Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 5216 ggr
Ciiviic
0

Förstoppning !

vi har nu vart hos veterinären med Lyka, som jag skrivit i tråden, nervööös matte….

Allt gick inte riiiiktigt som vi tänkt..
åååh veterinären ville typ inte ge Lyka den vård hon behöver..

Men nu sitter jag iallafall här hemma, med en katt som har grov förstoppning, och vet inte vad jag ska göra..
har hört att de finns speciallkost, samt andra medel man kan använda sig av..
Ska försöka få i henne parafin olja ikväll eller snart..

Men är de nån mer som kan ge mig råd ??
jag är helt förtvivlad här hemma..

Imasy
0

men varför gjorde hon inte Lyka bättre?

Ciiviic
0

Dom kunde lägga in henne för vård, men dom ville inte göra det. Då hon är en skyggis

Puma77
0

Men hallå, är det inte deras skylldighet att göra det de kan  om ägaren ber dem?

Tyvärr har jag inget bra tips men hoppas det löser sig.

//Pia

BettySue
0

går det kanske att ge katter laxerande medel? Det borde finnas något specialfoder, kolla om de säljer något hos veterinären.

Lycka till! Och puckade veterinär!

Simson
0

Simson fick Prafinolja när han hade svårt med ryggen och fick förstoppning. Då hade jag en spruta som jag gav med. Simson var snabb så ibland var det olja på kläder, katt mig och säng. Det fungerade dock.

Sedan gick vi till naprapaten och så fick han igång skiteriet igen. Men det var Simson det…

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

MariannE11
1

jag använde flytande paraffin då en vovvevalp hade bajsproblem… har för mej att det ta ca 6 timmar att få det att gå runt i systemet…borde väl funka lika bra med typ olivolja?….fick även tips angående valpen om något annat på apoteket som är avsett för människor för snabbare resultat… minns inte namnet….men jag tycker du ska höra efter med veterinär o inte experimentera på mina erfarenheter…. ring en annan veterinär om du vill få fler åsikter….eller ring Agriaveterinär …

håll oss gärna underrättade…..hoppas det redan är bättre?…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Imasy
0

en vän till mig hade också en katt som var förstoppad och började spy. hon testade också med parafin olja, men det gick inte. det slutade med flera dagar på djursjukhuset.

Ledin
0

men vad sjukt att dom inte ville ge katten det hon behövde för att hon var en skyggis :C Du fråga inte vad dom gör med katter som är agrisiva för det känner jag flera som har matte o husse går bra men gösses än annan kan bara titta på dom rör man dom så kan jag räkna med en katt i handen lr armen :S vad gör dom åt såna som är elaka katter ? Hoppas att det löser sig med katten jag vet inget om förstoppning på katter .

Ankah
0

Ja, fast tänk efter nu - en katt som är otrygg i människors närhet; hur kommer den att må om den sitter inburad i ett djurstall hos veterinären? Jag håller med om att det var tråkigt att det inte gick att hjälpa henne där.

Försök med parafinolja eller annan olja. Om du FÅR (förstår om du inte får, om hon är skygg) så kan en försiktig magmassage ibland vara fullt tillräckligt för att få en tjurig mage att sätta fart igen.

Ciiviic
0

Jag känner mig så hjälplös…
Vad ska jag göra… Är ju så orolig för henne..
: ' ( ….
Håller på att bli galen av oro här hemma ; ' (

Frualbertsson
0

Försök att få i henne fett i vilken form som helst, smör kanske hon gillar att slicka i sig? Hon behöver smörja tarmarna.

elena
0

Ge messmör.

Ciiviic
0

Joo, kärringen nämnde messsmör, så ska köpa det med imorgon, ska även blanda i parafinolja i maten..
ååh hoppas hon äter det.

Inge-elsie
0

Ring till en annan veterinär och fråga vad du skall göra. Ring till Ann-Marie Nilsson på animalen och fråga. Hon är jättebra, har henne till mina katter.

Lena
0

Bor du i närheten av Göteborg? Det finns en jättebra veterinär där som är specialicerad på katt. Han är även bra på skygga katter.

Hur skygg är kissen? Kan du handskas med henne på något sätt? Parfinolja - det ska vara en särskild sort för djur som man köper på Apoteket - fungerar om det är en vanlig förstoppning. Men om det är tarmstopp är det däremot inte alls bra. Tarmstopp uppstår om katten fått i sig något främmande föremål som gör att passagen i tarmen blockerats. T.ex trådar. Då kan det behövas en operation. Symtom på tarmstopp är att katten kräks samtidigt som den har förstoppning.

Alternativ till parafinolja är olivolja, vilket de flesta katter glatt slickar i sig för egen maskin då de gillar det skarpt. Sedan finns det något som heter kattmalt och som fungerar på hårbollar. Det smörjer tarmarna och underlättar för hårbollarna att ta sig igenom.

Foder med högt fiberinnehåll som Hills w/d eller Oral Care kan sedan förebygga att förstoppningen kommer tillbaka.

Hur pass noga undersökte veterinären katten? Hur precis var hennes diagnos?

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
0

JA, nog har du fått råd nu. Så i väg till apoteket och köp en liten flaska paraffinolja, om honinteäter vanlig olja. Den är smak och luktfri.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Ciiviic
0

Lena - neeeh bor 40 mil därifrån, gaaah !

Hon ska bara förstoppning :O
Inte vad för förstoppning :O
Tänk om jag ger henne fel nu och det inte ens hjälper :O
Dom tog blodprover, lyssna på hjärtat och enkel röntgen..
:O …
Vad missa jag :O :…
NU är jag riktigt orolig :O …

Gunilla - aaah har hällt i lite parafinolja i maten..
Som hon inte äter :'(

Frualbertsson
0

#17 Hej hur mår den lilla idag? Något glädjande besked till oss?

emjon
0

Men vad är det för veterinär som inte välvilligt kan hjälpa kissen? Förstår din oro och om katten var hanterbar för blodprovstagning och lyssna på hjärtat så är den inte totalt skygg.

