Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettutanför-ämnet
Läst 2880 ggr
ParaKiss
0

svalka ner djuren

Hur gör ni för att svalka ner djuren, om du bor i lgh/kan inte ta ut djuret?

Jag bor i lgh me balkong, längst upp. Men här kan det bli verkligen som en bastu. Brukar frysa in flaskor som innehåller vatten, ge djuren isbitar, isvatten, osv. Jag har tyvärr inte fläkt ännu. Tips på flera förslag så man kan svalka ner djuren är välkommen. Både kanin, marsvin och katt.

Idag ska det tydligen bli sommarens varmast dag. så jag håller på att förbereda inför de.

Kat08ja
0

Jag har märkt att mina katter går och lägger sig i badkaret och handfatet :) dom tycker att det är svalt och skönt där :) Tyvärr har jag inga tips att ge, men jag kommer att följa tråden :)

Wiizy
0

För marsvin så kan du lägga in kalla isklampar i buren iallafall. Jag byter oftast vattnet sådär 3-4 gpnger om dagen när de tär upp mot 30+, så dom alltid har rätt kallt. :)

Sedan så tänk på att inte ha djuren i solen, om det är sol på ex. marsvinsbruen så täck för gardinerna, om du har några.

Kaninen & marsvinen går möjligtvis inte ihop? Isåfall kan du ju ta någon hage (förmodar att du har någon till dom iaf, tror jag läst det på Marsvin iFokus) och har dom i. eller 2 små hagar. Om du har kompostgaller var noga med att täcka under i botten, så dom på något sätt inte kommer ut och kan skadas, kanske tom falla ner från balkongen.

Jag har inte testat det, men borde man inte kunna ha fleece filtar till dom, oavsett djurslag? Typ inte blöta, men kanske lägger in i frysen så dom svalkas Lite och lägger in någonstans hos djuret, eller i lägenheten som dom kan svalka sig på. Detta bör ju funka bra med ex. katter?

Sedan lägger sig oftast innekatter i handfatet, ja. :)

Sist men allra minst, ha många fönster uppe!

//Wizy

Puma77
0

I högsommarvärmen kan man ibland ha koll på hur varmt det är ute och inne med. Riktigt varma dagar på 30 grader ute kan det i vissa hem vara bäst att inte öppna fönster alls.Där jag bodde innan fick vi ha stängt just under dagarna för att hålla någon skön temperatur inne. Där jag bor nu kan jag öppna. Bor längst ner med en källare under mig så här är det ok men vintrarna kan vara kalla.

//Pia

ParaKiss
0

Har alla persiener nere, även lite gardiner för för att hålla solven dvs värmen utanför. ^^
Och sedan så har jag balkongen (balkongen är innätad) öppen där solen inte ligger på ännu. Kommer att stänga den sedan när solen kommer på för att hålla det svalt inne.  Och öppna upp lite mera på andra sidan utav lägenheten där solen inte är där då. ex stänga dörren in till köket så kan man öppna upp helt o hållet. låten det svala komma in och sedan stänga (låta ha en glipa öppen på fönstret,) och fortsätta till nästa rum ^^ så blire lite svalt allafall.
kaninen och marsvinen går inte tsm i buren. Kaninen har hela min lägenhet att springa på. jag kommer även släppa ut marsvinen sedan på golvet (de går tsm på golvet under uppsikt). eftersom det brukar vara svalare på golvet än i buren. funderar även blöta ner en handuk och lägga det på något så jag kan ha det på golvet. Man skulle ha haft en liten bassäng för djuren innomhus på något sätt ^^

Wiizy
0

#3 - ja, det är också sant. :)

//Wizy

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Jag köpte helt sonika en liten luftkonditionering igår, har inte kopplat in den än. Just nu kör jag alltid med gardinerna och persiennerna nere och sen korsdrag på kvällen för att gå in svalare luft. I sydeuropa tex ser man ju aldrig att de har öppna fönster och gardiner täcker alltid fönstrena på dagen, så det måste ju funka lite så varmt som de har Skrattande

