Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 1851 ggr
essut50
0

Mjäll hos katt

Innan Pontus blev sjuk så såg vi att han hade mjäll precis överallt på pälsen.( Han var nästan en vit katt..).

Jag frågade veterinären när vi kom med dit, och hon förklarade att katter kan få rikligt med mjäll när dom är sjuka. Nu efter 2 veckor han ingen mjäll alls kvar. 

Så nu vet jag att mjäll kan orsakas av sjukdom..

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Alexej
0

Eller av stress…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

essut50
0

#1 Du har rätt det kan vara stress oxå..

Hawknestgrove
0

Så skönt att det gick bort……. KRam på dig och kissarna!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Kat08ja
0

Vad bra att det försvann :-)

Ciiviic
0

är det sant :O .. ???? .. Asså. att dom får mjäll om dom är sjuka : O

Skönt att din lilla kille är bättre : )

Erika91
0

Jaha det visste jag inte. Sverker är full med mjäll nu, men sjuk verkar han inte vara, men han brukar få mjäll när han byter päls, annars är den hur fin som heslt :)

Men mjäll "uppstår" väl inte bara av stress eller sjukdom?

Ankah
0

Ulla har lite mjäll på ett litet trekantigt område strax proximalt om svansroten - min gissning har alltid varit att den lilla rultan inte riktigt kommer åt att tvätta sig överallt… Det blir bättre om man borstar henne varje dag!  

Skrattande

Erika91
0

Ja Sverkers bortsning har det varit lite si och så med den sista tiden om jag ska erkänna Generad Men minst två gånger i veckan har det blivit. Vi får väl börja att göra det varje dag nu.

Alexej
0

Läste på flera sajter att lite matolja i kattfodret kan hjälpa mot mjäll.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

annebeate
0

Jag har vid mjäll  blivit rekommenderad av veterinär att ge katten en tesked majsolja i några dagar och hittills har det hjälpt varje gång.

Erika91
0

Vi får väl försöka med det… ska prata med mamma om det i helgen…

missempty
0

Nästan alla mina katter får mjäll varenda gång de byter päls, så har det varit i åratal? Jag har inte sett att de skulle vara sjuka eller så, det kommer ju alltid varje vår och höst när de byter päls? Hmmm.

essut50
0

#12 Det var veterinären sa till mig ang. Pontus…

Solstickan
0

Jag var hos vet för några veckor sedan med min katt…. han hade haft mjäll ett bra tag och fällt en MASSA päls….

men de sa helt enkelt att det är så när antingen katternas hud får en svängning… som när det blir klimatändring från kallt till varmt - vinterpäls till sommarpäls osv…

Så de behöver inte alls vara sjuka eller stressade för att ha mjäll!

Skulle borsta honom och hjälpa honom med pälsen även för att stimulera huden…. sedan ge honom en äggula då och då för det skulle också kunna underlätta.

Ledin
0

våran ena katt får mjöll vid våren då hon fäller mycket inte så farligt med mjäll mera som damm tycker ajg det ser ut som å inte kliar hon sig heller, men det e snart borta när fällningen e klar. Jag kammar dom varje dag även lilla Tiara får prova på kammen men den är lite läskig men det går att kamma henne ltie iaf å det är ju skönt att kunna hjälpa dom lite på traven så slipper man dessutom en massa hår överallt.

Sidentass
0

Vår Lassie var full av mjäll en tid för några år sedan..men då

var han lite stressad i och med att någon av våra andra katter fått ungar..idag när han trivs bättre efter flytt till större, är hans päls åter igen som den ska..han har dessutom fått tillbaka sin normala vikt som var för hög tidigare..så nog kan det ligga psykiska faktorer bakom mjällbildande..

Hawknestgrove
0

Tipset om matolja var ju enkelt och bra. Kostar ju inget att testa heller och är ju bara nyttigt

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....