Fördomar om katter!
Jag håller på att skriva en text om människors fördomar om katter. Nu behöver jag er hjälp, berätta för mig om allmänna fördomar, om fördomar som just du har stött på…osv.
För att förtydliga mitt funderingar, kan jag själv bidra med en fördom om katter som man stöter på titt som tätt:
- En katt har nio liv! Vilket leder till att många tror att en katt klarar sig alltid, och klarar av att hitta mat själv…sommarkatten är född!
Hoppas på er hjälp i detta …trista
…. men aktuella ämne!
//CAMMO
Kattens jaktbeteende försämras vid kastrering.
Honkatten skall ha haft en kull innan kastrering.

Oj, det finns massvis och jag får ständigt höra väldigt mycket eftersom jag själv älskar katter. Som du, Cammo, säger att katter har nio liv och att de alltid klarar sig. Jag tog hand om en hemlös mamma och hennes unge som vi hittade i en lada och placerade dessa vackra katter på ett katthem. Under tiden fick jag hela tiden höra att de klarade sig så bra i ladan, att de mådde bra av att bo så. Dvs, utan mat, vatten eller hem!! Jag blir så arg när man får höra något sådant! Många resonerar dessutom att det ändå finns så många katter därute som inte har något hem, att det egentligen inte spelade någon roll om jag räddade dessa två katter. Men för mig och för katterna var det ändå väldigt viktigt. Trots att de bara var två i mängden av tusentals.
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
#2 Vilken krass inställning många människor har. Om man ska ha det synsättet att det inte spelar någon roll att man gör något åt problemen, ja då blir det mesta här i livet meninglöst. Tänk istället om var och en tog sitt ansvar och började kastrera sin/sina katter - ja då skulle vi ju inte ha de här problemen. Det är ju faktiskt den där sorts människor som är orsaken till att det ser ut som det gör för katter i vårat land. Tack och lov att det finns folk som dig Engla!
Fördomar om katter ja -
katten är halvvild till sin natur
katten mår inte bra om den inte får gå fritt ute
Kastrationsångestsyndromet hos vissa män som gör det otänkbart för dem att kastrera en hankatt
som hund och katt
det är otur om en svart katt korsar din väg
katten blir rumsren om man doppar nosen i dess eget kattkiss (hemska tanke)
God Natt / Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Vad sägs om- "jag vill inte märka min katt för det gör ont i öronen när dom gör det"
Hörde detta senast idag…..suck bara suck….
"Kullsyskon parar sig inte, de känner av att det inte är lämpligt…."
Vad tror ni om det då…….
Evangeline som inte kan fatta människors dumhet…

Ja visst är det underligt vilken inställning en del människor har! Varje liv vi kan rädda är ju en seger!
De som resonerar som du beskriver Engla, har inte någon respekt för djur och natur. Frågan är hur sådana människor respekterar andra människor…
Tack för era "bidrag", om man nu kan tacka för att man får veta folks fördomar…
MEn ni förstår hur jag menar!
Kram
Cammo
En av de värre kommentarerna var från en kvinna jag mötte spontant för inte så länge sedan. Vi började prata om hur viktigt det är att kattungarna är minst 12 veckor innan de lämnar sin mamma. Kvinnan tog nämligen själv upp att hon haft en hel del beteendeproblem med sina katter. Jag "föreläste" då om att de ofta beror på att de tagits för unga från kattmamman. Kvinnan erkännde då att katterna hon tagit ibland varit så unga som 6 veckor. När jag var klar med mitt föreläsande var kvinnans kommentar " Ja men de är ju så söta när de är så där små". Aldrig förr har utrycket att tala för döva öron passat bättre in.
Ibland tror jag att katters största problem är att de är alldeles för söta som kattungar. Det hade nog varit bättre med "Fula Ankungen syndromet"……
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Ja Lena….det du säger är verkligen mitt i prick!
"Ibland tror jag att katters största problem är att de är alldeles för söta som kattungar. Det hade nog varit bättre med "Fula Ankungen syndromet"……"
Visst är det precis så! Ingen kan väl motstå en kattunge… Tyvärr!
Här fyller jag själv på med ett uttruyck som jag fått höra sååååååå många gånger när det gäller kattungar, och som går i samma anda:
Dom skulle alltid vara så här små, dom skulle inte bli större!
Vad svarar man på det….
//Cammo
#7 Tröttsamma attityder! Undrar om de önskar detsamma om sina egna barn, att de alltid ska förbli i bäbisstadiet?
Själv är jag nog lite tvärtom, jag tycker det är så skönt när kissarna vuxit till sig och blivit mogna katter. Det är ju då deras personlighet kommer fram fullt ut.
Mvh Lena
Jag hör ofta detta uttryck:
men det är/var ju BARA en katt.
När en katt försvunnit eller blivit överkörd.
Blir bara så arg när jag hör sånt

En vanlig fördom är att alla katter är enstöringar och inte har någon behållning av andra katter. Visst finns det individer som inte gillar andra katter men de flesta uppskattar en kompis att busa och mysa med.
Sedan har vi den om att katter hoppar upp i barnvagnar och klöser bebisar eller lägger sej på dom så att dom inte kan andas
Inte fördom men skrock: Svarta katter betyder otur.
Ska fundera om jag kommer på mer
Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

Den mest jobbbiga inom "kattkunnare" är att katter är ensamvarelser och liiiider av att vara med andra katter.
Att det är djurplågeri att ha en innekatt.
Att man blir allergisk av dem.
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.