Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 1471 ggr
Magda
0

gamla katter?

eftersom så många från olika katt organisationer verkar hålla till här så tänkte jag att jag skulle fråga här!

Är det många äldre katter som kommer in till er? då menar jag typ 7 år & där över?

jag undrade lite eftersom när man tittar runt på hemsidor mest ser kattungar & ungkatter samt 2 åringar tycker jag :)

Är det mkt svårare för er att omplacera en gammal katt?

*nyfiken*

Hawknestgrove
0

Ja du, kolla runt på kattehemmen, där sitter många gamla kissar, som ingen är intresserad av… Synd. För de är ju de, som verkligen behöver komma till fina hem!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Magda
0

#1 jo jag satt ju och kikade runt lite, men såg mest yngre katter överallt, det var därför jag undrade vart äldre katterna tar vägen, men jag har ju absolut inte kollat runt på alla katthemsidor & antar att inte heller alla katthem har hemsida?

Hawknestgrove
0

Djurens Samarittjänst har flera gamla kissar…..De har länk här inne också. OCh även Göteborgs katthjälp…. de flesta har gamla långliggare…..

Onikan
0

Det är väl så att katter som lever hemlösa ute blir inte ofta gamla. Det kommer väl in enstaka äldre katter till katthemmen men de så kallade gamla långliggarna på katthem är nog endast gamla för att bor på katthemmet och varit där i flera år, livet ute är alldeles för hårt. :(

Magda
0

#4 jo det har du ju rätt i, tänkte inte så långt, men det är ju klart att de nog inte blir så gamla som hemlösa..

Hawknestgrove
0

På Djurens Samarittjänst finn i alla fall många gamla kissar…..

Magda
0

#6 jo jag var inne och kollade där & de hade ju faktiskt ett par st! :)

Issa
0

Vi har haft en hel del äldre katter mellan 10-14 år gamla och de får hem de också. Ofta kommer de in från någon äldre som avlidit och inte har några anhöriga som kan ställa upp.

essut50
0

Pontus var 5 år när vi adopterade honom för 5 månader sen, han fångades in 2004, och har bott i olika jourhem sen dess tills han kom till oss. Han kommer från Örebro katthem..

En del människor vill ha äldre katter direkt, inte små söta kattungar..Skrattande

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Ledin
0

ja jag tycker väldit synd om katter som är äldre å ingen lr mycket sällan att nån är intresserad av dom. Min kompis har skaffat en herre som var 5 år han hade bott på hemet i över 2 år, enda kruxet med honom det viste dom innan dom tog hem han var att han gärna slogs med andra katter å det gör han nu med, så han är ju inte vidare poppis hon grannarna som har katter själva. Men han trivs som bra den hos dom en riktit fismyskisse :) nu har dom haft grabben i över 1 år. Jag håller med visst är det supergullit med kattungar jag har lovat barnen en kattunge men jag själv vill inte ha någon det e ju en hel del extra jobb med dom å så blir man ju randig överallt nja jag trivs med katter som är över 1 år där går min gräns lite.

essut50
0

#9 Skrev fel på Pontus ålder, han är född 2001 står det i hans papper. Så han var 6 år när vi fick honom..Rätt ska vara rätt fast det handlar om ålderSkrattande

Alexej
0

Vet att det finns katthem som avlivar äldre katter för att de är svårt att förmedla.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

martdat
0

#12 Vad hemskt,,, tänker på kissekatt som min pappa o sambo adopterade som var 10 år, tur att det katthemmet gav han en chans,,,  intresant diskusion egentligen, nu när alla kattungar ploppar upp som svampar ut jorden snart, trist att de flessta vill ha kattungar, de gamla kissarna är ju sååå goa,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

essut50
0

#12 Men det finns människor som vill ha äldre katter som tur är. Vi är en av dom. Visst är kattungar gulliga när dom är små, men jobbiga oxå..

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Visst kommer det in katter på katthem på uppåt 10-11 år med även om det inte är så vanligt som de på några år. Kanske är det så att har man haft sin katt i ett tiotal år lär man inte tröttna utan älskar den för den katt det är och har för avsikt att behålla den. Många av de äldre katterna har även kommit från dödsbon. Medans en del av de som köper kattungar som är söta och lekfulla tröttnar på den när de växero och då inte behåller dem mer än nåt år eller så. Bara en tanke från mig.

Hawknestgrove
0

Ja, som du såg med Bamse, eller som jag döpte honom till från början, Mister MAffig. Han är ju nånstans mellan 3-5 år, ägaren flyttade helt sonika ifrån honom. Det vet vi. Tanten fick ju ett telefonnummer till ägaren, vet ej om det var fast eller mobil, men det hade upphört.

supermoccine
0

Ja, våran fluffboll Paprika (som kallas Bolzor) uppskattades till lite olika åldrar av olika veterinärer, men någonstan kring 5-7 år var han säkert när han kom in hos oss i somras. Då hade han gått ute minst ett år. Kan ha varit bortsprungen, för han var i alla fall kastrerad, men ingen märkning och inget hos polisen och inga annonser och inget napp på våra lappar. Men han kan ju också ha blivit utkastad. Kanske de ledsnade på att han protestkissar om lådan inte är tillräckligt ren (har inte hänt på lääänge, bra betyg till mockningsstaben :) eller att han pratar högljutt när det är något han vill. Han visar ibland upp beteenden som tyder på att han kanske blivit slagen när han gjort något fel i sitt förra hem och det skulle ju snarare tala för att han blev utkastad.