För både dig och kissen hade det varit bättre om de haft katten kvar under natten och behandlat den för förstoppningen. Har du ingen annan veterinär hos dig som du kan vända dig till? Denna oro är definitivt inte bra för dig heller.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

MariannE11
0

Jag tycker du ringer till annan veterinär för att få lite info. Nu har jag varit nere i medicinskåpet för att se vad "människomedicinen" heter: laktulos. Men som sagt så är den för människor, men jag fick tips om den av min veterinär när hundvalpen var grön i ansiktet när han inte kunde bajsa. Så ring till annan veterinär om inte annat för att bli lugnad vad du ska göra. Rekommenderar INTE att du ger detta utan att fått klartecken från veterinär. Nu behövde jag inte ge det för bajsandet lossnade av sej självt efter en stund.

Vet inte vad du har för förtroende för gårdagens veterinär? Om du har det så ring dit åxå.

Brukar hon vara kräsen när det gäller maten? Ge henne något EXTRA smarrigt som ex tonfisk, makrill med paraffin i.

RING! RING RING!

Vill jättegärna veta hur det går. Håller tummarna under tiden för er.

Kittekatten
0

Jag kan delvis förstå att en veterinär inte vill lägga in en skyggis 'i onödan'. Inte för att en skygg katt beter sig värre än en aggressiv tam katt utan för att otryggheten kan göra att allt låser sig ännu mer. Jag vet ju inte om det var så de resonerade men kan tänka mig att det var en anledning. OM inte messmör och paraffinolja hjälper så måste hon ju läggas in (om man inte kan ge laxerande typ microlax, vilket jag läst att man både kan och inte kan så det blev man inget klokare av), men det vore ju bäst om det kan lösa sig i hemmamiljö.

När det väl är över, för att förhindra att det händer igen, så borde det väl vara med katter som med oss att vätska är a och o. Vad ger du henne att äta idag? En del katter blir hjälpta av fiberrik kost som binder vätska till avföringen och ger den en volym som gör att den lättare pressas igenom tarmsystemet. Vad jag vet är det dock inte alla katter som detta passar. Personligen, som blötmatsfantast, skulle jag satsa på att ge i huvudsak blötmat till katten. Då får den i alla fall i sig vätska. Hemma har jag en katt på torrfoder, en på blötmat och en på barf, och det är torrfoderkatten som har hårdast avföring trots att han dricker mer vatten än de andra. Det är tydligt att han inte kan kompensera torrfodret (olika sorter) med tillräcklig mängd vatten vid sidan av.

elena
0

Vet inte hur skygg katten är men om du kan ta paraffinolja och lägga det på tassen så tvättar katten bort det och får det i sig.

Hawknestgrove
0

Ja, vill hon inte äta maten med olja i så får du ta till den elaka metoden. Det ringer även en klocka hos mig, när Marianne pratar om lactulos. Men ta som sagt inte till det, ifall du inte hört dig för. Ringde du Agrias vet i går kväll? De är jättebra att prata med.Fördelen är, att man känner sig ju inte i underläge när man pratar med dem, då man faktiskt har betalat för samtalet. Eftersom din vet i alla fall tog blodprov och inget sa, så verkar det inte vara något alarmerande. OCh har hon inte kräkts samtidigt, så behöver du ju inte vara rädd att det är något annat. Vanlig mjölk är också laxerande på katter. Du kan även försöka få in lite paraffinolja om det går, bakvägen, för att lösa upp eventuell propp i slutändan….

Så lugna ner dina upprörda hängslen, gumman. Det löser sig nog!

Ciiviic
0

Jag har nu pratat med en annan veterinär, som vart rasande och sa att vi genast behövde åka in med henne till djursjukhuset, har nu pratat med dom..
Så när F kommer hem från jobbet så ska vi åka..
Snyft…

Håll nu tummarna för henne !!!

Hawknestgrove
0

Bra. Lycka till. Sånt där är väl anmälningsbart? Hoppas proppen lossnar och att det inte är något allvarligt. KRam på er!

Ciiviic
0

Ska prata med dom….
Är iallafall ox tokig just nu…. MORR MORR MORR
Tack Gunilla !

Hawknestgrove
0

Ja, synd att du inte kan gå ut och hugga ved eller nåt. Brukar vara bra för aggressioner.

Men som sagt, varva ner så gott du kan nu. Lilla Lyka mår bara bättre av att du lugnar ner dig.

emjon
0

Åh vad bra Ciiviik att du rådfrågat en annan veterinär för katten behöver hjälp och nu fick du bekräftelse på detta.

Självklart håller vi både tummar och tassar så mycket vi kan för lilla Lykka. Hoppas att allt går bra nu.

MariannE11
0

vi håller alla tummar o tassar här för Lyka… bra att du ringde!…. storkram

Jenna-Gun
0

Klart vi håller tummar o tassar

Frualbertsson
0

Ja här hålls 8 tassar och två tummar!

anebit
0

Väntar med spänning på hur det gått för lilla Lyka!

Förbaskade veterinär som inte ville behandla!  Usch säger jag!

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Simson
0

Hur har det gått, Ciiviic??? Undrar så!

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

emjon
0

Även mina tankar är hos dem och jag hoppas att det gått bra.

Lena
0

Ja hur har det gått! Väntar och håller tummarna!

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Naquita
0

De åkte in med henne nu ikväll, sedan har jag inte hört mera.