Pysen har nya stenar?
Jag blir knäpp, gråhårig.. Klumpen i magen av oro är tillbaka! Pysen har gått omkring idag och varit "ledsen", svansen har hängt och han har sett lite "off" ut. Jagat matte och så fort jag satt mig har han smugit upp i knät. Rensade direkt efter honom när han varit på lådan och visst har han problem att kissa igen… *suck* Ringde veterinären som sa att jag skulle hålla koll på honom idag och hade det inte blivit att stenen lossnat och kommit ut till imorgon så ska jag lämna honom där imorgon fm för ytterligare undersökning/spolning.
En av mina kattpojkar producerade stenar hela tiden. Veterinären fick ta bort det smalaste stället och det var penisen. Han fick ett rör eller något sådant istället. Efter det har det funkat. Det har gått fyra år nu och han äter inte specialfoder. Försäkringsbolaget godkände och betalade operation. Så det finns lösningar om det inte räcker med kostförändring
Jo, jag vet att min vet kommer att göra det som behövs! Han pratade förra gången om varför det blir stopp och vad man kan göra åt det. Det var något ben, som en klyka, som urinröret ligger på där stenarna fastnar, tydligen. Det är bara tre veckor sen han blev spolad så jag trodde att det skulle hålla ett tag nu! Bytte foder för snart 1 månad sen när han fick besvär första gången.
Vad kostade operationen? Min katt är nämligen fortfarande oförsäkrad så jag får stå för summan själv.
Räkningen ble v ungefär 30000, men då hade han legat på sjukhus i totalt två veckor också som ingår i summan. De ville försöka klara honom först.
Du får räkna med op plus ligga inne några dygn

Men åhhh..så tråkigt..jag känner verkligen med dej som matte o stackars misse…vet minsann vad detta innebär o hur maktlös o orolig man känner sig..hoppas att du har en bra veterinär som går till botten nu med det hela..vi har hittat en annan vet här för Berlioz, en klinik som har bra rykte här i stan..tänker på er..o önskar av hela mitt hjärta att misse får den hjälp han behöver!!
Nu är jag nyss hemkommen från veterinären. Pysen hade inget urin i blåsan men den var svullen och det kom lite blod. Ingen feber (denna gången heller..). Veterinären tycker att det är mycket konstigt med endast två stenar, ingen grus, som han spolade ur honom förra gången. Han trodde att det kaaaaanske kunde vara så att Pysen hade gått med en infektion länge så att slemhinnan i urinblåsan hade tagit skada och något lite blod hade koagulerat och blivit början till de två första stenarna. (Utdelar härmed en kraftig spark i baken till vetten på djursjukhuset som inte ens tog ett urinprov när jag kom in akut 27/12-07.) Han blev nu satt på antibiotika i 10 (ev 20) dar + cortison i 6 dar. Jag ska ringa och rapportera förändringar åt vilket håll det än går. Känns ändå bra med en veterinär som bryr sig om sina patienter! Han hade väntat på att jag skulle ringa för att säga hur det var efter förra behandlingen! Sånt har jag aldrig varit med om… 
Casper, jag måttar in en spark jag med så den blir dubbel.

Håller alla tummar o tassar vi har här för att det ska gå åt rätt håll nu för Casper..du vet..jag sitter ju i samma sits..med vettar som sagt olika saker! Nu ska vi iväg med Berlioz till en veterinärklinik som vi blivit rekommenderade…så nu får vi innerligt hoppas att våra missar snart är glada katter igen!!
Massor kryapådejhälsningar till Casper från oss i Linköping!
Min Pysen kissar ungefär ½ "ranson" och det syns inte längre att/om det är blod i urinen. Han vilar mycket och har fått de första pillerna (Marbocyl, dubbel dos) idag så jag hoppas att det märks någon skillnad åt det positiva hållet över helgen. Håll tummarna nu!
Siden, jag och mina missar håller allt vi har för att Berlioz ska bli frisk igen! Kan det vara samma grej våra katter dras med?

