Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 741 ggr
Elcyion
0

Hur gå vidare?

Som de flesta av er vet, är Melvin relativt tam vid det här laget. Han kommer och lägger sig i knäet på mig när jag sätter mig ner, äter mat ur handen på mig och stryker sig runt mina ben så jag knappt kan gå.

Men där verkar vi ha fastnat sen Ledsen Han skulle behöva vaccineras, men veterinären ville att jag skulle kunna hantera honom bättre först för att vi ska slippa ge honom lugnande.

Han älskar att kela, på SINA vilkor. Han vill att jag ska klia runt öronen, nacken och på kinderna. Han njuter med ögonen stängda  Kyss Men sen går det inte mer… Han tillåter inte att man försöker flytta på honom (tex om han ligger i mitt knä och jag behöver resa på mig). Han hugger inte eller så, men han springer och gömmer sig eller hoppar ner under fräs och morr. Inget jag kan ta till veterinären och vaccinera *suck*

Någon som har ett tips på hur vi ska komma vidare?

Medarbetare på jack russel terrier

Kusten
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sånt där är verkligen svårt, hur man ska kunna ge dem sin behövliga vård och vaccinering utan att behöva stressa upp dem i onödan. Jag har en verkligt skygg dam här hemma, ja egentligen tre med jourisarna.. men för att ta exempel på hur jag fick göra häromsistens kan vi ta Pella.

Henne kan jag inte klappa men hon är lugn och avslappnad i övrigt. Hon har putsat mig på händerna ibland också - om de hållit i en bit makrill.. ;)

Jag tog och ställde fram en transportbur och ställde en skål med hennes favoritmat längst in och lät henne äta så i ett par dar. Sedan när det var dags att åka till veterinären fick hon gå in på samma sätt.. då satte jag lugnt en skärbräda mot öppningen så hon inte kunde gå ut och sedan stängde jag igen luckan, satte en filt över och så åkte vi iväg. Hade även sprutat med feliway därinne en stund innan.

Vid vaccinationen lyfte de sedan bort överdelen på transporten och gav sprutan. Det gick så smärtfritt som möjligt med Pella vid vaccinationen senast, fast allra senast då var det hennes öga som krånglade och hon fick sövas för att kunna undersökas ordentligt.

Lycka till med din Melvin, jag hoppas du ska finna något sätt som fungerar för honom!  

Bifogar en bild på fröken Pella i soffan som jag en dag hoppas kunna klappa ordentligt. Fast hon får bestämma när det blir :)

Elcyion
0

Kan du posta om vad du har skrivit fram till "Jag har en verkligt skygg dam här hemma,"? Reklamen döljer vad du har skrivit Skrikandes

Kusten
0

Här kommer det:

"Sånt där är verkligen svårt, hur man ska kunna ge dem sin behövliga vård och vaccinering utan att behöva stressa upp dem i onödan"

:)

siberlina
0

ta  det liteförsiktigt. men om du måste  till  veterinären  då är  det det  som gäller, och veterinärer  är  vana   vid det  mesta…

Elcyion
0

#4 Är han sjuk åker jag dit med honom på en gång, men då är det sövning/lugnande som gäller. Nu inför vaccineringen (första gången) tyckte veterinären att vi kunde vänta lite med det, så jag skulle få en chans att göra honom mer hanterbar. Underförstått att han helst ville slippa ge lugnande igen. Vi har varit där rätt mycket nu på senaste tiden.

Det jag funderade på är hur "alla andra" gör. Jag skulle kalla honom mer eller mindre tam med tanke på hur framåt han är nu, men jag kan INTE lyfta/hålla fast honom. Men det mesta annat går han med på.

Ledin
0

du kan inte få hemvård av vetrinären? tänker att det e ju alltid lugnare för han hemma än att behöva åka o sitta i en bur som han sen inte vil lämna. Jag har tyvärr inga tips, vi har tur här med Tiara nu så sover hon inte i knät lr kelar så där jätte mycket men man får kela med henne o ligger hon i lilla korgen ja då kan man gå fram utan vidare o kela med henne, hon älskar kli o dreglar så det droppar när jag kelar med henne. Hon koplar av mera med mig än någon annan, jag kan nu mera bära henne o pussa på henne. Hon tycker att det är lite läskigt när jag bär henne men jag tränar hennne på att bli van så varje deg ett lyft sen ner o kela å gossa lite pussar o sånt. Hoppas du får bra tips av andra.

destiny
0

#5 Jag har samma problem med min skyggis. Jag har egentligen två skyggisar men den som kom hit sist är så rädd för mig fortfarande så honom fick inte med mig till veten i förra veckan när jag var där med den andre. Precis som med din skyggis får jag klappa och kela med honom men absolut inte lyfta honom.

