Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 1135 ggr
[sofia-85]
0

Vad hade ni svarat?

Självklart vet jag vad ni svarat (kastrera katten eller låt bli att skaffa )men jag frågar ändå. Igår på jobbet hade vi en diskussion om kattungar. Ingen där förstår ju hur ja kan ta hand om hemlösa katter. Hur jag kan ta av mina egna pengar till att ge ett bra liv till en katt. helt oförståligt, tycker dom då.

Så sa en av dom jag jobbar med att en av deras katter blivit dräktig och fått 4 stycken kattungar. Varav 3 var svarta en en var vit. Den vita behöll de och de svarta slog de ihjäl direkt efter att de blivit födda. För svarta katter är ju ingen som vill ha var hennes argument.

Min hjärna stoppade totalt när hon berättat och ja stod bara med öppen mun och kunde inte få fram ett ljud. Jag e SÅ trött på alla idioter som är så här. Men om jag tänker så här. hemma hos dom hade dom inte fått det bra. Och dom lägger ju inte ner någon tid på att försöka sälja/ge bort dom. Vad är egentloigen bäst för kattungarna? Bara tanken på att födas och direkt bli ihjälslagen eller dränkt eller annat får mig att må frukansvärt och ja blir så ledsen att folk är så här. Tror ni kattungarna/mamman förstår? Jag tänker alltid att alla mina djur förstår allt även om de bara är en dag gamla…

Jenna-Gun
0

Så förfärligt.

Jag hade bett denna jobbarkompis fara in i h*****t. Jag skulle öht inte tilltala den människan mer. Förutom att skälla ut henne efter noter innan.

Jag blir så rasande på detta synsätt om katter att jag ser rött.

Jenna 

Denna kommentar har tagits bort.
Ledin
0

Ja du det e samma för mig här ingen fattar hur i fasen jag kan ta katter som har en tid hos vetrinären för avlivning (vetten ringer hit o kollar om ajg e intresserad lr vet om någon som vill ha en katt) har lyckas rädda några och vi är ju även stödhem. Att folk är så dumma o har en okastasterad hona som får ungar som man i sin tur har ihjäl är ju så dumt. Man kan ju redan innan dom föds kolla upp om nåon är intresserad av kattungar lätt å göra med en annons lr sätta upp lappar för den snåla personen ett pris på 100kr men då krävs ett bra hem för den billiga pengen. Å att färgen svart är fint det e som vilken färg som helst så det där va den dummaste orsaken jag har hört. Du kan ju hälsa henne om hur måga det e bara här inne som gör allt för att rädda katter och för egna pengar. Det e ju ffs inte stenåldern vi lever på å nu struntar man i färgen på katten. Fråga varför dom inte kastrerat sin katt, jag skulel blivit lika paff o arg som du om någon säger så himmla dumt som dom å gör så där fy f*n.

Imasy
0

Tack gode Gud för Karma…..

Jenna-Gun
0

Karma….. ?

[sofia-85]
0

#3 Jag har sagt om er här inne och om alla andra ja vet men de tror typ inte på en. Puckon.

#4 Jag vi hoppas att de får tillbaka i nästan liv… Annars finns det ju ingen rättvisa

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Får man verkligen slå ihjäl kattungar så, eller andra djur med för den delen?

[sofia-85]
0

Om de är under 8 dagar tror ja…

Hennum
0

usch, det är verkligen hemskt. tur för den vite kattungen, att den föddes vit. och otur för dom svarta att de inte föddes vita. troligtvis otur för allihopa att de skulle födas just där.

just detta håller vi på med på filosofilektionerna just nu. om det är rätt eller fel att döda. enligt peter singer så kan det tänkas att även katter, hundar, grisar osv har ett självmedvetande. och enligt honom så är det oxå då fel att ta deras liv. men om de inte har självmedvetande så skulle det inte vara fel i sig att döda dem (enligt hans teori då. intresseutilitarism) men eventuell smärta hos djuret och hur det påverkar de andra djuren spelar oxå in, vilket gör det till något som är fel. dessutom berövar man världen eventuell lycka.

om djuren med 100% säkerhet skulle leva smärtsamma liv, så är det väl lika bra att de får slippa lida. men då ska man göra det på ett smärtfritt vis. men med tanke på alla kattälskare så är det knappast helt säkert att det skulle bli så.

vad jag hade svarat… hmm.. är du helt *** sjuk i huvudet din *** ***!!!! typ.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Imasy
0

om jag säger "what goes around, comes around" då, är du mer då? ;)

Ankah
0

Jag hade faktiskt haft svårt att hålla tillbaka en smocka. Jag hade iallafall berättat för personen precis vad jag tyckte om den typen av beteende. Jag hade inte kunnat låta bli.