#8 Du och jag får hålla våra tummar o tassar ihop för våra missar" När de gäller Berlioz, så var vi ju iväg idag..och det visade sig att han hade fått en för stor och förslappad urinblåsa..det var det som var det värsta problemet..dom bad oss därför att åka till djursjukhuset o lägga in honom där över helgen..där ska han tömmas o ha kateter för att se om blåsan minskar och om han kan komma igång att kissa..
Ja…de är nog något liknande våra älsklingar är drabbade av..eländes..elände säger jag bara!!

Rasmus och Lillpysen håller tassarnna för att Pysen och Berlioz snart blir bättre………………………..
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

#5 Jag är gärna med och sparkar hårt och länge eftersom jag råkat ut för precis detsamma med två katter.
I ena fallet åkte jag in en lördag och de vägrade ta prover och skickade hem mig med Tolfedine (smärtstillande). Några dagar senare rinner det ur katten och jag åker till det andra djursjukhuset som lade in henne akut med svår urinvägsinfektion. Det tog 5 dagar innan de fick hävt infektionen såpass att hon fick kontroll på blåsan igen.
Katt nr 2 är min Filip som jag skrivit lite om i Berlioz tråd och det har varit ett litet helvete. Sökte för honom första gången i november 2006. Fick i morse en mycket positiv rapport och börjar äntligen våga hoppas på att han kommer att komma hem till oss igen.
Pysen och Berlioz, jag hoppas verkligen av hela mitt hjärta att ni snart ska må bra igen!
hoppas också på tillfrisknande snart för ALLA katterna, och ni blir glada kissar igen Maggan47

#11 Har tänkt så mycket på dej o din Filip..och det värmer oerhört att det vänt till det positiva för honom! Tänk så härligt om han snart får komma hem till sin matte som en pigg o glad kisse!!
Det är nu en vecka sen jag märkte att Pysen fortfarande inte var frisk och han har hunnit käka 6 piller av kuren. Det är en ny katt!! Han mår så bra, leker och busar, kelar och myser! Jag pratade med vetten igår om hur det verkar, det ser positivt ut men jag vågar inte ta ut något i förskott även om jag just nu njuter av att se min kisse så levnadsglad igen! Vetten tyckte att jag skulle hämta ut en omgång (10 piller) till så att vi inte avbryter medicineringen för tidigt med risk att han blir sjuk igen. Han ger självklart inga garantier men han gör verkligen så gott han kan! =D För alla i södra Skåne kan jag verkligen rekommendera honom! (PM:a om du vill ha namn och nummer!
Nu har vi två dagar kvar av kuren och jag håller tummarna så de blir blå att han är frisk nu! Han har ökat i vikt och är nästan uppe i sina 5 kg igen. Han håller stenkoll på sina "kollegor" och tar fajten om de kivas för mycket, då går han emellan och klipper till den som inte ger sig! Han är helt enkelt sig själv igen och jag hoppas att det förblir på det viset!! Återkommer med rapport när det gått några dagar utan piller… ;)
Vi håller tummarna och tassarna här att det går åt rätt håll efter kuren.
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

#15 Underbart att höra att Casper tillfrisknat så pass!! Måtte eländet få ta en ände nu…när det gäller Berlioz är han en gladare och piggare kisse nu efter sin vistelse på sjukhuset..men de sista dagarna har han åter börjat morra o fräsa när han ska kissa..envist detta..jag har mejlat kliniken han var inlagd på..men vi ger inte upp här..nu gläds vi åt Caspers framsteg!!
Åter till vetten imorgon! Pysen hade jätteproblem att kissa imorse och gick med svansen nere, hade även draddat lite på två ställen. Verkar som om det skulle kunna vara en sten igen för sen kuren tog slut och så även inatt har han härjat som in i bomben och inte varit sjuk! Vi får avvakta och se vad vetten säger nu.
Trist med våra katter, Siden. Ska det aldrig ta slut?
Men oj så tråligt.
Hoppas det vänder till det bättre snart.