Elcyion
0

Jag har kommit fram till att jag ALDRIG mer ska skaffa en kattunge. Skulle jag få möjlighet att skaffa fler katter i framtiden (antingen att jag får bättre ekonomi, eller att någon av mina går bort) så vill jag har en katt som är åtminstonde 3-4 år. 8-9 år börjar bli lite väl gammalt i min smak. 5-6 år funkar det med.

Medarbetare på jack russel terrier

Magda
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

min äldsta mise är runt 4-5 år nu (hittemisen Ramses) han börjar bli lite härligt "gubbig" nu & jättego, de yngre flickorna bara slåss & är lite små jobbiga *s* (de är ändå 3 & 2 år gamla) så blir det fler katter ngn gång så funderar jag på om en äldre gubbe till kanske kunde fungera som "ordningsvakt" mellan tjejjerna, det funkar ju med Ramses när han väl är hemma (han har valfritt hem hos mig eller mormor, så det är där han känner för som gäller) *S* men risken är väl kanske att Ramses inte tycker att det är ngt vidare med en gubbe till, jaja.. just nu är det inte aktuellt iaf tyvärr..

Ankah
0

För min del blir de nästan bättre ju äldre de blir. Skrattande  Hos mina föräldrar bor en liten 18 årspingla som ser lite dåligt. Hon har alltid varit lite egensinnig och inte så intresserad av gos, men nu accepterar hon det betydligt mer än tidigare. Lilla Mallan har blivit gossig.   Räcka ut tungan

Hawknestgrove
0

Ja, just de gamla missarna som är 8-9 år och äldre är tyvärr knappt någon som vill ha…..

martdat
0

#21 Jag vill! men jag har ju inte plats,,,

Jenna-Gun
0

Samma här

supermoccine
0

#20 Haha, exakt samma som med gammeltanten jag vuxit upp med som också är 18 år. Hon har aldrig varit så värst gosig, men nu på äldre dar vill hon umgås mycket mer och vara nära. Dessvärre kom förändringen i samband med sjukdom :(

maggan47
0

Felicia var 5 år när hon flyttade in för 5 år sedan, blir 10 år i april, Timjan runt 1 år, och nu Beata, vars ålder enligt veterinär, är ca 4-5 år, men personligen tror ja g på betydligt mer, har ju knappt några tänder, och avmagrad trots massivt ätande, är en chincillaperser, och dom är ju småväxta, men så liten som hon är tyder på ålder Maggan47

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=d4c2d13f-ba22-464b-b123-4928cb43e732&Filename=januari 08 042.jpg)

Erika91
0

Det var en katt på Oskarshamns katthem som var 15 år och han fick ett nytt hem! Det var härligt att höra!

Erika91
0

Det var en katt på Oskarshamns katthem som var 15 år och han fick ett nytt hem! Det var härligt att höra!

martdat
0

Lisa har ju kommit in som stödhemskatt på KKS hon är 7 år.

Dakrish
0

#25 Bilden fick mig att tänka "Do. Not. Touch. My. FOOD!" Så där fick jag mig ett skratt. :)

Issa
0

En äldre dam, som nyligen mist sin katt, hörde av sig till oss och ville ha en äldre katt eftersom hon var till åren kommen. Hon tittade på Selma Smaragd som är mist 12 år och det uppstod kärlek direkt där. Passade henne perfekt och katten flyttade hem till henne och intog soffan direkt och talade om att här ska jag bo! Har själv tagit hand om persern Bonnie som kom till mig när hon var 9 år och går nu på sitt 15:e år "still going strong"! Såg henne senast igår ligga på golvet och sparka på en leksaksmus med stor frenesi och sedan drog hon ett race ut i hallen!

12234
0

Vi har en dam på 17 år just nu. Glad

Imasy
0

Lizze kom till mig som avlivningshotad i somras, och hon är född -99. Danillo köpta jag i höstas och han är född -01.

Kjell, Kenneth, kerstin och skorpan tex, har jag haft sen de var kattungar/ungkatt, och dessa fyra ger mig grå hår och håller mig aldrig sysslolös….

Blir det fler katter hos mig i framtiden gör det min inget om den är lite äldre om den "bara" ska vara som sällskap.

Magda
0

vad härligt att höra att även gamla katter kan få nya hem! Kyss

när ekonomin blir bättre & vi har flyttat till större vill jag gärna ta mig ann ngn gammal katt & kanske även ngn stöd mise *S* men man måste ju ha både plats & resurser till djuren..

johnnys girl
0

På Stockholms Katthem bor för tillfället

Tuss  -98

Gubben- 96

Gumman-95

Gusten-99

Fia-96

Pysen-00

Att hitta hem till en äldre katt brukar inte vara ett något större problem. Vi har många lite äldre människor som gärna adopterar en lite äldre katt.

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

Hawknestgrove
0

Hoppas det stämmer. För hos dem i GBG så sitter det i alla fall många gamla kissar och väntar på ett hem….