[sofia-85]
0

Ja vet inte om nån kanske skrev detta men lägg isklampar under buren då kommer det kalla underifrån…

Ledin
0

en grejj jag gör till mina kaniner är att jag kar kylklampor ( kalla )sen virar jag in dom i en handduk det det tar ett tag innan dom fattar men sen tycker dom det e skönt, även örngot funkar bra. Kan tänka mig att katter gillar det dom oxå. Hästarna tar jag ett stort glasspaket som jag gjort till en stor is klumt i o dumpar i deras vattenkar. Sen is i vattnet, mina är ute nu men det e lika varmt där ställer dom i skuggan men det hjälper ju inte så mycket när det är så där 27 grader i skugg.

lenarydstrom
0

För att kyla ned våra katter, tar jag en handduk och spolar i kallt vatten. Sedan stryker jag den (som om jag klappar) över huvudet på katten och öronen. Får jag, så kyler jag trampdynorna också, men det är inte alltid lika populärt.

Hade en sjuk katt som var överhettad och tyckte det var skönt med en kall våt handduk över huvudet och kroppen. Han njöt av att ha kökshandduken liggande över sig…

Kusten
0

Har tagit ner fläkten, sedan har jag möjlighet att vädra med hjälp av överfönster dit de inte når upp. Öppnar frysen och låter kylan sippra ut en stund, drar sned persiennerna när det är som soligast. Nisse lägger sig gärna på diskbänken där det är svalkare, de andra i skuggan, Pella är under soffan de varmaste timmarna. Kylklamp invirad i handduk är också bra! Lagt två i en filt bredvid varandra och sedan ett tunnare tyg ovanpå.

Wilma fattar nada vad jag håller på med. Hon älskar värmeböljan, men jag svalkar av henne ändå. Hon kan ju få värmeslag med sina påhitt.

Lena
0

Det var en bra tråd det här med många bra tips. Tänk på att ha många vattenskålar utsatta på olika ställen. Det gör att katterna dricker mera och oftare. Nog så viktigt i dessa varma tider.

Vi har källare under del av huset dit katterna alltid kan gå ned. De kan välja mellan många olika ställen i huset där de kan ligga. Sedan finns ju den inhängnade balkongen också. Men när vi bodde i lägenhet var det ju mera begränsat.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

torgerd
0

Vi har en fläkt, föst var de lite skeptiska men nu har de insett att den svalkar bra även om man inte ligger nära. Vi har tyvärr eftermiddagsol vilket gör att alla rum utom hallen blir plågsamt varma under eftermiddagstimmarna. Skuggan på balkongen funkar bra, eftersom det är betonggolv, men inte inte under de varmaste timmarna.

Ska köpa en till fälkt. Och pröva den kalla handduken på katten som är varmast. Mycket bra tips.

Dakrish
0

Vi har en portabel A/C som är igång nästan hela tiden, den gillar Motor. Dessutom har vi en fläkt i vardagsrummet. Ni skulle sett när jag slog igång den första gången! Önskar jag hade haft filmkamera.

Det är en fläkt där gallret pajat, så de plastiga rotatorbladen är fria. Jag slog på den på ettan och lät den snurra. Motor går fram, tittar på den och följer efter den. Denna märkliga apparat är tydligen farlig. Efter ungefär tio minuter försöker han daska till bladen med ena tassen, varpå fläkten slår till honom lite (det är en mjuk och trubbig duns, jag provade med mitt eget finger först och undersökte honom efteråt). Han fattar inte varför manicken slår tillbaka och försöker igen. Och igen. Sen vänder han demonstrativt rumpan mot fläkten, fiser och går iväg. Efter det har han totalignorerat den. ;)

Hawknestgrove
0

HAha, fiser åt fläkten!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....