Jag hoppas verkligen att ni får bukt med problemet. Det är ett litet helvete med urinstenskatter.
Här hemma har vi blandat resultat. Filip som jag skrivit om i några trådar här fick somna in 29 februari. Han hade kämpat länge men det gick inte till slut och man kan inte överbehandla en katt i all oändlighet. Hans kullbror Fridolf som opererades exakt 4 veckor efter Filip's första operation mår däremot utmärkt bra igen gudskelov.
Men så tråligt att Filip fick somna in.
Tänker på er.
kram Jenna
Äter katterna Hills c/d.Det köper man hos veterinären.
Mina har ätit det i 14 år nu.
Då en av dem hade urinsten när han var 3½ år, han är 17 år nu.
Det är dyrt, men det blir dyrt med veterinär besök oxå.
Jenna
#20 Nej, så ledsamt men som du säger kan man ju inte hålla på hur länge som helst…
#22 Hur lång tid tar det innan ett sådant foder har "gjort verkan"? Min vette sa bara att jag skulle skippa torrfodret.
Det droppar ur honom hela tiden nu och han hukar överallt och försöker kissa. Stackaren, han får hålla sig i köket nu tills vi kommer iväg imorgon fm. Jag kan inte annat än tycka att det är för djä**igt. Han som mådde så bra nu… :(
ja det tar nog inte så lång tid.
För Bamse fick det med sej hem från sjukhuset och åt det på en gång.
Alla kissarna äter samma torrosar.
Jag blev rekommenderat Hills s/d i 4-6 veckor och sedan Hills c/d.
Hills s/d löser upp stenar.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
http://hem.s-data.se/tranasveterinar/kattmat.htm
KATTFODER
För kattens hälsa och välbefinnande är det viktigt att den äter en välbalanserad kost. Med en korrekt utfodring kan man förebygga många sjukdomar, och omvänt kan en felaktig diet bidra till att katten blir sjuk. Ett vanligt exempel på detta är en del av de torrfoder som bl.a. säljs i vanliga livsmedelsbutiker, och som har en felaktig mineralbalans. En del katter får på grund av detta urinsten, som kan orsaka stopp i urinröret, särskilt på kastrerade hankatter. Detta är ett livshotande tillstånd, som snarast måste behandlas av veterinär. Med korrekt utfodring kan det oftast undvikas (att blötlägga torrfodret hjälper dock inte!).
Kattens behov varierar med åldern, och vid vissa sjukdomar kan speciella dieter behövas. Vi har ett sortiment foder för hund och katt. Framför allt har vi olika sjukdomsdieter, men vi har också några normalfoder. Det finns naturligtvis många andra bra foder på marknaden, men vi har valt ett begränsat sortiment, för att kunna hjälpa till med bra råd och verkligen veta att det vi säljer håller hög kvalitet.
Oftast har vi följande kattfoder hemma (de som inte finns hemma kan vi ta hem på beställning inom några dagar):
FODER
TORRFODER
BURKMAT
SYFTE , ANVÄNDNING
Hills a/d
- (finns ej)
ja
Mycket näringsrikt foder att ge när katten är svag t.ex. vid sjukdom (såsom cancer, livmodersinflammation, feber, chock ), operation eller svält
Hills c/d
ja
Ja, även bitar i sås (påsar)
Energirikt foder, som surgör urinen och har nedsatt halt magnesium och fosfor för att förebygga urinstensbildning (struvit - den vanligaste urinstenen). Är lättsmält och kan även användas efter magtarmsjukdom. Ej avsett till kattungar, dräktiga eller digivande katter.
Hills d/d
-
ja
Ett foder med få råvaror (huvudsakligen lammkött och ris), som kan användas vid foderallergier och foderrelaterade problem i matsmältninssystemet.
Hills i/d
ja
Ett mycket lättsmält foder med reducerat fettinnehåll, som används vid flera olika sjukdomar i magtarmkanalen samt vid störningar i bukspottkörteln.
Hills k/d
ja
Ett foder med låga halter av protein, fosfor, natrium och magnesium. Används vid njursvikt, leversjukdom och tidiga stadier av hjärtdsjukdom. Även vid vissa typer av urinsten (oxalat, urat, cystin), dock ej vid den vanligaste urinstenen (struvit). Ej till växande, dräktiga eller digivande katter.
Hills l/d
Foder till katter med leversjukdom.
Hills m/d
Ja
Förstahandsval vid diabetes. Kan även användas för bantning.
Hills r/d
ja
ja
Energifattigt, fiberrikt foder för att banta katten och kunna garantera fullvärdigt näringsinnehåll. Surgör urinen och förebygger därmed urinsten (struvit). Ska ej ges till växande, dräktiga eller digivande katter.
Hills s/d
ja
Ett foder med hög salthalt och låga halter av fosfor, kalcium och magneisum för att behandla urinsten (struvit). Bidrar till att lösa upp stenar genom sitt innehåll samt att det gör urinen sur. Bör inte ges mer än 2-3 månader och sedan ersättas med c/d (eller w/d). Ges ej till kattungar, dräktiga eller digivande katter. Ges ej vid hjärtsjukdom (pga salthalten).
Hills t/d
ja
-
Tandstensförebyggande helfoder till vuxna katter. Hjälper ej mot utvecklad tandsten, varför behandling kan behövas göras. Kan gärna kompletteras med tandborstning.
Hills w/d
ja
ja
Energi- och fettfattigt foder med högre fiberinnehåll. Förebygger övervikt, och används även vid diabetes, vissa tarmsjukdomar samt vid risk för urinstensbildning (struvit). Ej till kattungar, dräktiga eller digivande.
Hills x/d
-
Hills z/d low allergen
ja
Foder som ej ger upphov till allergiska reaktioner. Används då man misstänker allergi som orsak till kattens besvär (hud- och magbesvär bl.a.).
Hills Scince plan adult org.
ja
Helfoder för vuxna katter (9 månader till ca 7 år). Förebygger urinstensproblem.
Hills senior
ja
Lättsmält helfoder för katter över 7 år.
Hills growth
nej
Energi- och proteinrikt foder för kattungar (upp till ca 9-12 månader) samt dräktiga och digivande katter.
Hills neutered cat
ja
Ett nytt bra torrfoder för katter från 6 månaders ålder. Lite magrare än många foder på marknaden för att undvika övervikt, som är ett allt vanligare problem.
Hills s/d finns också som burkmat-19 kronor/burk.
Hills s/d torrfoder -2 kg 290 kronor.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Sedan fick jag rekommenderat Vitamin-C till katter. Jag googlade en del om det. Det finns jättemånga undersökningar på engelska men på svenska finns nästan ingenting. Katter bilder själv Viamin C men innekatter bilder inte tillräckligt. Ascorbinsyran ändrar ph-värdet i urinen och hjälper till att undvika stenar.
Här står en del om Hills s/d och vitamin C:
http://kattforum.se/viewtopic.php?t=118635&sid=bfa1fb1b74e7bd602f656c90e85f9e06
Han får endast burkmat sedan han blev sjuk första gången till jul! Jag är mycket noga med att kolla hur halterna är på innehållsförteckningen så det ska bli bra. Kör med Mjaus burkmat som verkar bäst.
C-vitamin är ju enkelt att fixa med själv så det kan vara värt att prova.

