Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkastrering-idmärkning-vaccination
Läst 1490 ggr
lenarydstrom
0

Har ni några tips?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan först berätta att de tre små bröderna Skuggan, Skrutten och Fabio mår utmärkt. De kommer förmodligen att kastreras nästa vecka. Ska boka tid imorgon. Så ett stort tack till alla er som ställt upp på insamling & auktioner och gjort detta möjligt!!!

Har ett problem som jag funderar på. Vår katt Leo, har blivit biten i bakbenet av en okastrerad hankatt, som dyker upp här ibland. Leo är kastrerad, men verkar bli utmanad av den andra hankatten, som vill mäta sina krafter och vidga sitt revir. Den andra hanen ser ut att må bra, så förmodligen har han iallafall någon som matar honom. Misstänker att han är en sådan katt som går ute hela tiden, men matas utomhus eller i t ex någons garage. Han har inte något halsband eller tatuering i örat.

Är det någon som har någon erfarenhet av något liknande, och lyckats göra något vettigt åt situationen?

Funderar på att sätta upp lappar och försöka få tag i den person som matar katten…

Har man rätt att fånga in katten för en kastrering? Vi börjar bli lite trötta på det här…

Som sagt, har ni några tips på hur man kan agera, så hör gärna av er.

Lena
0

Ett knep som har praktiserats med framgång är att sätta ett halsband på den okastrerade hankatten med ett meddelande plus telefonummer där man ber ägaren - om det finns någon - att höra av sig.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Kusten
0

Fina Leo, jag hoppas det inte var ett allvarligt bett.

Att sätta upp lappar är bra, då kanske någon hör av sig om honom eller känner till honom på annat sätt än att vara ägaren.

Han skulle förmodligen må bra av en kastrering och även av att få komma in hos någon som kan ta ordentligt hand om honom om han nu ingen vettig ägare har. Jag hoppas det löser sig. Krama Leo

Kusten
0

Tänkte precis som Lena just - det är ett jättebra tips

Hennum
0

man kan väl bara råka… hoppsan så hamnade katten i buren och helt plötsligt var den hos vetten… :P man kan ju kanske kolla först. kan ju finnas en ägare som blir förbannad, men jag tvivlar på att ägaren hade märkt något ändå. iofs så är ju det ägarens ansvar. och när det finns en ägare så ska man ju slippa kan man tycka…

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

lenarydstrom
0

Tack alla för bra tips. Vet inte om jag kan komma tillräckligt nära för att sätta halsband med meddelande, men jag ska definitivt prova. Tror att han är lite skygg.

Leo har ett bett vid knäleden och han har tappat håret där, så man kan se hur det ser ut. Det är ganska svullet, men ingen rodnad. Han har ont när jag tvättar av det med klorhexidin.

Får se vad vetten säger imorgon…

Tack Kusten - ska krama Leo från dig!  Kyss

essut50
0

Jag skulle kastrera honom i smyg om han har ett hem..Annars så är halsband ett bra sätt.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

MariannE11
0

stackars Leo….jobbigt för er….. måste erkänna att familjen  innan jag flyttade hemifrån hade en slagskämpe… våran lycka var att vi bodde rätt ensligt för annars vete sjutton vad som hade hänt…. han slogs även fast han var kastrerad… vet att närmsta grannens katt åkte på spö rätt ofta …..men vår andra katt som hade bott i huset vårat sen länge rörde han aldrig… han förstod att han inte skulle fått bo hos oss annars…. han kom till oss som hittekatt o fick säkert lära sej sin bossiga typ för att klara sej….men annars för oss människor var han den absolut trevligaste kissen man kunde tänka sej…. å du Puma…. han var helsvart!… kan försöka scanna in en bild på honom för din skull..

hoppas hoppas det löser sej…..

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

emjon
0

Stackars Leo som blivit biten men så bra att ni skall till vetten. En av våra tidigare kissar råkade ut för samma sak av en liten omplaceringskisse vi tagit hand om. Bettet hade tagit mitt i knäleden så vetten sade att det var tur att vi kom in med honom. Vi fick antibiotika och han blev helt bra sedan. Vi håller tummar och tassar för lilla Leo att det går bra hos vetten. 

Det är ju jobbigt för alla när en okastrerad katt springer omkring och det är otroligt oansvarigt om kissen har en ägare. Det kan ju också vara så att kissen är övergiven och nu letar efter nytt hem.

Problematiskt men du har fått bra tips av de andra här

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Sidentass
0

Önskar allt lycka till hos vetten..något liknande hände vår Michelle för nåt år sedan..en okastrerad hankatt smet in här, bråk uppstod och Michelle blev biten i tassen..vi fick ta oss till djursjukhuset där dom var tvugna att dränera såret.

