TNR-diskussion
Det finns en TNR diskussion på Spinn:
http://www.katt.nu/forum/forum_posts.asp?TID=4867&PN=1
Med finns det en en länk till comhem över nackdelar med TNR:
http://web.comhem.se/mot_tnr-metoden/index.html
Och jag som trodde comhem är något med tv eller telefon…
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Måste läsa den där diskussionen sen, är inte så insatt i TNR själv..
Comhem har även bredband, och tror att comhemkunder kan göra egna hemsidor via comhems domän, är nog så den sidan tillkommit.

Så om jag förstår det rätt så är det TNR vs. avrättning..? Det handlar väl inte om att man tror att TNR har löst alla utelevandefrysandehungrandekattproblem, det är väl bara det att man ser det som ett bättre alternativ än att gå ut och decimera kattbeståndet varje år, med risk för att skjuta välmående utekatter, skadeskjutningar och diverse annat.
Vad de verkar mena är att man bör välja ett sätt där man slipper e katten lida - SLIPPER SE, inte att katterna de facto slipper lida. Har du dem i kolonin kan du i alla fall bidra med det enklaste - ett litet hem och lite mat. De kan i alla fall få det LITE BÄTTRE.
Det gör naturligtvis inte att man inte samtidigt måste fortsätta arbeta för att höja kattens status, att få folk att tänka ett varv till innan de släpper ut sina okastrerade katter vind för våg eller innan de skaffar sommarkatt. (Vad är det för poäng med det för övrigt - du skaffar en kompis som du leker och gullar med och sedan bara lämnar du den??! Det går verkligen emot allt vad känslor heter!) Arbetet måste gå vidare på alla fronter - både jobba förebyggande och med att ta hand om de stackare som råkat ut för dessa idioter som kallar sig människor. *tuggar fradga i ilska*
jag har inte läst tråden (vill inte heller faktiskt, jag blir så less då) men jag kan tänka mig att det nog är viktigt när man förespråkar TNR att påpeka att TNR inte är målet utan att målet ju är att det bara ska finnas älskade katter som ägs av någon som bryr sig. men att när situationen är som den är så är TNR det minst illa. jag tror att utan att vara tydlig med detta så är det väldigt lätt för oinsatta att vifta bort TNR som grymt…
Tog mig friheten att kopiera vad de inledningsvis skriver på sin hemsida dessa motståndare till TNR:
"Det skrivs mycket positivt om TNR-metoden men ingenstans tar man upp "baksidan", det negativa kommer aldrig fram. Därför har vi gjort denna lilla sida . Vi ogillar detta med att fånga in, kastrera och släppa ut igen. Bättre att förebygga så att inga kattkolonier uppstår. Vi har den uppfattningen att katterna kommer att lida där ute. Att det går inte att se om katterna är sjuka. Det går inte på avstånd att uppfatta om katterna lider.
TNR-metoden är inget vi uppmuntrar till."
Låter misstänkt likt en medlem på SKF som jag diskuterat TNR-metoden med via PM. Hon har inte varit mottaglig för några argument om fördelar med TNR-metoden. Istället gör hon det till ett jätteproblem att man kan missa eventuella sjukdomar hos katterna i TNR-kolonin.
Visst är det mycket bättre att förebygga att kattkolonier uppstår, men den uppgiften har vi ju tyvärr misslyckats med så det sjunger om det. Det är viktigt att veta att TNR inte alls är tänkt som en ersättning det förebyggande arbetet. Det handlar således inte om en omröstningskampanj där antingen TNR eller förebyggande arbete ska koras. TNR är till för katterna som redan finns där ute, för de kattkolonier vi redan har. Idag görs i regel ingenting alls åt dessa kolonier annat än en och annan avskjutningskampanj. Antingen skjuts katterna ihjäl eller också fryser och svälter de ihjäl. Är det då inte lite malplacerat att göra det till ett gigantiskt problem att man kan missa eventuella sjukdomar i en TNR-koloni?
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Lägger in länken till en artikel här på Hittekatter om TNR: länk
Här finns två sajter om TNR:
Djurhemmet Tigerharen samt Göteborgs Katthjälp jobbar med att introducera TNR i Sverige. Vad som är viktigt att veta är att TNR är en väl beprövad metod med vetenskaplig förankring som har praktiserats i många år världen över. Det handlar således inte om något nytt som några idealister suttit och tänkt ihop på en kammare över ett glas rödvin.
#3 Precis - man måste vara väl insatt i metoden för att förstå hur bra den faktiskt är som komplement när det gäller arbetet med förvildade kattkolonier.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Välkomna att diskutera TNR på Spinn! Det är inte nån TNR vs Avrättning-tråd. Så ta det lugnt, bästa kattvänner! Vi spånar mest om för- och nackdelar, halkar in på lite allt möjligt annat osv. Men fler idéer och synpunkter behövs, även om det rullar på rätt bra med intressanta inlägg.
Jag som startat tråden har inte tagit ställning för eller emot, hittade ett pressklipp som var intresant och där startade resonerandet. Det är alls ingen hätsk debatt, så brukar det inte gå till på Spinn. 

