Lite bilder.:-).

Vilken fining!

32 Lyfter plymen högt i vädret och tackar:-)
/ ~Linus von Sidentass~
Kul bilder! OCh kul att plåta, va?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

37 ja..jisses så roligt det är!! Ska bara försöka lära mej mer om funktionerna också:-)

Härliga bilder på en mycket vacker kisse! Fint fotat!
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Vi vill se mera mera mera mera meramera.

#9 Tackar o rodnar..nybörjargläjde.:-).
#10 kommer..var så säker;-)

Fina foton på fina kisar! Visst är det kul att fota :) Mer bilder….

Här kommer Berlioz…några av er kanske minns vår kamp under hans sjukdomsperiod då han hade besvär med urinsten..nu är han fit for fight igen, vår kelgris. "de bästa man har sätter sig själva på bordet" - säger matten..här ligger man o kråmar sig lite grann..för husse står o gör ordning kycklingmiddag:-O)

Alla katterna är så fina , men hur gör ni för att få in bilderna så man ser dem direkt

#14 Tackar för komplimang..!
När man publicerat en bild, kan man öppna den bifogade filen..kopiera den, därefter gå in på redigera inlägg..och där i skrivfönstert klistra in bilden. Då ska den synas direkt i inlägget.
Fina bilder på ursnygga katter Sidentass! :)
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Underbara bilder! Särskilt den på Berlioz!

#16 Man tackar o blir glader:-) - Kommer mera …!
#17 tack o bock..man har gått o blivit fototokig här sen man skaffade sig den nya leksaken;-)
Sån gosig Berlioz HAn är ju väldigt lik HArald
Spirit Spirit Spirit, vill se Spirit
:)
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

#19 Ja..han är en gosegris hela han:-)
#20"Kommer var så säker:-)

#20 Jenna..hade dej i mina tanker när jag idag plåtade den här bilden på Spirit..här ligger han i slafen o laddar för nya busuppdrag:-) Har varit lite inaktiv här de sista dagarna tyvärr eftersom min son haft påsklov och intagit platsen i datorstolen..imorrn börjar skolan igen, vilket innebär att man kan vara åter här i gamla takter;-)

Så mysig bild…HAn visar allt han äger och INTE har, menar du väl, hahaha!
Men så gulligt.
Soffpotatis hihi
#25 Ha, ha det var en kul bild! :)
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

#27..hi,hiiii..nu fick du mej till ett gott skratt.!!!:-)).klart han gör, alltså visar det han inte har kvar längre

#28 Där hittade du rätt benämning på den här herrn..soffan är inte den bästa bakgrund att plåta mot..men vad gör man när det är hans favoritplats - förutom mattens knä då..;_)

Så mysiga bilder på soffkatten, ser ut att ha det riktigt gott

Så fina dina kissar är Siden…… Underbara!
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

#33 #34 tackar!!
Nu har batterier legat på ladding..så det finns risk att det kommer att fyllas på med fler bilder här snart!
Beeeeeeeeeerliosss
Åh vilka vackar bilder på vackra katter.
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

#35 kommer jag lovar..(på Spirit också!!)
#36 *Tackar o spinner*

Vilka fina :)
Fast det är inte säkert att de har olika pappor, två korthåriga katter kan få långhåriga ungar om båda bär på anlaget för långhår, det enda som krävs är att just den ungen råkar ärva det från båda föräldrarna. Eller så kan ena föräldern vara korthårig och andra långhårig, bara den korthåriga bär på anlaget för långhår kan det bli långhåriga ungar. I båda fallen kan syskon vara korthåriga :)
Enda gången man är garanterad långhåriga ungar är faktiskt om man parar två långhåriga katter med varandra.
Däremot undrar jag hur en röd hona kunnat få svarta söner… rent logiskt borde de varit samma färg som henne då hankatter ärver färgen enbart från mamman och hade hon varit bärare av svart hade hon varit sköldpaddsfärgad. *hmmm*
Undrar inte för att vara elak, jag råkar bara vara intresserad av katters färger och hur de ärvs :)
Vackra bilder……
Spirit med de fina morrisarna
vilka fina bilder på vackra katter Siden, ursöta allihop Maggan47

#41 Tack Maggan…det lär komma flera snart!

