han lever rövare hemma tillsammans med bästa kompisen Nora.

Nadou
0

Och när han vill så är han mattes lilla pojke och ska sova bredvid. Helst sover han bredvid mig under täcket, då kan man bara se nosen som sticker ut under täcket. Och varje morgon vid 6-tiden väcker han mig och ska gosa. Det bästa jag någonsin gjort var att hämta hem min lilla älskling. Jag känner mig så stolt när jag ser hur fin han har blivit. :D

Hawknestgrove
0

Lilla hjärtat då……

Jenna-Gun
0

S¨sät som socker

lilo-nova
0

Jätte fina katter du har! Är det en flicka & en pojke?? Se upp sen när de blir könsmogna! Kram