Kattungefrågor
Mina kattungar öppnade ögonen i söndags och tre av dom har nått gojs som klibbat ihop ögonen igen. Ska man tvätta bort det med destillerat vatten eller ska man bara låta det vara?
Den piggaste honan som inte har problem med ögonen har ett hårt "mynt" vid naveln, inte under huden utan mer som om navelsträngen klibbat fast i hår och skapat en skorpa/tuva. Är det något farligt?
(skrev på katter iFokus med, men hittekatter är snabbare med svar
)
Ja vi kan vara snabba. Men det där har jag inte en susning om.
Men nog tror jag man kan koka en saltlösning och tvätta ögonen med.med.
Nu minns jag inte proportionerna salt+ vatten.Men det är säkert någon som vet.
Jenna
Är man bekväm, så kan man även köpa färdiga pipetter på apoteket. JUst avsedda för ögontvätt
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Jenna har helt rätt… minns inte heller proportionerna men sök på nätet… tror jag hittade det där när jag behövde det…
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Till sårtvätt är det 1 tesked till en liter vatten. Men det är nästan lättare och sterilare att köpa pipetter på apoteket. Den med klicken på magen, kan du väl försöka tvätta och se vad det är? Är det uppepå, så är det j bra ifall du får bort det.

Det är viktigt att tvätta rent det när ögonen är igenklibbade. Ligger varet för länge på ögat och ögonlocket är stängt kan det bli frätskador på ögat.

Tänk på att torka utifrån och in… Då kommer inget i ögat på katten! Fast det vet du kanske redan…
#6 nej, det visste jag faktiskt inte. visste att man absolut inte ska riva bort det iaf..
Catarina, det var ett bra tips! HAde jag itne en aning om, men när du påpekar det, så begriper man!