Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkastrering-idmärkning-vaccination
Läst 1039 ggr
catfoot
0

Kastrera?

Vi har fått in en kattkille på Hoppet, som bara har en kula synlig..Vetten som Hoppet anlitar säger att han inte går att kastrera pga detta…Jag har aldrig hört talas om det, så då vänder jag mig till alla ni kattexperter??………

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Tequila
0

Vad jag förstår har kulan inte vandrat ner till "rätt" ställe. Det är inget hinder för kastration utan det går att utföra ingreppet. Ingreppets storlek beror på var kulan finns. Har ganska nyligen kastrerat en hane där kulan vandrat ner "halvvägs", vilket innebar en del letande för veterinären och lite större ingrepp än vanligt samt några stygn.

"Min" veterinär sa då han upptäckte att kulan inte vandrat ner att han skulle leta efter den, hade den inte vandrat ner alls skulle det bli ett bukingrepp, vilket tar längre tid och "vad jag tror" liknar mer honkattskastration. Varje år kastrerar min veterinär ett tiotal sådana här fall och han sa att det inte är någonting omöjligt. Ingreppet blir större kostar det mer än en vanlig hankattskastration.

Den katten vi kastrerade är far till minst två kullar ungar, så hans fruktsamhet var det ingen fel på! 

Nu vet inte jag om det finns någon ytterligare orsak till varför han sa att det inte går, men bara den här defekten gör det inte omöjligt, bara mer "krångligt". Mitt råd är att ni hör efter med någon/några andra veterinärer på er ort/stad.

tuska
0

Jo då visst går det att kastrera honom, det är bara att veterinären letar efter den andre testikeln som ligger i buken. Det är vanligt förekommande så det ska nog inte vara några större problem, bara det att det även blir ett litet snitt även i buken. Kastreringen blir lite dyrare .

Kurran
0

Det var det dummaste jag hört! Visst går det kastrera en katt där den ena eller båda kulorna inte vandrat ner som de ska. Det är faktiskt nödvändigt med operation eftersom det annars kan bli problem för katten. Men säg till du beställer tid för kastrering hur det är för det blir en bukoperation som naturligtvis tar längre tid än en vanlig kastrering. Katten blir också konvalecent längre än annars, dvs bortåt 10 dagar i stället för ett par dagar.

Ledin
0

jag har haft samma problem med våran Sture då han bara hade en kula vi avakta lite sen fick han den 2a rätt en vetrinär sa som denna det går inte att kastrara han helt medans den andre jag prata med gick det att op å man fick då leta efter pungkulan. Han var 8 mån när den inte fanns 9 när den kom på plats :) så det vart en vanlig kastrering. Men som sakt det ska gå att kastrera en som har en nere o ena inte trillat ner rätt.

Hawknestgrove
0

Ja j ag har en person till, som jag känner, som kastrerade en katt, med bara en kula nere. Det blev således en lite dyrare historia, men fullt genomförbart. Löjligt, att säga att det inte går. Då bör den veten byta jobb. Ok, kan det inte vara så, att han inte kan göra det i just den lokalen? Min norske vet gör inte honkattskastreringar, just på grund av, att hans möjligheter i den lilla lokalen han har, inte passar sig för det. HAn är till vardags anställd som byverterinär på mattillsynet.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

catfoot
0

Ja, tack för era svar..jag blev så förvånad när mina kattkolleger på Hoppet sa att vetten hade sagt att katten inte gick att kastrera…Har aldrig hört det själv, så jag blev så förvånad…Ja, jag ska ta upp detta, att det visst går att kastrera den lilla rädda gossen..

#3 Vilka problem kan katten få av detta??

OT/Snyggt ....

[Daisy-Moa-Elsa]
0

#6 prova att surfa på "Kryptokid + katt"

Ankah
0

Hmmm….en ren gissning är att kulan som lagt sig någon annanstans har lättare att utveckla cancer än kulor i påse…det vore anledning nog att operera bort den…

catfoot
0

Jag tog upp detta på Hoppet idag, flera hade fått samma svar men av en annan vette i staden…Så inte vet jag, kanske dom tycker dessa vettar att den är för stor operation, eller nått??..Ja, jag vet inte..

OT/Snyggt ....

Silvestris
0

Kan de inte kastrera en krypt hane kan de inte kastrera honkatter heller. Det är inte ett större ingrepp än att kastrera en honkatt. Jisses, jag känner till riktiga "bondveterinärer" som utan tvekan kastrerar krypta katter och de gör det bra också.

Hawknestgrove
0

JA, just med tankte på, att det kan utvecklas cancer, så bör man göra det. Helt enig med Silvestris här. Det är varken ett större elelr mindre ingrepp. Kostar dessutom lika mycket ungefär som för en honkattskastrering.

catfoot
0

Ja, jag ska ringa vetrinärkliniken i Hudik å kolla med dom å vad dom tar för ett sånt ingrepp..

OT/Snyggt ....

Hawknestgrove
0

Ja den här personen jag kände, hon fick betala lika mycket som för en honkattskastrering. Men det är en nödvändighet.