Min katt, katthataren(?) - Behöver hjälp!
Jag har en 3,5 år gammal kastrerad katthona, Snoozie, som bott hos mig drygt ett år. Då hade hon varit cirka 4 månader på det katthem hon bott på efter att hennes tidigare ägare tydligen blivit allergiska. Vad jag vet var hon ensamkatt tidigare men bodde med flera andra katter i buren på katthemmet. Hon är innekatt.
Mitt "kattskap" har inspirerat min bror o svägerska att skaffa katt också, så för nån månad sen var vi tre vid samma katthem och köpte en liten Tiger, en 9-månaders nykasterad hankatt. Det är här problemen börjar. Tanken är nämligen att vi ska kunna vara kattvakter åt varann, så igår hade bror och svägerska med sig Tiger hem till mig för att de två katterna skulle få bekanta sig inför kommande kattvakteri i påsk. Detta gjorde Snoozie rasande - hon ville inte alls veta av Tiger utan fräste och morrade åt honom i timmar och försökte emellanåt slå till honom. Tiger å andra sidan kom bara med några enstaka mjau och var väldigt nyfiken på Snoozie, trots hennes motstånd.
Vad göra åt detta, om något? Det är inte bara det att kattvakteriet kommer på kant men jag har planer på fler katter i framtiden och gärna också hund. Vet att det kan vara svårt att introducera nya djur för ett gammalt och har ingen erfarenhet av det (Snoozie är mitt första husdjur…
) så jag behöver råd. Är det bara tid som krävs? Kan det bero på olika ålder/personlighet? Snoozie är en försiktig och blyg liten dam medan Tiger är "ung och dum" - som en tonåring är han orädd, nyfiken och på sig och tycker allt nytt är kul - Snoozie tycker allt nytt är potentiellt läskigt. Både är innekatter och har alltså ingen större erfarenhet av andra katter. Snoozie har dock fått gå ut i sele och då varit nyfiken på men fräsig mot grannkatterna. Tror att Snoozie var innekatt tidigare, men hon bodde ju tillsammans med andra katter på hemmet och det lilla jag såg av det så var det inga problem - en del av katterna hade egna burar för att de inte gick att ha tillsammans med andra katter. Om Tiger vet vi inte så mycket - den dag vi hämtade honom hade han precis kommit ner från isoleringen samma morgon, men var han bott som kattunge är okänt - kan ha varit hemlös men då han är så himla social och kelig känns det osannolikt.
Så, finns det alls något att göra åt detta? Även om det inte fungerar att få ihop dessa två, hur introducerar jag bäst nya katter i framtiden för Snoozie? Nu fick Tiger sitta en stund i sin bur och bli nosad på innan han högljutt krävde att få bli utsläppt. Har läst att man kan släppa in nykomlingen i ett enskilt rum att få lukta runt, sen ta ut den och låta "gamlingen" sniffa runt i samma rum innan de till slut möts - är det ett bra/bättre sätt? Nåt jag ska tänka på inför val av katt i framtiden? Liten kattunge som ännu inte bivit torr bakom öronen, jämngammal eller äldre katt? Eller är det helt enkelt uteslutet att skaffa fler katter?
Tänkte också, iom att Tiger så småningom åkte hem kanske Snoozie tror att hon lyckades skrämma iväg inkräktaren och fortsätter så varje gång han kommer hit? Om jag skaffar fler katter stannar ju de kvar så att hon tvingas vänja sig vid den/dem.
Blev ett långt inlägg detta, men hoppas nån kan hjälpa mig och katterna. 
Det finns nog flera anledningar att det blev som det blev.
1. Revirtänkande. Det är Snoozies hem nu. Och då ska minnsann inte andra katter bara kommer och tar hennes hem. Allting är hennes nu. På katthemmet måste katter samsas och de vet att det är inte deras eget hem. Då kan de stå ut med andra katter.
2. Hennes ålder och kön. Hon är en hona, hennes roll är att uppfostra näsvisa unga. Då är det helt naturligt att hon sätter en ung nyfiken hane på plats.
3. Snoozie visste inte att det kommer en ny katt. Då blir de lätt chockade och överreagerar.
Det med kattvakten blir nog inte så lätt. Bäst att ha de då i olika rum med egna kattoaletter, matskål, sovplatser osv.
Om du skaffar dig en ny katt kommer det att ta tid. Då hjälper Feliway eller Felifriend. Tillräckligt med plats och tålamod. Kanske köpar då en äldre katt? Men också om 2 katter aldrig blir bästa vänner kommer de nångång att acceptera varandra.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
De flesta katter vänjer sig vid nya kattkompisar men det brukar alltid ta lite tid. Att en äldre katt fräser, morrar och på andra sätt försöker sätta den nya katten på plats är ett helt naturligt beteendemönster. Det har med rangordningen att göra. Det bästa man kan göra är att låta katterna reda ut det här själva, inte förrän rangordningen har gjorts upp blir det frid i huset. Går man emellan fördröjs hela processen.
Det kan bli problem med två katter som bara träffas då och då. Det blir nämligen som ett nytt möte varje gång de träffas. Katter mår bästa av att vara kvar i sin hemmiljö och att kattvakten kommer dit och passar dem.
Feliway dospump är utmärkt som hjälpmedel när två nya katter ska sammanföras. Det äre ett ämne som påminner om kattens eget hormon och som gör den lugn och harmonisk.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"