"Blomkålsöra"?
Jag ska adoptera en hemlösing (se även här). Då jag var och hälsade på honom så lade jag märke till att hans ena öra var ganska knöligt (på en människa skulle vi väl kalla det blomkålsöra). Vad kan det bero på? Skada/slagsmål, förfrysning, resultat av extremt kliande pga skabb/ohyra, eller vad?

Jag tycker att de saker du räknar upp där låter som troliga anledningar allihopa. Öronen på katter är ju ganska utsatta, både för ohyra och för andra katter och djur med vassa klor och tänder. De flesta brukar dock inte lida så väldigt mycket av att deras öron ser lite underliga ut när orsaken väl är borta.

Vi läste i djursjukvården att blomkålsöra blir till följd utav blodöra som inte har blivit behandlat. Men det kan ju också vara ohyra eller slagsmål.

Ok, då är det som jag anade då, det kan bero på lite olika saker!
Tack för svar!
Edit: nu är hans öron förståss fina, ingen ohyra eller så.

Grattis till katten också :)
Roligt att dus ka ta hand om en hemlös katt
Lycka till med kissen, vad heter han, har kollat på hemsidan, men måste ju veta namn där, och uppdatera oss Maggan47
Ja, lille Arne har en liten knöl på sitt ena öra, som han haft hela livet sedan han kom till oss. Då hade han tydligen varit i slagsmål och hade lite rivmärken på örat. Så det är ett känneteckan jag har på honom, som bara jag känner till, plus en liten mouche i ena örat….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Maggan: Han heter som samvetet-katt, Tomcat, men kallas i jourhemmet för Yoshimi. Jag har inte bestämt ännu vad jag ska kalla honom, men det blir nog typ det han kallas för nu. Han finns under "hanar".
Tack för lyckönskningar! Det kan behövas misstänker jag, då prinsessan här hemma nog inte kommer att vara allt för lättflörtad…
Gunilla, ja du och några hundra till, nu då ;)
Han är jättesöt.
//Pia

Fick just besked om att han kommer redan imorgon kväll!
Sicen lycka. Höra att du verkligen längtar;)
//Pia
Hehe, har ju inte talat om i vilket öra!!!!!!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....