En tid innan vi skulle till veten gav jag båda katterna mat i transportburen. Och lekte dessutom in den minst skygge där med hjälp av en laserpenna. Dagen D lade jag in några räkor och han promenerade snällt in i buren. Väl hos veten fick vi ta över honom i en klämbur. Han var lite rädd för mig samma dag men sen har det gått över igen. Nu är han som vanligt,  Jag får klappa och kela med honom och får massor med kärleksbett. Men jag får inte lyfta honom. Jag tränar honom dagligen genom att röra vid hans mage som om jag ska lyfta honom men han visar klart och tydligt att sånt gillar han inte.

Elcyion
0

#6 Tror inte det. Veterinären har itne ens papper att skriva på, för att hålla kostnaderna nere så mycket som möjligt. Jag vet att hela hans familj (fru + 2 barn) bor kvar i Tyskland och att han har planer på att bygga ut praktiken. Han vill ha ett hus där han både kan bo, och ha veterinärpraktik, så han slipper åka så långt vid akutfallen.

#7 Tyvärr har han full koll på vad en transportbur är :( Här är det ner i badkaret som gäller. Där går han in snällt när jag börjar ställa ner buren och kuddarna runt omkring. Det tar max 5 min.

Kan man vaccinera i en klämbur utan lugnande? Jag försöker klappa honom på hela kroppen, men han ska BARA kela huvudet. Försöker jag klappa någon annan stanns, vänder han sig blixtsnabbt om, och stoppar sitt huvud i min hand. Två viftande armar har han lätt att bli misstänksam mot.

Hawknestgrove
0

JA nog kan man vaccinera i en klämbur… Det gör inte så himla ont, vekar det som….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Elcyion
0

#9 Tänkte mest om det gick att komma åt med sprutan.

Har sett några program om tellinton touch-tekniken på 7:an (expressen tror jag det är). Det kallas T-touch till vardags. Det används mycket för att vänja djur vid beröring på ett mycket mindre hotfullt sätt, än när vi människor böjer oss över dem och försöker verka snälla :)

Länken går till lite filmer på Youtube. Bara att söka sig vidare därifrån, så borde avsnitten komma upp. Dem jag har sett på tv, har biblotikarien från Buffy med som pratare.

Hawknestgrove
0

OH ja… Vi tog ju klämbur, när vi skulle kastrera HArald. Då fick han sprutan i klämbur för att det skulle vara så lugnt som möjligt. Gick hur fint som helst.

Elcyion
0

#11 Vi använder också klämburen för lugnande/sövning. Men där sätts ju sprutan i bakbensmuskeln (eller vad man nu ska säga). Vi får även använda själva klämdelen också (så inga missförstånd görs).

Hur gör man när man sätter ner en katt i klämburen och sen sätter vaccinationen i nacken? Då måste man väl öppna buren eller veterinären kommer ner med händerna ändå?

Hawknestgrove
0

Ja, det så klart… men det löser sig nog! Tror att det är det lugnaste sättet att få kissen att få sin vaccinering.

Elcyion
0

Putt

essut50
0

Var bor du någonstans? Tänkte på att det finns en veterinär som gör hembesök i Stockholm..

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Kusten
0

Ja klämbur är bra, ser att det tipsats om det. Även hembesök är ju toppen om det finns någon som kan göra det där du bor.

Hawknestgrove
0

Ja är veten lugn och sansad och inte har för bråttom, då brukar klämburar inte märkas av. För katten alltså….

Kittekatten
0

Först, det är inte säkert att katten reagerar likadant hos veterinären som han gör hos dig. Jag vaccinerade en handtam men skygg katt och han hängde som en trasa i mina händer från det att jag tog fram honom. Man kan även täcka kattens huvud så blir den lugnare.

Sedan fick jag höra för ett tag sedan att vaccination även kan ges i låret (av en tjej som varit iväg med många skyggisar som alla vaccats så, i klämbur). Jag tror inte att det finns något annat sätt att vacca om katten är i klämbur, det går inte att få grepp om nackskinnet så att sprutan kan sättas säkert.

OM veterinären kan tänka sig att vacca på annat ställe än nacken så rekommenderar jag att du sätter katten i en gallerbur redan från början, dvs hemma om du kan få tag i en. På så sätt behöver inte katten stressas av att flyttas över till klämbur, utan du skjuter katten mot bakre kortsidan mha tjock filt/handduk. Funkar då som en klämbur och katten kommer ingenstans. Glöm inte att täcka över buren under transport bara, så kissen inte behöver se mer än nödvändigt och på så sätt kan hålla sig lite lugnare. Jag täcker iofs över vanliga transportburar också.