Insamling - Motor
Okej, då startar jag en insamling för Motor.
Här kan ni läsa om honom: http://hittekatter.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=0ef8411b-cffe-4ba0-9b06-83c8a44bb91a
Motor är ungefär 5 månader gammal och ska kastreras, vaccineras (andra gången), ID-märkas med chip och i örat. Alla pengar kommer gå oavkortat till Motor. Jag redovisar senare i tråden.
Om någon känner för att skänka pengar så PMa mig för kontonummer.
Gjorde jag rätt nu? 
Ja tjejen. Se bara till, att du lämnar uppgifter på dig själv till den intre kretsen. När det är klart, så sätter jag in en liten startslant om jag får ditt kononummer.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Har du skickat en ansökan till Billy hittekatt?
Förresten, bläckfiskarna är på G, har inte glömt bort dig ;)
jo, jag har för mig, att det ska finnas en liten ansökan där!
Ansökan till Billyhittekatt är gjord och jag har skickat ett PM med mina kontaktuppgifter till Lena. :)
#2 Tack! Började nästan tro att de var det, men så kom jag på att de ska ju tillverkas också. ;)
Förresten, för den som känner för det så är min mail och MSN:
six_three_five@hotmail.com :)
och glöm inte att kjell kriminell gör sitt bästa i att sno allt jag har framme, för att försvåra arbetet med dem ännu mer :)
Haha, här är det bara försök till att äta upp vår mat från våra tallrikar. Och sura miner när man inte får.
Du får en peng av mej om du pmar mej kontonr.
Tack Jenna!
PM skickat.
Kommeri morgon.
Har du ett namn oxå så får du gärna tala om det

PM mig så sätter jag med in en slant kanske inte så stor men en liten
Motor 200:-
Tackar, tackar!
Skulle du få nej från Billyhittekatt, finns det en fond till du kan prova att söka: Gamlegård´s djurklinik Länkar till tråden jag skapade här inne på iFokus, där även länk till deras hemsida finns med. LYCKA TILL!
Medarbetare på jack russel terrier
Tack för den informationen också.
Ni är så gulliga!
Tackar tackar! Vartenda öre hjälper ju massor.
Då ligger det nu 300kr på mitt förmånskonto åt Motor. :)
Kanske ni kan bekosta en handdusch till lille Mr Poopy-pants som måste duschas för jämnan när han lyckas få bajs på bakbenen. ;) Nä, skämtar bara.
Tack Gunilla för tipset om Pussi Compact, den sanden är underbar i sandlådan… fast den finns i resten av lägenheten också nu, så jag får väl dammsuga några rundor varje dag. :) Sopborsten ska ju nämnligen attackeras när jag tar fram den.
Hoppas det är okej om jag puttar lite…
Putta på du.
//Pia
HAha, PRutta på du
Gunilla nu ska vi inte gå ifrån ämnet igen;) att vi alltid hamnar i s***en *fniss* Men jag ska nog skriva prutt i fortsättningen istället för putt så här pruttas det minsann.
Prutt.
//Pia
Puma, på måndag så kommer ett kuvert med kantnepeta til dig så du kan prova.
Pruttar upp den här tråden……Nje, jag har inte ätit kålpudding
JAg tar datorsabbath nu. Vi syns o hörs på söndag……
Tack Gunilla, prutta på ni bara. ;)
En till liten putt. :)

50 kr från mig inte mycket men lite
Tack så hemskt mycket!
Som jag sa tidigare, alla pengar hjälper ju, även om man bara vill ge 20kr eller nåt.

ja exakt så sa jag med men Kyla insammlingen , och vi har fått i hop över 3000 kr på kks ..men hennes skador har ju kostat gansa så mycket , men är så glad över summan
Jo, hon hade riktigt ordentliga skador. Jag tar otroligt tacksamt emot vare öre, tycker det är förvånande att ni faktiskt vill skänka. Det är helt underbart - ni är helt underbara! Tack!
Puttar lite till nu när pansionerna kommit. 
HEhe jag pruttar i kapp med Motor jag med! Passade på att sätta in mina prutt så fort jag fick min lön från staten……
Tack Gunilla!
Motor har lagt på sig ordentligt nu, så jag sänker hans mat liiiite. Han har ätit ungefär 300g Mjau kyckling varje dag nu, tänkte att 250 bör räcka. Det är han inte glad över! Varje gång jag går in i köket väntar han på mat! Jag tror inte han riktigt vet hur mätt han är, utan bara slukar allt som kommer framför honom. Han har slutat verka utsvulten, dock, äter långsammare och lämnar ibland lite mat som han går och ter efter ca 10 minuter.
Om jag står och diskar och ignorerar honom, så sätter han klorna i mitt ben och ska klättra upp. Tji får han, för min första reaktion är ju att sparka. Ja, inte på honom då, utan ut med benet så att han lossnar. Det gör ONT med dryga 2kg katt hängade i klorna på mina byxor!
Hans mage är bättre nu efter avmaskningen och det är riktigt skönt. Inte en enda lös bajs efter sista tabletten igår. Får vi hoppas de där elaka maskarna kommer ut snart också.
Jag ska köpa ett nytt batteri till vår våg. Först väga mig själv, sen ta missen i famnen och väga oss båda. Skillnaden bör ju vara Motors vikt. Få honom på vår köksvåg är stört-omöjligt. Den är faaaarlig, tycker Motor.
Framsteg gör vi, nu sitter han lugnt och plirar på mig från en stol medan jag lagar mat. Både ugn och stekning kan jag göra medan han sitter där. Fast sen vill han ha mat innan vi äter, annars försöker han äta från våra tallrikar, rackaren. Både en och två gånger som han funnit sig själv nerputtad mitt i ett försök att landa på min tallrik (jag äter framför datorn, med tallriken i knät).
Jag tror att på fri tillgång till torrfoder så skulle Motor bli tjock.
Tur att jag är hemma, så jag kan mata honom fyra gånger om dagen.
Han har övergett sin leksaksmus, den är totalt ointressant. Likaså två bollar han har att leka med. Vi har en sådan där fjädervippa med liten bjällra och den leker vi med några gånger om dagen. Han hatade den i början, men nu ska den döööö. Bra träning för hans bakben, han har inte varit så sugen på att hoppa alls tidigare och nu skuttas högt det efter fjädrarna. Jag får konfiskera vippan varje kväll, för annars drar han in den i sovrummet och vill leka…
Åh, så fint allting verkar! Men så liten som han är, så kan du faktiskt ge honom nästan så mycket mat som han önskar. Han ska ju växa lite plutten! Men det verkar som om du ska fortsätta att ge den lille Mjau med kyckling. HAn är ju fin i magen nu.
Ja, Mjau kyckling går ner hur bra som helst. Den verkligen älskar han. Han fick t.o.m. en liten, liten bit ost igår som föll ner på golvet och blev inte dålig i magen!
Han börjar fylla ut lite över revbenen, men jag tror att liite får jag sänka vad han äter. Inte mkt, mest för att han rör sig så lite just nu. Jag tror han skulle må bra av att gå ut en sväng, tror han är lite understimulerad här inne, men väntar med att skaffa sele och koppel tills jag vet om han stannar eller inte.
Hur hjälper jag honom att aktivera sig själv och hur kan jag aktivera honom?

Laserpekare! Den är beoendeframkallande för vissa katter så man får vara lite försiktig med den. Men den är bra för den late
, själv kan man sitta stilla men katten springer. 
Tom dassrulle med nåt skrammel i och hoptejpad i ändarna är väldigt poppis också. Plus en alldeles vanlig papperstuss. Men låt hom äta du. Tänk på, att han är en liten "tonåring" De kan ju sätta i sig hur myckt som helst…..

Håller med #36. Det finns ingen botten i tonårskatter! Och ändå blir dom inte tjocka.
Laserpekare har vi, den ska jag gå och rota fram. Sambons mors katter fick fnatt över den, minns jag. Och det är präktiga utekatter som minsann INTE ska leka. Alls. Klappa mig nu. NU sa jag!
Dasspappersrulle ska också göras. Fick ett tips i senaste KattLiv om att göra en pyramid av rullar och sätta något i mitten, så han får pilla ut det. Ska prova det också. Vi fäste en papperstuss i en tråd från ett dörrhandtag och det var poppis!
Mat får han ju, så ja… det är mer att jag får känslan att han sätter i sig mat när han egentligen inte är hungrig bara för att det finns. Eller så är jag van vid att han kastar sig över maten. Hmm. Nåja, han säger verkligen till när han är hungrig, så han får mat då. :)
Jag brukar använda laserpekare i några minuter i taget annars blir Thindra för uppspelt. Innan lät jag henne håla på och då kunde hon spy så uppspelt blev hon. Så några minuter i taget och låt honom lugna ner sig mellan varven.
//Pia
#39 Det ska jag komma ihåg!
Mina hårsnoddar är ett hett villebråd här hemma. ett tag hittade jag inga alls utan fick jaga dem under soffa och möbler.
//Pia
Jag vågar inte låta honom leka med mina hårsnoddar, för tänk om han lyckas ta sönder den och svälja hälften… Har gått och blivit nojjig! 
Du kanske kan ha honom under uppsikt och sen ta bort dem (om man hittar dem vill säga)
//Pia
Ja, det kan jag göra!
Hårsnoddar var inte intressant. Helt ärligt så är inget han måste leka med själv intressant någon längre stund, längre. Hoppas han blir glad över punkbollarna! 
På nätterna härjas det i vår säng, så jag hoppas, hoppas att nu när han aktiverats rätt ordentligt idag på dagen så sover han lite mer i natt. Att han vill bestämma var han ska sova är väl att be om för mycket… välja mellan hopkurad vid mina fötter eller utsträckt med massor av päls i mitt ansikte… hmm, svårt val för en liten katt.
Ja jag ska spraya dem extra med kattmynta också så får vi se vad han säger.
//Pia
Gör det! :)
Jag har också kattmynta-spray, sprayde hans leksaksmus rätt ordentligt för någon dag sedan, och nu vill han inte röra den…. 
Ska tvätta den och spraya bara ett eller två sprut på den. Så får vi se om den ska mördas igen. Tror den luktar alldeles för starkt för honom nu…
Lukten går ju ut efter ett tag med. Sen är det ju lite olika på hur katter reagerar på kattmynta. Vissa älskar det och vissa bryr sig inte alls.
//Pia
I början gillade han det verkligen. Men nu… hmm… jag vet inte. Men punkbollar hoppas jag går hem. :)
Han är också lite mindre social nu, i början ville han prompt ha med oss överallt, men nu sover han gärna i köket fast vi inte är där. Det tar jag som att han är tryggare med oss och vet att vi inte kommer försvinna.
