Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattens-status
Läst 568 ggr
vanessa
0

Katters status

Hur kan vi höja katters status, minus pris som blivit en het fråga. Men att enbart höja priser gör inte att katters status ökas.

Så hur? Ska det vara med obligatorisk id-märkning, ska det vara med obligatorisk kastrering? Ska det vara med tjusiga annonser i tidningar? Ska det vara att få folk att förstå att en  katt inte har nio liv? Genom information som når både frälsta och ofrälsta? Ska det vara genom att kommun, polis, rättsväsende dömer folk när de inte sköter sig? Ska det vara alla saker?

Fundera lite.  /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

supermoccine
0

Obligatorisk id-märkning är ju en bra grej, men obligatorisk kastrering kan ju inte funka i längden om det ska finnas några katter kvar.

Information, information och information är nog mycket viktig. Främst att få folk att förstå att väljer man att ta in en katt i sitt liv så har man tagit på sig ansvaret för den katten i 15-20 år framåt (beroende på hur gammal den var från början förstås). Att bli med katt är inte helt olikt att bli med barn. Sedan måste ju folk också förstå att om man låter en okastrerad katt gå ute själv tar man också på sig ansvaret för att hitta bra hem åt en massa kattungar, vilket ju inte är helt lätt. Är man inte beredd på det kastrerar man.

Jag tycker det är viktigt också att få bort hela den här avlivningshetsen som frodar. En lag som förbjuder avlivning av friska individer är önskvärd och jag skulle också önska att vetrinärkåren slutade att ta upp avlivning som alternativ vid mindre allvarliga sjukdomar/skador. 

Sedan tycker jag att man borde ha någon typ av licens för att få ha djur överhuvudtaget. Att ha djur är ingen rättighet och jag tycker att man borde vara tvungen att visa att man är ett ansvarstagande hem. Kanske man, när man funderade på att skaffa något djur fick gå till djurskyddsmyndigheten (om den nu kommer vara kvar) och ansöka om tillstånd. Ansökarna skulle intervjuas. Kanske skulle hembesök göras och de skulle få en informationsbroschyr med viktiga saker att tänka på och informeras om var man kan läsa mer om arten i fråga. Tillståndet måste väl kosta lite för att inte alla skattebetalare ska behöva pynta för att någon vill ha djur i sitt hem. Det här med tillstånd känns väl lite som en utopi, men samtidigt kan det ju vara värt att kämpa för ändå. Gör man inget händer ju inget heller. Tillstånd lär ju iaf höja statusen på djur iom att inte vem som helst får tillstånd. Det blir ju inte specifikt för katter då.

supermoccine
0

Förresten kom jag på att obligatorisk kastrering förutom för vissa som är godkända som "uppfödare" vare sig det gäller huskatter eller raskatter kanske kan vara en bra idé. Det tål att tänkas på åtminstone.

Alexej
0

Det finns nog ingen risk att katter dör ur hur många katter man än kastrerar…Licens tror jag inte på, hur skulle det funkar praktiskt? Höjar priset, absolut bra. Men men får tar det lite lungt, så länge det finns så många hemlösa katter.

Men jag tror på samarbete, ut med informationer, ut i tidningar osv. Vet inte om jag inbillar mig, men förrut kunde man stolt berättar att man hade kattungar hemma. Nu är det nästan pinsamt, för då kommer röster:Varför har du inte kastrerad din katt? Vad tänker du göra med alla kattungar nu så att de får ett bra hem? Jag tror att hela Sverige måste blir upplyst och börjar ändra sin inställning mot katter. Fler röster för innekatter. ((har själv lärt mig att det inte är djurplågeri). Gärna uppföljning av hitta-hem. Påverkar myndigheter, djurskyddsinspektörer, veterinärer,polis och politiker.

Mycket mer Kastreringskampanjer, folk som går utbildning för ID-märkning, bättre och fler katthem med utbildad folk, som inte är rädd för vildkatter. Men kastrering är nog det viktigaste, vi måste får ner antalet hemlösa katter. Annars får de aldrig någon värd eller status.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

vanessa
0

#1 Bra saker du tagit upp. #3 Håller även med här. Vi kan väl säga att det gäller att gå från en massa olika håll mot mitten, där katter är värda att äga, ta hand om och vårda. Även om det kommer att dröja år. Men det är det vi måste arbeta för.

Gå förresten in på www.djurskyddet.se och fyll i namninsamlingen där för obligatorisk märkning. Det ska dängas ner på jordbruksminínsterns bord i höst. Må de bli så många namn att skrivbordet inte ens syns :-). /Vanessa

supermoccine
0

#3 Det är såklart bra att kastrera många katter. När jag skrev #1 tänkte jag dock på det ovan föreslagna kravet om obligatorisk kastrering och att det då skulle gälla alla. Skulle en sådan lag följas skulle det ju inte finnas några katter kvar sedan. Se #2.

