Dilemma
Hej,
Det är så att jag har en dilemma just nu. För 2 veckor sedan har jag sett en hemlös ungkatt i närheten där jag nu bor med min mor. Katten bor i området med massa av buskar och träd tillsammans med4-5 andra katter varav 2 som antagligen är dräktig. Enlig de som ha varit där och matat så verkar inte den ha ingått i gruppen med de andra utan endast ha varit där några månader och därmed är rädda för de andra hankatterna, när den först dök upp så var den tydligen så liten som en kattunge. Katten är dock väldig kelig och kom fram till mig direkt när jag satte mig ned och kallade på den, och den stryker sig ofta mot mig när vi sågs. Så jag antar att den måste ha haft ett hem tidigare för den är jätte social och kan sitta på knäna ett tag. Men eftersom de andra som jag har pratat med ha sagt att den ha varit här ett tag så verka d ju inte som att ägaren bryr sig om han nu har haft en ägare. Han är en röd tabby och är jättetamt. Han har dock rivit mig några gg på handen när jag har använt handen för att leka med honom och han har försökt ta tag i den.
Nu till själva problemet. Jag har frågat min mor flera gg om att skaffar en katt, men hon har alltid sagt nej. Men nu helt plötslig gör hon en helvändning (antagligen för att hon ha sett mig gått och matat den varje dag)och sa att jag kan får skaffar en katt om jag vaccinera, kastrera,fixa till och sköta om katten med allt vad det innebär. Så min första tanken va att jag då kunde ta in denna stackare.
Men nu är det ju så att vi ha aldrig haft katt tidigare och har noll erfarenhet utav det. Och denna katt har ju som sagt levt ute ett bra tag och måste rengöras och annat , vilket vi har 0 erfarenhet av.
Men sedan det viktigaste, tänkt om det inte fungerar med katten och att min mor sedan tycker att det bli för mycket och sen ångra sig.. Det är ju inte rättvist mot katten att först ta in honom för att sedan vara tvunget och släppa ut honom ifall det inte fungerar. Å andra sidan.. så har han ju inte det direkt så bra nu heller tror jag som hemlös bland busken, han är alltid vrål hungrig när jag kommer med maten. Sedan finns det en annan hankatt som är mycket större än honom som alltid skrämmer iväg honom så fort de ses. Så om man ser det på det viset så är det kanske värd en chans att ta in honom… Men det bli ju som sagt inte rolig att om saker och ting inte skulle fungera, vara tvunget och släppa ut honom.
Vad tycker ni att jag borde göra för kattens bästa? Att ta in honom på test och därmed ger honom en chans att leva som innekatt eller låter honom vara..? Hjälp :(
Visa detta för din mor, så förstår hon ditt dilemma. Förhoppningsvis så förstår även hon, att man inte släpper ut en kisse igen. Ta in den, och ta samtidkgt kontakt med ett katthem om du har något i närheten, ifall det inte skulle funka.
Det där med rengöring är inte så stor grej. Ta honom till vet för en genomgång och vaccinering och kastrering och om han har skabb i öron och eventuella löss. Då finns det enkla preparat att fixa det med. Bad kommer nog senare.
lycka till! Här är massa duktiga folka som du får fråga!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Håller med Gunilla om att du absolut ska kontakta närmaste katthem. Du kommer att kunna få hjälp och råd med hur du ska göra med katten, förutom att du förståss kan få goda råd härifrån.
#0 Ta gärna kontakt med ett katthem om de andra katterna som finns i kolonin med så kanske det katthemmet kan hjälpa till att lösa den bedrövliga situationen för de andra med, speciellt de dräktiga. Stod ej vart du bor men om du kikar uppe under rubriken "länkar" här så hittar du olika katthem.
Att den lille rivit dig behöver inte alls bero på att den är annat en exalterad i leken och inte lärt sig av syskon att dra in klor. Händer titt som tätt med mina att de glömmer sig med, trots de nu är några år
Lycka till med den lille och glöm inte att du kan alltid ställa frågor här när de dyker upp. Men snälla släpp inte ut honom igen.

Jag tycker att du ska ta in den. Det är bra att du frågar här! Så fort det är något, fråga bara!

Jag håller med tidigare poster - ta in katten och ta kontakt med ett katthem i närheten. Det är jättebra att du tänker på den här lille kissen, men glöm inte att en del katter kan uppföra sig lite underligt när de plötsligt kommer in. Det är inte alltid självklart för alla katter att det är lådan de ska kissa i, inte soffan. Sedan kan veterinärbesök bli ganska dyra.
Så! Nu har jag varnat tillräckligt - hoppas att det går bra och att det är en vän för livet du har hittat där i buskarna!
bra svar fick du av Gunilla prata med din mamma om detta var öppen å va inte rädd för fråga om hjälp av henne. Tycker att det e jätte fint av henne o dig att ta er en hemlös kisse :)
Hur har det gått?
Hej, jag skämms lite att behöva säga det men katten e fortfarande ute.. Jag har pratat lite med min mor om hon verkligen vill har en katt men saken är det känns mer som att hon ger med sig bara för att jag vill.. och det känns inte så bra. Nu är det inte så att hon är en elak person eller nåt men hon är rätt så gammal, 70 år närmare bestämt. Sedan ska jag iväg under hela sommaren och resa, en resa som vi ha planerat redan för ett år sen och då känns det inte så bra att lämna henne själv med katten, katten är ju mer lr mindre uppväxt ute själv, den kommer till mig och så när jag ska mata den och gillar att sitta på min knä och så men den har tendens till att riva när man leker med den. Iförsig så bor jag hemma bara tillfälligt och antagligen kommer flyttar sen efter sommaren pga studier men jag är som sagt borta hela sommaren ;/
Hur som helst så är situationen just nu så att jag inte kan ta in honom, vilket jag faktisk är jätteledsen över. Så just nu tror jag det bästa är att försöka fixa in honom på nån katthem. Jag bor i lund, i skåne. Känner ni någon katthem som kan tänkas ta in denna jättegulliga katten? Katten är okastrerat(?) och ovaccinerad antar jag med tanken på att den har levt ute det mesta delen av sitt liv. Jag kommer själv att bekostar själva kastreringen och vaccineringen samt märkningen för denna lillen, det är det minsta jag kan göra för honom för tillfälligt känner jag. Sedan när jag väl är tillbaka från resan och har flyttat och så och allt ordnat sig så kan jag ta in honom själv ifall ingen adoptera honom. Så finns det nån katthem i närheten av lund tror ni som kan ta in honom.?