Fast jag tror, helt ärligt och fast jag egentligen inte vill säga det, att han skulle vara gladare med en kattkompis… :( Vi tänker inte ha fler katter och det är ju inte helt hundra han stannar med oss… Men hur som helst. Än så länge bor han med oss och nu verkar det gå bättre med våra liv också.
Jag hoppas, hoppas, hoppas han får stanna med oss. Hoppas han trivs och är glad. OM sambon tycker att han får stanna så blir det ju till att skaffa klättermöbler och liknande, då tror jag han blir lite mer aktiverad.
Det låter som han känner sig mer och mer trygg. Det är ju positivt.
//Pia
Ja, det är det. Några hemskt stora framsteg blir det nog inte med denna missen, för han är ju så väluppfostrad och snäll som han är. *kär*
En liten putt. :)
Bilderna är så stora att jag inte vill lägga in dem här. :)
Ja han är tabby och vit. Ni tycks ju trivas väldigt bra ihop…. Som sagt, att han sover för sig själv, är ett tecken på att han känner sig trygg. Och i och med att du i alla fall är hemma, så duger du gott som sällskap. Betänka, att han är i värsta ålderna nu. HAn blir lugnare, speciellt efter kastreringen.
Ja, lugnare vore ju bra! ;)
Vi är hemma hela tiden både jag och sambon, så jag tror det räcker med oss. Efter allt busande igår så har han varit riktigt kelig och ska vara runt oss hela tiden idag. :) Vi ska busar mer om en liten stund.
Jag råkade peta till hans matskål igår medan han åt och hela gårdagen gick mat åt som aldrig förr. Men idag, nu när han är lugnare igen, så slog vi tidsrekord med maten! Det tog hela 10 minuter att äta upp! Woho! Han glufsar alltså inte i sig allt på en gång längre.
Hur länge räknas han som kattunge, förresten?
Nu har jag postat punkbollarna med överraskning. Hoppas det hinner upp till imorgon i alla fall. Ligger i ett brunt vadderat kuvert.
//Pia
Tja… nån som vet på riktigt? JAg klassar dem som ungar upp till 6 månader. Sen är det väl ungkatt? härligt att han lugnat ner sig även med ätandet , så du slipper döpa honom till Glufs-Glufs.
Så du får punkare hem till dig! så kul!
Punkarna kom idag! De jagas och tuggas på för fullt… eller ja, ända tills de hamnat på något liiite knepigt ställe. Då hämtar han mig för att ta ut dem, även fast han kunnat själv.
Ha ha ja han måse ju sysselsätta matte med;)
//Pia
Tack så hemskt mycket för dem! De är underbara, magneten likaså. Har punk-musen kvar i påsen tillsammans med en punkare, men den blåa och röda mördas verkligen för fullt.
Peppar, peppar, ta i trä… Tror ni han låter mig sova till 8 imorgon? *s*
Dakrish, sova 8 timmar? Vem får det? Här väcks man kl 3-4 för att få sällskap på toa och äta, sen ger sig inte Usama Bin Ladin kl 8 förrän jag går upp. Då är han på allt. Den stickiga kaktusen, veden, gallerdörren, allt som låter.
*s* Känner igen det där!
Det lättaste hos oss är att ta täcket, dumpa i soffan, mata katten, lägga sig i soffan, gå upp och tömma lådan, lägga sig i soffan, hämta katten som hotar att slita ner dörren (ja, låter ju så), lägga sig, gå och hämta katten, lägga sig, vakna till och se katten i fönstret, somna om, vakna av katt som ska in på världens minsta hörn intill dig, somna om med katten, vakna till, hämta katten, somna om med katten, vakna, inse att lådan ska tömmas igen och ge upp.
Då får sambon några timmar varje morgon där hans sömn inte avbryts av jamande katt. Sen är han roligare att vara med hela dagen, plus att han gillar Motor mer. ;)
Undrar fortfarande om det är katt eller bäbis jag har tagit med hem?
Jag stekte upp 2.5 kg blandfärs igår för att ha i frysen och Motor stod på golvet, slukande de smulor jag råkade tappa. Inte många, men gissa hur magen mår idag? 
Mr Poopypants!
Oj, bidde han lös i lilla maggen av köttfärs? Men du behöver inte lägga ner så mycket jobb på kattlådan på nätterna. Låt det vara tills morgonen.
Nä, det är bara när han kommer in på morgonkvisten efter att ha ätit frukost och bajsat som han talar om att nu *ska* det minsann städas i lådan. Så jag går upp och städar, annars springer han bara runt och jamar tills jag ger upp… Dessutom sprider sig lukten av kattskit i hela lägenheten om det inte städas upp med samma… Inte precis vad jag vill vakna av!
Yupp! Av liiite köttfärs. Tur att liten gick på lådan innan han fick en bit skinka av mig, annars hade det väl blivit värre. Åt skinkmackor med katt i knät igen. *skratt* Det går hur bra som helst… om man brottas lite.
Så MJau med kyckling är det som gäller för att han ska vara fin i magen alltså?
Jo, det verkar som det. Det är bra! Jag räknade på att han äter ungefär 6-7 burkar på 14 dagar (om han äter som han gör nu) och det blir ungefär 140kr i månaden. Vilket inte är dyrt alls! :-D
Allmänt gnäll: Tvättmaskinen i tvättstugan vägrar centrifiguera mina handdukar, så de droppar av vatten när jag slänger dem i torktumlaren. Efter 30 minuter på högsta programmet är de fortfarande så blöta att jag inte kommer kunna duscha förrän imorgon. Jag har gnällt om det i månader nu, men reparatören hittar aldrig något fel. *morr*
På plus-sidan så leker Motor i min blåa IKEA-kasse.
Och så luktar det kattprutt precis överallt. 
Så, nu har jag gnällt nog för idag. :-D
Lilla Motor verkar vara en underbar kisse och han håller dig sysselsatt också. Det är ganska typiskt för så unga katter och det är därför det är så bra med två som leker med varandra.
Lilla Motor som bara är 5 månader behöver nog ha kattungemat och det bör dom ha till 1 år. Då är det dags att gå över till ett annat foder. Våra jourkissar hade ju mycket problem med magarna efter sin tuffa start i livet. Då började vi ge RC Persian 32 för kattungar med känsliga magar och de blev bra.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
Han är verkligen hur go som helst. :)
Så länge han får sin Mjau kyckling så mår magen bra. Det är när han får någon annan mat som den börjar krångla igen. Det märks rätt snabbt när det händer. Jag får bara lagra med kattsaneringskläder (läs: skyddskläder) i badrummet, så jag kan bada honom om han trampar i sitt bajs.
Eller så är det Axilur som verkar som ger honom lös mage, han fick ju sista tabletten i lördags. Om det inte reder ut sig om ett tag ska jag överväga torrfoder av något slag, men fri tillgång på mat vågar jag inte ge honom eftersom han verkligen sätter i sig allt.
Avmaskningsmedel kan göra kissar lösa i magen också.
Då är det nog Axilur som spökar mer än något annat. Först blev han bra i magen av dem, men nu har det ju gått någon dag. :)
Hm… är han lös även med MJau kyckling? I så fall, så får du väl köra den tuffa varianten. Ingen mat på ett dygn, sedan lite morotspure och kokt fisk. Du kan faktiskt även ge honom lite te att dricka! Brygg en kopp och ställ i kylen. Sen ger du honom lite i taget. Vanligt te alltså, inget örtte. Ett tips även det ur Hälsoråd för katt. Och om du byter foder, så gör det gradvis så det inte blir för tvära kast. Fri tillgång kan du vänta med, men öka på gåvan gång för gång. En normal vuxen katt ska ju enligt vad det står på kattmatsburkarna i alalfall, äta minst 400 gr/dag, alltså en normal liten burk. Och den här lille pajsaren växer ju…..
Nu äter han ju bara Mjau kyckling och det enda andra han ätit på flera dagar är en pyttebit ost och några korn rå köttfärs. Jag tror mer på att det är masken. Han har varit bra i magen tills idag, då det varit ljusbrunt och löst. Han luktar rätt illa nu också, pruttar en del.
Jag tror det löser sig snart. Är han dålig i magen i kväll också så kör vi pollock och morot imorgon. :)
Han äter ungefär 300g varje dag (en halv Mjau burk) och det verkar han vara riktigt nöjd med. :) Lagt på sig kan jag säga att han gjort! Han väger säkert runt 1kg mer nu. Måste fixa det där batteriet till vågen så jag kan väga oss.
Familjemedlemmar har vi tydligen blivit, han tvättar mitt hår och sambons fötter.
Ja, men är det sprutlackering i brunt, så får du köra svält i ett dygn. Den lilla maggen måste vila
Det är nästan så, men fortfarande lite fastare. Fast nog för att se att det kommer i strängar, eller vad man nu ska säga. Men det luktar rätt mycket bajs om honom.
Bajsar han inte bättre i kväll (beräknad nästa bajs-tillfälle ;), så blir det svält i natt. Lättare att svälta honom på natten, för då fattar han inte att han är på svält-kur. Tills jag går upp i alla fall. ;) Ska inte ge mycket mer mat ikväll heller, han har ett litet mål kvar idag.
På tal om lukt: Han har slutat lukta rök nu och luktar katt! Myyysigt värre, tycker jag. *gosa*
Låter som Tudors mumma han hade. Jösses vad det kunde lukta. Var löst som du säger men ändå sammanhängande. Man kände med en gång när han hade gjort nr 2:)) Han har fått maskmedel 3 gånger sen januari så nu hoppas jag att det är slut med det. Det är så äckligt.
//Pia
Här luktar det bajs i lägenheten så fort han bajsat, oavsett om han är fast eller lös i magen. Vi bor på 81kvm. ;)
Nej, fyyyyy. Jag tar tillbaka det där med att vänta. Nu rapar han och småfiser och det stiiiiiinker. Så nu blir det ingen mat förrän imorgon bitti, då kokar jag pollock (visst funkar pollock lika bra?) och morot.
Hur är det man gör? En tesked varannan timme, ökar med ungefär ½tsk varje gång?