Halsbandstricket rekommenderar jag också..kanske kan man locka kissen med lite god mat för att lyckas komma nära..beror ju också på hur pass skygg han är..

lenarydstrom
0

Tack för allt stöd och alla bra tips!  Glad

Leo har varit hos veterinären idag och fått ett drän. Han ska äta antibiotika och får smärtstillande i några dagar. Stackars Leo fick panik i transportburen, var inte van vid att ha tratt på sig i buren. Nu ligger han i vårt sovrum, har nyss vaknat upp och är yr och vinglig, så det blir lite passning. Vill ju inte att han ska ramla ner från sängen…

Får ta tag i det där med den okastrerade hanen, så fort Leo är lite bättre. Ska pröva halsband med meddelande och sätta upp lappar. Leo fyller fyra år i augusti och han har aldrig varit i något slagsmål förut vad jag vet eller blivit skadad. En del smågruffande och markerande har det säkert varit, men det har aldrig hänt något… Lägger in en bild med Noa & Leo.

emjon
0

Gosekissar så fina de är båda två. Stackar lilla Leo som inte känner sig bekväm nu men hoppas att han kan ta det med jämnmod. Just nu behöver han inte ha ont av bettet men resten är nog inte så roligt heller. Du får pyssla om honom lite extra.

Minns hur det var ni vi tidigare hade våra katter ute det var nästan alltid någon som kom hem skadad så då hade vi klippkort hos vetten.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

sugar
0

Den okastrerade katten behöver kastreras. Okastrerade hanar kan få många ideer. Dessutom kan han skada någon katt igen eller tom flyga på en människa och hugga. Jag skriver av egen erfarenhet och varnar.Jag blev påfugen av en okastrerad hane i söndags på mitt smalben. Jag blev inte påflugen en gång utan 3ggr på samma ställe på smalbenet. Jag kunde nästan inte komma undan från katten. Jag har 27 hack i benet efter klor och tänder. Jag pratade med min vet om detta. Han är säker på att kastrering hjälper. Så får det bli med denna katt.

MariannE11
0

katten jag hade som liten blev iaf inte annorlunda av sin kastrering… men å andra sidan vet jag inte hur gammal han var när han kom till oss… det logiska är att gissa på 1 år tycker jag men han kan ju ha varit mer så han därför inte ändrade på sej så mycket…. hoppas att denna katt var ett undantag….

pussa Leo o så hoppas jag att ni hittar ägaren till slagskämpen o hittar lösning på problemet….

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

lenarydstrom
0

Håller med Sugar om att katten måste kastreras… Vad obehagligt att bli attackerad av en katt på det viset! Hoppas du inte har för ont…

Lite uppdatering: Leo ligger nu lugnt och skönt i fönsterposten på filten och myser. Verkar inte känna av såret alls. Har bara försökt tvätta det en gång. Efter två kräkningar vid uppvaknandet, har han nu hämtat sig och ätit torrfoder och druckit en hel del vatten (här är så varmt så vi har satt på en fläkt för att inte rinna bort!). Eftersom han är en rätt stor kisse (nästan 7 kg) har han en tratt, stor som en parabolantenn. Fast nu när husse passar honom får han vara utan… Leo har fått mycket klapp, kel och puss och verkar må efter omständigheterna väldigt bra.

En bild på morbror Leo & Noa igen…

Hennum
0

vad fina dom är! vilken häftig teckning den svartvite har på nosen :D Vilken är Leo o vilken är Noa? (dålig på namn och har dålig koll på allas katter här, dåligt minne :P )

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

lenarydstrom
0

Leo är den rödtigrererade killen. Leo betyder lejon, så han är döpt till Leo för att han är lite lejonfärgad. Och så är han född i Lejonets tecken kom vi på efter att vi gett honom namnet…

Noa är alltså den svarta killen med vitt på nosen. Han är son till Leos syster Lilja. Så Leo är faktiskt morbror till Noa. Och Leo var med vid födseln, satt vid sidan och höll ett vakande öga hela tiden…

Leo verkar må bra, vilar under soffbordet…

Hawknestgrove
0

Så bra att det gick bra!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

lenarydstrom
0

Ja, vi är så lättade och dessutom går det så smidigt med medicineringen!

lenarydstrom
0

Kan berätta att Leo är trött på att vara inomhus, men han får tåla sig i några dagar till. Idag har vi tagit bort dränet och stygnen och det ser jättebra ut! Så skönt när det går åt rätt håll…

Får ta tag i det där med den okastrerade hanen….