Hoppas att pysen blir bra och att vetten kan hjälpa honom,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Det är svårt eftersom det finns så många olika sorters urinsten. Min ena hankatt bildade kalciumoxalatstenar och hans foder ska ha rätt phbalans just mot den sortens sten och får inte vara surgjort som med vitamin C utan vara lätt alkaliskt istället..Jag är glad att jag bad om ett ultraljud på urinblåsan för så upptäcktes stenen på urinprovet som togs syntes inget mer än blod i urinen samt förhöjda leukocyter.Nu provar vi Hills C/d sedan det är omgjort att förebygga alla urinvägsproblem ger både blötfoder och torrfoder av C/d och nu har deti allafall gått några månader utan problem.
På 1950-talet gjordes undersökningar att katter själv producera vitamin- C i levern genom glukos. Vitamin C är viktigt för hela immunsystemet och ben, tänder osv. Men en katt kan bara producera 40mg askorbinsyra/kg vikt. Möss producera 6 gånger så mycket. Därför lider katter som käkar möss inte av vitamin-c brist.
Samhället och kattfoder har ändrat sig sedan 1950 och antalet innekatter som inte jagar möss har ändrats. Vetenskapet har kommit längre men i Sverige är det fortfarande okänt med vitamin C-brist. Många katter dör därför av följderna.
En del sajter varnar fortfarande för en överdosering av vitamin C. Men vitamin C är vattenlösligt och överskott kissas ut.
Idag rekommenderas att ge en vuxen katt upp mot 500 mg vitamin C/dagen just för att förhindra urinstenar, tandköttsblödningar os. Börjar med 250 mg/dagen och höj dosen inom 6 veckor till 500 mg.
http://www.katter.nu/faq/277.htm
Sedan finns det Uropet-pasta mot stenar. Tyvärr inte känd i Sverige. Men i tyskland rekommenderas det på många kattsajter. Priset ligger på ca.120 kronor. Googla på det. Tex här kan man beställa det:

#20 Men kära nån…nu blir jag riktigt ledsen..har tänkt så mycket på din Filip..och vet hur mycket ni hade kämpat…sen förstår jag ju att du inte ville låta honom plågas ytterligare, svårt med sådana här saker..usch..lider med dej o översänder de varmaste tröst o styrkekramar som finns..
Berlioz är pigg igen..och vi har inte märkt att han haft problem att kissa den sista tiden..vi ger honom endast burkmat, men vi iakttar honom hela tiden..man vet aldrig när det gäller urinsten…

#24 Men åh..är det fortfarande så besvärligt..jag minns när vår Berlioz gick o läckte..usch..det var så svårt..vi har endast gett Berlioz RC urinary samt burkmat..och i i dag verkar han må riktigt bra..han morrar inte längre när han ska kissa..o vi har heller inte sett att han gått o läckt, vill berätta detta för att inge lite hopp för din Casper…!
Tänker på er så mycket!
JA, jag hoppas också för er skull!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Tack för allt stöd, det värmer! =) Jag håller tummarna att allt ska bli bra igen! Just nu ligger Pysen vid mina fötter, det har slutat droppa och han kan sova. Mer besked imorgon…
32.Kalciumoxalater ska inte gå att lösa upp med foder de kan bara operativt avägsnas enligt veterinärer jag varit i kontakt med angående min hankatts problem därmed.Fodret fick inte vara surt som mot struvitstenar för då skulle det istället befodra bildningen av kalciumoxalatstenar enligt dem. Blev först anrådd Specific torrfoder och blötfodret Urinary RC men han bildade en ny sten inom 2 månader vid den dieten, gick efter ny operation med katten till annan veterinär som då rekommenderad C/d Hills istället för K/d Hills eftersom det skulle vara bättre även mot kalciumoxalater enligt nya rön.Jag hoppas verkligen att det är sant nu bara för annars är det väl snart dags för en ny operation.
http://www.katt.nu/artikel-20021112.htm
Det finns fler än 2 sorters urinstenar/urinkristaller (kristaller finns i urinen för jämnan, det är bara i få fall det ställer till med problem) och de orsakas av olika saker och de botas på olika sätt. De flesta torrfoder är "pH-reglerade" med surgörande ämnen och de ska förebygga urinstensbildning "i allmänhet", men sedan man började med dessa foder har förekomsten av kalciumoxalatstenar (som måste opereras ut ur katten) ökat drastiskt så uppenbarligen är det något som "inte stämmer" ens med de torrfoder som påstås vara så bra.- Håll katten aktiv och se till att den inte blir överviktig
- Se till att katten får i sig tillräckligt med vätska
- Ge mat som främjar sunt urin-pH. Mat som främjar sunt urin-pH är mat som innehåller mycket animalier, lite/inga vegetabilier och "rätt" magnesium (dvs magnesium i en icke-basisk form). Våtfoder av bra kvalité är bäst.
Ge INTE specialfoder mot sten/kristaller om inte katten har problem eftersom det finns olika slags stenar/kristaller som kan orsaka problem och de kräver olika behandling. T ex så kan struvitstensförebyggande foder kan mycket väl vara en bra grogrund för kalciumoxalatstenar.
Kopierat från Bukefalos
För 10-15 år sedan var mer än 80% av alla urinstenar som påträffades hos katter struvit och endast 2% kalciumoxalat. Men detta har ändrats under de senaste åren. Uppgifter från laboratorier utvisar att struviturinstenarna har blivit mycket ovanligare och att kalciumoxalatstenarna har ökat från 2 till 17,5% (Europa) eller till och med 53% (USA).
