Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 1367 ggr
Imasy
0

Bajs problem

Har skrivit om detta på sks, och kopierar mitt inlägg därifrån:

En vän till mig, har en ungkatt, som nu börjar närma sig året. Ända sedan han var kattunge, har han bajsat på fel ställen. men han har bajsat på lådan också, så han vet ju hur det fungerar iaf.

nu har hon en ny kull kattungar, som är ca 5-6 veckor gamla. även dessa har börjat roa sig med att bajsa på andra ställen. nu är ju de iof små och inte helt rumsrena ännu, men vi funderar på om detta även kan ha att göra med att ungkatten satt sig på ett ställe, och bebisarna hänger på.

nu har vi slut på ideer. alla förslag, tips och råd är provade. allt ifrån skurmedel till sand.

har ni möjligtvis någon ide gömt långt bak i huvudet som kanske kan vara värt att prova?

Imasy
0

Detta är ett inlägg från samma tråd, med tips som jag har svarat på, så kan vi utesluta dessa tips också: (Fet stil är mina svar)

Tack för alla tips, men….

Jag listar bara lte tips här, så får ni fråga igen om nåt e oklart…

-Flera kattlådor. Normen är en per katt och en till för ett normalt hushåll. Med kattungar kan man såklart kanske inte ha fullt så många lådor men ju fler man kan få till och på olika ställen desto bättre är det…

Redan provat, funkar ej

-Inga lock på lådan. Iaf inte om man har katter som tenderar att gå på andra ställen. Påfallande ofta kan det vara en sådan enkel sak som gör att katten helt enkelt ogillar lådan…

Redan provat, funkar ej. De har lådor både med och utan lock.

-Välj sand i lådan efter kattens behov. Olika katter gillar olika saker. Det som de flesta katter tolererar är finkornigt grus som klumpar sig, typ Ever Clean. Testa gärna med fler lådor och ha någon eller några med olika sorts sand för att se om någon låda favoriseras…

**Redan provat, funkar ej. Har gått igenom många sorters sand och pellets.
**

-Olika låda för kiss och bajs… En del tolererar inte blandningen… Och gillar inte andra katters avföring tex… Har man fertila katter i gruppen kan detta lätt skapa problem… Då är det definitivt viktigt med många lådor och att man är snabb att göra rent.

**Redan provat, funkar ej. Iof svårt att hålla rent lådan när de jobbar tex, men de städar den så gott de kan när de är hemma.
**
-´Städning av låda. En del katter vill ha kliniskt rent och ingen igenkänningsdoft medan för andra kan det räcka med att lådan blir för ren och fri från de egna dofterna för att katterna ska söka andra platser…

**Redan provat, funkar ej. De är 3 katter, och jag tror de har 3-4 lådor. 2 av katterna vill inte ens göra sina behov inomhus.

**
-Lådans placering… Vi vill gärna placera lådorna på toa eller i badrummet. Men ibland blir det en för orolig plats för vissa katter som kanske vill ha lite mer avskildhet och lugn och ro för att kunna göra sina behov… Om det finns lite maktkamp i gruppen så är det viktigt att man inte kan bli inträngd när man går på lådan utan att katterna har fri lejd ur och i lådan och även ur och i rummet som lådan står i. Mången maktkam katter emellan utspelas tyst och utan att vi märker det med lådan som vapen…

**Redan provat, funkar ej. Dessutom så kommer alla 3 katterna överrens.
**

-Låda för nära matställe är sällan populärt heller…

**Redan provat, funkar ej
**
-Psykologin i gruppen och relationerna katterna emellan kan spela stor roll när det gäller placering av avföring och urin på andra platser än lådan. Om det finns fertila katter i gruppen tenderar såna beteenden att förstärkas. Ibland kan det faktiskt också vara ett lite missriktat försök att på kattvis ställa sig in hos oss människor också att placera urin och eller avföring på sängar och soffor och liknande.. Liksom för att blanda sina dofter med våra för att visa tillhörighet till oss… Tyvärr ngt som vi sällan visar uppskattning för…
Misstänker man något sådant, så kan Feliway eller Felifriend som är kattlika ferromoner som utsöndrar välbehag och trygghet genom att man pluggar i en liten manick i ett vägguttag med en vätska i som värms och utsöndrar ferromonerna vara till mycket stor hjälp.

-Misstänkt sjukdom… Man kan inte alltid räkna med att det är nycker eller beteendeproblem som ligger till grund för att katter urinerar eller placerar avföring på för oss fel ställen. Urinvägsinfektioner eller tarm eller njurproblem, allergier - ja faktiskt ganska många sjukdomar kan ta sig uttryck i att katten går på lådan på fel ställen. Symtom på sjukdom kan många gånger vara väldigt subtila hos den så levnadsstarka katten, så det kan ofta vara klokt att veterinärkolla en katt som regelbundet undviker lådan för sina behov.

**Det kan jag iof inte svara på, men han är inte till synes sjuk iaf, även om de inte har uppsökt vet för dessa problem. Men han äter och växer som han ska. Är en pigg glad katt som har normal avföring osv.
**
-Kattungarna nu däremot tar efter ungkatten. Så om inte mamma katt är så duktig på att mamma sina kattungar och lära de gå på lådan som de ska, så kan man behöva hjälpa till lite här och helt enkelt sätta dem på lådan någon knapp timme efter varje måltid, och se till att de gör sina behov… Annars kan man riskera att kattungarna får ett inlärt beteende som säger att det är ok att gå på lådan lite varstans…

**De har placerat en pinklåda utanför ungarnas låda, så att de måste passera den när de ska gå in och ut ur deras låda. sen så har de ju naturligtvis tillgång till fler lådor. och blir pott tränade.

**Det finns fler tips, men jag stannar där sålänge i hopp om att något här kan vara till hjälp. Hör av er igen om ni undrar över något.

Så som du kanske förstår är vi lite rådlösa winking

MariannE11
0

har ett tillägg som jag tror redan är åtgärdat ….. att det är ordentligt superstädat efter den större kissens olyckor så lukten verkligen är borta….och inte finns några lämpliga ställen.. tror det är lättare att missa om det är ett allmänt stökigt hus….

funderar annars på att kattungarna är för unga för att ha snappat upp var man bajsar….att de behöver några veckor på sej för att bli felfria….

bajsar dom lite happ som happ eller på samma ställe?…. på samma ställe som den äldre?…

tror framförallt att kullen jag hade i somras inte var så superduktiga… tror det kunde hända olyckor tills dom var 10 veckor ungefär…

tror själv mest på att de är för unga…

"experten" har talat…Glad

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

missempty
0

Vi fick in en kastrerad hona som bajsat utanför lådan i åratal. Nu hade ägaren tröttnat och ville avliva katten - därför tog vi den istället. Honan placerades i ett jourhem med 3 egna katter och där fortsatte hon att bajsa utanför lådan. Hon kissade alltid i lådan dock… Från början tänkte jag att honan inte trivdes hos sin ägare, kanske var de andra katterna elaka? Jourhemmets egna katter brydde sig inte om den här honan, men de var inte tighta vänner heller…

…så jag tänkte testa att ha henne som ensamkatt istället. Vi flyttade henne till ett jourhem utan andra katter. Från den dagen har hon gjort sina behov i lådan! HURRAA!!! Så det KANSKE är något för er att prova också, att testa katten som ensamkatt? Han kanske vill ha en alldeles egen låda som ingen av de andra går på? Eller så vill han vara ensamkatt?

Imasy
0

ja, avlivning är nåt som inte existerar som alternativ, då katten är en kär familjemedlem.

han, bajsnissen alltså, har väl 2-3 lådor för sig själv, för hans andra 2 kattkompisar gör sina behov ute. det är ytterst sällan de går på lådan.

nu har han fått börja vara ute på gården i korta stunder, och de hade hoppats på att det kanske blir lättare då, om han tycker lådan är äcklig eller nåt? det har blivit liiite bättre, men absolut inte slutat helt.

min skorpan är ju också så, ligger det en hög för mycket i lådan, då sätter han sig på golvet :/

sugar
0

Jag vet inte om jag har ett tips,Men jag har varit med om katter som inte tycker om kattsand. Mitt tips är, dags tidnig ,husållspapper, kattlåda utan något i, låg låda. bakplåt. Jag har en katt som kissar i ena lådan och bajsar i en annan. Jag har haft en katt som inte gick i kompakt kattsand.Det finns pellets att ha i kattlådan olika sorter.

Jag hade en huskatt i 20 år som aldrig blev riktigt rumsren, Men han var född på 70-talet och då fanns inte det utbudet av sand mm som i dag,

Djurhemmet Tigerharen har tips.

Vi skurar kattlådorna med såpa för att inte ha för mycket dofter.Vi byter kattsand helt 2-3ggr i veckan och skurar lådorna oavsett vilken kattsand.

Fick tips från en djurklinik om katten kissar o bajsar på golvet. Städa först med såpa sedan sprittvätta därefter spraya med Feliway.

Sugar