Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 647 ggr
evangeline
0

fick en tanke

satt här och klurade på hur man ska få upp ögonen på folk…

Tänk om man skulle höra med hyresgästföreningen när de har ett möte i ens bostadsområde om man fick komma dit och resonera? Berätta om kattproblematiken där man bor, folk får ventilera och tycka till. Kanske man skulle kunna få till stånd en insamling för kastrering av hannar, infångande av lösingar, medicin mot mask, skabb osv… Kanske det skulle kunna lätta upp tillvaron lite med våra stackars utemissar? Kanske de skulle kunna hjälpa till med en lokal där vi engagerade kunde ta hand om utekatterna till de fått ett hem…kanske en del skulle ta in sina utespringare….

Såå…vad tycker ni om det??

Evangeline som filosoferar

Lena
0

Att engagera bostadföretagen och hyresgästföreningarna tror jag på. Det har gjorts en del projekt på andra håll i landet där bostadföretag varit med och betalat kastreringen för katter i sitt område. Stockholms Kattkastreringsgrupp arbetar t.ex. med detta.

Här kan du läsa mera: Stockholms Kattkastreringsgrupp

Mvh Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

evangeline
0

o vad bra, ska genast läsa……

ev.

mantrats
0

Jag är husombud för hyregästföreningen i mitt hus. Vi har haft informationsmöten och jag tror att detta bidragit tii att vi knappast har något problem med hemlösa katter i vårt område.

Jag tycker att alla lokala hyresgästföreningar bör engagera sig i denna fråga och samarbeta med de boende och bostadsföretagen.

Jenna-Gun
0

Det där låter verkligen bra.

Man skulle ju oxå kunna leja någon till att hålla ett forum för det. En som inte är hyresgäst. Kan vara lite känslig fråga det där. Med risk för trakaserier. Vet det av andra ämnen som varit upp i föreningar.

mantrats
0

Kanske hyrevärdarna , som när kontrakt på lägenhet skrivs lämnar ut information, kunde lämna information om katters status också.Glad Jag skall genast tala med min hyresvärd Uddevallahem.

//Rolf-mantrats

Lena
0

#5 Det borde ju inte vara omöjligt att realisera!

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

mantrats
0

Jag ska genast prata med  både hyresgäsrföreningen men även Uddevallahem denna vecka. Det tycker jag all som bor i lägenhet skall göra.

Faxlin
0

Vi som bor i hus har helt andra problem. med katter som faktiskt har hem, men där ägarna låter dem springa vind för våg. Inte skojigt alls med de problem som katterna ställer till.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Lena
0

#8 Ja det där med katter som springer vind för våg är också ett problem. Här är det viktigt att kattägare tar sitt ansvar. Enligt lag är man skyldig att ha sin katt under uppsikt och kan bli skadeståndsskyldig för den skada som katten vållar. I praktiken svårt att följa upp så länge det inte är obligatoriskt att ID-märka sin katt.

Mvh Lena

evangeline
0

vad säger man till en ägare som har kastrerat, tatuerat och vaccinerat sin katt men låter den springa ute? Den beter sig som om den inte har nåt hem och är alldeles för smal och kommer och äter varje dag…

Hur når man fram utan att stöta sig med ägaren i fråga?

Evangeline

Lena
0

#10 Det där är naturligtvis alltid en svår och känslig fråga. Men man kunde kanske börja fråga om de avmaskat katten eftersom den verkar både smal och uthungrad.

Mvh Lena

Faxlin
0

I ett sådant fall som i #10: Skulle jag börja med att lite snyggt prata med ägaren. kanske är det ren okunskap som ligger bakom. Då kan man hjälpa genom att ge råd. Man kan börja med att fråga om avmaskningen. Och så försöka vinkla det snyggt.
Då får man höra av ägaren om det är så att de tar åt sig över huvud taget.
Annars anser jag att en anmälan till djurskyddet är på sin plats.

Hoppas dock det löser sig på det vänliga sättet.
Det är ju trotts allt bäst. Men om inte måste man se till djuret först.
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

ladykatt
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

# 10

Det kunde faktiskt vara en av mina katter (men det är inte det!) för jag har en hane som bara vill inte vara inne… han är precis som i ditt fall kastrerad, vaccinerad och ID-märkt, men han brukar vilja gå ut och ströva över samhället här på sina rundor, kommer sedan hem, äter, ta ett tupplur och vill ut igen… jag har faktiskt försökt att få honom inne, men då sitter han bara vid altandörren och jamar ihärdig för att bli utsläppt… så vad gör man… man öppnar till slut dörren och låter han gå ut… tur att jag bor i litet samhälle och alla här känner honom så jag har inte haft problem med det, men för någon som skulle inte känna till hela situation kan det se ut att jag inte tar hand om honom utan låter honom springa löss… och han är också ganska mager (men muskulös) pga sina sommarutflykter…

Men du kan alltid ta ett pratstund med ägarna till katten och bara börja med att berätta att katten kommer till dig ofta och vill ha mat och se hur de reagerar… sedan kan du bara såhär i förbigående nämna om katten är avmaskad osv…

Hoppas att det löser sig till det bästa…

kram/ Ladykatt