Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 1277 ggr
MariannE11
0

akutfamiljsbyte..

min lilla akutfamilj flyttade ikväll…. mamma med kattunge på dryga 2 veckor….dom flyttar till annat akuthem då jag tackade ja till en mager storfamilj,,,, en mamma med 7 st 4 veckors ungar.. två ska vara väldigt små… men de äter redan från tallrik o den minsta kan tydligen redan gå på låda…. är lite smånervös för uppdraget då jag ju förlorade en kattunge bara för 2 veckor sedan…..tur att jag har våg så jag kan kolla upp dom… vet inget mer om dom just nu… ikväll tvättar o städar jag rummet så de nya kan flytta in i morron…..

hur vanligt är det att en stackars mager mamma får så många ungar?… hur ofta klarar sej allihopa?…..återkommer säkert med fler frågor……

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

essut50
0

Lycka till Marianne, tänk att ha så många kattungar på en gång.

Du gör ett jätte bra jobb för dom hemlösa katterna.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Sidentass
0

Säger sm Essut..du gör ett jättejobb..översänder massor med lycko-kramar!!!

[sofia-85]
0

Det beror mkt på mamman ibland är de mycket starkare än amn tror… Mammor som nyss fött 7 ungar är alltid vädigt magre.Se bara till att ge henne bra mat :) Lycka till bra jobbat

maggan47
0

säger som dom andra, vilken lycka att denna lilla magra mamma får komma till dig, äggula, och fet mat för mamman, gör nog susen kram

Kyss Maggan47

Kat08ja
0

Lycka till med lilla mamman och ungarna =)

Ledin
0

Lycka till kul att få så måga småttingar kattmamman måste vara ducktig att klara av så många små.

MariannE11
0

tycker o hoppas att ungarna är starka nog när de är 4 veckor…. men de har inte haft det bra alls innan…..så mamman behöver så mycket vila hon kan få… o alla behöver säkert äta en hel del…. speciellt de minsta….bra iaf att dom kan lapa i sej majsvälling eller mjölkersättning själva…..

har ingen aning om hur de ser ut…. men det visar sej i morron… tänk Puma om alla i familjen är kolsvarta?… hihi…..Skrattande.. DÅ ska jag fota som en tok….Skrattande

essut50
0

eller är svart/vita som du och jag gillar.Skrattande

Dakrish
0

Där var svartvita kattungar på blocket under Kristianstad, essut. Något förbannat söta. ;)

emjon
0

Härligt Marianne att du kunde göra ett byte för kattmamman och hennes stora familj.

Blir så glad för varje kattmamma med ungar som räddas och får komma in i tryggheten och värmen. Med kärleksfull omvårdnad och bra mat skall vi hoppas att alla tar till sig näringen.

Lycka till med dem alla.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

MariannE11
0

nu är de här… friden är över….Skrattande

mamman ser inte så mager ut… men det kan ju kanske vara mask å andra sidan…. har inlett ett avmaskningsprojekt men hon har inte rört maten än….. kanske var för tidigt att göra redan efter ett par timmar när jag är efterklok….

ungarna är verkligen ojämnt stora… den minsta väger lite lite drygt 2 hg medans den största väger över ½ kg…..känns konstigt…. ungarna har tydligen mest livnärt sej på vatten o mjölk och den tid mamman kunnat o velat vara med sina ungar…de har ätit torrfoder, mjölk från mamman o majsvälling….de 2 minsta har jag sedan haft innanför tröjan i Tvsoffan… 2 av mina egna kissar blev rejält chockade o har förmodligen inte hämtat sej än av mitt förräderi….vill inte jobba i morron….tur mina tjejer är hemma så de kan hålla ögonen på dom….

essut50
0

Såg ju bilden på dom små dom var så söta. Synd att du måste jobba idag, men dina tjejer är ju vana med kattungar ju..

MariannE11
0

dom är så supersöta så jag svimmar av….. de har alla gått upp i vikt…. den minsta väger 230 g .. det ser så konstigt ut att en sådan liten parvel tultar runt så bra som den gör…. hade glömt att de redan vid 4 veckor inte stannar på angiven plats…. de har lärt sej att klättra upp på sängen o sedan undersöka hela rummet… ska nu se om jag kan möblera deras lilla barnhage så de är på rätt plats…. de verkar genomgående rätt lösa i magen o de prickar inte lådan hela tiden… men det kan ju bero på att deras bebislåda är för liten när de är så många… får nog sätta i en stor…. problem att ta sej fram har de ju inte riiiiiktigt..jag har fortfarande problem att skilja dom åt fastän de inte är så superduperlika…. tror det är för att de är så många…. svårt att greppa om alla är med…..

Puma… den näst minsta är nästan i din favoritfärg…. svart… bara lite vitt ….

ska försöka låna dotterns kamera i morron o fota så jag blir svettig….. sen lovas fototerror!

Kat08ja
0

Vad kul att det går bra =) Kul med foton sen.

MariannE11
0

såg att jag skrev fel… 240 väger den minsta…. det såg så overkligt ut att denna lilla krabat kan kravla sej i en toalåda med hög kant… det går bättre med storlådan… färre olyckor utanför…. men de är rätt lösa i magen allihop…. någon med förslag till dessa 4 veckors ungar?… kan man koka fisk till dom?…mamman har åxå varit väldigt lös men det såg liiite bättre ut sist…. ska ringa min kontakt senare idag för rådgivning…

det som bekymrar mej lite är att vad jag sett är det nästan ingen kontakt mamma/ungar… det närmaste jag såg var att två ungar kom fram idag och blev tvättade i 5 sekunder av mamman….mamman ligger mest i fönstret dit dom ännu inte kommer…..men ungarna dyker inte på henne heller som jag trodde… när jag låg o kikade o ungarna gick förbi så brydde de sej inte om att försöka dia ens…..tror att tvättningen inte sker så mycket heller…fast vem skulle hinna tvätta 7 st?.. de är lite tuffsiga här o där…såg att den ena är irriterad på svansroten så jag ska kika igenom dom lite idag o tvätta dom lite där det behövs….men de tvättar varandra lite iaf…..

den minsta Mille (enda döpta) har verkligen ojämn kamp…en av de största utmanade på brottning men vad har denna 240 grammare att sätta emot en 3hg tyngre kisse?…..det ser mera jämnt ut när de andra två minsta leker… men leker gör de allihopa… fast dom större ännu mer…..vet inte varför jag har katthage när de ändå tar sej ut 4 av dom….misstänker att om jag byter mot kompostgaller så skulle dom bara klättra ut….

lilo-nova
0

Här är en som letar efter kattunge! Miss_kitten kallas personen!

MariannE11
0

nedstämdhet ena stunden då de minsta inte hade ökat mer än ett par gram idag….dom har inte ätit så mycket majsvälling idag så jag gjorde en sats till dom för att försöka truga i dom… när jag kommer upp å ligger mamman bakom sängen men med huvudet framme i misstänkt ställning… visste först inte om jag skulle kunna kråla i sängen för att se… men nyfikenheten vann som vanligt…. jo de 5 största låg o snuttade friskt med en nöjd mamma som spann…..blev glad för detta men funderade på hur jag skulle få in de andra två som ju mest behöver dia….visste inte om jag skulle våga…. men vågade till sist… bytte ut ungen längst bak mot Mille Mikro…. det gick bra…. tog den andra lilla och bytte ut mot nästa stora kattunge… jag lyckades!…. hoppas nu bara att de fick smaska i sej mycket….idel lycka igen hos mej…..dom blev lite tvättade och mamman njöt massor av deras kamp om sina platser… Mille fick sej en liten tvätt av mamman…väntar nu på att mamman ska sörpla i sej sista avmaskningsmedlet så resten sen kan få lite blötmat… kan sen ge mej sjutton på att de gått upp en hel del…

tackar lilo-nova för tipset….. dessa kattungar blir inte redo för att lämna sin mamma förrän om ca 8 veckor….. kom just på att de två minsta kanske behöver mer tid med sin mamma för att komma ikapp?… ja det löser sej väl…

har tagit kort på dom… ska se om dottern kan hjälpa med att ladda över dom till datorn sen….Skrattande

MariannE11
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

har nu med hammarens hjälp fått in bilderna från mobilen…o den säger att den vill ha mer ljus… buuu…. men här kommer ett iaf……där det syns skillnaden mellan litet syskon o stort…..

MariannE11
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

å vem vill ha mej?…

mymlanbus
0

men så gulliga… alldeles ljuvliga!

Nospuss

Kat08ja
0

Jättesöta =)

kram:Katja

Puma77
0

#19 säger jag bara, jösses jag bara vill puuuuuussssssssa. Så underbara alla eeee.

//Pia

MariannE11
0

nu har mamma katt fått sej en längre siesta tillsammans med de tre minsta… jag har byggt en lekhage i köket där de stora får busa runt… vet bara inte hur länge de kommer att vara innanför….får nog sätta på kompostgaller även i taket….de sitter o kikar på hur detta ska kunna forceras….när de tröttnat här får de gå in till mina döttrars rum o rasa av sej… huvudsaken att de övriga 4 får det lugnt… mamman ser lite trött ut…. o småbebbarna behöver slippa brottas om det blir fråga om att dia…

dom är så supersöta allihopa… kommer att inte vara ett problem för någon av dom att få ett bra hem…

varning Puma för du har inte sett den svarta än… fast den är mera vit än jag trodde….framtassarna har bara vitt på trampdynorna.. bakbenen är mera vita … vit på bröstet och lite vit under magen…men skulle stjäla ditt hjärta…..Kyss

fick lite huvudbry här… en av ungarna tog sej ut.. satte in den igen….o vips var den ute ….hur sjutton?….inte ett ljud, den bara var ute…. nu tittade jag verkligen noga…. den klättrade inte alls… den kom ut genom nätet….. skumt…. så nu fick den återvända till familjen.de här tre är nog lite för runda för att komma ut….får göda utbrytarkungen så han kan återkomma till terroristligan….Skrattande

emjon
0

När vi fick hem våra småttingar och vi hade dem i hundburen som har så små rutor och de kunde ändå ta sig ut. Vi fick linda extra trådar igenom hela gallret för att minska rutorna.

Tro inte för ett ögonblick på att de är för runda för utbrytningSkrattande

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Lena
0

Vilket dunderjobb du gör MariannE11! Det är mycket att stå i med en sådan stor kattfamilj. Och visst är det underligt att en utmärglad kattmamma kan få så stor kull.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"