Och jag måste sanera köket efter att vi gjorde köttfärssås igår… ;)
Dakrish, ta inte i så mycket. Låt honom nu vara utan käk till i morgon vid den här tiden. Ja härda hjärtat. När han blir fin i magen, så kommer inte bajet att lukta heller. Vi ahr ju tre som gör korv här och det luktar inget alls, föruom om de låter det ligga upp, då luktar det litet på toan, ingan annan stans. Vi har också runt 86 kvm. Pollock är jättebra att börja med lite sakta. JAg körde med 100 gr i taget, men så mycket kanske han inte klämmer i sig. Koka i mikron. Antngen ger du moroten separat, vissa katter gillar den eller så blandar du den med fisken. Men kör även med mitt tetips, det är ju väldgit effektivt! Ha gärna en gnutta socker i teet för energins skull och det kan du ge den dagen han svälter. Låt honom åtminstone vara utan mat nu tills kl 12 i morgon. Han svälter inte ihjäl, jag lovar…..
Nej du ska inte behöva oroa dig över att han är utan mat så länge. När de ska opereras så måste de ju vara utan t.sex och får endast dricka vatten så var lugn du.
//Pia
Okej, Gunilla. Det var vetten som sa att ta en tsk i taget och öka sådär, tyckte det lät väldigt lite. Då kör vi på några portioner pollock imorgon.
Ska prova ditt te-tips. Kan man göra det på English Breakfast eller vanlig Yellow Lipton?
Svälter ihjäl lär han inte göra, men glad på mig blir han nog inte. Men han är så förlåtande, gosproppen.
Puma: Vetten sa att han får äta kl 7 på morgonen, men inget efter det. Han ska sövas kl 13… stämmer det då eller ska vi skippa morgon målet den dagen?
Allt vanligt te duger bra! Det har en stoppande effekt! Ok, sa veten en tesked i taget, så gå på det. Men jag tycker det verkar lite jobbigt för dig.
JAg vet inte, vad Puma säger, men jag gav mina ingenting den dagen de skulle sövas på eftermiddagen. All mat borta kvällen innan. Då är man säker.
Jag tycker också det verkar lite jobbigt. Tror jag ska köra på 25-50g åt gången.
Okej, då får han mat sen kvällen innan så får han gå utan fram till sövningen. Då är jag riktigt säker. :)
Ingen mat på 12 timmar har jag fått direktioner om av min vet. Så när Tudde kastrerades vid 9.30 på fm tog ja bort all mat kl 21.00 kvällen innan. <var inga problem.
//Pia
Han brukar få sista målet en stund innan jag går och lägger mig (mellan 21 och 01), så det passar bra. :)
Det låter perfekt.
//Pia
Hehe, du får känna att blickar kan mörda……..

Lillpysen var oxå jättedålig i magen när han kom till oss och det luktade bajs om hela honom fastän han var ren bak.
Han fick pennicelin av vetten för maginfektion…..
När vi kastrerade honom fick han äta frukost senast 08.00 på morgonen och han kastrerades kl.17.00. Han kräktes inte nån gång.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
#93 Eller så jamar han sig igenom natten.. Woho! Jag sover på soffan i natt!
Ja, det kan vara så enklet som Anebit säger också. det blev jag tvungan att ta till på Esther en gång. Dihydrostreptomycin. Suveränt bra.
Om hans mage inte är okej när vi träffar vetten igen när han ska kastreras så ska jag säga till. :)
Nu har vi fått en kattlåda med lock som Motor gillar (fast han var lite seg på att förstå hur man tar sig ur den), två klätterställningar som undersökts noga, en vattenfontän-liknande sak och matskålar. :-D Jag är överlycklig. Tänk att detta kom samtidigt som punkbollarna!
Nä, jag tror han har bosatt sig här nu. Sambon sa också det, att det verkar som att Motor flyttat in. Flyttlass och allt! 
Oj! Så mycet fina saker! Vattenfontänen är toppen! HAr en sån själv, och den är väldigt popular. Katterna dricker mer än vid en vanlig vattenskål och så behöver du inte byta vatten varje dag. Bara den är värd över 300 kr! Grattis till fina grejer!
Jättefina grejer! Det är en skål i rosa och en rosa kattlåda med vit kant som ska skänkas vidare. Så om någon vill ha dem, så finns de hos mig!
Det är en sådandär vattenskål där man skruvar fast en hård plastflaska, som sedan fyller skålen när vatten-nivån sjunker. Praktiskt tycker jag!
Aha, ja det är också jättebra. Då kommer det inget smuts i vattnet. Jättekul ju! Rena julafton! Så då finns det alltså en kattlåda och matskål att hämta hos Dakrish!
Det Anebit säger om maginfektion håller jag med om. Den medicinen som Gunilla pratar om fick vi också utskriven av vetten till jourkissarna. Då blev Aramiz bra i magen men inte Athoz till honom fick vi då Flagyl och då vände det för Athoz också.
Nejmen… 
Efter det lösa bajsandet igår på dagen har han varit helt exemplarisk! Kvällen: Fint, idag: jättefint.
Skumma katt… Nåja, nu står han och äter sin kokta pollock och morot och ser glad ut.
Ja han ska bara våga göra annat, när han fått en massa grejer! Tänk bara på, att det inte är så värst med kalorier i vit fisk, så han kommer antagligen äta mer av polloken. Det är ju snudd på rena proteiner.
Jo, jag märkt det. Han är hungrig hela tiden. :)
Låt han käka. Pollock är billig och bra fisk, även miljömässigt
Yupp. Han får lite små mål ofta.
Men moroten, kokt och mosad, lyckas han lämna kvar. Äh, han får i sig en del, gissar jag. och det räcker ju.
Ska koka lite mer fisk, har kvar två fiéer. :)
Blanda om han inte gillar moroten separat. HAn behöver inte så mycket, kanske ett par teskedar per dag bara
Han har sattit i sig en morot (inte så stor) idag, mosade ner med fisken och då gick det ner. Nu äter han upp det sista av våra pollockfiléer och då får jag mer plats i frysen! Äntligen!
Passar på att tacka er alla för pengarna jag fått in! 350kr sitter på mitt sparkonto och sparas till kastreringen. :)
Puttar upp så fler kan lägga en liten slant om de vill! HAr du hört något från Billyfonden?
Nej, inget från Billyfonden ännu. :)
Precis fått veta att i år är det som gäller för ifall min sambo blir förtidspensionär eller inte… Känns läskigt att inte veta hur det blir, det vore det bästa för honom…
Se bara till, att ni INTE gifter er. Då får ni mindre pengar eller att ni skaffar barn ihop. Då får ni mindre pengar om ni bor ihop.
Nej, vi tror inte på giftermål. Har faktiskt slagit upp förlovningen oss emellan just därför. Och för att vi är polyamorösa. Vi är frivilligt barnfria båda två, så barn vill vi och ska vi inte ha.
Motor har varit lite slö idag, men nu leks det igen. Han har ätit ungefär 70g torrfoder för kattungar som jag fick provpåsar på hos djuraffären idag och igår. Plötsligt är han inte alls lika vrålhungrig hela tiden! Woho! Dvs, varje gång jag öppnar kylen så har jag inte en katt som gnäller efter mer mat. Har bestämt mig för att införskaffa en liten påse av detta torrfoder, så får han äta en del av det.
Fast han la av världens största sprutlack-bajs som luktade pollock upptäckte jag i lådan. Urk. Han lyckades få lite från rumpan på vår släktklenod-matta
Men där var jag snäll och lyckades trampa i det, så det hamnade mer på min fot än på mattan. 
Nåja. Det där med lilla magen ska nog reda ut sig, jag tror det är masken som dör och är påväg ut nu. Blev orolig tidigare när han sov hela tiden, luktade bajs, pruttade, var slö och kändes varm och torr om nosen. Men nu har han kvicknat till lite - det är inte samma 300km/timmen med honom nu som för två veckor sedan. Han leker nästan bara när vi leker med honom, leksakerna han har struntar han i större delen av tiden. Han är lite mer kelen nu också…
Jag vet inte riktigt om han kanske är sjuk, med magen och allt? Vet-kostnad har jag ju inte råd med alls för tillfället, då jag sparar de pengar ni skänker till kastreringen. Borde jag åka in till vetten i alla fall? På måndag? Kanske ska ring Agrias imorogn.
Jag har lyckats få en del frågor som den där boken om katt från apoteket inte svarar på:
* Vad är blinkhinna, när kommer den fram och hur ser jag den?
* Hur vet jag om katten har feber?
* Hur ska tandköttet se ut?
Nä, jag tar tillbaka det där med att han inte leker. *s* Hittade en myntamus och en punkboll på golvet, och de var ju totalslaktade.
Han leker nog bara när vi sover.
Men attans vilken väckarklocka han är! Varenda morgon, mellan 6.30-7.30 så har han mig ur sängen. Förr för att mata, men nu när jag matade så var han inte hungrig. Kikade i torrfoderskålen och där hade han ätit upp det lilla torrfoder jag la in igår kväll…
Förresten har vi en ilsken geting mellan fönsterglasen. Grrr. Jag är livrädd för getingar. Tur att det inte kan komma in! Vi har också en invasion av småflugor, ser ut som knott, mellan fönsterglasen så de är helt svarta… äääääckligt.
Du ser, han håller sig sysselsatt när inte ni ser:)) Leker självständigt minsann.
Var glad att han väcker er vid halv sju så han inte är lika morgonpigg som mina. Mellan 4 och 5 startar morgonen här. Tv trycks igång så jag kan fortsätta sova utan att höra deras bus.
//Pia
Jag bara går ur sängen, tar med täcket och sover på soffan. Då kan jag stänga dörren till sovrummet, så får sambon fortsätta sova… Så ligger jag och sover några timmar på soffan. Motor brukar lugna ner sig ordentligt då… i alla fall efter att han fattat att om han hoppar mot dörren till det rum han inte får vara i (skräprummet), så kommer jag och plockar upp honom för tvångsgos. ;)
Puttar lite för Motor. Det är riktigt skralt i kassan och jag kommer behöva byta veterinär, tror jag. Ska ringa runt lite på måndag. :)
Motor, förresten, har gått från att leka enstöring i vårt kök, till kelgris. Det här med att stryka om våra ben har han inte riktigt koll på, men så fort vi kommer nära med handen så åker ryggen eller huvudet upp. Dessutom sussade han på rygg i mitt knä… :D
Puttar mer för Motors insamling.
Vad är blinkhinna, när kommer den fram och hur ser jag den?
Det är det sk tredje ögonlocket, som kommer fram lodrätt i inre ögonvrån. På en kisse, som är dålig, eller har mask, så brukar nästan halva ögat vara täckt. MEn förvilla dig inte på det, ibland, så kan den hinnan vara framme .
* Hur vet jag om katten har feber?
