Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattens-status
Läst 1981 ggr
Lena
0

Katten - Häxornas följeslagare

En liten betraktelse över den svenska synen på katten.

De båda Påskkortet jag lagt in här är tryckta på 1920 -30 talet. Om man studerar Svenska påsk- eller julkort från den här tiden finner man sällan katter på dem. Om de förekommer så är det i mindre smickrande sammanhang, som på dessa både kort där katten är häxans följeslagare. Den synen härstammar från Katolska Kyrkan som på medeltiden förde ett korståg mot katten, som de ansåg hörde till den hedniska traditionen. Under den här tiden avrättades massor av katter. Kyrkan ändrade dock uppfattning eftersom det minskade antalet katter gjorde att råttorna gick i hödjen och med det ökade pestepedimierna. I Sverige har dock kyrkans syn dröjt sig kvar än in i våra dagar på något underligt sätt. Även om vi inte längre tror på häxor är det många som inte håller katter högre än vad som fallet under inkvisationens dager.  Läs mera här!  

Avslutar med en trevligare påskbild på katt.  

Med detta vill jag önska alla en Glad Påsk!

//LenaLF

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
0

Ja, ni som är med i Djurens Rätt, där handlar en hel artikel om muslimernas sätt att se på katter. DE är kattvänner!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Lena
0

#1 Hur ser de på katter?

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
0

Hm…. det står en fin liten artikel om det i tidningen Djurens rätt, hela tidningen handlar faktiskt om arabvärlden väldigt mycket….

Hawknestgrove
0

Lena jag beställde ett gratisnummer till dig. Kommer efter påsk till dig!

Lena
0

#4 Ska bli intressant att läsa! :)

//Lena

Ledin
0

åh vilka gamla fina kort/bilder du har hittat Lena :) så himmla fina! Glad Påsk önskar jag med till alla!

Lena
0

#6 Det är lite gamalt arvegods som jag har fått ta del av. Är vädligt inne på gamla prylar nu sedan vi flyttat till ett gamalt hus plus att jag jobbar inom demensverksamhet där sådant är guld värt många gånger.

//Lena

Alexej
0

Älskar gamla fina kort:)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Alexej
0

Här kan man läser Djurens Rätts tidning. Muhammed älskade katter, det stämmer men djurskyddet i Libanon är under all kritik. Hundar gäller som smutsiga, djur slaktas levande och på landsbyggden är sex med djur vanligt. Kriget har inte bara kastat landet tillbaka utan också situationen för djuren.

http://www.djurensratt.se/pls/portal/docs/PAGE/TIDNINGEN/LAS_TIDNINGEN/DJURENS%20RATT%201%202008.PDF

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
0

Tack, Alexej, jag var inne och rotade men hittade inte just  artiklen om Muhammed.

I samma tidning, så står det även en artikle om att Norge skall förbjuda djursex, i anslutning till listan vi haft här inne….

Apropå Muhammed…. Detta är en vacker sägen  om honom:

En gång, när Muhammed lade sig ner att be, så kom det en katt och lade sig på nederdelen av hans mantel och sov. När Muhammed hade bett klart, upptäckte han katten. Eftersom han inte ville störa, tog han sin kniv och skar av sin mantel, så att katten kunde sova vidare…

Vidare har Muhammed sagt:

-Kasta aldrig något som är hårdare än en bomullstuss på en katt….

Fint va?

Jenna-Gun
0

Jättefint

Ankah
0

Den där Muhammed verkar ha varit en riktigt trevlig prick!

Hawknestgrove
0

Japp, på sätt och vis. Läser man sin historia rätt, så var han faktiskt en kvinnokämpe dessutom. För innan hans lagar, så hade exempelvis kvinnor ingen arvsrätt alls. Genom honom så fick de åtminstone hälften av vad en man får…

Mycket, som Islam beskylls för, är egentligen inget annat än urgamla traditioner, som inte har med Islam att göra….

Hennum
0

ja! djurens rätts artiklar var riktigt spännande denna gången. även om de såklart alltid är bra :) härligt med kattstatus men tråkigt däremot att hundar har så dålig ställning istället.

själv ser jag mej lite som en häxa, och är väldigt stolt över det. och att katter skulle vara häxors följeslagare, det tycker jag är trevligt. då måste ju mina katter lixom tycka om mej lite mer än vad era tycker om er… eller? :P :D men det är sant, kristendomen har ställt till med en massa problem i historien…

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Ankah
0

Hmpf!!!! Hennum, ingen kisse kan älska sin matte mer än Ulla och Kerstin gör!!!!

Flört

Lena
0

#10 Ja där ser man, det var mycket bättre än vad jag trodde.

//Lena