#38 intressant att du tar upp detta med färgsättningarna som arvsanlag, tycker det är intressant detta, men har inte satt mej in i det speciellt mycket, så du har säkert rätt, inte säkert att det är två pappor!:-)

#43 Hårlaget är den enkla biten :)
Färgen däremot… Är det den röda (eller om det är creme) katten på bilden som är mamman? För det borde vara en genetisk omöjlighet, eller åtminstone extremt sällsynt i så fall.
Färg: rött, svart sitter i X-kromosomen nämligen. Hankatter har en - som de ärver av mamman - honkatter har två. Ärver honan både rött och svart blir hon sköldpaddsfärgad, ärver hon bara svart blir hon svart och ärver hon bara rött blir hon röd.
Hanar ärver som sagt färgen enbart från mamman, alltså kan en röd hona få enbart röda söner och en svart hona få enbart svarta söner medan en sköldpaddsfärgad kan få söner av båda färgerna. Döttrarnas färg beror även på pappan däremot.
Så hur kan en röd hona isåfall fått svarta söner? Är ni säkra på att hon är mamman?

#44 Javisst..det är Michelle som är mamman..o jag skulle nog förr kalla henne cremefärgad än röd..men här talar en som inte kan;-)

#45 jag är iofs inte så bra på det hela heller, men är hon creme tror jag sönerna borde vara det också… vet inte exakt hur det fungerar med dillution, som är det som gör svart till blå och röd till creme, men själva grundfärgen är ju ändå densamma.
Är sönerna alltså födda hos er och hon hade dem inte bara med sig när hon flyttade in?
Blä, nu blev jag nyfiken. Är det ok om jag lånar bilderna och frågar på SKS forum , där finns ju en del som vet hur det hela fungerar ;)

#46 Javisst..hon födde dom hemma hos oss..och jag var med o höll tass under förlossningen..i byn där vi bodde då fanns en långhårig gråspräcklig hane, samt en svart korthårs katt.
Idag är förstås Michelle kastrerad liksom alla våra andra katter..javisst får du ta med dej bilder..tycker bara det är intressant detta o höra vad dom säger där:-)

#47 Nu har jag postat frågan där, får se vad de svarar :)

#48 Åhh så spännande:-)

Hon har ingen blå eller svart fläck någonstans förresten? På den sidan av kroppen som vi inte kan se på bilden, eller på en trampdyna eller så?

#50 Nej..hon har inte det..alla trampisar är skära..var in en snabb sväng på kks o kikade..någon undrade om vi tagit fel på honor o hanar..hi,hi..dom är kasterade hos vet..så jag vet att det är två killar!;-) Däremot gick jag o trodde att Linus var en tjej..men han var endast några veckor då jag insåg mitt misstag..hi,hii..spännande detta:-)

Var än en gång in på kks forum..o jag blir snart övertygad om att det är ett litet mysterium till kattmamma jag har…
(I samma kull som Linus o Spirit föddes en "gråspräcklig" hane med vitt, samt en till svartvit hane. Båda dom korthår..)

Ja, det verkar som att enda möjligheten att det skulle vara hennes ungar är att hon är padda, fast det blå (om hon är creme, svart om hon är röd) är gömt under det vita. Väldigt väldigt ossanolikt tydligen, men ändå möjligt.

#53 Tror jag ska ta en riktig syn på henne ikväll..mitt mysterium till katt…:-O)

Att det öht är det svarta pigmentet som är lite gömt är tydligen ovanligt, om någon tar fel på en padda och en enfärgad beror det oftast på att det bara finns en liten liten röd fläck någonstans och att resten av katten är svart.
Så kan det finnas dilution på det, vilket späder ut färgerna till blå och creme; agouti som gör dem tabby (breda ränder, "marmorerad"), tigré (smala ränder), spotted (prickar) eller tickade (färgen tabby, tigré och spotted har mellan de mörkare ränderna/prickarna); silver som gör att pigmentet på stråets skaft suddas ut så det blir vitt och katten får en silveraktig skiftning. Och så vitfläck på detta ;)
Men i grunden finns alltså bara två färger, rött och svart.
*puh* tänk vad man kan lära sig på en dag :)

Verkar vara den mönstrade hanen som är pappa till kullen dessutom, han kan ge solida ungar även om honan inte är det, men mönstrade ungar kan inte ha två solida föräldrar.
Så itresant det blev här.
Kul att läsa om möjliga färg o mönster.