Kika under rubriken länk här upp på siten, där är flera förslag. Bland annat en länk Katthem Sverige. Lund är väl inte alltför långt från ex, Malmö, där finns ju även katthem. Vet bara att Djurens vänner kan vara sisådär att kontakta beroende på vilken ort, men jag kommer ej ihåg vilken man skall unvdika. Nån som kan upplysa om hur Djurens vänner i Malmö är? Jobbar kanske KKS runt Lund trakten, kika på deras hemsida. Jättefin kisse och hoppas verkligen du hjälpa honom till ett hem och inte låta han längre gå ensam ute.
Ja, du gör verkligen allt du kan efter omständigheterna. En röd kiss! Borde inte vara svår att placera! Så ett stödhem sökes till denen vackre herre! Putt!!!!!
Kissen är jättefin! Det är klokt av dig att tänka igenom situationen noga innan du blir kattägare. Det finns ju flera sätt att hjälpa den här kissen på än att själv ta hand om den. KKS samt Rädda katten är två föreningar som finns i Malmö och som du kan rådfråga. Djurens Vänner i Malmö befattar sig inte alls med skygga katter och har dessutom en mycket avlivningsvänlig policy. Dem skulle jag undvika om jag var i dina kläder.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Putt för den vackre pojken!
Nu har jag mejlat de 2 kattföreningar som ni rekommendera iallafall. Tackar alla för hjälpen.
Ja, hoppas det fixar sig!!!!!
eftersom han är så tam så borde det inte vara svårt att hitta nån som vill ha honom. Finns ju eldsjälar där ute så varför inte sätta ut en anonns på blocket för att se om nån är villig o ge honom ett hem, eller så sätter du upp lappar om att ge mej ett hem kelig o fin. Ett måste som du ska ha till den som tar han är att han ska kastreras o öronmärkas sen har dom en fin katt :) Han var ju jätte söt.

Det är bra att du inte bara kastar dig in i ett kattägareskap utan att du tänker på omständigheterna och allt runt omkring. Snällt av dig att betala kastrering, vaccinering och id-märkning. Jag håller tummarna att den söta missen kommer in på ett katthem!

putt för den söta kissen
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Nyfiken undrar hur det går….
Hej igen,
Jag har avvaktat ett tag med att skriva för att jag ville ser hur saker och ting utvecklade sig men nu kan jag iallafall säga att katten är inne under ett tak! :) Jag och en repressetant från rädda katten var och hämtade honom tidigare idag och han gick in ganska lätt själv in till transportburen (med lite gottsaker där inne som lockar givetvist :) Men sedan så ville han bara komma ut och jamar helt förtvivlan och sååååååååå synd man tyckte om honom då :( Måste säga att jag har trots ca 1 månad kelande med honom aldrig hört honom jamar lr ens säga ett ord innan, så man tyckte ju lite synd om honom…
Iallafall så hamnade han hos en av rädda kattens stödhem i Lund, väl där så kom han ut från buren och gick runt lite i deras kök. Han sprang inte och gömde sig eller nåt utan var helt lugnt när han kom ut från buren och gick fram och utforskade och kelade. (och jag som trodde att han skulle riva mig för att hämnas för att jag sätter honom i den hemska buren haha) Sedan fick han mat och spinnade glatt :)
I detta stödhem ska han vara tills torsdag då han åker till kastreringen, vaccineringen och märkningen för att sedan samma dag åker till sin "nya stödhem" som finns i landskrona!!
Jag kommer att saknar honom jättemycket, att har honom sovande i knäna efter att han har ätit och att får rivmärke av honom när vi har lekt. Men jag vet iallafall att han har det bättre nu och det förtjäna han verkligen efter att har levt ute själv i "jungel":)
Jag vill passar på att tackar er som upplyste mig om kattföreningarna i detta tråden samt tacka "Räddar Katten" som hjälpte mig med denna liten tigern. Stort Tack!

Underbart att kissen fått komma in, nu kan du sova riktigt gott istället om nätterna.
Åh, så fin kisse och så skönt att höra tt det gått bra! Det är du som ska ha tack, för att du hade hjärtat på rätta stället! OCh Rädda Katten, förstås!

skönt att höra !!
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Superbt! Jättefin insats av dig och Rädda Katten! Söte Kosmos kommer nog att stortrivas med egna människor!

Det här är en sådan där lycklig historia som man bara blir glad i hjärtat av att höra.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Vad underbart att han ha fått komma in!
**