Stämmer detta?
Min mamma ringe och berättade att hon hört att det är planer på att införa kattskatt? är det någon som vet om det stämmer eller inte? jag kunde inte hitta något om det. men jag tycker det vore toppen om det är så :)
Vet ni?
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar

Det har jag inte hört talats om. Kattskatt, ja det är ju både på gott och ont om det införs.
Låter lite som ett april skämt ;D

Fast april har ju redan varit, så fall är det ett sent aprilskämt ;)
Men när du säger det, det var väl ett sådant aprilskämt i en tidning första april i år?
vet bara att Göteborgs Katthjälp håller på skirva en hemställan och att det i förarbetet till den har skickats ut en enkät till alla katthem där det bl a finns med en fråga om kattskatt skulle vara bra eller inte.
Då måste vi väl få en lag på registrering av katter först. Då måste ju alla katter id-märkas. Så det var nog en dröm det där eller ett skämt.
Jenna
tack för svaren :)
Vänligen
Sofia
Först måste det ju komma en lag ppå att man ska registrera katterna. Och det verkar ju inte bli något med det :( På ett sätt tycker ja katt skatt är dumt för hur ska då ja ha råd med mina… det finns ju ingen hundskatt och det kommer nog före det brukar ju vara så
Frågan Göteborgs katthjälp ställer i enkäten:
"Lagen om hundskatt infördes 1923 för att få bukt med problemen med de då många herrelösa hundarna i samhället.
Ägarregister skapades i kommunerna och fick som positiv bieffekt att hundens status ökade.
Anser ni att regeringen borde införa kattskatt för att finansiera omhändertagandet av hemlösa katter och öka kattens status?"
Ska kanske tillägga att den största delen av pengarna från hundskatten i första hand använades till att finansiera djursjukhus. Kattskatt borde i forsta hand gå till katthem som jobbar ideellt med omhändertagandet av hemlösa katter, tycker jag
Varför inte sätta de pengarna till att finansiera djurkliniker istället? Gratis vaccination till katter. Ger antagligen en bra långvarig effekt som hjälper till att minska antalet hemlösa katter.
Ska statliga pengar betalas ut till katthem måste det ställas ordentliga krav på personalens kompetens. Det finns trots allt både kreti och pleti i kattföreningesvärlden.
Om pengarna för kattskatt går till katthem så vore det verkligen toppen.
Jag ska nog byta karriär och bli politiker eller något :) *kan mona, då kan jag!*
Vänligen
Sofia
Om jag då har tex 7 katter, men bara har råd att betala skatt för tex 2, vad händer med mina övriga 5 katter?
Ska jag tvingas omplacera dem, avliva dem? Ska man anmäla dem som avlidna i tex skk´s / Sveraks register för att mörka antalet man har?
Sen så undrar ju jag, varför ska jag straffas med katt skatt när mina enbart håller sig på balkongen och varken lämnar bajskorvar eller kattungar vind för våg utomhus?
Jag ser det inte som ett straff utan ett väldigt bra sätt att höja kattensstatus. tänk på alla som köper en sommarkatt, inte f*n tror jag de kommer köpa den söta lilla kissen om det bli mera extra kostnader.
sen tror inte jag att skatten kommer bli så hög att det är omöjligt för dig att betala kattskatten, tänk istället på hur mycket vi som tar hand om trasiga, misskötta katter spar in på vet. kostnader tack vare att folk börjar använda insidan av huvudet..
(ursäkta att det är lite otrevlig ton i texten, jag menar inget med det men jag sitter och jobbar med en pissig rapport om djurmisshandel)
Vänligen
Sofia
#12 Inte då det var ju sant det du skrev
jodå, även jag brukar städa upp efter andra och får betala där efter.
Tycker istället att man borde satsta på att id-märka/kastrera alla katter (förutom de som avlas på då dvs) är det lag på det, så tror jag ju att folk skulle bry sig mer.
För vem höjer det statusen, om skatten kanske bara ligger på en 50-lapp/ hundring per skalle och år? (baserat på om den nu inte skulle bli så hög så att jag inte kan betala den dvs.)
Då borde det väl vara bättre att försöka få igenom det som Djurskyddet har kämpat så med under hela år 2007. Deras förslag kommer verkligen att kosta för kattägarna.