Nu har jag fått lite klarhet i det hela :)
Det finns som sagt två grundfärger: svart och rött.
Hanar bär bara genen i en uppsättning och kan alltså bara ha en färg, honor kan bära på dubbelt svart, dubbelt rött eller en av varje, i det sistnämnda fallet blir de sköldpaddsfärgade.
Sedan har vi dilution, som späder ut rött till creme och svart till blått. Fullfärg är dominant över dilution, denna gen sitter i en annan kromosom än vad den för grundfärgen gör, vilket betyder att både honor och hanar bär den i dubbel uppsättning.
De kombinationer som en katt kan ha och vilken färg den får:
dilution + dilution = blå/creme/blåsköldpadda
dilution + fullfärg = svart/röd/svartsköldpadda
fullfärg + fullfärg = svart/röd/svartsköldpadda
Agouti. Bestämmer om katten kommer bli mönstrad eller inte, finns i flera varianter så katten kan bli antingen tabby, tigré, spotted eller tickad. Agouti är dominant över solid.
solid + solid = solid
solid + agouti = mönstrad
agouti + agouti = mönstrad
Silver/smoke. Förhindrar att hårstråna får pigment som normalt, de är därför bara färgade längst ut och vita längre in. Kallas silver på mönstrade katter och smoke på solida, silver/smoke är dominant över "normalfärg".
icke-silver + icke-silver = icke-silver
icke-silver + silver = silver
silver + silver = silver
Maskad. Har jag inte helt fel är icke-maskad dominant över maskad och kombinationerna katten kan bära på ger alltså:maskad + maskad = maskad
maskad + icke-maskad = icke-maskad
icke-maskad + icke-maskad = icke-maskad
Vitfläck. Tar bort pigmentet från hårstråna helt, fläckvis på kattens kropp, och precis som med silver kan det finnas hårstrån som egentligen skulle haft normal pigmentering, men skillnaden är tack vare vitfläcken syns det inte just där. Mängden vitt kan också variera, vissa katter har ju som bekant bara en liten vit fläck och sedan går det hela vägen upp till betydligt mer vit än färgad. Vitfläck är dominant över icke-vitfläck.
icke-vitfläck + icke-vitfläck = helfärgad
icke vitfläck + vitfläck = vitfläck
vitfläck + vitfläck = vitfläck
Helvitt orsakas av en annan gen än vitfläck, men den fungerar på samma sätt och precis som med vitfläck kan både färg, mönster och dilution gömma sig.
Och ja, alla de här generna går att kombinera vad jag vet, man kan få en helvit katt som genetiskt även är blåsköldpaddsilvertabbymaskad med vitt, eller liknande.
Svart finns även som de ljusare varianterna choklad och kanel, sedan finns lila också men exakt hur den färgen bildas vet jag inte, om det är en annan variant av någon grundfärgerna eller i kombination med exempelvis dilution. Skulle kanske kunna vara choklad med dilution iofs…

#58 Tackar för en utförlig lektion i ett intressant ämne..tar o fixar en print på vad du skrev, detta är ju högintressant!!

Och näst ut är Bamse…de här bilderna togs igår kväll när vi gjorde middag. dom här katterna ser alltid till att vara i närheten då, dom vet att matten ser till att det inte är förgäves!!
Var egentligen för mörkt när dom plåtades..men ibland får jag ryck o blir så ivrig på att plåta iallafall..
:-)
(det är inte matten som sabbat blomman i fönstret…sådär ser nämligen alla de få växter ut som vi har..det finns några individer som har förkärlek för att putta ner dom i golvet!!)

Tack tack för fina foton.
Bamse är ju så söt. Berlios gillar jag skarpt.
Men en fråga från en som ser glest.Hur skiljer du dem åt Bamse o Berlios
Kanske man lär sej det.
Har ju svårt att skilja på mina svarta katter fast en är långhårig av dem.
Jenna

#62 kan faktiskt vara lite svårt att skilja på dom om man ser dom bakifrån..men Bamse är kraftigare…medans Berlioz är "plufsigare"..men som gäst i huset kan jag tänka mej att det kan vara svårt att se skillnad på dom!

Nämen nu får jag snart lägga av med det här…skyller på att detta med foton är lite av nyhetens behag sen jag köpte min kamera..här har vi halva gänget i antal, denna plats blir fullbelamrad varje gång när jag lagar mat…när husse i huset gör det är det tomt…undrar just vad sånt beror på!

Så mysiga bilder!
Oj, vad med katter… 

Så många goa bilder på dina katter
Härligt Siden
Det tar sej.
Vi tröttnar inte på så fina foton inte på att se kissarna heller.
Så du får gärna dra ut på det där "Nyhetens behag" sååååååå länge du vill.
Kram jenna
Du får gärna tala om vem som är vem på det sista fotot i rätt ordning.

#70 Från vänster: Mari, Bamse, Lassie o Spirit, hade velat ha ansiktsbilder på gänget där..men det är inte alltid katterna tycker likadant:-)
Men jag trodde att Spirit var helsvart med vitt i morrisarna.
Men på den bilden så är han ju svartvit.
Snurrig i huvet/Jenna

#72 Jomenvisst..han är svartvit..även om det svarta dominerar:)

.jpg)