Erika91
0

Jo jag skulel läxa upp de rejält, det börjar jag bli van med här :/

Ciiviic
0

Sofia_85 - jag kan komma till ditt jobb och ta ett prat med den lilla personei  fråga ;) *ceeeeeeeeeeeeeeeeeeensur*

solweig
0

jag hadde nog bett kollegan dra dit det är varmare.

ladykatt
0

Fruktansvärt tycker jag… jag skulle skälla ut den människan och sedan undvikit den för all framtid… om man kan göra såhär mot katter så vilken inställning och livsnormer har sådan människa?

brutt
0

Mentaliten är stenålderns och det är ofattbart att inte människor förstår det själva i ett så upplyst samhälle som vi lever i i dag.Hur kan man bara berätta att man dödar någon pga dess hudfärg eller pälsfärg som i detta fallet.Fy vilken inskränkt ragata. Jag skulle nog ha frågat om hon dödar negerbarn också ?

Hawknestgrove
0

Ja, såna fikar inte jag ihop med i allafall.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Jenna-Gun
0

Ska nog inte läsa den här tråden mer.

Pulsen stiger till mycket över det normala.

Blir fullkomligt galen.

Säjer som Gunilla, dem skulle jag aldrig sitta o fika ihop med mera.

De kan dra till blåkulla o stanna där.

Grrrrrrrrrrrrrr

Jenna

Tur det inte var mej h*n sa det till

MariannE11
0

stackare att behöva en sådan nöt på ditt jobb…. knappast någon du kan undvika…

skulle ha blivit mållös som dej för den spontana kommentaren vore: du är ju en j-la i-ot….om man nu är så dum som henne… dubbelpuckad är hon ju som inte kastrerar kissen….hon borde inte ens få ha en vandrande pinne…morr….

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Hm, hade jag varit snäll hade jag nog bara frågat denne helt sonika på en fika hur det kommer sig att h*n är så snål och respektlös mot levande ting att h*n inte beskostar en kastering utan istället mördar katter gång på gång. Men jösses en icke snäll dag vad den personen hade fått veta att den lever…………men sånt lämpar sig inte i skrift här inte.

Alexej
0

Ge henne adresser till veterinärer, berätta om hur lätt det är att kastrera sin katt och slippa kattmord i framtiden. Hon ska vara ett bra förebild till sina barn (om hon har några) och visa respekt för sin katt. Inte bara tar deras kärlek utan visa kärlek tillbaka.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Sidentass
0

Jisses..så låg inställning till levade varelser..vilken respektlöshet o ett otroligt lågt sätt att hanterar situationen på..om dom ska ha kvar sin katthona..önskar jag verkligen att dom kastrerar henne illa kvickt!

[sofia-85]
0

Saken är den att vi syns varje dag ja jobbar inte lätt att undvika när man jobbar två och två. Vi pratade om det idag och ja sa att ja tyckte hon va en idiot. Och att hon ens sa det till mig… Ännu dummare. Jag blir så trött på alla männsikor som är så här. Kan inte vara lätt utan IQ

Hawknestgrove
0

Nä, IQ badboll. Men håll på din åsikt! Hur går det för lilla kissen hos tanten, förövrigt?

[sofia-85]
0

Jag står alltid för mina åsikter men ibland blir man bra SÅ trött på folk. Ja orkar inte alltid tjafs med folk för ja vet att de har inte bakom pannbenet och då kommer de inte heller ändra sin åsikt. 

Jag ska försöka åka till veterinären nästa vecka med katten. Verkade som sonen tyckte det var okej. Men tanten vill int släppa katten. Jag kan ju int ta katten liksom även om ja skulle vilja. j har sagt att ja kan ta hand om den om hon ksulle ångra sig.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Kan inte sonen ta katten och ge dig den så ger du tillbaka katten till sonen?

Hawknestgrove
0

Ok, men Sofia, du får skrika till om du behöver pengar till kastreing. Lite kan jag hjälpa med. För det vill väl tanten i alla fall ta mot? Sen att du har katten hos dig, medans den är lite kass, det har hon väl inget emot? Går kanske att bearbeta så…..