KAttens normaltemp är mellan 38 och 39 grader. Alltså 38,5 är ideal(står på sidan 6 i Hälsoråden
* Hur ska tandköttet se ut?
Ljusrosa.
Förresten, puttar upp deta igen! Så vi kan hjälpa denna goa tjej med en liten slant! Dakrish, du får köra på med majsvälling och kokt fisk. När var det lille vännen skulle kastreras?
Tack Gunilla! Blinkhinnan, då var det den jag trodde, ser den när han blinkar. :)
Finns det något annat tecken som jag borde ha koll på?
Nu är han lös i magen ungefär varannan gång, stackaren. :( Och dessutom KAN han ha ätit en bit plast idag (från falukorven), fick fatt innan han tuggade i sig den stoora biten, men vet inte om han hann svälja något alls…
*suck* Jag har rejält ont i magen över vår ekonomi nu. Det ser ut som att de enda pengar jag har till kastreringen är sparkonto som var till för när jag blir utan inkomst i sommar… Bara maler i mig hela tiden.
Vill inte vänta med vaccinationen, han har ju fått första sprutan redan. Men kanske måste vänta med resten. :( Ska ringa runt som en idiot till alla veterinärer i området och hitta en som är billigare.
För först och främst så måste vi ju ha mat (både vi och Motor) och betala hyra och el. Annars funkar ju ingenting alls.
Då får vi hoppas, att du kan få hjälpa av Billyfonden, om det går. För kastrering ser jag nog som det allra viktigaste. oc h en sak, är han knasig i magen, så växla inte mat mMår han bra i magen av En sorts mat, så håll dig till den.. Ta du och svält honom i minst 12 timmar nu, under tiden, så ger du honom llite te, gärna med lite socker i . Förhärda ditt hjärta. Tänk på, att hans små tarmar ska få en chans att vila, vilket de inte får om han får mat. Att kolla viken vet som är billigast, är inte dumt. MEn jag tycker nog, att det är överkurs med både chip och tattis. Där sparar du in vaccineringen om du bara väljer en. Kissen sak ju vara innekatt.
Ja, jag får svälta honom igen.. :( Pollock och morot sket han ju ut som sprutlack.
Försöker hålla honom på en slags mat. Även med Mjau Kyckling så blev han ju lös i magen ibland. Oooh, jag vet inte alls vilket foder jag ska ge!
Ska jag gå över till Pro Något torrfoder för kattungar, eller ska jag fortsätta med Mjau Kyckling? Pro Något är ju det han fått prova nu, som verkar funka rätt bra. Mjau kyckling ska ju tydligen ha bättre näringsvärden än torrfoder… Kanske borde fortsätta på det tills han är bra i magen i över en månad i sträck?
Jag blir så förvirrad över vad en katt behöver näringsmässigt och vilket foder som är bra och vilket som inte är det. Mjau blötfoder vet jag ju är bra och billigt, torrfoder är bara lättare att låta stå framme. Jag är förvirrad. :(
Ja, det blir nog bara tattis. Då blir kostnaden dryga 1000kr sammanlagt (har jag för mig? Äh, minns inte) och det är ju bättre.
Ja, gör så att du håller dig till En sorts mat och då i såna fall Mjau kyckling, vilket han verkar tåla bäst. Ingen fara att det står framme några timmar, i alalfall inte än så länge. Gumman, jag tror, att du är alldeles för ambitiös. Han grejar sig! Men gör så, att nu svälter du honom i minst 12 timmar. (skämt åsido, det blir ju lite billigt dessutom
) Ha en kopp vanligt te med lite, lite socker i stående i kylskåpet och ge honom. Tänk själv, det är ju vad Vi dricker, när vi har rallybajs! Börja sedan med att ge honom enbaet morotspure i små mängder. Vill han inte ha, så får han väl låta bli. Han äter. Sen blanda försiktigt upp moroten med kokt fisk lite i taget, men låt det gå sakta. Men blanda inte och testa en massa olika, då blir det jobbigt för lilla maggen. Sen kan du nog vid kastreringen, få recept på medel, som hjälper på studs, och kanske även en antibiotikaspruta. Nu kanske du fått kontakt med en vet som itne är så dyr genom Encyclion. En transportväska av något slag, kan du säkert få fram på något sätt, kanske någon här kan låna ut en till dig, som bor i närheten? Ta tre djupa andetag och pusta ut! det löser sig!
Jag blir bara så orolig för honom när magen inte funkar. :/ Känner att jag kan verkligen nada om katter, det är därför jag blir nojig.
Nåja, då ska jag köpa hem en kartong Mjau-burkar (så vet jag att han har mat denna månaden och att det inte tar slut mitt i för att pengarna är slut), morotspuré och mer pollock. Ska jag fortsätta ge pollock tills han är bra i magen och sedan gå över till Mjau? Imorgon ska jag till stan, så då blir det bra att handla. Ska köpa det där batteriet, så jag kan väga missen.
Kom ju på att om jag väger mig själv först, och sedan väger mig OCH katten, så borde jag ju kunna se hans vikt. :D Det är nog lättare än att få upp honom ensam på vågen.
En transportväska hade jag funderat på. Finns det någon som har en att låna?
Ska ringa den vetten på måndag för dit verkar det inte alls krångligt att ta sig. Det blir en timme buss dit och en timme hem, men det är stadig buss så det ska nog gå bra.
Ska fråga vid kastreringen efter sånt medel, ifall det inte löst sig ordentligt tills dess.
HAr du en sån där stavmixer eller matberedare? då kan du köpa vanliga morötter och göra egen pure. Blir mycket billigare. Frys in i tunna plattor i frysfacket. Men gör nu så, att du stålsätter dig och kokar en kopp te åt terroristen och vägrar honom någon mat till i morgon vid den här tiden. Han kan få te ur en tesked. Sen börjar du i morgon eftermiddag och ger honom morotspure. Låt det vara så i allafall i 12 timmar,sen kan du blanda lite lite fisk och mycket morotspure. Sen minskar du på morotspuren och ökar fisken.
Din tanke med vågen är korrekt. Bara väga först med katt, sedan utan katt och subtrahera.
Dakrissh, jag startar en liten tiggattransportburtråd här. KAnske nån ha nån liggandes, att låna ut eller ge bort. HAde inte jag gett bort min extrabur till Jenya, hade du gladeligen fått den.
Okej, har jag förstått dig rätt nu:
Plocka bort maten till imorgon eftermiddag.
Ge honom te inatt.
Ge honom morotspure först i 12 timmar.
Sedan börja ge små mängder fisk, och minska purén.
Ge fisk - hur länge?
Oh tack. Gärna en att låna. :)
Ja du fattade rätt. Te kan du ge honom hela dagen i morgon med och även när du börjar med moroten. Ge du fisk i alla fall i en vecka enligt Hälsoråd. Men du kan nog blanda fisken med Mjau kattmat efter tre fyra dagar om magen är fin.Du kan även ge honom koltabletter.3-4 tabletter. Men spring inte och köp om du inte behöver! i Hälsoråd ges tom rådet att svälta upp till 3 DYGN!
Du kan även blanda ihop följande och ge honom under svälten
koka ihop 1 liter vatten med nedanstående grejer
2 msk druvsocker eller honung(vanligt socker går bra det med)
1 struken tesked bordssalt
1/2 tsk bikarbonat.
Ställ att svalna. Ge i omgångar, så får han i sig både vätsdka och lite näring.
Jag har Semper Vätskeersättning hemma, så det ska jag blanda ihop och sätta i hans vattenflaska. Står ju att den är okej också. :)
Fisk en vecka blir det. Tur att jag bor nära Netto, där pollock är billigt. Köper nog morotspuré på burk, så kan jag stänga om den när han fått sitt. Hur mycket puré tycker du jag ska ge?
En två teksedar per tillfälle. Se till att ha får i sig en halv burk/dag i allafall. Han är inte påverkad för övrigt, alltså? pigg och glad och äter i allafall?
Ok, puttar upp! Nånon liten slant till Dakrish?
Glad och kelen, tycker jag. Han hade en dag när jag blev orolig, för han sov nästan hela dagen. Idag och igår har vi busat runt lite, men det kommer i små fnattryck då och då. Nu är han mest tyst, ligger stilla, kommer och gosar.
Äter och dricker gör han. Han är redan hungrig, räcker jag går ut i köket (som han varit bannad från idag, efter att jag hittade honom tuggandes på ett falukorvsomslag - vet inte om han svalt något, jag måste sanera där inne imorgon innan han får tillgång igen… dessutom har han ätit pizzakanter som legat framme efter igår) så dröjer det inte många minuter förrän han kommer in och tittar på mig. Jamar lite, men skriker inte efter mat som han brukade (tror det hänger ihop med att han ätit lite torrfoder idag och igår - ungefär 50g/dagen).
En halv burk låter bra. :)
Ha, inte underligt att han blir småknasig i magen, Pizzakanter kan få knas på vilken mage som helst.
Men allvarligt, nu puttar jag upp, så Dakrish kan få lite mer slantar. Hon behöver det så väl till kastreingen!
Puttar jag också. :)
puttar upp för lille Motor!
Du är så underbar Gunilla. :-D
Åh, sån söt bild! Men putt för Dakrish och Motor nu! leten liten slant, snälla!
Har lärt mej att inte lämna ett enda dugg framme på bord eller bänkardå mina lymlar käkar allt. Med inte så bra magar sedan.
Jenna
Jepps, vanligtvis diskas allt undan på en gång, men nu har det hunnit bli totalkaos i köket… Det är jag som sköter hushållet och jag har haft fullt upp med skolan.. :(
Men det ska inte få hända igen. :) Nu har jag haft gosplutt med mig i soffan inatt, eftersom han raketbajsade igår kväll och jag fångade honom i sovrummet med bajs på bakbenet. Usch.
Nu har jag hittat en veterinär som tar 600-650kr för vaccinering nr 2, kastrering samt chipmärkning. Titta, halva priset föll bort! :-D Han gör dock inte ID-tatueringar.
Tyvärr är han riktigt svår att ta sig till utan bil, men det finns en vet jag pratade med som tar 1070kr för allting (t.o.m tat+chip som sambon envisas med). Han sa att han sederar och lokalbedövar under kastrering av hankatt, men måste söva för tatueringen. Han är mycket, mycket lättare att ta sig till och lät riktigt trevlig, så jag tror det blir honom.
Vetten som jag blev tipsad om har stängt till 13de Maj, tyvärr. :( Så nu ska jag ringa och boka tid hos Per och avboka tiden hos den dyra vetten. :)
Och ÅsaF skänker mig pengar till en transportbur! Oj, vad härligt! Nu ser livet genast mycket bättre ut.