Jag skrev också ett förslag på hur licens/tillstånd skulle kunna fungera. Kanske att man måste gå vägen via fler och lättare utfärdade djurförbud. Kanske att man får försöka haka på det här med hundarna nu. Idén är väl god ändå? Det om något borde ju hindra olämpliga människor att skaffa djur.

gubben
0

Jag tycker att alla förslagen är bra men fortsätter ändå att envisas med att priset är det som till slut avgör. För hur många som har en raskatt som de betalt 4-5000 för hotar med avlivning om de blir allergiska t.ex jämfört med de som har en gratiskatt? Och hundar, inte är det så vanligt att man avlivar hundar för att man inte kan behålla den utan man omplacerar den eftersom den har kostat pengar. Inte heller är det så många som skulle släppa ut sin raskatt okastrerad i ett stall för att den ska leva på råttor och varför inte? Jo för att den har kostat pengar i inköp och därför är man rädd om den och inte kan en sån fin katt leva på råttor, nej där köper man specialfoder för rasen t.o.m. Och vad beror då denna skillnad mellan katter på? Jo pengar! För katterna är ju inte olika på något sätt, de har fyra ben och en svans och är allihopa katter.

Men som allt annat i vårt konsumtionssamhälle så är det en fråga om tillgång och efterfrågan och så länge det dräller av huskatter så måste man börja med att minska antalet och där kommer de andra åtgärderna in, kastrering, id-märkning och inte minst massor av information, gärna i form av otaliga snyfthistorier om katter som far illa så svensson ute i stugorna sätter kvällskaffet i halsen och börjar inse allvaret. För det går inte att bara prata om katter i allmänhet, man måste ge katten ett ansikte, göra varje katt till en individ för att människor ska börja ta till sig och känna med katterna därute.

Be27
0

I Danmark hade vi (och har vi fortfarande, tror jag) ett program där het OBS. Ett 5-minuters TV-inslag som visades en gång i veckan som snabbt genomgick lite information som  "ta vara på dit hjärta" och "vet du vad det krävs för att ha hund" osv. Dom ändrade inte särskild ofta i programmet, det var tvärtom det samma för att det skulla hinna tränga in hos folk.

Medierna har en enorm makt och det är lättast att få folk till lyssna genom dem så ett program lik OBS med upplysningar om varför det är viktigt att kastrera sin katt, var många hemlösa där finns och gärna med lite bilder så man kan se hur dessa katter lever kanske kunna vara en början (men det krävs jo självklart också att det går att övertala någon inom TV-världen Fundersam)…

Edit: Gubben var snabbare än jag Generad

Lena
0

#1 När man talar om obligatorisk kastrering handlar det om katter som inte ska ingå i avel. Eftersom vi har ett sådant oerhört överskott av huskatter i vårt land behöver ingen vara orolig över att huskatten ska dö ut. Däremot kanska vi slipper ha alla dessa hemlösa katter som blir skjutna eller går en kvallfödd död till mötes.

#0 Jag tror att man måste jobba brett med alla förslagen. Först om allt samverkar kommer det att ge genomslagskraft.

#7 Korta inslag i TV hade varit suveränt. Det biter helt klart. Tänk er ett kort inslag som visar en kattunge likt den på bilden som många av oss reagerat på. (Den med en smutsig stackars övergiven kattunge som går på vägen och en männska som bara går förbi utan att bry sig).

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Puma77
0

#8 ja på samma sätt de visar utvultna barn från alla U-länder t.ex. Då skulle folk se saker på annat sätt.

//Pia

sugar
0

Jag tycker också att katten bör inte vara ute i tättbebyggt samhälle. Att lära kattägare hur man håller katten som innekatt. Jag vet att i vissa fall år det svårt att lära om katter som varit ute att vara inne. Men om man aldrig låter sin kattunge gå ut och är konsekvent så fungerar den som en innekatt. På så vis får vi också ner antalet kattungar.

Det finns en stad i småland där alla huskatter blev infångade och ihjälgasade. Det var i början på 1990 talet. Det blev förbjudet att släppa ut katter i bostadsområden. De satte upp information i alla trappuppgångar. Det var en nitisk miljöinspektör som isensatte en intensiv kattjakt i hela den staden, Alla katter som gick ute infångades, Förtvivlade kattägare fick sina katter ihjälgasade trots att de hade halsband. De fick inte någon information var katterna satt innan de gasades ihjäl. Detta tystades ner.

Sugar

Lena
0

#10 Vad otäckt att de gasade ihjäl katter i en hel stad! Gas som ju desutom är förbjudet som avlivningsmetod! Konstigt att det inte leder till några som helst rättsliga processer hur vidrigt det än går till. Låter som en riktig skräckhistoria. (Får mig att tänka på DV i Göteborg)

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
0

Puttar upp Vanessa aktuella fråga.

//Lena

vanessa
0

Tack, Lena. Tydligen så tänker våra hjärnor lika idag. Det vore intressant att brain storma om denna fråga. För kattens år 2007 håller på att gå in på sluttampen. Och den ska väl ändå sluta positivt, eller hur?

För vi kan alla traggla runt i våra hörnor av kattens Sverige, men inte nå fram till en ordentlig förändring på var sitt håll.

Så hur ska vi kunna förändra det som händer? Vilka ska vi påverka? Vad mer kan vi göra? /Vanessa

Lena
0

Puttar upp!

//Lena

Ankah
0

Jag gillar supermoccines förslag med licens - att ha husdjur är ingen mänsklig rättighet!