Varning för FORL
Har skrivit tidigare om Moritz som drabbats av denna tandsjukdom.
Idag är det precis en vecka sedan han var hos veterinären. Åtta tänder är nu borta och de fick sy på båda sidorna där upp och ena sidan därnere. Stackars Moritz.
Han blir 6 år till sommaren så det är ju en ganska ung kisse. Han har varit så dämpad denna veckan och gått på värktabletter men igår så blev han sitt gamla vilda jag igen och jag blev så lycklig.
Hans kompis Lorentz har lyckligtvis bara tandsten så det får vi ta nästa månad.
FORL är så vanligt så kostnaden går inte på försäkringen. Vi betalade 3.500 kronor men då tog vi en örontatuering, äntligen, som kostade 220 kronor.
Huvudsaken är att Moritz inte har ont längre.
Vill på detta sätt säga att :Kolla tänderna ofta på era katter. Enl. veterinären drabbas var fjärde katt och det är ju ganska mycket. Vanligast är efter 8 års ålder.
/Maria

Oj, hoppar lillen får mindre ont nu :) .. Skönt att de gått bra iallafall :) .
FORL är en kronisk sjukdom som drabbar ca 25 % av alla vuxna katter.
Här finns en katttandläkarsidan:
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Vet hur besvärligt det är med FORL och det gäller att komma till rätt veterinär som har kunskap om sjukdomen. Förhoppningsvis har de blivit flera nu när sjukdomen uppmärksammats.
Härligt att Moritz nu är på bättringsvägen och skönt att han slipper smärtan nu. Vi alla vet nog hur besvärligt det är med tandvärk oavsett vad som orsakar den.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
JA, det är en hemsk åkomma. Vet en till här inne, som hade det eländet på sin katt…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

**Täcker inte försäkringem det???? Vilket bolag?
**
Måste läsa det finstila i mina försäkringar!
Nix, Agria har det som borttagetklausul

åhhh..stackars kisse som råkade ut för detta..hade aldig hört talas om Forl tidigare..så bra att du skrev om det så vi får tänka på att kolla tänderna på våra katter..vi tror att vår Lassie har lite tandproblem, han ska till vet på torsdag
Glad att höra att din kisse piggnat på sig litegrann!
Om man söker på FORL här inne, så kommer det upp massor…..
#6 Varken Agria eller Folksam som vi har täcker för FORL.
#8 Hoppas att det går bra för Lassie. Du kan väl skriva och berätta.
(kollade räkningen igen 3.700 kostade besöket.)
/Maria
Puttar
Hur gick det för Lassie?
/Maria