Tack snälla ni!
Knuff! :)
Oj, vilken fin vändning! Synd bara, att du har så svårt att ta dig till den veten, som var så billig. Det var ju ett kanonpris! Gulliga Åsa, hon är toppen! Så nu skramlar vi vidare, så det funkar bra!!
Ja, Håkanköp ligger verkligen mitt ute i ingenstans. Kunde ta bussen till "Flätthult" (ngt liknande), men det var så litet att det inte ens fanns på karta.. :-/
Hur går det med din arma svältande katt?
Han är väl störtförb***d på dig?
Äh, sambon tycker vi ska köra på ett foder i två veckor till först så som vi bestämde första gången han fick fisk, för att se om det blir bättre av regelbunden mat med bara ett foder. Han anser att Motor fortfarande kastar sig över maten och blir dålig i magen för att han äter för fort. Jag är håller faktiskt med, så det blir Mjau Kyckling ett tag nu.
Är där ingen förändring alls, så svälter vi honom sedan. Sambon vill inte joxa för mycket med Motors mat och tillgång till mat, utan anser att det är bättre att göda upp honom ordentligt först och få honom att fatta att där finns och kommer att finnas mat.
Sedan har jag hittat bitar av mask i avföringen, så jag tror det är de som kommer ut. Ser ut som små riskorn. Han är ju inte längre hård och svullen runt magen, så han är bättre. Igår kväll la han av en raketbajs igen och jag lyckades precis fånga in honom innan han med bajs på bakbenet skulle hoppa upp i vår säng. Så jag och katten nannade på soffan. :)
Hull på revbenen har han också fått och han är tyngre, så jag tror han redan gått upp dryga kilot.
Ok, då är det ingen fara på taket. Har nog benägenhet att hålla med sambon. Aha, små äckliga riskorn? Alltså bandmask. HAde du maskmedel hemma? Drontal eller Axilur? Om du vill, så har jag en tablett Drontal här. Den räcker till 4 kg katt. Bekvämt bara en dos. Så vad väger han? väger han 2, så har du i så fall till en omgång till. Väger han 3, så får du en 1/4 tablett över.
PM:a mig, så jag kan få din adress, så skickar jag tsbleten åt dig i morgon.
Det är några små riskornsliknande saker jag sett när bajset fallit sönder innan jag hann med det från lådan till toastolen (och det är typ 50cm). Bandmask tror jag definitivt det är.
Han är avmaskad med Axilur, han fick sista tabletten för … 9 dagar sedan. Fick en halv tablett tre dagar i rad, eftersom kvinnan på apoteket sa att det var bättre han fick lite lite för mycket än för lite och masken blev kvar. Han hade gått upp en del i vikt redan då, så jag tyckte inte heller det var någon fara med ½ tablett.
Jag tror han väger minst 2.5 nu, måste få tag det där förbaskade batteriet till vågen. Ett batteri håller bara till ca en månad, då vi väger oss kanske 10ggr… dumma ÖB-våg.
Ja, men om du behöver, så hör av dig. För det är typiskt bandmask. Men kanske ingen ide, att maska av, då han har lös mage.
Hittade en grej till här:
Pött!
Nu äger vi TRE kattsandspadar! En sådan där som ALL sand går igenom, en som är tillför någon sand som är finare än Pussi Kompakt (den har fruktansvärt små springor, men Pussi går igenom om man knackar på den) och en mitt-emellan. :D Så jag har rensat lådan från alla småååå klumpar bajs och kiss som blivit kvar efter den stora spaden.
Var till On Off och Rusta idag, och upptäckte att hallå! Där är en ny husdjursbutik! Kanske de har en bra spade? Så glad i hågen traskade jag dit efter att ha köpt stans näst sista kopia av GTA IV för Xbox 360. Jag köper en kattsandspade och får 6kg Everclean gratis! WOW! :D
Jag var riktigt glad (tills jag insåg att jag hade fyra ärenden kvar att gå - på andra sidan stan) för då behöver jag inte köpa kattsand när Pussi tar slut. Dessutom fick jag ett rabattkort på 50kr på nästa Everclean paket och ett rabattkort som gör att jag får min 11te Everclean gratis. Idag är det kul att vara jag!
Idag har Motor svultit, när kattmaten tog slut igår. Han fick pyyyyttelite skinka imorse, eftersom han vägrade låta mig äta frukost innan han fick något - förbaskade katt! Vassa klor! Egentligen borde jag nog spärrat in honom på toa, men så långt tänker inte jag kl 06.50… Men minst 10 timmar i natt och 11 timmar idag har han fått låta magen vila.
Nu får han bara Mjau Kyckling tills vidare, har släpat hem en massa burkar så nu kommer det inte ta slut!

#151, Visst är det bra med en spade som tar småklumpar även om den är jobbig att göra vanlig rensning med ;) Jag har två, en sådan och en med lite större springor, den förstnämnda används väl en gång i veckan när jag även torkar ur lådorna medan den andra används de andra gångerna.
Och Everclean har jag nyss bytt till också, visserligen är det dubbelt så dyrt som Pussi men har man fyra katter (ja 5 nu) fungerar det inte med en sand som tar åt sig lukt på det sättet Pussi gör. Så det blir nog inte så mycket dyrare i längden eftersom jag slipper byta precis all sand i lådorna lika ofta :)
Ja, det är helt underbart. Nu har jag en som jag kan ta bort de stora bajsklumparna med, en som jag kan ta bort kisset med och en som jag kan finkamma sanden med emellanåt.
Sanden byter vi inte så ofta… jag ska ta ur den ur lådan och tvätta rent den. Han har fått bajs på kanterna… Eftersom jag just finkammat sanden, så tror jag att jag kan sätta tillbaka den sen - den funkar tills det blir för lite i lådan. Sen provar jag Everclean.
Jag hoppas på att Everclean ska vara bättre på det där med doft. Motor måste ha gått och blivit könsmogen nu, för NU stinker pisset som satan. Har tidigare slängt det i soppåsen i toaletten, men det har blivit ohållbart nu, så jag fick köpa billiga hundbajspåsar att lägga det i.
Ska förresten köpa en sådandär billig dörrmatta (sådan med mjuka plastpiggar), klippa till och sätta framför lådan, så kanske jag slipper borsta sand i hela lägenheten (inkluderat I sängen) varje dag. Nu har jag handdukar där, och det funkar bättre än ingenting alls. Har sattit handdukar hela vägen från dörren och till lådan på den gång han vanligtvis tar! (Iofs bara två ihopvikta hand-handdukar, men ändå). Den närmast dörren går han in och sover på ibland, knaskissen.
Här ska ju grävas till Kina varje gång man bajsar! Oj, vad det grävs och sprätts, det är så att det väcker mig ibland på kvällarna. Ett höööögt torn ska det bajsas på och sedan ska man använda den obefintliga sanden som är kvar till att täcka bajset med. Vi hällde upp ordentligt med Pussi i den nya lådan med lock och DET var populärt. 
Men… Vad hände med lilla under 2kg plutten vi tog in?
Jag var tvungen att väga oss två gånger. Jodå. Jag väger 69.4kg… med katt i famnen väger jag 72.6kg. T.o.m. vägde honom en gång ensam!
Motor väger alltså 3.0-3.2kg!
Huh? 

#153, lika bra att byta all sand efter kastreringen då, det luktar även om man inte tror det, jag och sambon kände inget själva med Pussi men folk som kom hit gjorde det och det blev en viss skillnad på "tungheten" i luften efteråt. Men som sagt, innan kastreringen är bara onödigt för då får du antagligen byta allt igen sen, och det är ju onödigt att slösa på den dyra sanden ;)
Everclean klarade inte riktigt av att hålla lukten från senaste tilskottet Tarzan i skack, men jag hade itne ens velat veta hur det hade varit med Pussi… tur att han bara var fertil i ett havt dygn efter han kom hit säger jag bara.
Däremot fungerade Pussi helt ok när det bara bodde två katter här, fast jag lär hålla mig till Everclean - eller möjligtvis någon annan sådan bättre sand - även efter de tre stödkatterna har flyttat.
#155 Jo, jag har märkt efter att jag varit ute att det luktar lite skumt i toaletten. Märker även att det luktar katt i lägenheten, sådär som Motor luktar när man kommer nära. Men fasen, det hör till. Nu luktar han katt och inte rök längre, i alla fall!
Jag känner lukten när jag rotar runt i lådan, men nu blev det genast bättre där inne efter att jag finkammat sanden efter små kiss- och bajsklumpar.
Jag tror faktiskt att vi kör på Pussi till kastreringen runt den 20de, och sedan häller vi i det Everclear jag nu fick. Vi har aldrig gäster, min sambo går otroligt sällan hemifrån och vi besväras ju inte av lukten.
Dessutom visade sig mina hundbajspåsar vara parfymerade! De luktar sån där dagboks-parfym…
Hur mycket kissar en katt som bara äter blötfoder förresten? På ett ungefär? Nu när hans mage strulat så har han inte kissat mycket alls (säg… knappa 4-5ggr/dag), men innan dess så kissades det rätt ofta och mycket.
Oj, så mycket läsning om lille Motor. Haha, parfymerad hundbajspåser…. Jisses…. JAg brukar bara ta tidningspapper och linda in kissklumparna i eller vilka tomma plastpåsar som helst. Tänk på, hur mycket påsar du egentligen slänger av allting, spara dem i stället och använd. Många bäckar små……
HAn har blivit riktigt stor och fin! Ja okastrerad katts kiss luktar pyton. När skulle du in?
Vill tillägga, att Arne bara kissar tre ggr/dag, men en rejäl omgång då. Flickorna springer lite oftare, men med mindre.
AJAJA, ingen mera skinka! Människopålägg är ju gott, men just för honom, så skall du nog passa dig, för skinka innehåller ju nitrit. När han har blivit Ok i magen, då kan han ju få en liten snutt!