[sofia-85]
0

Tack Gunilla ni är så snälla här inne så man blir nästan lite konstig :)

Så idag att det verkar som hon har någon ögininfektion med. Stackars liten kisse alltså. Idag har hon fått skabb medel och avmaskningsmedel. Hon var så duktig och svalde tabletten direkt.

Hawknestgrove
0

Nån mer som kanske kan lova bort en liten slant?

Jenna-Gun
0

Ja jag kan gärna avvara en slant.

PMa mej kontonr så.

[sofia-85]
0

Jag vill inte ta emot pengar när ja inte har katten här men ja e jätte tacksam

Hawknestgrove
0

Då hör vi av dig, när kissen är på plats! Lova det!

[sofia-85]
0

Ja såklart :) Men tror inte tanten kommer släppa katten. Ja har försökt med allt.

Hawknestgrove
0

Inte ens om du lovar, att hon får tillbaka den, när den är kastrerad och i fin form igen?

Lena
0

Det är så tröttsamt med människor som har en sådan låg attityd gentemot katter. De knepiga är att det kan vara folk som är supersmarta i andra sammanhang, men som förvandlas till jubelidioter så fort det kommer till katter. Jag har flera gånger blivit idiotförklarad av sådan typer. Dock har jag märkt att de börjat tänka efter och så smått ändrat inställning efter att de gått omkring och tänkt på vad jag sagt. Det gäller dock att inte bli allt för rabiat för då tycker de bara att man lever upp till den bild de har av "kattkäringar". Jättesvårt balansgång det där för inombords blir man ju arg så man kokar. Det har verkat som de börjat fundera eftersom de haft en bild av mig som vettig person i andra sammanhang och då tänkt att om Lena säger på det viset ligger det nog något bakom det trots allt. kan man behålla fattningen och lägga band på sina känslor när man diskuterar katthållning vinner man mycket.

#20 I Djurskyddlagen står det angivet att man får avliva kattungar före en viss ålder men det får inte ske hur som helst. Hade det varit i Holland hade det varit förbjudet.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Tycker det verkar som Sverige behöver importera en hel del kattvett från Holland.

Hawknestgrove
0

Ja, jag håller med Lena här. Men försök att tala om för henne, att det blir kattungar om hon inte passar katten och som sagt, det är tyvärr tillåtet att slå ihjäl dem så länge de är så små att de ryms i handen, dvs 8 dagar. Men inte hur som helst. Gå varligt fram, så du kan få katten kastrerad, det är det som är det viktigaste. Ge henn gärna en skriftilg garanti, att du återlämnar katten, så fort den är Ok efter kastreringen.

Lena
0

#36 Absolut - vi ligger ljusår efter. Det var faktiskt därför jag startade den här sajten när jag flyttat hem till Sverige igen och såg hur bedrövligt här var. Det blev ändå mera påtagligt efter några år i Amsterdam.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[sofia-85]
0

När sonen sa slå ihjäl kattungarna sa ja att man inte fick det. Men tyvärr hade han läst på och visste att om han gör det direkt så är det okej. Hur F*N kan det vara okej? Gud vilken dum lag. Man borde inte få slå ihjäl något överhuvudtaget tycker ja.

Tanten har sagt till han att han inte får släppa ut katten nu i alla fall. Får hoppas att han lyssnar. Ja fick ta katten till vet nästa vecka när han är på möte i Stockholm hela dagen. Grejen är den att han har typ ett as bra jobb han är inte dum, annars. Tanten ska säga att ja var där och hämtade katten att ja inte sagt innan. Och då får han ju vara arg på mig då.

Hawknestgrove
0

Precis! Toppen, Sofia! Och gör så, att du lämnar henne en skriftilig garanti, att hon får igen katten när den är OK efter kastreingen. Då har vi gjort vad vi kunnat. Sen får hon stå med skammen, att hon inte ens betalade en spänn för att hernnes kisse skulle få det bra. Förlåt, knäppkärring, alltså!

Jenna-Gun
0

Hur ska man får bort dessa fördomar.Hur ska man nå ut till folk.

[sofia-85]
0

Hon sa att när hon får pengar ska hon skänka en slant till mitt stödhem men det vet man ju aldrig.

Jenna_Gun: Bra frågor!

Hawknestgrove
0

Ja vi får väl se….Huvudsaken är väl, att du lyckas manipulera tanten, så du får katen kastrerad. Så slipper vi klantiga kattmord.

[sofia-85]
0

Jo ja känner det också. Energin går till det först och främst. Katten har det jätte bra med tanten bara sonen som e problemmet.