Kartotek
Hej, Anette som jag fick kontakt med i går hos vetten ringde mig i morse igen. Dels ville hon veta hur det gick med missarna och dels hade hon en idé:
Att man lägger upp ett kartotek med människor som kan tänka sig att vara nödhem, stödperson osv för upphittade hemlösingar eller andra missar som behöver hjälp. Så har man några man kan ringa om det blir kris. Jag berättade att de flesta i nöd hamnar hos nån på forumet då vi ju lägger upp paniksituationer här. Men jag tycker att det var en kanonbra idé, vad tycker ni??? Det behöver ju inte vara människor som redan har katt, man kan ju informera och hjälpa, vara lite mentor om nån är ovan. Man kan ju inte ge en oerfaren person de tuffaste fallen, men alla fall är ju inte det. Ibland behövs ju bara tak över huvudet, mat och kärlek under en period. Kanske det här gäller mest för vårt framtida katthem, men jag slänger ut idén här ändå…
Evangeline och fyrbeningarna

jag tycker det låter som en utmärkt idé….det är bra att skapa kontakter för framtiden…. och innan din dröm blir verklighet så snubblar du kanske över några hemlösingar så du själv kan undvika att få huset fullt….
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Tyvärr får man inte lägga upp register med personuppgifter online. PUL gäller för detta. Möjligen skulle man kunna ha en låst forumkategori som bara är tillgänglig för ett fåtal utvalda personer som då diskret fick lämna ut uppgifter efter förfrågan. Jag skall ta upp frågan på värdsajten.
//RolfH

vad bra Rolf att du tänker längre än vad jag gjorde……..
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Bra lösning annars med någon form av kartotek. Är adressuppgifter också skyddade enligt PUL? Om man bara har adress och inget personnummer?
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Faq om PUL finns här http://www.spm.se/4.1b62aabf65f617c637fff5538.html
//Rolf

Ja, ett namnregister med namn på personer som kan vara stödhem, transporthjälp, veterinärskjuts etc etc. vore toppen! En kanonidé verkligen!
Alla kattkontakter är så viktiga, som vi tidigare konstaterat, att alla har vi ju någonting vi kan bidra med i det stora hela, någon är byggkunnig(bra i katthems-inrednings-sammanhang!!), någon är bra på att skriva, någon har en viktig mediakontakt, någon är datakunnig…osv
Jag skriver upp alla mina kattkontakter i en bok. I denna bok finns alla anmälningar om upphittade och saknade katter som jag får reda på, alla människor som ringer mig får en liten anteckning med namn och tel.nr. Det är oerhört värdefullt att ha kvar, i något sammanhang längre fram när det är kris, när man behöver transporthjälp eller hämtning av en kisse någonstans.
Det jag tänker är, att ett kartotek med namn på t.ex stödhemsmattar/hussar behöver ju inte nödvändigtvis ligga ute på internet. Det behöver inte vara offentligt på det viset, utan någon har hand om detta och man vet vem man ska vända sig till när man behöver hjälp.
Ähum…ett problem med mina egna anteckningar förresten…är att de skulle behöva sorteras upp, nu har det blivit så mycket så att jag kan inte orientera mig bland alla namn och tel.nr. En lååååååång mörk höstkväll ska jag ägna åt att renskriva allt detta och göra ett system som fungerar. Ett eget "kattotek" …**fniss**
Många kramar
CAMMO
Det är fullt möjligt att i forumet lägga upp ett kartotek som bara är synligt för t ex Sajtvärd och Medarbetare. Då är det inte offentligt.
//Rolf