Hundbajspåsarna var billiga, 20kr för 100st. Vi människor gillar doften. ;) Slog mig inte att de var parfymerade innan jag kom hem, men sambon som för… andra gången, rensade kattsanden innan han kom och la sig, gillade det. Jag också. :)
Vi slänger väldigt lite påsar/plastförpackningar/liknande. Beror på våra matvanor, som är lite egna…
Fast sambon tycker det är svårt att få torkat Motor i rumpan (det gör vi för att kolla om han har bajsrester som kan hamna på våra möbler, när hans mage blir ok sen så kommer jag sluta), han vill ju inte. Jag har utvecklat metoden "få över Motor på rygg", för då ligger han snällt tills jag är klar…. och tuggar på mitt hår. Han brukar försöka tvätta mitt hår och sambons fötter…
Idag bytte jag ut Pussi mot Everclean, trots att jag tänkt ha kvar Pussi lite längre. Själva sanden stank ju, oavsett om där vark kiss/bajs i den eller inte! Urk. Så jag rengjorde och hällde i ny sand… Everclean dammar mycket mer än Pussi när jag häller upp den. Lite märklig sand, men okej. Vi provar. Det är ju gratis, så… ;)
Nej, ingen mera skinka för honom! Det blev bara någon nypa, men dålig i magen efter det har han inte varit. Fiiint i lådan idag! :D Jag är glad.
Vi ska in och kastrera runt… den 22-25te. Jag måste boka tid hos den billigare vetten i Degeberga. Med bussbiljett dit och tillbaka så blir det 1150kr. Fortfarande en besparing på 210kr. :)
Dagarna innan så ska jag åka till Torsås för att tenta ESV Musik, så jag måste ha pengar till det också. De 210kr gör att jag kan åka kvällen innan och övernatta på vandrarhemmet, istället för att åka kl 05.00 på morgonen för att hinna till tentan som börjar 9… Jag kanske, t.o.m., kan äta något där borta! :D
Åh, stackars dig, som får vänta så länge! Kan vi inte putta upp, så Dakrish kan få det gjort snabbare!
Ja, om jag får in mer pengar så kommer det gå snabbare. Jag får alltid min barnpension den 18:de, så det är därför det ligger där i kring.
Om jag kunde få det gjort mellan den 12te och 18de så hade det varit bättre, både för min egen stressnivå och för Motor eftersom då är det exakt 4 veckor efter 1sta vaccinationen.
Dessutom är jag orolig för att det ligger en elak elräkning och väntar på mig nästa månad, för då måste han vänta på kastrering till missommar när skatten kommer tillbaka… :(
Inte så farligt med det där exakta datumet. Men att vänta med kastrering så länge är inte att rekommendera. 350 har du fått ihop än så länge.Skulle tro, att du kanske får lite till, när du väl har gjort kastreingen och visat upp kvittot här inne. Sen har du ansökt om pengar fårn Billys fond också?
Ja, det kan ju hända. Ni är så goa här inne! Jag ska ta och boka tiden imorgon. Försöker få den … 22ra, för då har jag hunnit vila lite och gosa sönder sambon efter att ha sovit borta en natt (vi har sovit isär hela 2 nätter under de 3 år vi bott ihop - när jag låg inne för blindtarmen). :)
Billyfonden har jag sökt hos, men det har blivit något strul där, som Sofia jobbar på. Hon skulle PMa mig.
Nu har jag läst på om BARF (här och här), och nästa gång Motor blir dålig i magen så är det lammfärs och morotspure som gäller.
Han ska få kycklingvingar om någon vecka, när magen är okej. Jag tror jag lär bli kattnäringsexpert snart. Det blir så när jag hittar något intressant och gräver ner mig i det…
JA, jag säger så här, i och med, att kissen är inne, så kan ALLT vänta utom kastrering. Visseligen kanske du mister pengarna för den första vaccinationen, men det får väl gå, ibland så är det knöligt. Är det kärvt, så be att få uppskov med en bit av den dyra elräkningen, sånt brukar funka. Dra till med tandläkarräkning eller nåt. För i och med att hans kiss börjat lukta, så kan han snart börja ställa sig och kissa och då är det inget kul. Men som sagt, när det gäller maten, så mår han bra av MJau med kyckling, så behöver du inte byta. Barf är bra, men det kan ju bli lite dyrbart då det har sämre hållbarhet.
Förresten, lite nyheter om de andra missarna på gården jag matar så ofta jag kan:
Svartis stoltserar fortfarande med sina enorma pungkulor, men låter mig inte komma nära. Bakom ytterdörren vill han att jag håller mig, annars springer han bort.
Svartis Kattfröken har dykt upp med halsband och såg ut att må bra! Henne har jag bara sett en gång tidigare, och då var hon skygg och sprang ifrån mig.
Papa Mau Mau (gigantisk långhårig rödsvart kisse) dök upp häromdagen med knipsade kulor och ett halsband! Woho!
Blågrå Moya har inte synts till sedan fabruari. Jag undrar var tösen är.. :(
Nu har det blivit sämre med matandet efter att vi tog in Motor… jag hinner inte lika ofta, för jag får gå ner på natten och sedan sitta och vakta skålarna… Katterna dyker aldrig upp i grupp heller, utan på skilda nätter. Men jag är glad att två av dem har halsband nu! :)
#163 BARF blir det inte förrän lååångt fram, men ibland har jag tänkt servera kycklingvingar eller hjärtan eller lever (det kan jag ha i frysen och tina när jag vill ha). Han mår bra på Mjau Kyckling, så jag har inget brottom alls. Stabilisera magen först, innan något barfande!
Då tror jag jag bokar vaccination 2 och kastrering, så väntar vi med resten. Han tog bara 125kr för vac 2, så det går bra ändå.
Jag tror inte elräkningen blir jättedyr, men det känns alltid som att kasta tärning…
Jag är jätteduktig på att äta upp de där småresterna i frysen! :-D
Nu är Motor helt fnattig över röklukten utifrån. Dumma majbrasor!
klokt beslut, Dakrish. KRam på dig. Lever ska du nog även längre fram, vara liiiiite försiktig med. det finns kissar som inte tål det alls utan sprutlackerar badrumsväggen i brunt av minsta lilla. Pyssa var sån. Hon tålde allt annat, men mat med lever, nix pix.
OCh så puttar jag upp, så En liten slant till kan komma!
Lever som är sååå gott… *mums* Nej, men det vet jag att inte alla katter tål lever. Så det ska vi vara försiktiga med. :)
Inga lackerade väggar här inte - vi har lock! 
Och tack för putten.
Ja ungnötslever och kycklinglever är mums. Tyvärr är jag ensam om att tycka det.
Inte alls ensam! Leverbiffar och leversås tillhör de enda mål mor faktiskt kan laga ordentligt. Och mormors fläsksås ska vi inte ens tala om… *dreggel*
Jo, här i huset. Tyvärr och jag vill helst ha kalvlever Anglais, alltså lättstekt med bacon och kapris.
Nä, nu puttar jg igen! Skrammel skrammel för en liten peng till Motor!
Ytterligare en slant påväg in. När den kommit in gör jag en redovisning för de pengar jag fått!
Putt. :)
Vi har fått en gospropp här hemma nu. En söt en. Han ska prompt upp i alla knän och där rullas det, trampas runt tills gos-positionen är antagen. Efter det gäller det att smeka och klappa pälsen tills han somnar - annars byter han knä. Ibland vet han inte vem han vill ligga hos och springer mellan oss.
Vaddå gå ensam på toaletten? Oh, nej, inte här inte. Dit ska han in så han får ligga vid ens fötter eller hoppa upp i knät på en.
Gosplutten Motor - låter som en Mercedes Benz!
Vilken slogan, va?
Åh, så kul! Roligt att det kommer in lite slantar mer till dig!

Vi har idag satt in lite pengar till drivmedel till Motor…även via Puma77's omsorg…
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
Tack! Ska gå och räkna ihop allting och redovisa.
Förresten ni som har katter som pissar i duschen, ni använder inte Naturelle Honung shampo/balsam? Så fort jag har det i håret så pissar Motor där inne…
Ja det var simson som valde vart pengarna skulle gå så det är hennes förtjänst:)
Själv så har jag ingen som pinkar i duschen så jag kan inte svara på det. Kanske är det ngt han ragerar på i schampot.
//Pia
Ja, balsamet luktar liiiite som kattpiss… Jag har slutat med shampo, så jag har bara balsamet. Men nu är det slut… :D
Tack så hemskt mycket båda två. När pengarna kommit in imorgon/efter midnatt, så lägger jag upp en liten kalkyl över vem som gett vad - det är väl bra/okej?
Det kan kanske vara det som triggar honom. hade ett balsam en gång som var kanon för mitt hår men ibland så tyckte man det kunde lukta lite som det så jag kunde inte ha det. Då hade jag tack o lov ingen katt;)
//Pia
Puttar lite för Motor
Nu har jag fått in 500kr sammanlagt från Gunilla, Jenna, Elza, Puma och Simson. :) ÅsaF skulle tydligen även hjälpa mig med bur.
Tack så hemskt mycket!
och en knuff här när jag kommer ihåg.
putt putt
På fredag tar jag och stänger insamlingen, så jag kan göra en ny ansökan från Billyhittekattsfonden. Redovisar gör jag givetvis i denna tråden när han är kastrerad.
Imorgon ska jag avboka hos den dyra vetten och boka hos den billigare. Det blir kastrering+vac 2.
Gosproppen har planterat potatis med mig idag, hoppat i och ur mitt knä och väckte mig med att hoppa upp i sängen för en gosstund. Nu ska vi läsa lite Harry Potter tillsammans, för jag har min första lediga dag på tre veckor idag. Yippieee!
Åh, så bra då hr du fått in lite! Har du fått hem låneburen än? Vad kommer det då att gå på, hos den andra veten?
Idag är jag stolt matte. :-D Motor har bara ätit fyra gånger idag, och två av gångerna har det varit mat kvar. Yieppie! Det betyder, för mig, att han vågar lämna mat. Han har fått stoora mål idag, så betyder också att han känner när han är mätt.
Vi kallar honom för "Bowlingbollen" och "Mr Poopypants" nu, för han vaggar fram med stoor mage efter att ha ätit. ;)
I helg blir det avmaskning, igen. :)
Den 21sta har jag nu tid för kastrering + vacination 2, summan för det kommer gå på 725kr och med de 500 ni har skänkt så går det hur bra som helst. Jag kan inte tacka er nog!
Toppen! Hur är det med konsistensen numera? Bättre? Du har mail…..
Tack för pengarna, Gunilla.
Då ligger det 600kr på mitt sparkonto och går till Motors kastrering. :-D
Jodå, det är lite bättre med magen. Kommer och går. Oftast så är där i alla fall korvar, men konsistensen på dem förändras.