Och vad skulle isåfall hända med de som är hemlösa som ingen skattar för?
Såklart borde även en eventuell kattskatt gå till att finansiera kastrering av katter, inte bara vaccination.
Varför ska alla "straffas"? Tja, varför betala skatt som gå tillt sjukvård trots att man aldrig behövt vända sig till sjukvården själv?
Här kan man läsa om den tidigare hundskatten: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19230116.HTM
Tror det skulle vara ett bra initiativ. Det skulle medföra att alla katter MÅSTE skatteregistreras och då kan man samköra med ett ID-register.
I Helsingfors hade de iaf år 2004 hundskatt och det handlade om 50 euro/hund dvs. ca 475 kr per år. Tjänar man 15000 kr/mån handlar det alltså om en skatt om knappt 0,3%.
Om denna skatt leder till tex. subventionerad veterinärvård skulle alla tjäna på den (utom de som aldrig tar sina katter till veterinären då, inte ens för rutinsaker).
Jag skulle dock kunna leva med att betala runt 400-500 kr/katt per år om jag visste att de pengarna enbart gick till att kastrera katter.
Nu är ju jag väldigt skeptisk till att våra politiker skulle låta denna ev katt skatt gå enbart till djuren.
och varför måste man ta katt skatt för att använda den till att subventionera vet vården? varje gång jag kliver in hos vetten så får jag betala 25% moms ner i statens ficka.
jag får liksom inte detta att gå ihop. veterinärer tar 25% moms. man ska kräva in katt skatt, säg då 500 kr per skalle, så vet vården subventioneras. alltså ska vi betala skatt till staten så att de kan dra lite mindre för veterinärerna?
kan någon ge mig en vettig förklaring hur detta då ska gå till, för jag antar att politikerna inte gör något de inte vinner på?
jag kan för övrigt säga för egen del att ska nu skatten bli ca 500/skalle och år, så åker katterna ut. jag har inte råd att betala 4000 kr /år för att enbart HA katt.
Sedan så tillkommer det ju mat, sand, försäkring, vaccinationer mm.
Vart ska då mina katter ta vägen? På de redan knökfulla katthemmen?
Rimligtvis skulle införandet av en kattskatt gälla katter födda efter det datum lagen träder i kraft dvs. du Imasy skulle slippa betala skatt för de katter du har i dagsläget men däremot för katter du införskaffar efter att lagen trätt ikraft.
Jag skulle gärna se att veterinärvården momsbefrias men det kan vi nog se oss om efter i helvetet.
men hur man än vrider och vänder på det så kommer nog våra politiker att införa en ny skatt om en annan ska tas bort.
Ska vet vården subventioneras så förlorar staten moms på det. Då inför vi katt skatt så får de lik förbaskat in sin skatt/moms.
Så för min del så kan det lika gärna vara som det är idag, och istället försöka få igenom id märknings lagen hos vår ignoranta jordbruksminister.
och införandet att katt skatt, ska det enbart ge katter subventionerad vård? medans alla andra djurslag får betala "ordinarie" pris? eller ska det skattas på vartenda djur som finns i vårt land idag?
Är pengarna öronmärkta och det först blir krav på att katter ska vara reggade, så har jag inget emot det. Naturligtvis inom rimliga gränser.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Tyvärr så tror jag inte att denna skatt kommer att komma enbart till djurens rätt, utan de måste nog säkert fylla upp nått annat underskott våra kära politiker kan hitta på.
Men finns det en 100% garanti att skatten går enbart till djurhem mm, och att veterinärernas moms tas bort, så ska jag rösta för denna regel, men som Silvestris sa: Det kan vi nog se oss om efter i helvetet.
Jag tror att en kattskatt skulle vara betydligt kraftfullare än en lag om ID-märkning. Ett statligt kattägarregister skulle bli en nödvändig följd av en kattskatt och då skulle det antagligen vara lätt gjort att få igenom krav om ID-märkning.
Pengarna kattskatten skulle inbringa anser jag borde öronmärkas för att kastrera katter. Gratis kastrering till alla (eller iaf kastrering till halva priset). Detta tror jag på sikt är det mest kraftfulla vapen vi kan ta till mot överpopulationsproblemtiken.