Struvite Urinary Formula är ett foder som genom sin sammansättning förbättrar struvitrelaterat FLUTD. Struvite Urinary Formula gör kattens urin surare och minskar mineralkoncentrationen i urinen. I sur urin (med ett pH mellan 5.9 och 6.3) är risken för att struvitkristaller ska bildas mindre.
Oxalate Urinary Formula är ett foder som genom sin sammansättning förbättrar kalciumoxalatrelaterat FLUTD hos katter. Oxalate Urinary Formula ger ett högre urin-pH och sänker mängden fritt kalcium i urinen. I en mer basisk urin (med ett pH på mellan 6.4 och 6.8) kommer det att kristalliseras mindre kalciumoxalat.
Kopierat från Eukenuba
Pratade med vetten imorse och han tyckte att vi kunde avvakta lite. Det låter ju som om en ny sten har fastnat i urinröret och han ville se om Pysen kanske kunde få ut den själv eftersom det inte är helt stopp men jag lider av att se honom så lessen!
Jag var på apoteket och köpte C-vitamin i pillerform (ACO C-vitamin, 300 mg) som jag krossade och blandade i burkmaten. Började med en halv tablett för att kunna öka dosen sen när de vant sig vid smaken. Pysen åt av detta så smaken kan inte ha varit alldeles jäklig! =)
Du får bli både arg och ledsen på mig nu men jag förstår inte varför kissen måste lida begriper helt enkelt hur veterinären resonerar. Det är ju väldigt smärtsamt för katten och jag skulle ta en annan veterinär så katten omedelbart får hjälp.
När vi tar på oss ett ansvar för ett djur är det vår skyldighet att se till djurets bästa.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
#40 Håller med dig, sök en annan veterinär för katten bästa. Låt inte Pysen få lida i onödan.
Måste förtydliga mig lite här och jag menar inte på något sätt att inte du tar ansvar för ditt djur för du har verkligen kämpat för kissen. Det jag vll säga är att tänk på det som Elisabeth berättar om sin katt och hur hon har fått kämpa för att bli tagen på allvar.
Förstår mycket väl att det inte är lätt för dig för jag har också haft katter med urinstensproblem och vet hur det är.
Märkte själv att mitt inlägg inte var trevligt och det ber jag om ursäkt för.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
Har varit inne idag och tyvärr blev inte utgången vad den skulle… Stenen som fastnat satt så rejält att den inte gick att rubba varken på ena eller andra hållet. Efter försök att få den bakåt, in mot blåsan igen, för att kunna spola så gick vetten in i urinblåsan och försökte få loss den det hållet men den satt så fast att han inte kunde få loss den! Så att amputera penis hade inte gjort någon nytta då stenen satt på fel ställe för att det skulle hjälpa. Så det fanns inget alternativ… 
Att det kan göra så satans ont… Han var min själsfrände, min bästa vän. Jag har ju fler både katter och hundar men ingen av dem är mig så nära som Pysen. Han ligger just nu i hallen i öppen transportbur för att övriga djur ska se var han är och inte gå runt och leta efter honom.
Åh så sorligt, tröstkramar till dig.
Gråter med dej.
Kramar om
Jenna:(
Så ledsamt att höra slutet på detta.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

#43 men åhhh..så sorgligt..ser detta först nu efter som jag var utan internet förra veckan..förstår såväl hur mycket missen måste ha lidit..minns ju hur det var när vår Berlioz gick bredbent o läckte..är nog så att det beror på hur illa stenarna sitter..Berlioz hade nog en väldig tur..men innan han blev bra var såväl vi som veterinärerna tveksamma på utgången..är så ledsen för din skull..och den enda tröst jag kan försöka ge dej, är den att misse fått ro..han har fått frid bortom regnbågsbron där gräset är mjukt o fint för små silkestassar…
Varma styrke- och tröstkramar..
Sidentass