Fast idag lämnar han nästan all mat och jag får visa matskålen när han skriker efter mer… Kanske är mätt från igår? Han är inte lika rund heller, men det är ju för att han skiter utav bara den, ett par gånger om dagen. ;)
Så sitter han, efter att ha ätit, och slickar sig om munnen i flera minuter och gör en halv-gäspning som ser ut som en liten kväljning. Har han gjort i några dagar, men inget jag reagerat på förrän igår…
Annars är han pigg och frisk och vill bara gosa och leka hela tiden. Vi har börjat få en liten rutin när jag vaknar till i soffan vid 10 tiden - då vaknar han också, var än han nu sovit, och kommer upp för en stunds kel på min bröstkort.
Sen går han över till att mörda punkbollar eller sin nya (limegröna) bläckfisk-leksak han fick igår. Jag borde visa er en bild på den punkbollen jag hittade igår. *s* Jag lovar, den är död. Riktigt död.
Det bästa som finns, enligt Motor, är att bära sina offer till toaletten och mörda dem lite till på mattan där inne.

Men 600 spänn borde ju kunna sträckas till en kastrering och en märkning, eller? Eller har du redan sagt i tråden hur mycket du behöver? (Den har blivit så himla lång nu!)
Det räcker till kastrering och vaccination nummer två, nästan…. Så Idmärkningen får vänta lite, eller hur?
Kul att han blir bättre och bättre i magen.Du ska se, att när han blir avmaskad igen, så blir det nog ordning på det också.
ID-märkningen får jag vänta med, avmaskning nr 2 är igång körd idag.
Och nu sitter jag och gråter här vid datorn igen. Det är nu beslutat att Motor officiellt letar efter ett nytt hem. Jag vill inte, men jag inser att saker jag aldrig tänkt på inte fungerar. Mitt förhållande spricker i kanterna och knakar, för vi kan aldrig ha en lugn diskussion. Min sambo kan inte sova på nätterna, för Motor går omkring på oss. Jag får inte sova om inte jag sover på soffan efter kl 6, för då ska han ha mat och sedan fnattas det runt i lägenheten… det, och en massa andra saker jag inte kan gå in på på ett öppet forum.
Jag vill inte, jag är så fäst vid Motor, men vid något tillfälle så måste jag inse att detta inte funkar med det liv vi lever. Jag vill inte skylla på vår Asperger, för allt jag skriver här låter som en hemskt dålig ursäkt, men att inte få ha våra saker där de ska vara, inte kunna leva i våra rutiner… det stör oss till den grad att här snart vankas sammanbrott.
Jag trodde jag kunde få allt att fungera, men nu har han varit hos oss i ungefär en månad och det tär på mig att hinna med allt. Jag vill inte heller skylla på vår ekonomi, men det gnager i mig att jag kanske inte kan betala mat för oss människor om två månader… Tack vare er kan jag nu kastrera och vaccinera honom, det är jag oerhört tacksam för, men de pengar som han "drar" i mat och sand, även fast det inte blir många hundralappar sammanlagt, är för mycket för oss. Jag kan inte erbjuda Motor det hem han behöver.
Han stannar hos oss tills jag hittar ett hem åt honom och tills han är kastrerad. Med honom följer klösmöbel, lådor, leksaker, matskålar, mat och sand.
Finns det någon som vill ha en otroligt snäll, gullig, gosig katt på ungefär 6 månader, som älskar att ha tillgång till nätad balkong eller rastgård? Han är för mesig för att gå ute, tycker jag, för inte en enda gång har han fräst till mot oss eller varit arg på oss eller hävdat sig mot oss. Han älskar blötmat och kycklinghjärta, verkar inte fatta vad torrfoder är för någonting.
Ni har ingen aning om hur svårt det här är… Jag känner mig som en så hemsk människa nu…
Nej vännen du är ingen dålig människa. Du vill ge allt som lilla Motor är värd men kan inte. Ni har verkligen försökt.
Jag vet hur det är att ha ett yrväder som håller en vaken. Jag bor i en etta sútan sovalkov så mitt sovrum är ju praktiskt taget deras lekrum vilket hörs. Jag är dock inte i behov av rutiner på det sättet och kan lägga upp allt som det faller mig in. Men visst har jg de nätter som jag bara vill slänga ut kräket och sova efter att ha skällt ett tag. Urtrött som man varit och ska sen upp tidigt och jobba. Men med tiden nu har jag lärt mig och de har lugnat ner sig (tack o lov) men visst har de sina perioder.
Jag bor ju också ensam så mina katter är de jag anpassar mig efter och behöver bara tänka på mig själv där. Jag lider verkligen med dig då du tycker så mycket om Motor.
//Pia
Det är en hel del saker som är lika mellan att ha katt(unge) och ha barn, och det är alla saker som gjort att jag inte vill ha barn… Jag tror jag skulle, tillslut, kunna anpassa mig om jag bodde ensam. Men det gör jag inte, jag har sambo och han har ett större behov av lugn och ro än jag har.
Det är så svårt att titta på Motor där han sover i soffan nu. Vill gå över och gosa in näsan i hans päls och bara försöka övertyga honom om att jag tycker om honom, att det ska räcka, att jag ska kunna få detta att funka… men det är väl bara att göra detta svårare för mig själv.
Nej du är absolut ingen hemsk människa och du öppnade ditt hem för Motor när han som bäst behövde det. Det är mycket bra gjort av dig att kunna se till kattens bästa och inse att ni inte kan ge katten det den behöver under lång tid. Ha katt innebär också att båda i förhållandet är överens annars är det inte bra.
Att ta sig an en katt är ingen lätt sak för visst påverkar den livet i allra högsta grad. Katter är också väldigt olika så man vet inte riktigt vad man kan vänta sig alla gånger. Vår älskade Trollet t.ex så säger husse minst en gång varje vecka "den katten har vi fått för våra synder". Har aldrig tidigare haft en katt som hittar på så mycket hyss men jag älskar henne i allafall.
Massor av tröstekramar till dig i ett beslut som jag förstår inte är lätt. Det bevisar också att du är en stor djurvän.
Har lagt ut en annons på Naturalcat, (eftersom jag tror Motor skulle älska BARF - rått kött är mums, tycker han) måste författa något att lägga i ett eget inlägg här på forumet också… kanske blocket också…
Fast om jag lägger ut honom på blocket, så är det inte 100kr jag tar för honom.
Han är värd mer än så.
Nu sitter jag och skakar och är glad….
JAG HAR FÅTT JOBB!
För länge sedan så fyllde jag i en ansökan till Tidningsbärarna, för att försöka få ett sommarjobb. Jag fick precis en tid till handledning! Woho! Mitt allra första, riktiga jobb.
Sex morgonar i veckan, från kl 02.30… dryga 5000-5500 sa hon i lön, vilket är dryga 1000kr mer än jag får i månaden nu. Gud vad lättad jag är!
(Detta borde stå med mini-text: Dessutom fick jag ett besked om att utredningen för mitt aktivitetsstöd kommer ta fyra till sex månader. Grattis FK! Om fyra månader så är det september. Måste jag vänta tills ni är klara innan jag fortsätter plugga?)

Grattis till jobbet! Det låter ju fantastiskt schysst! Man kommer ur sängen på morgonen och så… =) Vad roligt, då kanske ni har råd med en liten Molly vad det lider!
Jag tror inte det blir husdjur alls, nu när Motor ska flytta… Snyft.
Men kanske, kanske, kanske en dag när vi inte bor på fjärde våningen.
Du är inte alls hemsk. Du förstår konsekvenserna och vill hans bästa. HAr du funderat på, att låta honom bli KKSkatt, så kan han vara kvar hos er som stödhem tills ett bra permanent hem hittas?
Och du överger honom ju inte eller kastar ut honom. Så då får vi försöka hjälpas åt alla här inne och se om det finns något fint hem åt den lille.
Att du inte vill annonsera på blocket det förstår jag.
Så gör du en egen tråd om lille Motor här, han har ju berört så många av oss!
Åh, ni är alla så gulliga.
Ska göra en egen tråd för honom och ta kontakt med KKS så fort jag orkar. Ett litet steg i taget. Det gör så hemskt ont att skriva det, så jag kan inte just nu. Ska försöka imorgon…
Önskar att jag ska få en lugnare katt med mig hem från kastreringen och att det ska funka då, men jag vet inte… När jag jobbar så måste jag ju lita på att han är tyst och inte skriker öronen av min sambo (som givetvis oftast sover mellan 2-7 på morgonen).
Han har börjat markera att han absolut inte tycker om när jag torkar honom i rumpan eller tvättar av bajs från tassarna. Blir att han klöser lätt (tycker han) och bara tar min arm mellan tänderna. Min vänsterarm är slaktad, så jag måste köpa något att klippa klorna på honom med imorgon. De är inte så fasligt dyra, ju. :)
Min lilla klosax kostade 39 kr men det finns liknande för en billig pening.
//Pia
Jag ska kika på ÖB, har nog sett dem där.
Tillsvidare får jag komma ihåg att ta på mig tröjan varje gång han bajsar. Gissa vem som är lös i magen igen? 
Ja, nu fick han maskmedel, va?

Du kan klippa klorna med en vanlig nagelklippare (åtminstone är det det jag har gjort med mina katter de senaste tio åren). Se till att du sätter klppartänderna mot de platta delarna av klon, annars kan de lätt skiva sig och - som vanligt - klipp inte i pulpan!
Jepps, nu fick han maskmedel. Jag ger honom lätt tabletterna som godis… rännskita fick han på en gång. Men nu vet jag ju varför.
Nu är han dessutom sur på mig för att jag serverar sådan där dum mat från burkar, istället för rått kött - han är ju katt minsann och katter borde inte äta mat på burk. *skratt* Han har fått lite köttfärs och ett par kycklighjärtan, det är därför. Magen var fiiiin tills han fick avmaskningsmedlet.
Har flyttat hans låda upp på skohyllan i hallen, lagt en bit av gummimatta under och ställt en hög lackad stubbe vi har, så det inte faller ner. Så nu måste han gå ut ur lådan på en matta som öppnar tassarna OCH hoppa ner från skohyllan på en mjuk handduk. Gissa hur lite sand vi plötsligt har i lägenheten?
Finns det någon som talar kattiska och förstår poängen med att fnatta runt och jama i femton minuter innan man går och bajsar? Eller att jama hjärtskärande efter uppmärksamhet, men galopera iväg om någon rör sig? ;)
Ska klippa klorna på honom igen. Det var nagelklippare jag använde sist och några av dem skivade sig lite. Ser ju ut som om han "ömsar" klor… Men hans klor växer verkligen jättesnabbt! Wow!
Ha ha o jag känner igen det där med att fnatta runt innan toabesök. Thindra hade när hon var yngre riktigt tokfnatt. Jag visste med en gång vad som var frågan så jag sa bara men gå o skit med dig o efter en stund hörde jag henne på lådan *fniss*
Lös i magen kan de ju bli med maskmedel.
