Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 1480 ggr
essut50
0

Pontus sjuk igen..

Det var så här natten till Måndan började Pontus små kissa på ovanliga ställen hela natten, te x bordsduken i vardagsrummet, mina skor som låg på golvet i hallen, hallmattan, hans rosa pläd, Ikea kassen som Milou brukar ligga i, tidning som låg på golvet osv. Ja listan kan bli lång. Vi såg sen att han hade svårt att kissa i lådan, då han var där så kom det ingenting. Så på måndag morgon kl 8-tiden ringde vi vår veterinär i Arboga, tyvärr så var han på påsklov. Så vi sökte vidare till en annan veterinär, vi visste att det fanns en i Eskilstuna som vi har varit förut hos. Fick en tid 09.40 så vi tog taxi från oss för att hinna i tid. (dyrt) Där inne fick vi komma in direkt som tur var. Pontus fick ligga kvar under dagen för undersökning, dom kom underfund med att han hade "kristaller i urinvägarna, men inga stenar som tur var..Veterinären berömde oss för att vi var så snabba på att kontakte veterinären, så Pontus slapp lindrigt undan..Nu ska han äta specialfoder i 6 veckor, sen ett annat specialfoder i hela hans liv. Pontus ska även äta smärtstillande medel i 3 dagar och Vetrimoxin i 7 dagar (pasta) den senaste för att förhindra att han får UVI eftersom dom var tvungen att "rensa/spola"  i urinröret. Det gick jätte bra att ge honom den lilla tabletten i maten och pastan på hans tass.

Nu har vi det jobbigt att ge båda katterna olika torrfoder, men vi har gjort så att när vi är hemma så får dom äta när vi ser på, sen ta bort maten. Har fungerat idag, men kanske inte imorgon, man vet aldrig med katter.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Jenna-Gun
0

Så skönt att det ordnar sej.

Håller tummarna att han blir frisk.

Specialfodret brukar göra underverk.

solweig
0

stackars pontus. hoppas han blir bra snart. lycka till.

Ciiviic
0

Aww lilla Pontus då ;( . Hoppas det löser sig för han .. tur att ni kom iväg i tid ;D

emjon
0

Vad toppenbra att ni åkte så snabbt med Pontus och det verkar också som ni fick tag i en jättebra "extra" veterinär som var noggrann från början. Precis den ordinationen fick vi när vår kisse Bobo blev sjuk och det hjälpte bra med medicinering och foder. 

Hoppas nu att Pontus vill äta sin specialmat för då kommer det nog gå bra och vi önskar honom god bättring.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Therese87
0

Lilla Pontus, inte lätt inte.. tur att ni åkte in så pass snabbt. Han får krya på sig så blir det bra snart .. =)

Alexej
0

usch, hoppas att allt bli bra nu!!!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Puma77
0

Håller tummarna för plutten.

//Pia

essut50
0

Tack alla här inne.

Vi får hoppas att det blir bra snart, nu kissar han i lådorna iallafall och de är bra.

#4 Det var en ung tjej som var veterinär där, det är en filiar till Strömsholms Djursjukhus, så jag vet att dom brukar få jobba extra där ibland.

Hawknestgrove
0

Vi håller tassar och tumar för Pontus. Okj, jobbigt det där med maten, men det går, jag vet….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

emjon
0

#8 Det verkar som filialerna till Strömsholm är väldigt bra men jag passar mig verkligen för Strömsholms Djursjukhus.

När vår Sessan blev akut sjuk blev vi fantastiskt proffsigt bemötta av de som arbetade på Strängnäs Djurklinik (filial till Strömsholm). Tyvärr var katten så sjuk så de remiterade oss vidare till Strömsholm och där mötte vi bara skitstövlar. Först receptionisten sedan all vårdpersonal djurskötare och flera veterinären så dit åker vi aldrig mer.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Erika91
0

Härligt att höra att det gick bra!

karins
0

Håller tummarna för Pontus att det blir bra nu!

Casper
0

Håller tummarna!

essut50
0

#10 När Tusse blev akut sjuk, så fick vi åka till Strömsholms för det var mitt i semestertider alla andra veterinärer hade ledig eller fullt upp. Vi fick en tid 17.00 men kom in 20.00 för dom hade så mycke att göra. Men vi fick samma veterinär som vi hade haft innan i Esksilstuna som tur var. Hon var verkligen gullig på alla sätt, fast hon sa att det inte fanns mycket att göra för Tusse, men det visste vi redan. Hon var så fin med Tusse på slutet.

Men det enda som vi inte tyckte om där var att dom inte upplyste om att vi måste fylla i ett kryss om vi ville ha enskild kremering (urna). Så vi ringde efter någon vecka och undrade när vi skulle hämta urnan, vi hade nämligen pratat med personalen om det innan..men det hade dom glömt bort tydligen i röran.Gråter

Tydligen så har Pontus kräks inatt/idag överalltGråtervi har inte märkt nått alls förrän nu när vi fick se att det fanns under sängen, under bordet, och under fåtöljen. Det är nog därför han inte vill ha nån mat, vi som har trott att han inte gillade den. Han har sovit i sin kattkorg i klädkammaren nästan hela eftermiddan. Så nu har vi bättre koll på honom..Generad