blir sååå trött på alla som inte har en aning om vad TNR utgår ifrån men däremot har en massa åsikter. Är även trött på medelsvenssons trygghetsnarkomani. Allt ska vara 100% förutsägbart….hallå… så fungarar inte livet.
Några i katt.nu forumet skriver om att en koloni inte kan minskas så mycket som 70%. Jag tar Högsboprojektet som förebild: Innan vi började därute fanns det 42 katter. 30 blev omplacerade i jourhem/fasta hem. 12 vuxna finns kvar (kastr., vacc., id-märkt). Dessa katter har levt ute i alla år och har nu tillgång till isolerade katthus. Efter 2 månader har kolonins storlek alltså minskad 71,5%.
En annan kolini som vi har jobbat med lite längre har varit stabil i ett år nu. Där har vi börjat omplacera de kvarvarande katterna. Denna koloni har minskat mer än 75% i storlek. Utan att katter har försvunnits, blivit sjuk e.d.
Alexej, du eller nån annan för gärna använda denna information i diskussionen.

Men… Ska ni sitta här och diskutera tråden? Är det inte bättre ni kommer dit och skriver där?
Det stämmer att det där saknas verkligt kunnigt folk med praktisk erfarenhet av TNR. Måste man ha det för att få ha åsikter och funderingar i frågan, nåt bara för de redan invigda? Det är vl ändå inte meningen…?

har varken tid eller lust att vara aktiv i olika forum.
Vad som "irriterar" mig är att folk drar slutsatser med stöd av anekdoter (enstaka fall) de har hört talas om. En katt som blir påkörd, en katt som har försvunnit mm. Allt detta kan också hända en "vanlig" utekatt. Vad de oftast inte vet är att det finns vetenskapliga undersökningar, där tusentals ferala katter ligger till underlag för sluttsatserna.
Sen finns de många som ser lösningar i rena utopier, "alla katter ska tas in av katthem" mm. Det finns idag ca 100 000 hemlösa katter. Det skulle behövas tiotals katthem till för att kunna ta hand om alla katter samtidigt. DET GÅR INTE.
Djurskyddsmyndigheten har i ett yttrande uttalat att det inte finns några invändingar mot TNR metoden och att det inte finns några lagliga hinder mot att utföra metoden i Sverige.
Bifogar här vår uppdaterade litteraturstudie om TNR, fritt fram att citera ur den med hänvisning till källan. (Stort dokument, tar lite tid att ladda ner)
#8 Det som är problemet är att man måste vara ganska insatt i vad TNR står för för att veta/förstå vad det innebär och går ut på. Många har oerhört bestämda åsikter om metoden utan att veta så mycket om den, samtidigt som de vägrar läsa på eller ta in fakta om den.
Diskussionen på Spinn är tämligen balanserad tycker jag. Däremot reagerade jag på den här sajten som bara fokuserar på nackdelarna med metoden. Nackdelar som de enligt mitt tycke förvanskar och förstorar upp. Saklig kritik är en sak, men det här liknar faktiskt rena rama skrämselprogandan. Dock intressant att stifta bekanskap med sajten som sådan. Bra att du la ut den där tycker jag.
Har också svårt att hinna med andra forum. Ta gärna med dig länkarna och vårt resonemang in på Spinn samt länkarna om TNR. Det är bra att du hjälper oss föra en sansad diskussion om detta.
//Lena