//Pia
Jag misstänker att han vill att jag ska jaga honom… varför vette fan, men okej. Ska prova följa mina instinkter nästa gång. ;)
Efter att han bajsat så är han ju sååå go igen. Hade honom i famnen nu i morse efteråt, för att torka rumpan på honom lite. Motor bara hänger som en ragdoll på min arm… Min sambo står en bit bort och säger till honom att han inte heller vet vad jag håller på med.
Dessutom pratade vi om kastreringen igår och då får jag världens "Du ska göra VAD?!" blick från Motor som legat och sovit. Gud vad vi skrattade!
Ja kastrera honom så blir han lite lugnare
Kastreringsdatumet är satt till den 21sta, så då blir han av med bollarna…
Tydligen funkar avmaskning som sömnmedel på Motor också. *s* Han är kelgo som attan idag, och ska BARA sussa intill oss.
Som om han visste att han inte ska stanna… :(
Ja, bajsrace har vi här med, Esther kör med eet. De andra går bara i lung och ro till lådan och bajsar, Men Esther springer nästan på väggarna här och hon är 5 år den 26:e!
Synd att du inte kan ha kvar lille Motor…….Han verkar ju älska er så……
Ja, han verkar ju gilla oss… *suck* Det är tungt.
Inte en chans att det kan bli ändrig om han lugnar ner sig? Tänk på att han är i den värsta åldern nu. Puberteten.. Vidrigare finns ju inte,tänk bara på dig själv!
En liten liten chans kanske.
Grejen är att vi älskar blommor, gardiner och antikviteter (stavning?), och har man katt så kan man inte ha dessa framme. Dessutom är tanken att vi ska skaffa mer sådant när ekonomin blir bättre: gamla tavlor, böcker, stayer och vaser.
Det är också otroligt irriterande att vi inte kan sova i fred eller ha ett långt samtal tillsammans utan att behöva avbryta av någon anledning. Jag kan sova mig igenom att Motor knallar runt på mig eller jamar, men min sambo avskyr att bli väckt.
Och så det där som man inte "bör" prata om: sex. Någon som haft sex med katt i rummet - en som sitter och stirrar på er eller ska upp på mage/rygg? Eller sex när katten krafsar på dörren och ylar? Inte en höjdare… speciellt som vårt vardagsrum saknar dörr. "Jo, älskling, ett ögonblick, jag ska bara stänga in katten på dass." Ehum…
Om Motor kunde lära sig att sova om nätterna och inte vakna och skrriiiika efter oss vid 6-tiden, så kanske det vore en annan femma.
Det är väl irritationsmoment som låter knasiga, men de liksom bygger på varandra. Sambon är irriterad för att Motor inte kan få gå ute när han (Motor) vill, han (sambon) tycker inte det är rätt att Motor bara ska vara inne och stör sig ännu mer på att alla utbrott av energi som Motor får när han galoperar fram och tillbaka sker inomhus. Det blir alldeles för mycket flängande för min sambo som tillhör den kategori av människor som helst av allt tillbringar dagen med näsan i en bok i ett tyst, rent och svalt hem.
Vi är nog lite knäppa… känns som om jag sällar mig till de där människorna som bara gör sig av med katter "för att", men det är ju inte så (min åsikt).
Förresten har jag jättebra nyheter om Moya, en av kissarna jag matat med som varit försvunnen sedan Februari.
Hon knallade förbi mig igår, lite liten kanske, men annars fullt frisk och med fiin rosa rosett runt halsen. Hann inte se om hon är kastrerad, men om någon har tagit sig tid till att sätta ett så fint band i en så fin rosett (en sådan där prydlig rosett som är nästintill omöjlig att göra) så tror jag att hon har hittat ett hem.
HAha, ja det där med sex och halvsmå katter, det är ett kapitel för sig. Som du säger, man får stänga in kissen på dass eller nåt…..HAde ni bott annorlunda, så hade det kanske varit enklare att låta kissen gå ut emellanåt. Ni har ingen balkong som ni kan näta in? Fina saker får man sätta häftmassa under i alalfall under en övergångsperiod. Nu var det ju inte du som valde att bli med katt, du förbarmade dig över en liten stackare, som höll på att frysa ihjäl. Så saken kommer i en helt annan dager.
Vi har en inglasadbalkong som Motor går ut på, hans större klösmöbel står där ute nu. Där ute sitter han, på betonggolvet, under en stol och jag undrar vad fasen som är så intressant med att bara ligga ihopkrupen.. *s* Men sen jagar han väl spindlar där ute, och det är jag bara tacksam över.
Vi har upptejpade gardiner där ute. Så ett av fönstren står öppet, det hänger en gardin över och jag har nålat fast gardinen i en gaffatejpbit så den sitter fast över hålet. Dessutom finns det ingenting att hoppa upp på just där, så han skulle behöva hitta ett sätt att hålla undan gardinen medan han hoppar, för att ta sig ut. När vi har A/Cn igång i sovrummet så måste gardinen nålas åt sidan, men då får han inte vara därute. Dörren finns liksom i vardagsrummet och då får jag in all varmluft som A/Cn pumpar ut in i resten av lägenheten, vilket förstör poängen med den.
Den andra klösmöbeln står i ett hörn vid vårt fönster, så där har han en fin trappa upp till fönsterkarmen. Han hade ett helt fönster för sig själv i köket, men när han ratade det för att istället sitta här i vardagsrummet, så satte jag tillbaka blommorna i köket. Med ihopknycklad bruntejp under. ;) Häftmassa ska införskaffas! Dubbelhäftande tejp vågar jag mig inte på, för om det smälter (vår lägenhet blir supervarm om sommaren), så sitter krukorna sedan som berget.
Jag är riktigt glad att han inte klättrar i gardiner, vi har många långa sådana. Men han tycker de passar bättre att gömma sig bakom. :) Ett av hålen in i det lilla huset i den klösmöbel som är vid fönstret, vätter in bakom gardinerna så om han vill kan han smyga sig in dit utan att vi ser honom förrän han är inne i huset. Där inne får han alltid vara i fred.
Har någon ett knep för att ta bort självhäftande plastkrokar på kakel? Föregående hyresgäst har sattit upp sådana i badrummet - de är 70tals orange i ett för övrigt vitt-och ljusblått badrum… De sitter som berget, också. Har försökt bända på dem, men det enda som händer är att jag skadar fingrarna.
Och det där med sex… tja, det kanske löser sig.. han sov sig igenom det igår och bara tittade yrvaket på mig efteråt. "Ni stör! Håll snattran!"
Självhäftande plastkrokar, prova med T-röd eller aceton. Ja, alla vet ju att jag är djurvän, men jag erkänner, att ALLA våra katter har fått öva flygning en gång ut från sovrummet ut till vardagsrummet. Sedan så har vi fått ha våra herdestunder i fred. Detsamma gäller hundar. De åker ut om de är inne. HAr ingen lust att ha åskådare. Häftmassa är jättebra, en sån där förpackning kostar inte mer än ca 20 kr och det kan användas flera gånger.
Ja fins nog mycket kul på balkongen, som du inte ser… Men du, har du möjlighet nu när det är skönt och varmt, säkra balkongen helt på natten, dvs dra för alla rutorna och låt honom sova där.Ett litet varmt och gott krypin sen har ju han görskoj på morognen! Och så får ni sova!
HAr det fixat sig med transportbur? Du skulle få låna?
Jag ska prova. Få se om jag kan få in aceton bakom kanten.
Nej, har ingen lust heller till åskådare. Motor fick sig, av rent misstag, ett litet rapp för någon vecka sedan när han skulle till att attackera rottingen. Nåja, nu rör han inte den i alla fall… och jag ska nog göra som han vill och hålla snattran.
Att säkra den kan jag kanske göra och låta honom sova där ute. Det brukar vara svalare om nätterna i vilket fall som helst. Vårt sovrum har fönster till balkongen, som vi brukar ha öppet för att få in luft (och grannens cigarettrök… suck…) eller för att få ut A/Crören. Om A/Cn är i gång måste dörren till balkongen, vilken finns i vardagsrummet intill sovrummet, vara stängd och glasfönstret öppet.
Oj, ja alltså transportburen. Jag måste PMa ÅsaF. Hon sa något om att ge mig pengar så jag fick köpa en egen, men jag vet inte riktigt om hon menade att jag skulle köpa den och hon sen skulle ge mig pengar… eller hur det nu var, jag tror jag missförstått henne. Annars får jag ringa Hanna som skulle låna mig en…
Det låter som ni prioriterar annat framför Motor så då tycker jag han ska få ett nytt hem.
Jenna:/
Det är det som gör mig så skamsen Jenna, att vi gör det. :( Därför jag inte skrev ut det på stört, för jag förstår att det kan sticka i ögonen på er.
Det är jobbigt att välja, men jag tänker göra allt jag kan för att få sista tiden nu (hitta ägare kan ju ta lång tid), för att få allt att funka i alla fall. Då kanske, kanske det går i alla fall. Tycker inte jag riktigt gjort nog för att få det att fungera med våra liv, så jag får jobba hårdare på det.
Har pratat med Åsa och det där med bur är klart.
Ja ta en slö kniv och skär bort krokarna först om det går.
Ja, så länge det är så här varmt och fint, så tror jag han gillar att vara där ute. Det blir ju inte kallt, då den är inglasad och jag antar att solen kommer på rätt snabbt.
Som sagt, han är i puberteten, värsta åldern nu. HAn kommer lugna ner sig betydligt på bara ett par månader och när han blir kastrerad
Det är lite därför jag hoppas på att det ska ta tid att hitta ägare. ;) Jag VILL ha kvar honom. Jag VILL att det ska funka tillsammans med allt det andra vi vill.
Kanske om min sambo också var vaken om dagarna när Motor bara ligger och sover i soffan? :-P
men jag förstår inte varför din sambo sover på dagarna? jobbar han på nätterna. är bara lite nyfiken.
Han sover på dagarna eftersom han inte tål värmen. Bara 22 grader inomhus kan få honom att svettas och 24 gör honom lätt yr. Sover han så är han inte lika medveten om det (även om han nu inte sover så bra utan A/Cn).
Vi vrider och vänder på dygnet lite som vi vill, eftersom jag pluggar på distans och han är sjukskriven. Nu blir det ju lite ändring på det när jag ska börja jobba, då får jag gå och lägga mig vid 17-tiden. Eller sova efter jobbet.

Har självlockigt hår och på 23 dagar har jag gått från