Hemlös?
Hur vet man om en katt är hemlös eller inte? Katten som jag syftar på springer omkring vid dagiset jag praktiserar på och har inget halsband och är väldigt smal.. Kände igenom henne förut, och hon hade både fästingar och lite tovor i pälsen.. Dock hade hon kortare päls runt nacken, det ser ut som om att det är klippt, men det kan ju lika gärna vara bortskavt, just för att hon kryper under staketet in till gården på dagiset..
Jag har bara sett katten vid dagiset och i skogen ovanför.. aldrig sett att hon går bort till bostads området eller så..
Hon är väldigt kelig och jamar och söker sig till människor. Så fort barnen går ut på gården kommer hon springandes..
Så jag börjar fundera på om hon är hemlös? Och om hon nu skulle vara det, vad gör man då?
Det är en sån fin katt, blir ledsen av att se henne så smal och ensam som hon verkar vara :/
Sätt på henne ett halsband med en namntub där Du skriver Ditt tel.nr. och ett meddelande till hennes eventuella ägare om att Du vill att de ska kontakta Dig.
Ringer de så är inte katten hemlös.

risken finns ju att hon är hemlös. prova att sätta på henne ett halsband med ert telnr och be dem ringa upp er , se om någon hör av sig, annars kan man ju anta att hon är hemlös elr bortkommen, ring polisen och kolla om någon söker en katt med den beskrivningen. be den även skriva upp att du ringt om den om en ev ägare ringer,hör även med katthem i närheten om de vet om nån försvunnen, om inte annat så ställ henne i kö in om ingen ägare visar sig.
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Du känner ingen liten upphöjning i nacken(chipmärkning)? Eller om hon har en tatuering i örat? Du har inte möjlighet att ta hand om henne och se om någon ägare dyker upp? Sätt upp lappar annonsera i Blocket etc….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Okaj.. Då ska jag se om jag kan skaffa ett halsband och så.. kommer dock inte vara på dagiset igen förrän på måndag, så det får vänta tills dess..
Jag hade jättegärna tagit hand om henne, är verkligen min drömkatt det där.. Men risken finns att min mamma inte tillåter mig, då vi redan har tre andra..
Och det skulle nog inte gå, ens för ett litet tag medan man letar efter ägare..
Ibland önskar man att man bodde i egen lägenhet..
Men jag ska iaf kolla till henne så fort jag ser henne och kolla efter tatuering i örat och se om jag kan känna något chip.. Försökte kolla i ena örat förut, då hon kliade sig, men drog undan det och så stack hon sin väg.. men ska iaf se så att hon inte blir värre och mår rätt okej.. Och springer hon fortfarande runt vid dagiset när jag slutar där om ca en månad, så kommer jag ta tag i det mer..

Chip kan också vandra…mina har sina mellan skulderbladen sas…känns som ett riskorn ungefär?
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
Ja det kan de, men i och med att kissen är så mager, så kunde man nog känna det i den trakten i alla fall. Tycker inte du ska vänta så länge som en månad. Förmodligen så har den lilla stackarn mask. Du kan hjälpa henne med det själv genom att ge henne Drontal. det är så bra, då du bara behöver ge en dos. en tablett är för fyra kg. Så det är lätt att räkna.

Jag har bara sett katten som hastigast en gång denna vecka.. Så har inte kunnat känna igenom henne eller någonting.. Får helt enkelt hoppas på att man kan få tag på henne nästa vecka…
Att avmaska skulle kanske inte vara så dumt, men om hon nu har en ägare, är det inte farligt ifall dem precis har avmaskat?
Det ska vara 3-4 veckor mellan olika avmaskningsprepart eller fästingmedel. Att hon är skavd på hals kan också vara fästingangrepp som kliar.

Då vet jag faktiskt inte om jag vågar avmaska henne innan jag vet säkert att hon inte har någonstans att bo..
Ingen fara. Visserligen är maskemedel ganska starkt, men det är ju inte livsfarligt. Dessutom, så tvivlar jag på, att ägaren bryr sig så mucket, att han kostar på ca 80 kr i maskemedel.

Jag har inte sett katten alls denna veckan.. Hörde några "fröknar" prata om att de hade sett en död katt som hade fastnat någonstans, och jag bara hoppas just nu på att det inte är hon..
Och om det nu är så att hon är död, så känner jag mig hemsk som inte hunnit göra någonting:(
stackars kisse…
Åh, stackars kisse även om det var en anna. Nu får vi hoppas du får syn på "din" kisse

Idag såg jag faktiskt katten igen.. Det är första gången på mycket länge.. Började tro att det var hon som dött..
Men nu springer hon omkring vid dagiset igen.. Och jag ska se om jag lyckas få tag på henne.. Hon ser inte alltför hemsk ut i päls och så, så jag börjar fundera på om hon har ett hem någonstans..
Lycka till!