Man måste ju kunna ta upp både för och nackdelar med TNR! Det mesta jag sett handlar bara om fördelarna och det var därför jag la in pressklippet och den kritiska länken.
Är rookie på detta och har alls inga bestämda åsikter åt något håll egentligen, men ser TRN som en nödlösning och har svårt att tro det kan funka i storstäder.
Länkar i all ära, men folk ska ju orka ta sig igenom dokumenten också.
Tror man hellre läser inlägg skrivna av dem som själva håller på med TNR. Det är väl vad som saknas på Spinn, som jag ser det.
Okej, visst, det blir lite tjatigt kanske, att harva samma gamla argument för rookiesarna och svara på samma gamla frågor … Men har någon en stund över så…?
Jag har heller inte tid att läsa och skriva överallt…

De flesta frågor som motståndare har (sjukdomar, lagliga hinder, kostnader, ällmänhetens hälsa mm) tas upp av litteraturstudien.
Kan bara rekomendera alla att läsa den!
Ja, min åsikt är, att någonstans måste man ju börja. OCh att angripa problemet från två håll är ju inte fel. Allt som förhindrar att katter går och fryser och svälter ihjäl är bättre. Så genmom att kombinera dessa två saker når vi förhoppningsvis fram till en lösning, kanske inte under vå¨r livstid, men i nästa generation!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
TNR är inget okomplicerat och kan inte tillämpas i alla fall (man bör ha markägaren med sig, området katterna bor i bör vara "rimligt säkert", närlevande människor bör informeras om projektet och givetvis måste kolonins skötsel tryggas). I de fall TNR bedöms kunna skötas som det är tänkt tycker jag absolut att det är en bra lösning. Jag tycker dock att TNVR är bättre än TNR dvs. trap-neuter-vaccinate-return. En spruta levande vaccin mot kattpest ger flera års skydd, i vissa fall livslångt skydd. Det tycker jag att man bör försöka unna katter som ska leva i kolonier eftersom just kattpest är en så pass förödande och smittsam sjukdom som den är.

Ja, det låter ju inte som en avancerad förbättring, utan ganska likt det som TNR-aktiva katthem redan håller på med, eller har jag missförstått?
Då kanske de ska förtydliga det genom att lägga till ett V för ett av de största problemen folk (iaf som jag har diskuterat med) brukar ta upp är just detta med att skapa kolonier och skapa smittohärdar. Utomlands är det långt ifrån självklart att TNR-program innefattar vaccinationer. Det är därför många amerikanska föreningar har lagt till V, de vill poängtera att de även motverkar smittospridning.
#14 Ja fast vaccinering ingår i TNR-konceptet, är redan en viktig del av det. Sedan varierar det säkert vilken typ av vaccin som används. Problemet är väl att kattsnuvan som är det vanligaste hotet ändå måste ges varje år.
Du har rätt i att det inte går att tillämpa TNR om man inte har markägarens tillstånd med sig. Det har de TNR-projekt haft som startat i Sverige eller på andra håll i världen. Det handlar om samarbete mellan olika aktörer där markägaren är den viktigaste. För att komma igång med TNR måste man vinna markägarnas förtroende för metoden. Det handlar om mycket motiviationsarbete innan man kan sätt igång. Det är lättare utomlands där metoden redan är välkänd.
//Lena
Kattsnuvan går ju inte att komma åt men jag anser inte heller att den är lika viktig som kattpesten. Kattsnuva dödar främst kattungar och kattungar är ju inget man på sikt räknar med att få i sina kastratkolonier, kattpesten är därför det viktigaste att skydda katterna mot.
Vad jag vet vaccineras katterna i TRN-projekt i Sverige. Men du har rätt. Det låter inte bra att det inte händer överallt. Trodde det var en självklarhet med grundvaccineringen.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus